Kirjoittaja Aihe: Volovoja..  (Luettu 67927 kertaa)

Marraskuu 10, 2012, 06:17:20 ap
Vastaus #120

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
Kyllä kai kaverilla oli yli 600 tkm ajettu Volvo 940 saksalaisella turbodieselillä, eikä se kone mikään väljä ollut silloinkaan. Ilman koneremppaa oli mennyt. Ehkä sama kone Volkkarin raskaassa pakettiautossa ei kestänyt niin kauan, mutta kevyemmässä henkilöautossa paremmin. Toisen tutun synnyinkodin pihalla on useampia Volvon raatoja, PV:stä ja Amazonista 144:n ja 200-sarjalaisiin. Kaikissa autoissa yli 500 tkm ollut mittarissa kun hylätty, bensavehkeitä. Tosin viimeisessä 240:ssä vain alle 300t kun omistajalta oli kilometrit täyttyneet.

Näissähän alapää kestää AVAAMATTA jopa 1.500.000km mutta kansia menee yksi per 300.000. Kattoboksi syö sitä lukemaa ja voi sen puolittaakin. Vauhti itsessään ilman boksia ei näköjään vaikuta asiaan, paitsi että koskaan yli 80kmh ajettu auto ei saa näitä vikoja. On olemassa yksilöitä joilla ajettu vain Kauniainen-Kilo väliä noin 40kmh maksimissaan, myös Kempele-Oulu tai Nauvo-Korppoo sama juttu. Vaasa-HKI tai ROI-TRE on eri juttu. Tappokoneena toimii yhtäjaksoinen rasitus ilman kaasupolkimen hellittämistä. Ameriikoissa kerrottiin kohta 30 vuotta sitten käsi olalla että; "you've got to let it breath or it will suck gallons of oil and break down in a cpuole of days". Ajoin silloin rollback-hinuria pitkiä välejä ja ymmärsin eka päivän jälkeen että öljyä voi lisätä kahden tunnin välein väärin ajettuna tai joka toinen viikko oikein ajettuna. (HOIP!! soitin muuten silloiun -87 vuonna hinurin callular motorolan phonesta suomeen vahingossa ja kytkeminen kesti jotain 3-4 sekuntia, vastaaja kysyi että olenko jo kotona...)
Tässä sanottiin siis että 6.9 litran FORD International Harvester V8 dsl pitää saada hengittää -ei pelkästään alamäissä- tai se syö öljynsä ja lakkaa toimimasta (puristukset ojassa) . sama pätee D24 VAG myllyssä. Olisi todella erikoista jos jokin muun valmistajan dsl toimisi toisinpäin.
Volkkaripakussa on ongelmana saksmanni-jäähdytys/lämmitysjärjestelmä ja tiedämme kaikki miltä haisee 10 vuotta vanha volkkari sisältä, glykoolille. Ikkunat ei kuivu ihan hetkessä koska on niin pirusti sokeria klasissa.
Ajelin nuorempana Golf turbo-kiisselillä ja se pakkasneste-haju on vieläkin joissain pieniksi jääneissä vaatteissa. Made in Germany WITH PRIDE.
Missään muualla maailmassa ei ole niin ahneita tehtailijoita kuin allemagnissa. VW-tuotteessa on maailman halvimmalla tuotetut lämppäri-kennot?
Muistan suurta ihmettä kesällä 2003 kuin vein ensimmäisen 27 tonnin kuorman ruostumatonta teräsprofiilia Lahdesta Norjan Nordfjordeidiin Jäätelöautotehtaalle yli Stryne-fjellin ja ihmettelin jonon erikoisia äkillisiä lyhyitä pysähdyksiä;
Saksan kilvissä BMW 745 vetää kylmästi käsijarrun kapealla tiellä ja Günther-pilootti hakee ojasta tyhjän 2kruunun panttipullon.
Kirkkaksi kuluneesta (rasvaamattomasta) vetokoukun pallopäästä arvelin että muut perheenjäsenet istuu jossain vaunukentällä vettä juomassa sillä aikaa kun isi hankkii rahaa punalappuisia leipäpusseja hankkiakseen.

