Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 1025271 kertaa)

Heinäkuu 07, 2012, 20:54:58 ip
Vastaus #840

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaasuvaijerilla säädellään etumaisena olevan läpän asentoa, mutta mikä säätää luistia? Alipaineko?
Alipaine tosiaan..luistin noustessa ylös pääsuuttimen neulaventtiili avautuu enemmän ja bensaa virtaa enemmän.Näin olen ymmärtänyt :)
Mulla ei kyllä tule mieleen tankin irroitustarvetta muulloin kun sytytyspuolien/sähköjohtojen tutkimiseksi tai sitten koko konetta irroitettaessa..venttiilit olen säädellyt aukoista normaaliin tapaan mutta saattaahan se imupuoli hieman ahdas olla..Ei vaan vissiin tahdo enää muistaa oliko se miten paha paikka ;)

Kaasarit oli kyllä helpompi irrottaa, kun otti ensin tankin pois. Samoin venttiilien säätö on hieman helpompaa ilman tankkia. Välyksen mittaus rakotulkilla ahtaasta paikasta ei välttämättä anna oikeaa tulosta. Itselle tulee mieleen, että tankin irrotusta vaativat perushuollot kannattaa ajoittaa samaan aikaan esim. talveen, jolloin ylimääräisiä irrotuksia ei tule. Vanhassa pyörässä on vielä se ylimääräinen syy eli tankin sisäpinnasta irtoava ruoste yms.

Aika veikeästi se kaasutin sitten toimii eli ohjautuu omatoimisesti. Neulan säädöistä olen kyllä jo korjausoppaan puolesta tietoinen.  Pitää joka tapauksessa yrittää saada perusasetukset paikalleen, kun osia vaihtaa. Mikäli kalvot ovat rikki, tietää se hieman ylimääräistä punnnerrusta. Uudet kalvoit pitää liimat luisteihin ja siinä täytyy olla jo vähän tietoakin sellaisesta operaatiosta!
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Heinäkuu 07, 2012, 22:00:20 ip
Vastaus #841

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaasuvaijerilla säädellään etumaisena olevan läpän asentoa, mutta mikä säätää luistia? Alipaineko?
Alipaine tosiaan..luistin noustessa ylös pääsuuttimen neulaventtiili avautuu enemmän ja bensaa virtaa enemmän.Näin olen ymmärtänyt :)
Mulla ei kyllä tule mieleen tankin irroitustarvetta muulloin kun sytytyspuolien/sähköjohtojen tutkimiseksi tai sitten koko konetta irroitettaessa..venttiilit olen säädellyt aukoista normaaliin tapaan mutta saattaahan se imupuoli hieman ahdas olla..Ei vaan vissiin tahdo enää muistaa oliko se miten paha paikka ;)

Kaasarit oli kyllä helpompi irrottaa, kun otti ensin tankin pois. Samoin venttiilien säätö on hieman helpompaa ilman tankkia. Välyksen mittaus rakotulkilla ahtaasta paikasta ei välttämättä anna oikeaa tulosta. Itselle tulee mieleen, että tankin irrotusta vaativat perushuollot kannattaa ajoittaa samaan aikaan esim. talveen, jolloin ylimääräisiä irrotuksia ei tule. Vanhassa pyörässä on vielä se ylimääräinen syy eli tankin sisäpinnasta irtoava ruoste yms.

Aika veikeästi se kaasutin sitten toimii eli ohjautuu omatoimisesti. Neulan säädöistä olen kyllä jo korjausoppaan puolesta tietoinen.  Pitää joka tapauksessa yrittää saada perusasetukset paikalleen, kun osia vaihtaa. Mikäli kalvot ovat rikki, tietää se hieman ylimääräistä punnnerrusta. Uudet kalvoit pitää liimat luisteihin ja siinä täytyy olla jo vähän tietoakin sellaisesta operaatiosta!

