Kirjoittaja Aihe: Tallissa tapahtuu  (Luettu 1016133 kertaa)

Helmikuu 29, 2016, 16:37:21 ip
Vastaus #915

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Lentsikan moottoreista tuli kari mieleeni että mulla olis muistaakseni 3 erikokoista vanhaa lentsikan moottoria jossain. Onkohan näillä mitään arvoa enää. Jumissakin taisivat olla  ::)

Riippuu paljon minkälaisia moottoreita ovat (merkki, koko ym). Jotkut niitä keräilevät, minäkin jossain määrin. Jotkut ovat rahallisesti arvokkaita, toiset eivät. Tuo kuvieni moottori tuli kasassa jossa oli kaikkiaan 10 moottoria, vähän niinkuin kaupan päälle, selkeästi rytöisimmän näköinen ja kansikin puuttui. Kyseessä on Cox Babe Bee jota on valmistettu luultavasti miljoonia, ensimmäiset vuonna 1956 ja viimeiset joskus 90-luvun alussa. Jotain evoluutiota matkan varrella tietysti tapahtui. Olen noita saanut joskus ilmaiseksi, postikuluja vastaan, kaupan päälle ja joistakin olen maksanut jopa rahaakin, max joitain kymppejä. Melkein aina jos ostaa kasan vanhoja moottoreita niin seassa on vähintään yksi Babe Bee :) Tämä yksilö olisi iästään johtuen ehkä parin- jopa kolmen kympin arvoinen näin jynssättynä ja öljyttynä, mutta enpä minä sitä ihan sillä myisi :)

Se on näiden kanssa vähän niinkuin motskarienkin, eli jos joku jonkin haluaa niin on valmis maksamaan, muille kyse on lähinnä romusta.

Mutta pistä tietoa ja kuvia jos huvittaa niin katsotaan. Ja jos ei muuta niin voithan aina putsata ne ja pistää vitriiniin.

Teukka, olisiko kyseessä O.S. -merkkinen moottori? Ne ovat kyllä luotettavan maineessa, mutta aina kai susia voi seassa olla. O.C.-merkistä en ole kuullut. Periaatteessa, jos on puristusta, hehkutulppa hehkuu ja polttoainetta tulee niin luulis lähtevän. Mutta minä en ole mikään guru näiden kanssa, vastoin päin. Viimeksi käyttelin tällaisia jotain 30+ vuotta sitten, mutta josko ensi kesänä koittaisi uudestaan. On pari lennokkiakin rakennettuna näitä varten :)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 29, 2016, 16:53:57 ip
Vastaus #916

erik könönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
en kyllä helekatissa ala hinkaamaan millään, eikö ole mitään liotus hommaa kellään tiijossa, on sen verta lokeroisia osia ::)

Helmikuu 29, 2016, 17:47:47 ip
Vastaus #917

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
en kyllä helekatissa ala hinkaamaan millään, eikö ole mitään liotus hommaa kellään tiijossa, on sen verta lokeroisia osia ::)

Vie soodapuhallukseen, sillä ainakin jonkun verran puhdistuu. Ja onhan niitä alumiininpuhdistusaineita ainakin veneosastolla mutta en ole kokeillut. Nysväys on mulle homman suola ainakin noiden pienoismoottorien kanssa :)
Kari

Helmikuu 29, 2016, 17:54:23 ip
Vastaus #918

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Ja Eerolla onkin oikein diisseli 8) Mullakin on muutama. Polttoainetta varmaan joskus sai valmiina, mutta nyt kun pienet polttomoottorit ovat lähinnä muutamien hörhöjen hommia, ja niissäkin dieselit ovat Suomessa olleet aina vähän marginaalissa (60-luvun lopulta lähtien), on valmiita polttoaineita vaikea saada. Perinteisin booli on kolmasosa kaikkia mainitsemiasi. Baltiasta joku oli joskus saanut valmista kamaa, ja Ruotsissa kuulemma on joku paikka.

Minä onnistuin ostamaan risiiniöljyä ja eetteriä apteekista, petroolia onkin vaikeampi juttu kun nykyajan lamppuöljyt ovat mitä sattuu ja oikeaa petroolia ei kai ole oikein missään. Kerosiini toimisi myös mutta mistäs sitä tavallinen ihminen sellaista...