Germany with pride/love.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2012, 07:55:43 ap kirjoittanut Rainer Grandell »
PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Marraskuu 10, 2012, 23:52:57 ip
Vastaus #121

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hö, puhuvat Volvoista... Itsellä 2000 -luvun alun V70 200hp automaatti ja mittarissa 300 tkm. Silloin kun ostin sen, niin oli vajaa 70 tkm mittarissa. Tulee n. 60 tkm lisää taas ens vuonna. Viiteensataan meinasin ajaa. Turbo kilahti keväällä. Muuten ei valittamista...     ...Audia tai Bemaria en osta ikinä.

No pitkälleppä oot päässyt ja tosi pitkälle meinaat yrittää. Mää oon tullut siihen tulokseen, että 2000-luvun autojen laskennallinen ikä on 200 tkm tai 10 vuotta. Sen jälkeen ylläpito alkaa maksamaan turhan paljon. Tietysti jos sattuu olemaan halvat osat, niin mikäpä siinä. Senkun rallattelee menemään.

Mutta ettei koskaan Audia tai Bemaria. Tuohan nyt on jo asenteellista.

Mää ajan autolla niin paljon, ettei se kerkii mennä huonoksi... Koputetaan ny puuta, mutta kyllä toi on tosi hyvin menny. Jarruja ja niveliä välissä laiteltu. Ja muutenkin olen tyytyväinen ajo-ominaisuuksiin sun muuhun. Kävin koeajamassa jotain 60 sarjalaista ja tätä uutta V40 -mallia ja totesin, etteipä ole tarvetta vaihtaa. Mutta saattaahan tuo vaihtoon mennä nopeastikin, jos tulee tarvis. Firman auton saisin, mutta kun ei ne Mondeot sun muut kiinnosta.

Audia ja Bemaria kohtaan olen äärimmäisen asenteellinen. Tuota ykköstietä kun veivaa edestakas, niin suurin osa kusipäisistä kuskeista ajaa noilla kahdella merkillä. Se on se sama "porukka", kun ajoi aikanaan turbo Saabeilla ja millä lienee. Mulla ei ole tarvetta pullistella autolla. Bemareista suostun ajamaan pidempään ainoastaan kaverini Z4:llä. Sillä on tullutkin muutama tuhat rällättyä, mutta urheiluautot onkin eri juttu.

Marraskuu 11, 2012, 14:37:31 ip
Vastaus #122

Ari Finsk

• *
  • Jäsentiedot Poissa
prkl ... duunissa 245:lla veivattu ympäri Hkiä vuosikausia - taannoin ... ja VOLVO on auto ... ko ois pätäkkää ... siihen asti tyydyn toiseks parhaaseen kotikäyttöautoon - varmari Sotkaan ... riisseliin V.lta 08 ... 300-sarjalaisia pikkusia ollu alla, mutta 240-sarja aina haaveissa ... kiits ja anteeks

Marraskuu 11, 2012, 14:46:05 ip
Vastaus #123

Kari Vähäkainu

• Vieras
240-sarjalainen on hyvä auto ja 740 teknisesti samanlainen mutta parempi ajaa. Molemmat yksinkertaisia ja helppoja korjata eikä varaosien hinta ole tähtitieteellinen. Omaan seiskanelikanttiin vaihdoin jakopäänremmin + kiristimen, maksoivat huikeat 35€!

Marraskuu 11, 2012, 15:24:48 ip
Vastaus #124

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Hö, puhuvat Volvoista... Itsellä 2000 -luvun alun V70 200hp automaatti ja mittarissa 300 tkm. Silloin kun ostin sen, niin oli vajaa 70 tkm mittarissa. Tulee n. 60 tkm lisää taas ens vuonna. Viiteensataan meinasin ajaa. Turbo kilahti keväällä. Muuten ei valittamista...     ...Audia tai Bemaria en osta ikinä.

No pitkälleppä oot päässyt ja tosi pitkälle meinaat yrittää. Mää oon tullut siihen tulokseen, että 2000-luvun autojen laskennallinen ikä on 200 tkm tai 10 vuotta. Sen jälkeen ylläpito alkaa maksamaan turhan paljon. Tietysti jos sattuu olemaan halvat osat, niin mikäpä siinä. Senkun rallattelee menemään.

