Kirjoittaja Aihe: Yllätystalvi Helsingissä ! Taas....  (Luettu 78143 kertaa)

Huhtikuu 08, 2012, 11:40:01 ap
Vastaus #150

Vesa Ukkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllähän se paljon riippuu siitä missä päin asuu, maaseudulla vai etelän kaupungeissa.
Maaseudulla on varmasti nastarenkaat paikallaan. Olen itse todennut.
Etelä-Suomen kaupungeissa voisi nastarenkaat lailla kieltää.

Huhtikuu 08, 2012, 13:01:02 ip
Vastaus #151

jorma vilppolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Etelä-Suomen kaupungeissa voisi nastarenkaat lailla kieltää.

No just tota pari sivua sitten vatvottiin ja perusteltiin, miksi nimenomaan täällä osalla porukkaa pitää olla nastarenkaat.

Mutta kielletään vaan kaikki mikä ei itseä koske.

Demokratiaa parhaimmillaan..

Huhtikuu 08, 2012, 13:10:02 ip
Vastaus #152

Esa Heikkinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taas kinataan ittestäänselvyyksistä ! Kitkat lumelle ja nastat jäälle vai montako jäärata-ajoa on voitettu kitkarenkailla?

Huhtikuu 08, 2012, 15:50:17 ip
Vastaus #153

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No hittolainen-kun tuo talvikeli ei mene noin suoraviivaisesti.
Samalla reissulla kun saattaa olla kaikki veden olomuodot...
Ainakin täällä etelässä.

t. MK

Huhtikuu 08, 2012, 17:09:36 ip
Vastaus #154

Esa Heikkinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuota juuri tarkoitin eli eihän sitä voi kesken matkaa vaihtaa renkaita ja nastat pitää kelillä kuin kelillä - itsekin ajelen täällä eteläsuomessa.

Huhtikuu 08, 2012, 17:55:14 ip
Vastaus #155

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä se on ratin ja selkänojan välistä kiinni kuka pysyy tiellä, kitkarenkailla pärjää ihan hyvin.
Tietääkseni maantiellä ei mitään jääratakisoja ajeta.(Ajokortti vuodesta 1975).

L&K.

Huhtikuu 08, 2012, 18:28:17 ip
Vastaus #156

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä ajoin yli 20 v kitkarenkailla SuurTukholmassa kun asuin, ei yhtään kolaria, kitkarenkailla oppii ennakoivan ajon aika lyhyessä ajassa, jos haluaa.  Tänne pohjoiseen muuton jälkeenkin vielä 6 v kitkoilla, mutta vaihdoin nastarrenkaisiin. Täällähän sataa talvisin lunta aivan hel***isti ja kitkat toimii hyvin, mutta kun se on tuo jää pari kolme kk talvella noilla pääteillä, niin nastat tuntuu jotenkin paremmilta, vai onko se tuo ikääntyminen joka tuo tuollaisen hallusinaation.
Mene ja tiedä, sen tiedän kuitenkin, että Oslossa kiellettin nastarenkaat jo toistakymmentä vuotta sitten ja nyt ollaan kieltämässä Tukholmassakin, yksi läpikulkukatuhan siellä jo on(Hornsgatan) jossa nastarenkailla ei saa ajaa.

No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Huhtikuu 08, 2012, 22:29:02 ip
Vastaus #157

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Tässä mun pääasiallinen syy nastarenkaiden käyttöön. Kyllähän tää kesäaikana menee, mutta talvella on otettu muutamat persliu'ut taaksepäin ihan kelpo nastarenkaillakin ylös yrittäessä, tossa kurvissa oikealle on samalla jyrkin kohta ja meinaa vauhti hiipua kun se aina suditellaan liukkaaksi. Ja viimeksi tiistaina tulin apsit rutisten alas melkein risteykseen saakka. On jyrkempi mäki kuin kuvassa vaikuttaa,

Oletko kitkarenkailla kokeillut nousta tuota mäkeä?
Yleensä ihmisillä on taipumusta mielikuviin, jos ei ole kongreettista vertailupohjaa.
Mulla on mökkitiessä vastaavanlainen jyrkänne, parikymment vuotta sitten luistelin senkin alas, kun vielä käytin nastarenkaita.
Eihän se iso vaiva ole heitellä hiekkaa tuollaisiin jyrkänteisiin liukkaalla kelillä.
Onhan märällä jäätiköllä uusissa nastarenkaissa parempi pito, kuin kitkarenkaissa, mutta kun nastat kuluu pyöreiksi ja ulkonema pienenee, pito vähenee.
Lähes pikkeuksetta olen liukkaalla kelillä kitkarenkailla päässyt liikennevaloista nopeammin liikkeelle, kuin viereisen kaistan nastaraapija.

En ole, olisi kallis kokeilu. Tuskin ottaisivat 15 minuuttia alla olleita kitkanakkeja takaisin ainakaan täydellä hinnalla. Ne persliu'ut mistä kerroin olivat sellaisia, että ekalla kerralla liian pienen alkuvauhdin, ja tokalla kerralla kadulla koikkelehtineen koiran takia pysähdyin, sitten jarru pohjassa ja neljä nastapyörää lukossa liuku taaksepäin, 180 asteen käännös siinä samalla. Ekalla kerralla takapuskurilla tukea tuosta kuvassa näkyvästä kaiteesta ottaen. Onneksi ei ketään tullut perässä kummallakaan kertaa. En usko että kitkoilla olisin pysynyt yhtään paremmin.