Nuo Coxit ovat hehkutulppamoottoreita, ne tykkäävät seoksesta jossa on 20-25% risiiniöljyä, 5-20% nitrometaania ja loput metanolia. Valmiina ei niillekään oikein ole polttoainetta tarjolla, kun eivät tykkää synteettisestä öljystä.
Kari

Helmikuu 29, 2016, 18:03:16 ip
Vastaus #919

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin

Voit kokeilla alumiinivanteille tarkoitettua puhdistusainetta, harjata sitäkin pitää hiukan, vaikka tiskiharjalla, tämä Würth vannepesu toimii omien kokemusten mukaan aika hyvin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Helmikuu 29, 2016, 18:29:09 ip
Vastaus #920

teukka alarotu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kari, O.S. se oli, mutta ei käynyt sittenkään :)

TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83

Helmikuu 29, 2016, 19:17:14 ip
Vastaus #921

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Helmikuu 29, 2016, 19:36:19 ip
Vastaus #922

Ismo Hakamäki

• Vieras
Aamusella aarporasin 450 desmokannen NCR-nokka-akselille sopuisaksi. Suuremman noston takia nokka-akselitunnelia täytyy suurentaa +2mm, että nokka mahtuu pyörimään.
Iltapäivällä tein implantin Ducati 125 Sportin lohkoon. Kytkinvipu perustuksineen on joskus lähtenyt, todennäköisesti ketjujen katkeamisen vuoksi. Lohkossa olevassa 22mm reiässä on ollut kumitiiviste käyttötangolle, mutta nyt se oli pursotettu täyteen moottorisilikonia. Implantissa on pesä stefalle myös. Kiinnitysruuvien reiät puuttuvat vielä.

Helmikuu 29, 2016, 19:51:45 ip
Vastaus #923

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
http://www.future-rc.fi/product_details.php?p=65540
Tässä yhtä

Tuostahan saisi, kun "korjaisi" risiiniöljyllä kokonaisöljypitoisuuden 25:een. Kyllä nuo sen verran synteettistä sietää, mutta rissaa pitäisi olla mielellään ainakin puolet.
Kari

Helmikuu 29, 2016, 21:27:09 ip
Vastaus #924

erik könönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Vie soodapuhallukseen, sillä ainakin jonkun verran puhdistuu. Ja onhan niitä alumiininpuhdistusaineita ainakin veneosastolla mutta en ole kokeillut. Nysväys on mulle homman suola ainakin noiden pienoismoottorien kanssa :)
veisinki soodapuhallukseen, mutta taitaa lähin soodapuhallus paikka olla liki 200km päässä ::)
juu kyllä se nysväyskin on kivaa touhua mutta ei sentään tässä hommassa
ps. putsasin taas kolomisenkymmentä kiloo ruuveja muttereita tapilla ja kierrepakalla, siis joka ainoon :P

Helmikuu 29, 2016, 21:59:34 ip
Vastaus #925

Jouko Pajunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei mene off-topicikiksi kun kerran tallista löytyi tälläinen 3.5cc

Maaliskuu 01, 2016, 10:34:47 ap
Vastaus #926

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Sulla on KB,mulla oli OS tollasessa katissa,kukupuoli oli kohdallaan,oli mulla joskus sellanen suoravetonen hydrokin,se vasta kiukkunen tapaus oli.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Maaliskuu 01, 2016, 12:00:36 ip
Vastaus #927

Harri Kauranen

• Vieras
Yhteen mopoon laitan mittarinvaijerin ja uudet etujarrukengät.Sitten toikin mopo on täydellisessä kunnossa.Tää ei kylläkään ole lähelläkään alkuperäistä mopoo,mutta aika siististi silti askarreltu,ei minun tekele.

Maaliskuu 02, 2016, 14:17:09 ip
Vastaus #928

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Vähän mietiskellyt aiemmin puhheena olleita svingin päälaakerien ja myös koiranluitten rasvanippoja ja niille paikkoja. Toistaseksi siinä luulossa, että paras paikka saattas olla niinkun tuossa Motomatilta netistä kaapatussa kuvassa, tai sitten kannan puoleisessa päässä.

Pikkusenhan siinä pultin lujjuuessa menettää jos kairasee vaikka 3mm reiän 10mm pulttiin, mutta sitä lujjuuen menetystä vois tietenkin osittain kompensoija laittamalla pikkusen lujemmat pultit. Miten konneistusmiehet tuumaa, onnistuisko kairata vaikkapa 10.9 pultin nokkaan vajaa 20mm syvä d=3 tunneli? Toinen mahollisuus on isontaa pultteja 12mm:iin, jollon joutuupi isontamaan tietenkin pultin reikiä koiranluitten päissä. Mutta se onnistuu varmaan heleposti pylyväskonneella.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 02, 2016, 14:20:18 ip kirjoittanut Timo Junno »
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Maaliskuu 02, 2016, 16:48:34 ip
Vastaus #929

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Eihän tuo 10.9 ole mitenkään porata, noita ny syö vaikka raudan puutteeseen. Ihan tavis pora menee hyvin, nestettä tai Rokolia vähän. Haettiin poikien kanssa kuorma auto korjaamolta kierttokangen pultteja ja sorvattiin supistus holkkeja, ne oli jo kovia mutta antaa poran serkulleni ja käskee treoittamaan niin niinku voihin menee.

Mun luottokorjaaja ei suostu laittamaan alkuperäisiä koiranluita esim. vaimon Kiaan, sanoo että tehdään kunnolla ja keksit sitten paremman syyn tulla korjaamolle.