Vaimo ei oo muuten koskaa ajanut millään muulla autolla, kuin Bemarilla. Kymmenkunta vuotta sitten oltiin vaihtamassa autoa ja käytiin koittamassa S60 Volvoa. Ei päästy etes kaupan pihasta, kun vaimo ilmoitti, että tää on aivan paska. Meillä onkin kaksi automerkkiä mitä ei ikuna kuuna päivänä osteta. Toinen on Volovo ja toinen on japonialainen auto. ::)

Olikos se päivä jolloin ette päässeet kaupan pihasta noin viikon 2-3 aikana talvimyrskyssä ja Haarajoen K-kaupan piha? Sieltä ei vissiin sinä päivänä päässyt kukaan muukaan pois.

Audit ja Bemarit on meilläkin loppuunkäsitelty, eikä ole asenteesta kiinni vaan varaosia asennettaessa käytetystä asennosta.
Puolitusinaa Volvoja pihassa ja vähiten ajetussa häpeälliset 696.000km, pitää äkkiä mennä kierrokselle että saa sen vakion 700.000-1.500.000km mittariin kuten noissa muissakin AUTOISSA. Vanhin (ruosteinen -86 / 745 D6) heitti kansipahvin kesällä mutta sillä olen silti eniten senkin jälkeen ajanut, sellainen 10.000km. Vesipyttyjä mukana ja kannenpultteja kiristin vartti kierrosta ja taas pelaa. Yli 140 ei voi ajaa marssivauhtia mutta ohituksissa tilapäisesti kylläkin (saksassa). Vaivaiset 711.000km mittarissa. My Toyota is fantastic. Löpöä menee pirusti, joskus yli 6,29 litraa satasella.

Juu, kyllä me päästiin ihan moottoritielle. Siellä munkin täytyi yhtyä vaimon mielipiteeseen. Kun ns. parempi ja kalliimpi auto möyryää aivan samanlailla, kuin puolet halvempi kiia ja korolla tai joku muu niistä matstan malleista, niin se on eittämättä suuri pettymys. Volvossa oli sellainen tunnelma, että ovista ja ikkunoista on unohtunut tiivisteet pois. Mää en odota autolta pitkää ikää ja pistänkin autot paremmuusjärjestykseen ihan muilla kriteereillä.

Mää oon ymmärtänyt että sääkin Raineri veivaat vuosittain rattiaa 20 X enemmän, kuin keskivertoautoilija. Niinpä hieman ihmettelenkin, että sulle on ainoa auton paremmuuskriteeri vähintään 700 tkm mittarissa. Miksei ne Volvotkin ole ihan käypäsiä pelejä, mutta ne ei vaan ole mulle tarkoitettu. Mää on ajanut ainoastan kolme kertaa Volvolla. Juurikin tuolla S60:llä ja kahdella eri seitenneliskantilla. Mulle ei vaan tullut niistä sitä kestohymyä minkä saa Bemarila.

Ja juuri sitä mää haluan kaikilta mun vehkeiltä. Niillä ajaessa on aina naama näkkärillä. Ei mikään mun vehkeistä loista kaikilla osa-alueilla, mutta mitä sitten. Valitaan tallista kulkupeli sen mukaan mitä kulloinkin halutaan.

Kun halutaan matkustaa koko perheellä nautinnollisen hiljaisesti, niin otetaan e60 BMW.

Kun haluan matkustaa yksin mukavasti, niin otan R1100RT:n

Kun haluan nauttia näkemästäni ja kuunnella oikeaa moottoripyörän ääntä, niin otan Jytärin.

Kun haluan, että kaasunkääntö aiheutta pelonsekaista kunnioitusta pyörää kohtaan, niin otan KTM Superenduron.

Yksikään Volvo ei ole vielä kyennyt täyttään noita mielihaluja. Volvo on vain mulle liian tylsä.
Kahden pytyn loukussa.

Marraskuu 11, 2012, 15:50:23 ip
Vastaus #125

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä

Mää ajan autolla niin paljon, ettei se kerkii mennä huonoksi... Koputetaan ny puuta, mutta kyllä toi on tosi hyvin menny. Jarruja ja niveliä välissä laiteltu. Ja muutenkin olen tyytyväinen ajo-ominaisuuksiin sun muuhun. Kävin koeajamassa jotain 60 sarjalaista ja tätä uutta V40 -mallia ja totesin, etteipä ole tarvetta vaihtaa. Mutta saattaahan tuo vaihtoon mennä nopeastikin, jos tulee tarvis. Firman auton saisin, mutta kun ei ne Mondeot sun muut kiinnosta.

