Kirjoittaja Aihe: Pirtin lämmityksestä  (Luettu 24702 kertaa)

Marraskuu 11, 2016, 13:31:27 ip
Vastaus #30

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Minulla oli joskus iltalukemisena Metsänhoitajan Käsikirja vuodelta 1918.Siinä valistettiin että puun lämpöarvo on suoraan verrannollinen sen painoon.Elikkä mitä painavampi sen parempi.Tuskin lämpöarvot ovat 98 vuodessa paljoa muuttuneet  ;) Teos oli muutenkin valistava...Muuten en tänäkään päivänä tietäisi minkänäköinen on Ryssän Vorokki...

Marraskuu 11, 2016, 13:41:15 ip
Vastaus #31

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ryssän vorokki oli lautta joka kiinnitettiin rantaan ja sillä olevalla miesvoimin pyöriteltävällä kelalla hinattiin tukkilauttaa.  Kun tukkilautta saavutti vorokin, siirrettiin sitä taas eteenpäin.

Tuo polttopuuhomma on juuri noin, kilo mitä tahansa puuta on lämpöarvoltaan melkein sama.
Ei se haapa noin huono polttopuu ole.  Kuivuu kesässä kun on pilkottu keväällä.
Paras polttopuu on leppä, ei tarvita nuohoojaa kun palaa niin puhtaasti.
Ainoa huono puoli on tuo paino, sitä saa polttaa tuplasti koivuun nähden.

Marraskuu 11, 2016, 14:06:09 ip
Vastaus #32

Harri Kauranen

• Vieras
Mitenkäs olis jos bellettiä polttelis,eiköhän sitä jostai edullisesti sais.Vapolla vaan on oikeastaan kova hinta.Ja toi koivun poltto pelkällään esim pystyuunissa ei ole taloudellista,se palaa niin kuumasto,että suurin osa lämmöstä menee harakoille.Oon meinaan jutellu sellasten isäntien kanssa jotka on puilla lämmittänny jotkut jopa yli kuuskymmentä vuotta.Kuulemma seka klapi ehdottomasti takkaan.

Marraskuu 11, 2016, 14:23:01 ip
Vastaus #33

Jani Kaasalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Belletti lämmityksessä tulee ongelmaksi 60-luvun Isuzujen rajallinen saatavuus nykypäivänä.
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi
Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku?seller_id=1218281&status=N

Marraskuu 11, 2016, 14:40:00 ip
Vastaus #34

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
60 vuotta sitten rakennetut takat saattoivat ollakin vähän erilaisia. Vaikka enpä ole tuon oman vuolukivikasan savukaasun lämpöjä tullut mitanneeksi. Pellit pienelle hyvissä ajoin reilulla hiilloksella niin säilyy lämpö. Vaikka mikä minä olen tietysti 60 vuotta lämmittäneitä neuvomaan, vasta reilun 10 vuotta touhunnut samoissa hommissa, kolmella eri uunilla, vanhin 50-luvulta, uusin vuodelta 2005 ;)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 11, 2016, 14:47:35 ip
Vastaus #35

Juha Tanila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se kans kannattaa huomioida että 2kg klapista tulee ajan kanssa 1kg klapi. Mulla on nyt vähän turhan painavia noi polttopuut, tämän kesäisiä kun ovat. Pitää välivarastoida pannuhuoneeseen kuivumaan ja ehdottomasti paras keksintö on ollut että jahka saa pesän sammumaan niin tunkee heti sinne kuivaan pannuun uuden pesällisen. Tuollainen 80-luvun kattila kun tuppaa hönkimään vähän läpi niin siellähän kuivuvat kuumassa yön aikana. Tulee vähän turhia kädenjälkiä puihin kun niitä siirtelee paikasta toiseen..

Itte oon sitä mieltä että aika pelleilyä nää pelletinpolttokaukalot yms. Yhtenä talvena tehtiin työmaalla stokereita ihan uudella mallilla, mun piti koeajaa mutta empä sitten koeajanutkaan kun ne myytiin heti jahka valmistuivat. Mulla oli jo hommattuna varmaan 500 litran edestä astioita haketta ja kyllä oli riemua jubel polttaa ne pienessä kaksoiskattilassa.

Siitäkin kiistellään onko mitään järkeä sytyttää tuli alhaalta vai päältä, mun mielestä piippu tupruttaa paljon vähemmän kun sytyttää päältä, olevinaan kuluu vähemmän puitakin. Tuollaisen hake yms silpun kanssa leikkimisessä päältä sytyttäminen on jo vähän pikku pakkokin.

Marraskuu 11, 2016, 15:01:16 ip
Vastaus #36

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kyllä talvella just kaadettu koivukin palaa takassa hyvin kun alla palaa kuivaa puuta, usein kaadoin talvella koivun ku halkominen oli helppoa ja ei ollu hyttysiä.

