Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 1025066 kertaa)

Toukokuu 08, 2013, 20:26:24 ip
Vastaus #1095

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juha, Hannu, Tapsa ja Kari: Otan tulevan viikonlopun aikana öljypumpun näkyviin. Minulla on käytetty pumppu varalla ja yritän sitten päätellä, kannattaako vaihtaa. Onko vinkkejä pumpun paremmuuden selvittämiseen? Ainoastaan käytetty pumppu löytyy ja siihen uusi varsi, mutta ei mäntää. Vaihdan samalla avauksella kytkimeen uudet levyt. Metallilevyjä ei ole varalla. Onko kytkimen avauksessa jotain sellaista, mitä Clymerin kirja ei kerro? Tarkistusruuvin tilalle en ole vielä kokeillut pidempää ruuvia, mutta suunnitelmissa on mitata syvyys ja etsiä sopiva ruuvi. Pitää yrittää puhdistaa moottorin alapuoli niin puhtaaksi, että öljyyn ei sekaannu epäpuhtauksia tyhjennyksen yhteydessä. Vastaisuuden varalle otan Hannun vinkistä vaarin ja hankin pienen pumpun :)
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Toukokuu 08, 2013, 21:04:25 ip
Vastaus #1096

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Onko vinkkejä pumpun paremmuuden selvittämiseen? Ainoastaan käytetty pumppu löytyy ja siihen uusi varsi, mutta ei mäntää. Vaihdan samalla avauksella kytkimeen uudet levyt. Metallilevyjä ei ole varalla.
Tarkistusruuvin tilalle en ole vielä kokeillut pidempää ruuvia, mutta suunnitelmissa on mitata syvyys ja etsiä sopiva ruuvi.

Katsoisin pumpun ihan manuaalin speksien mukaan.Niin tein omassakin enkä nähnyt tarvetta vaihtoon vaikka varapumppu onkin olemassa,mutta mitä hyötyä jos ei kulumaa havaittavissa.Siihen löytyy toleranssit kuten varmaan olet jo tutkinut.Senlisäksi jos ei ole pitkittäisiä kovin syviä naarmuja niin mikä ettei.Toki jos niillä on kaikenmaailman jäteöljyillä ja hiekan sekoituksella joskus joku ajanut,voi jälki olla sen mukaista:-)
Toki nyt sulla on toinen runko joten kuka tietää josko siinä se kuulaventtiili olisi varmempi..vai onko vaan käynyt tuuria niille(meille ja muutamille muille)jotka ovat koneensa avanneet jotakin remonttia varten ja senjälkeen pumppu lakannut toimimasta tilapäisesti..en oikein usko sitäkään.Esim minulla oli pumppu koko ajan paikoillaan silloin kun moottoria purin.Ja eihän tää nyt ole sattunut itselleni kuin kerran vasta:mulla vaan se luottamus menee niin pienestä ;)

Uskoakseni pelkkien kitkalevyjen vaihto käy ihan hyvin(vrt.automaattivaihteistojen korjaukset).Peltien erikseen hankkiminen tuossa tilanteessa ei liene vaivan arvoinen.Tarkoitan vain sitä että samat pellit kestää melko pitkään,ehkä useamman kitkalevysatsin verran.Mutta puhuin vaan autoista ja sinne olen aina vaihtanut pellit myös koska ne on niin halpoja silloin kun ne tilaa pakettina johon kuuluu kaikki..Silti vanhat on ollu monesti ihan kulumattomia että aika turhaa tuhlausta sekin..Saitko levyt halvalla?

En ole mitannut mutta veikkaan että yli 10mm pitkä pultti menee vielä helposti tarkistureikään.Voinhan katsoa jos mulla jossain irtokansi..ehkä siellä vintillä taas,nythän siellä ois jo lämmintäkin tutkiskella ;)

Toukokuu 08, 2013, 21:27:09 ip
Vastaus #1097

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juha, Hannu, Tapsa ja Kari: Otan tulevan viikonlopun aikana öljypumpun näkyviin. Minulla on käytetty pumppu varalla ja yritän sitten päätellä, kannattaako vaihtaa. Onko vinkkejä pumpun paremmuuden selvittämiseen? Ainoastaan käytetty pumppu löytyy ja siihen uusi varsi, mutta ei mäntää. Vaihdan samalla avauksella kytkimeen uudet levyt. Metallilevyjä ei ole varalla. Onko kytkimen avauksessa jotain sellaista, mitä Clymerin kirja ei kerro? Tarkistusruuvin tilalle en ole vielä kokeillut pidempää ruuvia, mutta suunnitelmissa on mitata syvyys ja etsiä sopiva ruuvi. Pitää yrittää puhdistaa moottorin alapuoli niin puhtaaksi, että öljyyn ei sekaannu epäpuhtauksia tyhjennyksen yhteydessä. Vastaisuuden varalle otan Hannun vinkistä vaarin ja hankin pienen pumpun :)