Audia ja Bemaria kohtaan olen äärimmäisen asenteellinen. Tuota ykköstietä kun veivaa edestakas, niin suurin osa kusipäisistä kuskeista ajaa noilla kahdella merkillä. Se on se sama "porukka", kun ajoi aikanaan turbo Saabeilla ja millä lienee. Mulla ei ole tarvetta pullistella autolla. Bemareista suostun ajamaan pidempään ainoastaan kaverini Z4:llä. Sillä on tullutkin muutama tuhat rällättyä, mutta urheiluautot onkin eri juttu.

Juu, nuo mun arviot 200tkm/10 vuotta perustuu ihan siihen tosiasiaan, että KAIKKIEN autojen laatua on heikennetty tarkoituksellisesti. Myös Volvojen. Työkaveri on tuossa vaihdatellut autoa ja sen nykyinen auto on Audi A6 1,9 tdi vuosimallia -97. Mittarissa siinä on 470 tkm ja mun mielestä se todella kopakassa kunnossa kilometreihin nähden. Hän kerkesi jo vaihtaa 2005 mallin 2,0 tdi A6:sen, joka oli ajettu 230 tkm, mutta kaupat piti perua, kun siihen olis pitänyt heti tehdä 5000 €:n remontti. Ja mun mielestä se vanhempi Audi on yleisilmeeltään paremmassa kunnossa, kuin se uudempi oli.

Ihan samaan heikentyneeseen laatuun hän törmäsi Volvon kohdalla, kun oli käynyt koittaan useampaakin S80 Volvoa, joilla oli ajettu himpun yli 200 tkm. Erityisesti nahkapenkkien ja muun sisustuksen perstaantunut kunto oli pistänyt silmään. Juu, ja vaihteistojen kanssa oli ollut ongelmia. Mää oon siitä onnellisessa asemassa, ettei Bemareiden laatua ole heikennetty ollenkaan. Se on ollut aina 200 tkm/10v  :P

Mutta tiedätkö miksi ne kusipäät ajaa aina Bemarilla. Se on ainoa auto, mikä huomataan!!! Jos ne samat kusipäät ajelis korollalla, niin kukaan ei edes tietäisi niiden olevan kusipäitä. ::)
Kahden pytyn loukussa.

Marraskuu 11, 2012, 16:49:23 ip
Vastaus #126

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toi mun mielipide perustuu empiiriseen kokemukseen, eikä siihen että mää huomaisin jonkun automerkin. Mulle on aivan sama millä merkillä joku haluaa ajaa. Se on jokaisen oma mielipide ja minua harvinaisen vähän muiden mielipiteet autoista yms. kiinnostaa.
Veljen Bemari K100RT:llä tuli parikymppisenä ajeltua ja se ei todellakaan ollut mun pyörä. Kyllä pärrässä pitää olla jotain räyhähenkisyyttä. Sanoo mies jonka ajopyörät on HD Softail Kustom ja GSX-R 750... Mulle mukavuus ja moottoripyörä ei mahdu samaan lauseeseen. Mutta se olikin vain mun mielipide :D

Mutta Volvoista tässä topicissa puhuttiin ja niillä minä ajan vastaisuudessakin.
Ugh! olen puhunut.

Marraskuu 11, 2012, 20:06:40 ip
Vastaus #127

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Tuolla minun Audilla ( A4 1,9 tdi -97) on nyt ajettu 289 tkm, ja auton entisen sakemanniomistajan taltioiman huoltohistorian mukaan moottorille ei ole tehty muuta kuin pakolliset remminvaihdot asiaankuuluvine kilkkeineen, sinkitty korikin on ruosteeton ja muutenkin ehyt eikä ne ajetut kilometrit muutenkaan tunnu oikeastaan missään, nyt kun vaihdoin talvirenkaat alle ( Continental Winter Contac kitkat) niin kulutus matka-ajossa on hiukka päälle 4 itraa sataselle, putosi n 0,5 litraa / 100 km pelkällä renkaanvaihdolla....

Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Marraskuu 11, 2012, 20:47:53 ip
Vastaus #128

Lassi Sirainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Volvosta senverran että vuonna -76 lupasin tyttöystävälleni jos saan -66 Amazonista (MHJ-82) 8600 markkaa niin ostan kihlat ja sillä tiellä vieläkin ollaan.

