Hyvä raapustus tuo Teemun kirjoitus. Mites jatko. Minkälainen vastaanotto on ollut.
Hiljainen...

No, ei kukaan ole kyennyt esittämään yhtäkään järkiperäistä vasta-argumenttia ainakaan mun kuulteni. Mutta näissä hommissa voittaa se, joka huutaa kovimmalla äänellä (saattaa tarkoittaa myös sitä, jolla on eniten flätää). Tossa toinen kirjoittajista on muuten toveri Juupe, ei ole yksin mun käpistyksiä.
Jutustelin asiasta kaverin kanssa (Poliisi)
sehän olikin sitä mieltä että:
Hahhah sanon tuolle AKE:n "Moottoripyörien meluhaittoihin puututtava" tiedotteelle. Oikeasuuntaista siinä mielestäni lähinnä on, että melunormit määritellään selkeiksi puuttumiskynnyksiksi. Siis esim. moottoripyörän tuottama melu mitataan dB-mittarilla "itse teosta tavattaessa" paikallaan ollen eri kierroksilla ja jos eivät pysy taulukossa, niin kilvet pois ja "muutoskatsastukseen".
Määräaikaiskatsastukseen verraten motoristilla ei olisi mahdollisuutta vaihtaa äänenvaimennikalustoa pyöräänsä vain saadakseen se hyväksytyksi katsastuksessa. Vaikka käytännön valvonta lipsuukin poliisin resurssipulan vuoksi, niin näitä todellisia ympäristöhäirikköjä on helppo valvoa jopa "lennosta" sen kohtuuttoman meluntuoton perusteella.
Lukuun ottamatta kohtaa "kilvet pois siekailematta", olen poliisin kanssa aivan samaa mieltä. Olen jopa mennyt niin pitkälle, että raapustin SMOTO:n ja MMAF:n Stetsoni päässä ehdotuksen, jossa tämä toteutettaisiin. Ehdotuksen mukaan melu mitattaisiin jatkossa paikallaan, koska siihen kykenee poliisikin tien päällä. Lisäksi siihen sisältyi aikaisempia ohiajotestin melurajoja niin hyvin kuin mahdollista korreloivat raja-arvot. Se löytyy tuolta, osa II, luku 1.12 :
http://www.mmaf.fi/documents/APU2-RakMuut-Omavalm-Loppuraportti-200806.pdfNäyttää vain siltä, että AKE:lle tämä ehdotus ei kelpaa:
http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden+2009+tiedotteet/Moottoripyörien+meluhaittoihin+puututtava.htmKoska mittaustapa muuttuisi, täyttä korrelaatiota ei ole mahdollista tehdä, vaan korrelaatiokertoimen täytyy sisältää pieni toleranssi. Muutoin voisi käydä niin, että ohiajotestissä hyväksytty moottoripyörä hylättäisiin paikallaan mittauksen perusteella. Tämä on itse asiassa todennettu ihan omakohtaisin mittauksinkin. Joka tapauksessa nuo ehdotetut melurajat takaisivat sen, että suorilla putkilla ei vedetä.