Toiset on pienellä muovilusikalla tunkeneet ne kalvot takasin niihin uriin, jolloin ei tartte sitä muovirinkulaa katkaista ja liimata...
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Heinäkuu 07, 2012, 22:18:50 ip
Vastaus #842

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Samoin venttiilien säätö on hieman helpompaa ilman tankkia. Välyksen mittaus rakotulkilla ahtaasta paikasta ei välttämättä anna oikeaa tulosta.
Aika veikeästi se kaasutin sitten toimii eli ohjautuu omatoimisesti.
Piti oikein käydä katsomassa pyörää,ja onhan ne imuventtiilin säädöt ahtaassa paikassa,varsinkin bensahanan puoleinen.Mulla ollut hieman erikoismuotoiltu bumerangi rakotulkki,mutta toki parasta ottaa tankki pois edestä niin saa rauhassa keskittyä.Ja muistan että lopullisen hienosäädön tarkistin vielä "korvakuulolta" eli pyrin saamaan yläpäästä mahdollisimman hiljaisen,eikä se kyllä kilkatakkaan enkä usko että toisaalta myöskään venttiilit kantaisi.Harvinaisen tarkka tuo on kumminkin säädöstä,samoin kun sytkän säätö on hermoja ja äärimmäistä tarkkuutta vaativaa puuhaa.Ei tule mieleen muuta konetta joka olisi ollut näin "työläs" säätää,mutta kyllä se sitten palkitseekin mekaanikkonsa,eli kannattaa panostaa huolellisuuteen.

Kaasutinta voitaneen kutsua muuttuvakurkkuiseksi.Näin arvelen koska luistilla voidaan muuttaa venturin pinta-alaa.

Heinäkuu 07, 2012, 23:03:56 ip
Vastaus #843

Frank Salin

• *
  • Jäsentiedot Poissa

[/quote]

Toiset on pienellä muovilusikalla tunkeneet ne kalvot takasin niihin uriin, jolloin ei tartte sitä muovirinkulaa katkaista ja liimata...
[/quote]

Itse sain ne kyllä ihme ja kumma paikoille ihan tunkemalla vaikka meinas ekalla yrittämällä usko loppua... Taisin ainakin rasvata kumit öljyllä?? En muista käytinkö apuvälineitä.
Muistaakseni motorradbay:llä ohje että jonkun fillarin kaasuttimen muovilenksu piti katkaista , liimata ja puristukseen nippusiteellä? Tämä muistaakseni ei kuitenkaan koskenut kolmipätkää?? Voin olla ihan väärässä, siitä on aikaa kun tätä asiaa tutkin??

Heinäkuu 07, 2012, 23:06:17 ip
Vastaus #844

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa

[/quote]

Kiitoksia vinkistä, pitää kokeilla!

Heinäkuu 07, 2012, 23:12:05 ip
Vastaus #845

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kannattaa sitten varoa, ettei tule reikiä. Helppo homma tuo ei ole... Ehkä minun mielestäni joku tylpempi työkalu olis parempi...
Pääasia että ne saa sinne uraan, ehjänä.. Kunnon öljyäminen, mikä tuolle kumille käy, kannattaa tehä..helpottaa työtä.
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Heinäkuu 09, 2012, 22:07:39 ip
Vastaus #846

Vesa Pohjalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pitäisikö öljyn jaksaa nousta käynnistyspolkimesta pumppaamalla aina sinne tarkistusreikään saakka. Ihan vaan kysyn, kun kovasti konetta käsipelissä poljettiin, muttei se minusta sinne noussut. Olisiko pitänyt?
Vesa Pohjalainen
Ruotsalaisia autoja ja jaappanin mopo

Heinäkuu 10, 2012, 00:21:07 ap
Vastaus #847

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Pitäisikö öljyn jaksaa nousta käynnistyspolkimesta pumppaamalla aina sinne tarkistusreikään saakka.
En millään jaksa uskoa että polkeminen riittää.Sähköstartti ei ehkä edes riitä vaan koneen täytyy käydä,tyhjäkäynillä jo öljyn tulee nousta tarkistuskanavaan saakka,muuten nokka-akseli jää ilman voitelua.Tosin en ole kokeillut muuten kuin koneen käydessä,joten tämä on oletus öljypumpun kerran purkaneena ja minusta rakenne vaikuttaa siten toimivalta,vaikka se onkin mäntäpumppu tyypiltään.Toisin kuin esim auton moottorissa on yleensä rataspumppu joka ei todellakaan pumppaa mitään ennenkuin pyörii kunnolla,ilman katkoksia.