Marraskuu 11, 2012, 20:49:05 ip
Vastaus #129

Kari Vähäkainu

• Vieras
Tuolla minun Audilla ( A4 1,9 tdi -97) on nyt ajettu 289 tkm, ja auton entisen sakemanniomistajan taltioiman huoltohistorian mukaan moottorille ei ole tehty muuta kuin pakolliset remminvaihdot asiaankuuluvine kilkkeineen, sinkitty korikin on ruosteeton ja muutenkin ehyt eikä ne ajetut kilometrit muutenkaan tunnu oikeastaan missään, nyt kun vaihdoin talvirenkaat alle ( Continental Winter Contac kitkat) niin kulutus matka-ajossa on hiukka päälle 4 itraa sataselle, putosi n 0,5 litraa / 100 km pelkällä renkaanvaihdolla....

Katsopa taloudellisuusajokisojen autojen renkaita, kaikissa kitkat alla. Vievät vähemmän polttoainetta kuin kesärenkailla, nastarenkaista puhumattakaan.

Marraskuu 11, 2012, 21:00:26 ip
Vastaus #130

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin

Katsopa taloudellisuusajokisojen autojen renkaita, kaikissa kitkat alla. Vievät vähemmän polttoainetta kuin kesärenkailla, nastarenkaista puhumattakaan.

Yllätys se oli että kulutus laski kun laitoin kitkat alle, hoksasin sen kun kävin "vakioreissulla" Kolarin liepeillä ja naftaa meni huomattavasti vähemmän kuin edellisellä, kesärenkailla tehdyllä reissulla, tuli vaan mieleen että hittoako niillä kesärenkailla sitten tekee ? Koska kitkat ovat paremmat märälläkin kelillä, ja mitään rata-ajoahan minä en tuolla nokivasaralla harrasta.....
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Marraskuu 11, 2012, 21:27:48 ip
Vastaus #131

Antti Jokinen

• Vieras
Yllätys se oli että kulutus laski kun laitoin kitkat alle, hoksasin sen kun kävin "vakioreissulla" Kolarin liepeillä ja naftaa meni huomattavasti vähemmän kuin edellisellä, kesärenkailla tehdyllä reissulla, tuli vaan mieleen että hittoako niillä kesärenkailla sitten tekee ? Koska kitkat ovat paremmat märälläkin kelillä, ja mitään rata-ajoahan minä en tuolla nokivasaralla harrasta.....

Kitkat kuluu lämpimällä kesäkelillä niin nopeaan, että taloudellisempaa on käyttää kovempaa kumiseosta kesällä. Rata-ajossa se tulee esiin huomattavasti nopeammin, parhaat kuskit tuntevat sen (esim. Kimi) jo muutamien kierrosten aikana.  ;)

Arkiajossa sen huomaa hitaammin; yhden kesän aikana kitkat on kuluneet niin, ettei ne enää oikein ole kelvolliset kunnon talvikeliin.

Marraskuu 11, 2012, 22:54:12 ip
Vastaus #132

Rainer Grandell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Take a Break
[Volvo on vain mulle liian tylsä.
[/quote]

Juuri tuo onkin Volvon valttikortti; sopivan tylsä, kotimaassaan; "lagom".

PUCH; Dakota-73 Monza-77 Alabama-66 Magnum-82 TUNTURI; SPORT63/70/72/73/75/76 SUPERSPORT 77-83 Tiger&Break "paljon" Husqvarna/Crescent/Monark "paljon"

Marraskuu 12, 2012, 09:58:50 ap
Vastaus #133

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Lainaus
Volvo on vain mulle liian tylsä.

Juuri tuo onkin Volvon valttikortti; sopivan tylsä, kotimaassaan; "lagom".

Ei aina tylsä; http://www.amcarguide.com/custom/volvo-hotrods-caresto-v8-speedster-and-jakob/
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Marraskuu 12, 2012, 11:49:33 ap
Vastaus #134

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Minusta (ja varsinkii kyydissä istuneesta Rouvasta) tiisseli-Bemu käyttäyty liian rauhattomasti,
kun otin talavikelissä Pajulahen Shellin ja Tahkon välisellä oikotiellä luistonrajoittimen pois päältä ja yritin ajjaa "urheilullisesti" kädellävaihtaen. Koko aijjan oli perä irti, vaikkei se ollu kun se 535 :sen kesympi malli.  ::)

Volovo mennee samalla reitillä vakaasti kuin juna. :-\
-pena-