Niinkuin tuolla jo aiemminkin sanoin niin lämpöä autojen moottoreissa on vielä tarjolla. Sitä vaan ei haluta jostain syystä katsoa tarpeelliseksi puskea hyttiin.
Jos auto vie matka-ajossa vaikkapa 5l/100km niin tiisselin max n 30 % hyötysuhteella liikkumiseen tuhlaantuu vajaa 2l ja reilut 3l löyhytellään taivaalle. Ja ihan varmasti kaiken takana on raha. Vanhalla tekniikalla ei olisi saatu niin isoa tuottoa kuin on saatu myömällä vepastoja ja jopa huippuhienoja sähköelementtejä. 
Sähköelementti on kyllä toisaalta aika viksu vekotin. Se tarvii kilowattitolokulla sähkyä joka tuotetaan polttoaineella jota auton moottori polttaa tuolla vajaan 30% hyötysuhteella. Iso laturi tietenkin ottaa tehoa ja lissääpi polttoaineenkulutusta josta rapiat 70% menee lämmöksi... jota sitten on sitäkin vähän enempi tarjolla myöskin nestekennolle, joka on voitu jättää pikkusen pienemmäksi tällä konstilla.
Oma kottero kuluttaa matka-ajossa n 5l näillä keleillä (ajotietokonneen mukkaan) ja kyllä siinä konneen lämpö nouseepi viisarin mukkaan 90 C kohalle ja töhöttimestä tulee lämmintä. Termostaatin vaihon se kyllä tuossa syksyllä vaati. Ja vaikka on pakkanen niin kyllä syyläri oli kuuma kun viimeksi ajon jäläkeen kurkistin. Eli jos auton töhöttimestä ei tuu hyttiin pakkasella lämmintä niin jos se johtuis moottorin hyvästä hyötysuhteesta pitäs syylärin olla kylymä minun lokiikan mukkaan. Vois se kyllä johtua siitäkin, että jäähytysjärjestelmä on ollu pakko mitottaa kuumimpien mahollisten olosuhteitten mukasesti, että keskieuroopan ja teksasin helteissäkin sillä vois ajjaa keittämättä ekalla keikalla sitä pilalle. Eli kuumuuen takia järjesrelmän on pakko olla tarpeeksi tehokas. Pakkanen taasen ei heti riko konetta vaikka käyntilämpö ei aina ihan täys oliskaan. Elikä moottoriin vaan talaveksi 90 termari ja pitäs lämmön riittää.
Totta, tuota minäkin olen pähkäillyt.
Yksi kaverini toi MB:n tuontiautona ja eka talvena ei sillä juuri ajellut, kun moottori kävi kylmänä.
Siten kesällä siihen asennettiin moottorin lohkon kylkiin eristelvyt (MB:n omat) ja jo rupes lämpöä olemaan!
Mutta ei ketään autofirmaa kiinnosta nämä meidän arktiset markkinat.
Minulla oli joskus yli 10 vuotta sitten Volvo S 80, jossa oli Webasto.
Se tyhjensi akun n 1 kk:n pakkaskauden jälkeen.
Kerrankin kävin päiväseltään Lahdesta Turussa ja seuravana aamuna auto oli sisältä lämmin, mutta ei startannut. Aku oli tyhjä.
Oli edes lämmintä, kun istuin kotona takapihalla autossa!
No minä tietyti sain takuuna uuden akun ja vein vanhan Lainon Akkuun testattavaksi.
Se ladattiin hallissa täyteen ja senjälkeen testipenkkiin; se oli 100% kunnossa. Toimi traktorissa vielä hyvin monta vuotta.
Soitin siitä sitten maahantuojan huoltoon ihmetellen akun sijoitusta (takakontissa pohjapeltin päällä), he käskivät soittaa Tanskaan huoltoneuvontaan.
Minä soittein ja sieltä kuuluin, että ei heitä kiinnosta nämä pikkumarkkinat, suuret volyyymit on Keskieuroopassa ja USA:ssa!
No sitten siirryinkin baijerilaisiin.
Vaikka en tiedä kiinnostaako heitäkään meidän olosuhteet?

Kuten sanottua, lohkon eristäminen ratkaisisi tuon lämpenemisongelman.
Mitä sitten kesällä, riittäkö jäähdyttimen teho estämään kiehumisen?