Jos sen patteriauton puristaa tarpeeks vahvalla puristimella ja patterinneen päivinneen, ni toimiskohan se niin, että tulis samalla keksittyy sellanen jätepuristin, mikä toimii myös jätteenpolttolaitoksena?
Oon aikasemminkii kertonu, että oon pienen verran kokkeillu ja ajannu patteri-kolhvia. Ja käyttöliittymältään en oo parempaa autoa ikinä ajanu, siis tuommoseen ihan vaan liikkumisen tarpeeseen. Ite saap säätää sekä potkun että konejarrun mieleisikseen, ja mistä nopeuvesta tahansa lähtee samalla teholla kehittämmään lissää vauhtia. Kertakaikkisen hieno laite. Ja meijän huushollin autotarpeesta noin 95 rosettii hoitus nykysillä patteriautoilla. On siinä vielä puutteita, sen lopun viijen rosentin osalta, ja lievä epäilys patteritekniikan paloturvallisuuven kanssa, kun kalusto vanhenee. Ja samaten yksinkertasella yhteenlaskulla on selvitettävissä, että jos kaikki ajjaa patteriautoilla, aika lailla saap latauspisteitä tahe jätepuristimia laittaa ja monneen paikkaan, ja syöttöjä kanssa niihin. Mutta katellaan ja kuunnellaan, ei hötkyillä. Ei suuntaan eikä toiseen.
Kävin tännää iltasella kameraseuran kuukautiskokouksessa kuvia kattelemassa ja näyttämässäkii. Olin vähän ennen aikojaan paikalla yhen toisen seuralaisen kanssa; hän kymmenkunta vuotta minnuu nuorempi mies. Hän kerto käyneesä silmälääkärissä. Silmälääkär oli alkanu miettimään, että pittääköhän hänen ottaa tältä tutkittavaltaan ajokortti pois kunnes on käyny kaihileikkauksessa. Ei kuitenkaan ottanu, kun toisella silmällä vielä näki. Tulin iltapimiässä kottiin Mikkelistä, siis 25 kilometriä pimmeetä tietä tuhnusatteessa. Ei nyt suorastaan vaikeeta, mutta ei mitenkään erityisesti nautittavaakaan ollu ajelu. Heti alkumatkasta pit topata levikkeelle hetkeks ihmettelemmään, että mistä namikasta tuosta huihaista saap mittarivaloista vähän kirkkautta pienemmälle. Oli melko hollillaan ja helposti hoidettu, kun löyty namikka; jos vielä muistais ko seuraavan kerran tarvii.
Sitä vaan, että "se millähän kohta kuljetaan" saattaa jonain päivänä muuttua ihan muuks kun polttoainevaihtoehdoista keskusteluks tai pohtimiseks, ite kunkin kohalla.
Jaakko