Heinäkuu 10, 2012, 08:27:44 ap
Vastaus #848

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei tullut kokeiltua, kun oli kone kasattuna.. Ainoastaan ekalla käynnistyskerralla tuli tarkistettua,että
öljyä kanteen asti tulee tyhjäkäynnillä.. Nyt tulee silloin tällöin varmistettua,että öljyä tulee edelleen.
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Heinäkuu 10, 2012, 20:13:38 ip
Vastaus #849

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaasutinremppaa osa 1: nyt on vasen kaasari avattu, puhdistettu CRC:n carpurator cleanerillä ja O-renkaita vaihdettu. Samalla paljastui se tosiasia, että David Silver Sparesin tiivistesarja ei ollut täydellinen. Seosruuviin ei ollut O-rengasta ja uimurin kammion tiiviste oli liian iso. Uimurit olivat aivan lommoilla eli ne pitää seuraavalla kerralla vaihtaa uusiin.

Ennen avaamista pesin kaasarin ulkopinnan cleanerillä. Sen jälkeen otin kaikki suuttimet ja muut osat irti ja puhdistin ne samalla aineella. Kalvo oli ehjä eli sitä en edes ottanut pois. Huomenna on edessä toisen kaasarin avaus ja puhdistus. Kovin ovat pieniä kaikkien suuttimien aukot. Olen painellut puhdistusainetta aukkojen läpi ja toivonut, että se riittää. Olen myös pyyhinyt kaikki pinnat puhtaaksi. Palaillaan :)

Heinäkuu 11, 2012, 06:41:23 ap
Vastaus #850

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Seosruuviin ei ollut O-rengasta ja uimurin kammion tiiviste oli liian iso.
 Olen painellut puhdistusainetta aukkojen läpi ja toivonut, että se riittää. Olen myös pyyhinyt kaikki pinnat puhtaaksi. Palaillaan :)

Eipä sille paljon muuta putsausta voine paremmin tehdä,ja bensiini itse toimii jatkossakin puhdistavana aineena.Joskin ainoa mahdollinen lika voinee tulla ainoastaan tankin sisäpinnasta..uskoisin että nykybensat ovat hyvinkin puhtaita jos ei oteta huomioon mahdollisia epäpuhtauksia jakeluauton tai jakelupisteen tankeissa.
Olikos siinä sarjassa pieniä O-renkaita suuttimen juureen-kiinnitystä varten? Muistaisin vain että siinä kohtaa on melkoisen tärkeä paikka kunnolliselle tiivisteelle,ja monellakin ne ovat hapertuneet.

Heinäkuu 11, 2012, 09:46:52 ap
Vastaus #851

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tiivistesarjassa oli pienet O-renkaat suuttimien juureen. Öljyllä liukastettuina ne olivat juuri sopivan kokoisia paikkaansa.

Heinäkuu 11, 2012, 10:58:28 ap
Vastaus #852

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaasutinremppaa osa 1: nyt on vasen kaasari avattu, puhdistettu CRC:n carpurator cleanerillä ja O-renkaita vaihdettu. Samalla paljastui se tosiasia, että David Silver Sparesin tiivistesarja ei ollut täydellinen. Seosruuviin ei ollut O-rengasta ja uimurin kammion tiiviste oli liian iso. Uimurit olivat aivan lommoilla eli ne pitää seuraavalla kerralla vaihtaa uusiin.

