Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908425 kertaa)

Kesäkuu 05, 2021, 09:26:48 ap
Vastaus #2910

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä se on ryhdyttävä Helkatin ostoon - nyt kun semmoisella vielä voipi ajaa.

Sain tilaisuuden koeajaa uutta RAM TRX:ää. Kerrassaan koominen laite, painaa kolme tonnia, mutta silti liikkuu kuin viitapiru ja kuulostaa raivotautiselle elefantille. Aivan fantastinen laite!

Tämmöinen siis:

https://www.ramtrucks.com/trx.html

Kesäkuu 05, 2021, 09:36:55 ap
Vastaus #2911

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Varmasti sykähdyttävä laite,onko noita Suomessa?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Kesäkuu 05, 2021, 18:01:15 ip
Vastaus #2912

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On niitä muutama jo Suomessakin. Sopis mulle ja Maliselle erinomaisesti. Paitsi hintansa puolesta ei ainakaan mulle...

Kesäkuu 05, 2021, 18:27:07 ip
Vastaus #2913

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Kävin kattelemassa Nokialla rallisprinttiä,oli lupa 500 katsojalle.Kaveri oli ajamassa Skodalla ja voitti aika suvereenisti.
HYVÄ JALTSU.
Hiukan kai puskee että vähän olisi tekemistä alustalle kunhan vaan tietäisimme että mitä,alustan säädöt on rallin asfalttisäädöissä paitsi että auto vähän alempana kuin rallissa.

http://ajaksi.online/ralliajaksi/sprint.php
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 05, 2021, 18:28:43 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Kesäkuu 06, 2021, 08:29:27 ap
Vastaus #2914

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Pitää ehdottaa ehdottamiasi juttuja jos hän haluaa lähteä säätökierteeseen,paitsi että ei tähän pirssiin kun tämä on sorkkuauo mutta tällä hetkellä asfatti säädöissä.On tulossa toinen auto asfaltille jossa mitsun tekniikka mutta siinä vielä pientä säätöä niin luulen että vasta sen auton alustan säätöjä lähdetään rukkaamaan kunhan se on kisasäätöihim muuten saatu ja tietoa onko auto ajoltaan muuten samanlainen kuin tämä toinen ja miksei olisi kun samanlainen Skoda R5 on lähtökohtana.

Juu on Töllinmäen miehellä hienoja autoja ja Fiiattipäivillä vierailee myös fiksuja italiaanoja.

Kesäkuu 07, 2021, 20:57:52 ip
Vastaus #2915

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
EU:n vaatimusten mukaan vuoden 2025 loppuun mennessä vähintään 41 prosenttia Suomen linja-autoista täytyy kulkea sähköllä ja muilla ekologisilla polttoaineilla, kuten kaasulla, biopolttoaineilla tai vedyllä. Viidennes joukkoliikenteestä tulee olla täyssähköautoja.

– Tällä hetkellä Kuopion paikallisliikenteestä 80 prosenttia ajetaan sähköllä tai biodieselillä, eli puhtailla käyttövoimilla. Suhteellisesta käyttöasteesta katsottuna olemme ykkösiä Suomessa, Kuopion kaupungin joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi kertoo.

https://yle.fi/uutiset/3-11969627
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 08, 2021, 09:52:51 ap
Vastaus #2916

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisiko kukaan vuosi sitten uskonut?

Diesel oli toukokuussa 954:n henkilöauton käyttövoima, kun vastaava sähköautojen määrä oli 962 kappaletta.
Ero on pieni, mutta psykologisesti merkittävä: sähkö ajoi nyt ensi kerran dieselin ohi.

https://www.is.fi/autot/art-2000008029964.html

Lisää mannaa Excel-faneille.
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot

Kesäkuu 08, 2021, 10:04:19 ap
Vastaus #2917

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisiko kukaan vuosi sitten uskonut?