Suosittelen sitten, että kun otat sen pumpun irti, vaihda siihen kiinnitykseen  uuden tiivisteen... Se paikka on myös tärkeä, ettei vuoda... Ei kannata leikkiä silikoneilla, varsinkin, kun
tässä vehkeessä on muutenkin niin onneton tuo öljynkierto... Ei tee hyvää silikonin roippereet öljykanavissa..
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2013, 21:44:31 ip kirjoittanut Juha Vainio »
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Toukokuu 08, 2013, 21:27:34 ip
Vastaus #1098

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Metallilamellit (vanhat ja kiilloittuneet) olen "karhentanut" kevyesti sopivalla hiomanauhalla. "Työstö" säteen suuntaisesti. Uudet massalevyt olen harjannut karkealla hammasharjalla/kynsiharjalla, jolloin niistä on lähtenyt valmistusvaiheessa niihin jääneet irto purut/porot pois. Sen jäljeen olen "turvottanut" massalevyt MP-mineraaliöljyssä. Riittää kun laittaa hieman öljyä esim. laakean astian pohjalle ja käyttää molemmat puolet öljyssä. Tämän jälkeen levyt voi pinota päällekkäin "kypsymään" . Kasausvaiheessa olen laittanut kaikki metallilamellit ns. samoin päin. Eli kun ne on aikanaan valmistettu prässäämällä, niin toinen kantti on aavistuksen pyöreämpi kuin toinen kantti on taasen "terävä". Loppuvaiheessa kannattaa olla huolellinen painekannen kanssa, jotta se loksahtaa uriinsa.

Toukokuu 08, 2013, 21:39:37 ip
Vastaus #1099

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Metallilamellit (vanhat ja kiilloittuneet) olen "karhentanut" kevyesti sopivalla hiomanauhalla. "Työstö" säteen suuntaisesti. Uudet massalevyt olen harjannut karkealla hammasharjalla/kynsiharjalla, jolloin niistä on lähtenyt valmistusvaiheessa niihin jääneet irto purut/porot pois. Sen jäljeen olen "turvottanut" massalevyt MP-mineraaliöljyssä. Riittää kun laittaa hieman öljyä esim. laakean astian pohjalle ja käyttää molemmat puolet öljyssä. Tämän jälkeen levyt voi pinota päällekkäin "kypsymään" . Kasausvaiheessa olen laittanut kaikki metallilamellit ns. samoin päin. Eli kun ne on aikanaan valmistettu prässäämällä, niin toinen kantti on aavistuksen pyöreämpi kuin toinen kantti on taasen "terävä". Loppuvaiheessa kannattaa olla huolellinen painekannen kanssa, jotta se loksahtaa uriinsa.
Hyvä vinkki tuo uusien levyjen puhdistaminen ja öljyäminen ja vanhojen metallilevyjen karhentaminen, se olisi jäänyt tekemättä. Pitää tarkistaa vanhat lamellit, että tulevat oikein päin. Uudet jouset tulivat levypaketin mukana.

Juha: uusi tiiviste tuli joskus tilattua, kun haluan varautua kaikkeen :)

Hannu: tsekkaan sen reiän itse huomenna, niin sinun ei tarvitse mennä vintille riskeeraamaan terveyttä :) Minusta se reikä ei kovin syvä ole ja se aivan kuin kapenee syvemmällä... Yritän sisäistää ne korjausoppaan kulumisrajat ja yritän mitata tavallisella työntömitalla, jonka lukutarkkuus itsellä on 0,05 mm

Varautukaa lisäkysymyksiin! :)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2013, 21:46:24 ip kirjoittanut Ari Loukkalahti »

Toukokuu 08, 2013, 21:47:05 ip
Vastaus #1100

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Sen jäljeen olen "turvottanut" massalevyt MP-mineraaliöljyssä. Riittää kun laittaa hieman öljyä esim. laakean astian pohjalle ja käyttää molemmat puolet öljyssä. Tämän jälkeen levyt voi pinota päällekkäin "kypsymään" .

