Mikä hengenvaara muodostuu tuosta "asvaltin jyrsinnästä"?
Kun asvalissa on syvät urat, se vaikuttaa suoraan liikenneturvallisuuteen.
Myös märällä kelillä lentävä asvalttikura sotkee tuulilasit tehokkaasti, joka vaikeuttaa näkyvyyttä.
Ei kesällä lennä asvalttiteillä kura, kun nastarenkaiden käyttö on kielletty.
Aikaisemmin laitoin jo tämän linkin, miten ruosissa suhtaudutaan nastarenkaisiin.
http://autot.oikotie.fi/uutinen/nastat-pois,-toivoo-ruotsin-tielaitos/18067
Ruotsalaiset nyt tiedetään, niillä on ruisleivässäkin rusinoita ja yksi - kaksi ruotsalaista ei osaa päättää mitään,
ilman diskuteeraamisia.
Osasyynsä noissa teiden uraantumisissa on myös asvaltin laadulla, mutta nastoista tehdään se ainut syypää.
Kun liikenteessä katsoo teiden uria, niin minua on ihmetyttänyt pitkään, kuinka henkilöäauto voi tehdä tiehen urat,
joiden akseliväli vastaa esim rekkaa ja vieläpä siten, että siinä henkilöautossa on paripyörät ja kaaiken lisäksi,
miks nastarengaskuskit ajaa mm pussipysäkkien kautta.
Asvaltti tehdään koostumukseltaan pehmeämmästä mm materiaalista,
jotta asvalttiyhtiöt pääsisivät uusimaan pintaa useammin, ettei vaan bisnes kärsisi.
On tosiasia, että nastat kyllä kuluttaa, mutta ei se ole urien ainoa syy.
Yhtenä syynä kuran lentoon on tämä nykyisen tiensuunnittelun / raakentamisen tapa.
Ennen tien profiili oli sellainen, että kun tielle tuli vettä, niin se luonnostaan valui tieltä pois ja ainakin tien "ulkoreunalle".
Nykyään täytyy esim se pienikin loska aurata, ettei sula vesi valuisi ajoradalle ja pakkasella sitten jäätyisi siihen.
Teiden "pohjatyöt" on hyvin usein tehty heikoksi, jolloin se pettää ja sallii mm asvaltin painua.
Mikäli tiessä on liikennettä haittaavat urat, kuuluu kyseisestä tieosuudesta vastaavan tahon hoitaa tie kuntoon.
Autoilusta kerätään rahaa senverran, ettei ns urapikkauksen pitäisi olla mahdoton juttu.
Itse en ajele kuin semmosen 50 - 60 tkm vuodessa ja ei mulla ole lentävästä kurasta ollut haittaa sateellakaan.
vaikka auto onkin vanha, niin se on varustettu tuulilasinpesulaitteella ja lasinpyyhkimillä ja lampuillekkin on pesuri.
Noita kun tarvii aina joskus muutenkin, kuin tiestä nousevan kuran takia, ja kun aikoinaan opettelin noiden käytön,
hyvin on mennyt, sateella hiekkatietäkin ajellessa.
Toinen hyvä konsti, millä vältän edelläajavan kurapilveä on tietty se, että olen opetellut pitämään riittävän välin edelläajavaan,
sillä en nauti edes sen kitkarengaskuskin nostattamasta kurapilvestä, sillä on rengas nastoin tai ei, niin yhtälailla ne kurapilven nostattaa.
Mitä tulee tuohon varsinaiseen aiheeseen, niin pääkaupunkiseudulla on pikkasen lenemmän autoja liikenteessä, mutta ei se ole
"talviyllätyksen syy".
Minun mielestä pääsyy on se, että porukka ei osaa ottaa huomioon muuttuneita olosuhteita, vaan ajetaan kuin kesällä ja
luotetaan auton elektroniikan kaikkivoipaisuuteen ja ulosmitataan auton ominaisuuksia, jotka ei sitten aina riitä.
Kyllä se talviyllätys on kuskien korvien välissä tai oikeammin siinä mitä sieltä puuttuu.
Taasen lisänä se onneton teiden kunnossapito, mitä pääkaupunkiseudulla harrastetaan, mutta milläs auraat yms, kun kalustot on myyty ja toiminta ulkoistettu yrittäjille, jotka ahneuksissaan haalii liikaa hommia, kukenemättä niitä hoitaan.