Marraskuu 11, 2016, 16:22:13 ip
Vastaus #37

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tyhjensin eilen kesäauton tankit. Oli melkein 50 litraa bensaa. Pitäisköhän heittää ne kanisterit takkaan? Kyllä kai ne siellä vielä palaa, jos sytyttää ensin kuivilla puilla?   Ei raaskis oikein heittää menemäänkään, kallista menovettä.  ::)

Marraskuu 11, 2016, 17:33:40 ip
Vastaus #38

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Joku kun kysyy, millä talosi lämpiää?
Beensalla, bensalla. ;)
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Marraskuu 11, 2016, 17:52:12 ip
Vastaus #39

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Tyhjensin eilen kesäauton tankit. Oli melkein 50 litraa bensaa. Pitäisköhän heittää ne kanisterit takkaan? Kyllä kai ne siellä vielä palaa, jos sytyttää ensin kuivilla puilla?   Ei raaskis oikein heittää menemäänkään, kallista menovettä.  ::)

Imeytä bensat rutikuiviin haapaklapeihin, saadaan lämpöarvo niissäkin koivun tasolle :)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 11, 2016, 18:21:26 ip
Vastaus #40

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Pitäisköhän ne bensat kaataa tynnyriin ja keittää kuivien klapien kanssa? Imeytyisköhän paremmin?   ::)
 Haapa. Iso rikkaruoho?  >:(

Marraskuu 11, 2016, 18:30:09 ip
Vastaus #41

Risto Saastamoinen

• Vieras

Haapa niin huperaa, että tulee imeytetyllä takka silmille.  :angel:

Ennen nakkisotaa, kun kursseja kävin, laskivat luokan isot pojat asetyleeniä trasselituppoon, happea myös hieman.
 Tämä muovipussissa johon johdettu sytytyslangan tapainen.
 Sai siitä hupia, josta opet ei tykänny.

Kylmäopin maikka piti kovasanaisen puhuttelun, josta poijaat sitten nimittivät vittu-hiltuseksi.  ;)
 Parin viikon päästä tuli oikein reksin toimesta vielä tiukempi puhuttelu, jossa erityisesti kiellettiin sanomasta v-hiltuseksi.

Oppivaisia aikuisia ja nuorukaisia oltiin, joten opettaja oli siitä eteenpäin hamaan kurssin loppun Hittu-viltunen.  8)

Rinnakkaiskurssilla oli ööpeeläisiä ja vähän riipaistiin mekin sitä lajia. Siittä aasinsiltaa.  ::)

Ite olin kössinä hitsarina, välillä piti turata oikein luokkasauman tapaistakin. Varastomies oli pelle ja laittoi aina asetyleeniseosta maitopurkkiin, purkki hitsarin tuolin alle ja sitten pitkällä rassilla tulta. Ketuttihan se ja kostaa piti, varastomies kehui saavutuksiaan puutavarakuskina joten tein nukenvaunuista kärryn sen corollan perään, asettelin siten että pyörät ei hipooneet asvalttia. Paikallisella huoltiksella kelpas nauru kun kaveri meni ruokatunnilla tankkaamaan, mulle tuli turpaan niin että kylkiin koski monta viikkoa.
Tuokin kulttuuri on kuollut kun joku keksi sanoa sitä työpaikkakiusaamiseksi, minun huumorintajuni kesti kyllä koska aina sain pantua pahemmaksi.

Marraskuu 11, 2016, 18:38:45 ip
Vastaus #42

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Voi v..tu en tiennyt riittävän ajoissa että mua on työpaikka kiusattu vasta nyt kun Risto siitä mainitsi,työpaikka on lopetettu ja meikämannekin jo eläkkeellä,noooo emmä "pekkaa pahemmaks" jääny,silloin sitä sanottiin vaan että tehtiin pieniä jäyniä,vai että olen työpaikka kiusattu,nyyh  :-[
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Marraskuu 11, 2016, 19:08:18 ip
Vastaus #43

Taito Nuutinen

• Vieras
Kun tohon "työpaikkakiusaamiseen" mentiin niin tuli sitä itekkin nuorempana harrastettua..
Yks ehkä parhaista jäynistäni oli kesäkuumalla hieroa lasivillaa kavereiden haalareiden haaroihin sisäpuolelta kun kaverit oli ruokatunnilla..
Siinä sitten kilvan raapivatte haarojaan kahvitauolla ja minä kysyin että ootteko pojjaat samoissa naisissa pyörineet ku satiaiset vaivaa..

Niin..pirtti muutoin lämpiää tälläkin hetkellä HOT puubriketeillä..yllättävän hyvin palaa nuo puristetut sahajauhot..
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 11, 2016, 19:10:17 ip kirjoittanut Taito Nuutinen »

Marraskuu 11, 2016, 21:59:01 ip
Vastaus #44

Tuomo Mikkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minkäs takia kaima kesäauton tankin tyhjensi? On sitä bensan säilytysainettakin kaupoissa.
Tuomo