Tuo on kyllä totta,ei tule moni ehkä ajatelleeksi.Mulla on tainnut olla joskus parikin vrk liossa levyt ATF öljyssä ja ihan upoksissa,jos ei niin kiirettä.
Eli hyvissä ajoin vain sinne kylpyyn jos meinaat vkl:na kasata :)

Toukokuu 08, 2013, 22:16:05 ip
Vastaus #1101

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Hannu: tsekkaan sen reiän itse huomenna, niin sinun ei tarvitse mennä vintille riskeeraamaan terveyttä :) Minusta se reikä ei kovin syvä ole ja se aivan kuin kapenee syvemmällä...
Varautukaa lisäkysymyksiin! :)
Höpsistä,vintillä on ponttilattia ja vielä kokolattiamatto sen päällä-ainoa vaaranpaikka on kokemattomalle matala oviaukko(itse lyönyt päätäni siihen 4 vuotta kunnes vihdoin opin muistamaan ;)
"Välikansi"on nyt tuossa puuhellan päällä parkissa.Ei siinä materiaalia ole kuin n.5-6 mm paksuudella mistä mennä läpi.Tilaa on sitten se 10mm kuitenkin uudelle pultille ja reiässä on kierteet aivan loppuun saakka(+10mm) -mutta vain puoliskolla halkaisijasta viimeisellä 5 mm matkalla loppupäässä.
Ehkä hieman hankalasti selostettu..
Tuo on nyt niin likainen ja tiivistejäämissä etten ainakaan tänään sitä kuvaa.

Minä vaihdoin jo aiemmin sen kovettuneen alumiiniprikan tilalle teräksisen johon vulkanoitu kumiprikka ja teräsosa on lisäksi joustava,hieman kupera uutena ainakin.Tiiviys saavutetaan jo kun vain varovasti kiertää pultin pohjaan eli turha kiristää yhtään liikaa.Ovat alunperin tiiviteprikkoja korkeapaineeseen öljypumppuun tarkoitettu.Jos haluat,voit ehkä parantaa tilannettta lisäämällä kumiprikan(jossa n. 5mm reikä) väliin ja uusi hyväkierteinen pultti.

Selvisi että tuo kanava johtaa siihen takavasempaan reikään jossa pinnapultti sijaitsee.Ja se kanava johtaa öljyn ylös.Eli mahd.porausjäänteet ovat vaarassa kulkeutua alas vaikka miten rasvaisi poran ja kierretapin.Joten tulisi varmaan ensin yrittää muita konsteja.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2013, 22:17:59 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Toukokuu 08, 2013, 22:24:13 ip
Vastaus #1102

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa

"Välikansi"on nyt tuossa puuhellan päällä parkissa.Ei siinä materiaalia ole kuin n.5-6 mm paksuudella mistä mennä läpi.Tilaa on sitten se 10mm kuitenkin uudelle pultille ja reiässä on kierteet aivan loppuun saakka(+10mm) -mutta vain puoliskolla halkaisijasta viimeisellä 5 mm matkalla loppupäässä.
Ehkä hieman hankalasti selostettu..
Tuo on nyt niin likainen ja tiivistejäämissä etten ainakaan tänään sitä kuvaa.

Minä vaihdoin jo aiemmin sen kovettuneen alumiiniprikan tilalle teräksisen johon vulkanoitu kumiprikka ja teräsosa on lisäksi joustava,hieman kupera uutena ainakin.Tiiviys saavutetaan jo kun vain varovasti kiertää pultin pohjaan eli turha kiristää yhtään liikaa.Ovat alunperin tiiviteprikkoja korkeapaineeseen öljypumppuun tarkoitettu.Jos haluat,voit ehkä parantaa tilannettta lisäämällä kumiprikan(jossa n. 5mm reikä) väliin ja uusi hyväkierteinen pultti.

Selvisi että tuo kanava johtaa siihen takavasempaan reikään jossa pinnapultti sijaitsee.Ja se kanava johtaa öljyn ylös.Eli mahd.porausjäänteet ovat vaarassa kulkeutua alas vaikka miten rasvaisi poran ja kierretapin.Joten tulisi varmaan ensin yrittää muita konsteja.
Noiden vinkkien avulla on taas helpompaa lähteä itse yrittämään. Sen verran olen oppinut kierteitä kunnioittamaan, että viime kesänä ihmettelin, kun se niin helposti korkkasi. Oli tainnut joku muukin sitä ruuvia ruuvailla. Koneen avaamisen yhteydessä vahvistamisen arvoinen paikka!