Ennen avaamista pesin kaasarin ulkopinnan cleanerillä. Sen jälkeen otin kaikki suuttimet ja muut osat irti ja puhdistin ne samalla aineella. Kalvo oli ehjä eli sitä en edes ottanut pois. Huomenna on edessä toisen kaasarin avaus ja puhdistus. Kovin ovat pieniä kaikkien suuttimien aukot. Olen painellut puhdistusainetta aukkojen läpi ja toivonut, että se riittää. Olen myös pyyhinyt kaikki pinnat puhtaaksi. Palaillaan :)

olen lukenut noista keysterin sarjoista, että niissä on monesti väärää osaa mukana..
Itse tilasin tuolta cmsnl.comista noi o-renkaat, joissa tuli kaikki o-renkaat mukana,myös ne seosruuvien alle.
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Heinäkuu 11, 2012, 18:38:32 ip
Vastaus #853

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa

olen lukenut noista keysterin sarjoista, että niissä on monesti väärää osaa mukana..
Itse tilasin tuolta cmsnl.comista noi o-renkaat, joissa tuli kaikki o-renkaat mukana,myös ne seosruuvien alle.

Joo, pitänee vaihtaa firmaa, mutta cmsnl on vain kovin kallis... Löysin onneksi Porista hydrauliikkafirman, jossa oli sopivia tiivisteita uimurin kammioon. Ostin saman tien muutaman varastoon. Vasen kaasari on nyt paketissa ja oikea odottaa avaamista.

Heinäkuu 15, 2012, 17:26:09 ip
Vastaus #854

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaasutinremppaa osa 2: nyt on sitten toinenkin eli oikean puolen kaasari avattu ja puhdistettu ja tiivisteet vaihdettu. Uimuri oli hyväkuntoinen ja kaasari muutenkin paremman oloinen kuin vasen. Tähän yksilöön löytyi sitten kaikki oikean kokoiset O-renkaat, mutta kun toiseen ei ollut seosruuvin tiivistettä, jätin sen tästäkin pois. Takaisin asennus sujui ongelmitta ja kone käynnistyi toisella polkaisulla (sähköstartti ei toimi). Pikkuinen takaisku tuli siinä, että toisen kaasarin bensaletku lirutti bensaa ja tilalle piti laittaa väliaikainen letku. Ilmanputsarien takaisin asennus oli pieni episodi. Putsari ei tahtonut mennä niitä yhdistävään väliholkkiin ja apuun piti hakea astianpesuainetta. Astianpesuaineen ei pitäisi hapertaa kumia, eihän... Koneen käydessä kokeilin sitten taas tyhjäkäynnin säätämistä, mutta edelleen vasen puoli käy liian kovaa ja tyhjäkäynnin säätö loppuu kesken. Kaasuläppä menee kiinni, sen varmistin avatessa. Seosruuvin kiertämisellä ei ole mitään vaikutusta tyhjäkäyntiin. Pakoputkien päistä kokeilemalla sylinterit kävivät kuitenkin tasaisemmin kuin ennen remonttia. Kolmenkymmenen kilometrin koeajolenkin aikana ajoin pääasiassa kuuttakymppiä nelosvaihteella ja käynti tuntui tasaisemmalta. Kiihdytettäessä värinöitä tuntui vähemmän ja vitosvaihteella kahdeksassakympissä värinöitä oli myös vähemmän. Palan matkaa satasta ajaessa sama vaikutelma säilyi eli kone käy tasaisemmin. Jollain tapaa kone kuitenkin vaikuttaa sekä kiihdytettäessä että vitosvaihteella ajaessa tehottomammalta. Voisiko olla niin, että hapertuneet tiivisteet ovat päästäneet bensaa läpi ja sotkeneet seossuhdetta. Ja sitten KYSYMYS: voiko ruttaantunut uimuri aiheuttaa sen, että kierrokset pysyvät tyhjäkäynnillä liian korkealla? Aion hankkia uuden uimurin mahdollisimman pian. Yritän myös hankkia jostain suomalaisesta firmasta oikeankokoiset O-renkaat jokaiseen suuttimeen.