Minen ala kunnan katuja hiekottamaan, vaikkei iso vaiva tietty olisi sekään. Pienempi vaiva kuitenkin on ajaa kunnollisilla nastakumeilla. Laiska olen, myönnetään. Meillä ei ole tässä nurkilla sadevesiviemäreitä ja aina lumien sulamisen aikaan sekä sateella vesi valuu pitkin tuota katua, huuhdellen liukassorat pois tai kasoihin, ja jos sattuu suojan tai sateen jälkeen pakastamaan niin peilijääksi vetää.

Vaihtoehtoreitti on vielä tiukempi kurvi vähän jyrkemmän mutta lyhyemmän ylämäen kanssa, mutta alkuvauhtia ei viitsi kelata kapealla kadulla missä kulkee mukuloita ja vanhuksia potkukelkkoineen. Tähän mistä yleensä kuljen, ei jalankulkijat yleensä tule.

Eli nastoilla mennään niin kauan kuin niitä saa käyttää ;)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 09, 2012, 02:41:10 ap
Vastaus #158

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kun asfaltti on näkösällä on nastarenkaat liukkaamat vähäisen kitkan takia, mut jos on jäätä jossa vesi päällä on nastat paremmat 6v kitkoilla ajanut malliin joka toinen syksy uudet alle. Ajokilometrit mulle karvan yli 10 000Km vuodessa joka putos lähes nollaan kun vaimolle ostettiin auto, ikäväkseni mulla on Vianorin säilössä nokian kesäkumit luokituksella 98%, nykyiset nastat varmaan 90% mutta vanhat eli liukkaat, Syksy on harkinnan paikka mitä teen kun säilytys ja vaihto maksaa mutta emännän firman kautta sain puoleen eikä sen kummit maksa mitään. Siihen kuuluu rengasturva kun löysin naulan niin uusi alle ja olisin saanut soittaa autoliittoon joka olis tullu paikalle ja hoitanut homman. jarski ja mikä se toinen olis Laa rouvalta saaneet ohjeen. No tilanne on se etten voi moittia ku emännän firma maksaa varmaan miljoonan kummeistaan.

Huhtikuu 17, 2012, 05:48:45 ap
Vastaus #159

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Nyt se sitten tuli mitä koko talaven olen pelänny!

http://www2.liikennevirasto.fi/alk/kelikamerat/kelikamerat_3.html

Kevät on ollutta ja mennyttä, onneksi jäi kesärenkaat viikonloppuna vaihtamatta kun yhestä oli ilimat karannu. ::)
-pena-

Huhtikuu 17, 2012, 06:30:27 ap
Vastaus #160

Aarne Heino

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kevät on ollutta ja mennyttä, onneksi jäi kesärenkaat viikonloppuna vaihtamatta kun yhestä oli ilimat karannu. ::)

Olivatko ilmat karanneet koko renkaasta vai vain alaosasta?
Aarne Heino
kaikkien alojen amatööri

Huhtikuu 17, 2012, 06:46:39 ap
Vastaus #161

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No joo-oli tuolla semmoinen reilu tuuman sohjo tossa
Helsinkiin vievällä moottoritiellä tänä aamuna.

Onneksi oli hyvät,tukevat talvirenkaat (nastoilla)
tuolla kulkineessa alla-tosin nyt siellä olisi mennyt yhtä
hyvin kitkakummeillakin.

Kesärengasporukalla taas saattoi/saattaa olla hiukan lystiä...

t. Markku

Huhtikuu 17, 2012, 07:15:13 ap
Vastaus #162

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

Olivatko ilmat karanneet koko renkaasta vai vain alaosasta?

En pysty sanomaan kun mulla ei ole tuommosta laitetta millä olis voinu venttiilin kautta tähystellä sinne renkaan sisälle.

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pena-

Huhtikuu 18, 2012, 13:07:16 ip
Vastaus #163

jorma vilppolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei meinaa talvi taittua, kun ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on kylmä kun Siperiassa.

Maanantaina oli hieman parempi päivä ja ruuvasin nastarenkaat pikapin alta pois kun laki kerran niin määrää, mutta ei olisi kannattanut hosua kun tiistai aamuna oli taas maa valkoisena.  No oli tiet onneksi sulia, muuten olisi tullut rokuli päivä.

Noista talvirenkaista vielä;  Joskus kokeilin selvitä Amerikkalaisilla nastarenkailla mutta ei siitä mitään tullut.  Sitten ostin kunnon Nokialaiset joilla pito on ihan eri luokkaa. Ton pikapin kanssa pito korostuu kun keulalla on viidensadan kilon malmikasa ja taka-akselilla ei painoa juuri ollenkaan.

Juu, pitäs olla nelikko mutta kun ei ole ja asvalttiteitä tolla pääasiassa ajellaan, joten täytyy vaan elää sen asian kanssa...