Toukokuu 08, 2013, 22:35:46 ip
Vastaus #1103

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Noiden vinkkien avulla on taas helpompaa lähteä itse yrittämään. Sen verran olen oppinut kierteitä kunnioittamaan, että viime kesänä ihmettelin, kun se niin helposti korkkasi. Oli tainnut joku muukin sitä ruuvia ruuvailla. Koneen avaamisen yhteydessä vahvistamisen arvoinen paikka!
Niinpä.Tuo varakansi,niin siinä tietty orkkis pultti paikallaan enkä taida suotta irroitella kun vielä hyvä lie.
Omasta pyörästä ainakin olen sen lukuisia kertoja avannut,joka öljynvaihdon yhteydessä vähintään,ja ehkä turhan lujaa ruuvannut kiinni kun jotenkin sitä ajattelee sokeasti kun kone on käynnissä ja öljyä tulvii ;)
Nyt viisaampia.
Ja katso vielä ettei varmasti se uusi mahdollisesti pitempi pultti ota kiinni sinne pinnapulttiin-varmista vaikka eukäteen jollain puikolla,poranterällä tms joka tiukasti sopii reikään.Itse en tutkinut kun oli vaan kiire tallista ulos.Nyt kun se on pöydällä,huomaan että paljoa tilaa ei voi jäädä.
Ilmeisesti kuitenkiin justiin sopii koska olisihan se muuten kinnannut vastaan.Jätin tosi löysälle eikä vuoda yhtään,niin hyvä se kumitiivari on.

Avasin tuossa kotiin tultua paketinkin.Ihan OK näköinen on uusi stefa vaikkei mistään Honda kaupasta ostettu vaan Traktorimies.fi.kaupasta ja halvalla.On siinä ihan joku merkkikin eikä vaikuta Kiinalaiselta :)
"Stefa" kutsumanimi puhekielessä juontaa juurensa samannimisestä valmistajasta,jota liekö enää ollut aikoihin..Virallinen nimi siis tuoteluetteloissa (radiaalinen) akselitiiviste.
Huomenna varmastikin verstaalle-satoi tai paistoi.

Toukokuu 08, 2013, 22:47:07 ip
Vastaus #1104

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Niinpä.Tuo varakansi,niin siinä tietty orkkis pultti paikallaan enkä taida suotta irroitella kun vielä hyvä lie.
Omasta pyörästä ainakin olen sen lukuisia kertoja avannut,joka öljynvaihdon yhteydessä vähintään,ja ehkä turhan lujaa ruuvannut kiinni kun jotenkin sitä ajattelee sokeasti kun kone on käynnissä ja öljyä tulvii ;)
Nyt viisaampia.
Ja katso vielä ettei varmasti se uusi mahdollisesti pitempi pultti ota kiinni sinne pinnapulttiin-varmista vaikka eukäteen jollain puikolla,poranterällä tms joka tiukasti sopii reikään.Itse en tutkinut kun oli vaan kiire tallista ulos.Nyt kun se on pöydällä,huomaan että paljoa tilaa ei voi jäädä.
Ilmeisesti kuitenkiin justiin sopii koska olisihan se muuten kinnannut vastaan.Jätin tosi löysälle eikä vuoda yhtään,niin hyvä se kumitiivari on.

Avasin tuossa kotiin tultua paketinkin.Ihan OK näköinen on uusi stefa vaikkei mistään Honda kaupasta ostettu vaan Traktorimies.fi.kaupasta ja halvalla.On siinä ihan joku merkkikin eikä vaikuta Kiinalaiselta :)
"Stefa" kutsumanimi puhekielessä juontaa juurensa samannimisestä valmistajasta,jota liekö enää ollut aikoihin..Virallinen nimi siis tuoteluetteloissa (radiaalinen) akselitiiviste.
Huomenna varmastikin verstaalle-satoi tai paistoi.
Otetaan vinkki kumitiivisteestä. P.S. Itsekin olen vierastellut stefa-sanaa, mutta se vaihtui nyt akselitiivisteeksi :)

Toukokuu 08, 2013, 23:13:11 ip
Vastaus #1105

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Otetaan vinkki kumitiivisteestä. P.S. Itsekin olen vierastellut stefa-sanaa, mutta se vaihtui nyt akselitiivisteeksi :)
Okei,miten vaan haluat ;)
Mutta aikoinaan Stefa tarkoitti samaa kuin laadun tae.Samoin kuin laakereissa SKF.
Nykyään halpamarketit luultavasti myyvät hyvin paljon Kiinalaista tekokumiseosta olevaa O-rengasta ja näitä akselitiivareita.IKH:n kuvastoakin katselin nyt mutta ei herättänyt luottamusta..Ja nokka-tai kampi-akselin tiivarissa tulisi aina olla pienet uurteet huulessa,jotka ohjaavat huulen kuluessa ulosvirtaavaa öljyä takaisin sisään eli pyörimissuuntakin on moottorikohtaisesti suunniteltu silloin kun on laadukkaampi rinkula kyseessä.