Diesel oli toukokuussa 954:n henkilöauton käyttövoima, kun vastaava sähköautojen määrä oli 962 kappaletta.
Ero on pieni, mutta psykologisesti merkittävä: sähkö ajoi nyt ensi kerran dieselin ohi.

https://www.is.fi/autot/art-2000008029964.html

Lisää mannaa Excel-faneille.
https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot
Minä en edelleenkään ymmärrä vallalla olevaa dieselin vastaista kampanjointia. Miksi bensiiniä kohtaan ei käydä samanlaista kampanjaa? Diesel on kuitenkin edelleen taloudellisempi kuin bensiini.

Kun katsoo tuota grafiikkaan niin huomaa, että kampanjointi on toiminut. Diesel on vajonnut marginaaliin ja nyt toinen marginaaliryhmä on noussut hitusen suuremmaksi. Ylivoimainen enemmistö on kuitenkin edelleen bensiinillä, joihin luen mukaan hybridit. Bensiinistähän se energia niissäkin tulee, poislukien ne harvat ladattavat hybridit joiden omistajat jaksavat oikeasti ladata niitä.

Kesäkuu 08, 2021, 10:10:40 ap
Vastaus #2918

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kesäkuu 08, 2021, 11:02:09 ap
Vastaus #2919

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Kaikki muut käyttökulut diisselissä ovat pienempiä kuin muissa lukuunottamatta sähköä paitsi käyttövoimavero (5,5 snt/pv/100 kg) ,tämän vuoksi monet vähän ajavat siirtyvät johonkin muuhun käyttövoimaan ja tietysti sitten myös edellämainittujen dieselin vastaisten kampanjointien takia mitkä tosiaan eivät suurelta osin pidä paikkaansa.
Luulisin itsenikin harkitsevan bensakonetta seuraavaa menopeliä hankkiessani elli sitten jostain ilmesty tilille rahaa niin että voisin jotain muuta harkita esim sähkö ja moottoribensiini  0,5 snt/pv/100 kg.

Kesäkuu 10, 2021, 08:43:21 ap
Vastaus #2920

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

En tunne kuin yhden patteriautoilijan,heillä on joku pieni käytetty japsi ja silla ei kai talvella pääse kuin vajaa sata kilsaa.
Kyllä kuluu aikaa ennenkuin autot ovat normaalien kansalaisten ostettavissa ja käytettävissä.

Tässä jälleen kerran hyvä kertomus ihan tavallisesata Keravalta Turkuun ja takaisin matkasta,yhteensä 320 km.

Kannattaa lukea  https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/7848d89c-bf1a-4d02-9c73-e6b4f1ae88a2

Laitan tähön vielä viimeisen lauseen artikkelista että kuinka edullista se sähköautoilu onkaan.

Turun-keikka osoittautui myös kalliiksi. Ionity rankaisi vieraalla apilla lataavaa ja latauksista kertyi yhteensä yli 60 euron lasku. Pihillä polttomoottoriautolla olisi päässyt halvemmalla - ja yhden pysähdyksen taktiikalla.

Kesäkuu 10, 2021, 08:55:29 ap
Vastaus #2921

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mullehan tuollainen äpillä ladattava on ihan mahdoton
valinta- kun ei ole semmoista puhelintakaan,mihin sen äpin laittaisi.

Eikä ole osaamistakaan- eikä varsinkaan haluja "äppimaailmaan" siirtyä. :D

t. Markku

Kesäkuu 10, 2021, 09:27:19 ap
Vastaus #2922

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Eikse onnistukkaan tällä   

Kesäkuu 10, 2021, 09:42:46 ap
Vastaus #2923

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Osaamattomille on kai useimmilla latausfirmoilla semmonen avaimenperään laitettava läpyskä, jolla alkaa lataamaan. Ainakin mulle sellaisen K-lataus lähetti ihan veloituksetta. En ole käyttänyt kun kerran kokeeksi, kun mulla on sähköä ihan kotonakin.

Kesäkuu 10, 2021, 09:52:49 ap
Vastaus #2924

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Eikse onnistukkaan tällä   

Ei varmaan- eikä onnistu tuolla mun perus-Dorollakaan.

Ja ihan hyvä on niin,sillä kännykkä on mulle pelkkä puhelin-ei elämänhallintaa.

t. Markku