Aihetta sivuten palaan muistelemaan edellistä elämääni:
Ostin yhtenä syksynä - yli 20 vuotta sitten - jaavan raadon, ja ensimmäinen entisöintiprojektin osa oli muuttaa erillinen autotalli lämpimäksi. Rakentaja oli ohuehkon eristyksen siihen jo laittanut, lisäsin yläpohjaan paksumman villan, seinille en tehnyt mitään. Ensimmäisen talven kokemusten jälkeen totesin koville pakkasille kaipaavani hieman lisää lämpöä; talli oli pysynyt vajaassa +10:ssä. No siihen pamahti sellanen varaavien patterien kauppias, ja olin oikeasti niistä kiinnostunut. Laskimme sitten yhdessä, miten paljon niissä "säästäisi" sen ajan sähkön hinnalla; meillä siis oli tuo kaksitariffimittaus silloin, lämminvesivaraaja ja lattialämmitykset olivat talossa pelkällä yösähköllä käytössä. Se muuten toimi kyllä, vain jos oli vieraita ja miesväki saunoi pitkän kaavan mukaan, piti muistaa kääntää lämminvesivaraaja kokoaikasähkölle, jos aikoi viimeisille lämpimän suihkun tarjota.
Mutta siihen varaavien pattereiden kauppiaaseen: Minulla oli yhden talven kokemuksien jälkeen tieto, että tallin patterit eivät jaksaneet kovilla pakkasilla pitää yllä haluamaani lämpötilaa (jotain 14...15 astetta oli haave). En muista pattereiden watteja, mutta kauppiaan mukaan sama wattimäärä riittää: kun se yösähköllä lämmittää ne kivikasat, niin talli kestää päivän niillä lämpimänä! Kysyin, että et ole ikiliikkujaa ajatellut tehdä; ei tainnut ymmärtää... Itse laskin niin, että jos pattereihin ajetaan tehoa vain puolet ajasta, on niissä oltava tehoa puolet enemmän, jotta lämmittäisi saman verran. Silloisilla varaavien pattereiden hinnoilla olisi siinäkin se takaisinmaksuaika venähtänyt liian pitkäksi - ei tehty kauppoja, vaan laitoin lisää yhden tavallisen patterin. Yhtenä tekijänä oli tuossakin, että olisi pitänyt tallin syöttökaapeli vaihtaa paksummaksi; siis minun laskelmaani nojaten, myyjän mukaan ei olisi tarvinnut mitään muuttaa, kun olisi vain ostanut entisten tehoiset varaavat patterit...
En tiedä, kumpi meistä laski oikein, kauppias vai minä. Tai ehkä kummatkin, omalta kannaltaan...
Mutta vanha totuus on, että kalliiksi tullee, osti uutta tai korjasi vanhaa...
jv
PS. Jos nyt ymmärsin Harrin alkuperäisen kysymyksen oikein, siinä systeemissä ainoa sähkön kulutuksessa säästöä synnyttävä asia olisi se lämpöenergian osuus, mikä varaajasta haihtuu johonkin talon lämmityksen kannalta väärään paikkaan. Jos se osuus on kovasti suuri, voisi olla edullisempaa lämmittää vain tarpeeseen eikä etukäteen varastoon, vaikka sitten kalliimmalla sähköllä.