Hondassahan on jokunen pienempi stefa joka ei ole ns. normimittainen eli vaikeampi löytää ,niin minulle on sanottu kun ekan kerran Etrasta kysyin.Ne taisi olla juuri siellä eturattaan kopassa olevat..
Kyllä stefa nimeä voi minun puolesta viljellä edelleen,jo nuorisoakin ajatellen.Perinnesanoja pitää siirtää jälkipolville :)

Malttia vaan sinne korjaamolle,ja palataan astialle kun raportoitavaa :)

Toukokuu 09, 2013, 15:12:06 ip
Vastaus #1106

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Onko kukaan kokeillut nouseeko öljyt pelkällä startilla? Jos ottais tulpat irti ja niin edelleen.

Herääkin kysymys-mitäs varten?
Kun muistelen hämärästi-olisinko joskus itsekin pohtinut samaa..kaippa se oli sitten jokin erikoistilanne silloin.
Mutta toki ihan huvin vuoksi vaan en menisi kokeilemaan.Öljy kun ei muutenkaan ilmeisesti nouse sinne kevään ensikäynnistyksessä ihan heti mikäli et anna hiukka kierroksia-tyhjäkäyntiä enemmän.Voipi riippua myös öljyn laadusta..20W50 uuden öljyn(Gulf Pride) pohjalta tämä kokemus.

Riippuu tietysti niin monesta tekijästä.Voithan vaikka lämmittää öljypohjan ensin 2 kW lämpöpuhaltimella.

Lähinnä sitä ajattelin että startilla kones pyörii aika maltillisesti verrattuna tyhjäkäyntiin, ja sillä voisi saada laakereihin voitelua jo etukäteen ennen käynnistystä. Lähinnä siis tilanteissa kun kone on ollut osina tai pitkään käyttämättä.

Yläkerrasta tässä on puhuttu mutta esim petilaakerit, kiertokangen laakerit ja jopa vaihteisto on painevoideltu ja osat pääosin öljynpinnan yläpuolella. Pitkän seisokin jälkeen enempi-vähempi kuivia kaikki.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 09, 2013, 17:26:30 ip
Vastaus #1107

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt on kytkinlevyt irrotettu. Onko öljypumpun kuulan herättely mahdollista tässä kohdassa, vai pitääkö purkaa lisää? Minulta ei taida löytyä työkalua, jolla saisi irrotettua putsarin kupin (oil filter housing) mutterin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2013, 20:52:06 ip kirjoittanut Ari Loukkalahti »

Toukokuu 09, 2013, 18:43:23 ip
Vastaus #1108

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt on kytkinlevyt irrotettu. Onko öljypumpun kuulan herättely mahdollista tässä kohdassa, vai pitääkö purkaa lisää? Minulta ei taida löytyä työkalua, jossa saisi irrotettua putsarin kupin (oil filter housing) mutterin.

Joskus se kuula on lähtennyt ihan koputtelemalla, mut kerta olet nyt purkannu jo tuon verran, kannattaa se pumppu irrottaa kokonaan..
Samalla näkee sen männän kunnon ja muutenkin pääsee tarkistaan pumpun kuntoa.. olen nähnyt halkeemia myös tuossa pumpussa, missä se mäntä menee... Joskus on tuuria :)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2013, 18:45:12 ip kirjoittanut Juha Vainio »
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Toukokuu 09, 2013, 19:27:52 ip
Vastaus #1109

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joskus se kuula on lähtennyt ihan koputtelemalla, mut kerta olet nyt purkannu jo tuon verran, kannattaa se pumppu irrottaa kokonaan..
Samalla näkee sen männän kunnon ja muutenkin pääsee tarkistaan pumpun kuntoa.. olen nähnyt halkeemia myös tuossa pumpussa, missä se mäntä menee... Joskus on tuuria :)

Jep, puretaan loppuun saakka, kun saadaan oikeat työkalut :)