Valmisteleva virkamies puhui nyt Leo Sinulle hiukan muunneltua totuutta. Tuo maininta museoajoneuvojen ajoneuvoverovapaudesta ympäristölle haitallisena verotukena nimittäin todellakin mainitaan hallituksen budjettiesityksessä, sivulla Y63:
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/HE_146+2020.pdfEihän budjettiesitykseen sisältyvä luettelo sinällään mikään toimenpide ole, mutta askel huolestuttavaan suuntaan se on, koska tuota luetteloa jatkossa tullaan perkaamaan enemmän.
Minua asiassa vaivaa jonkin verran se, että museoajoneuvoja ja muita kiistatta harrastuskäytössä olevia ajoneuvoja kohdellaan eri tavoin. En oikein keksi, millä se voitaisiin oikeuttaa, koska käyttö on hyvin samankaltaista ja muihinkin kuin museoajoneuvoihin liittyy kulttuurisesti arvokkaita piirteitä. Harrastushommia joka tapauksessa molemmat. Asian näin ollen harrastajat jakaantuvat eri leireihin, mikä edunvalvonnan näkökulmasta usein kielteistä ja muutenkin vähän harmillista. Autoharrastuksen puolella tilanne on oikeastaan jo aika paha; jos harrastusauto ei ole museostatuksella, siitä maksetaan ajoneuvoveroa, vaikka käyttö ja koko härvelikään sinällään ei kauheasti poikkea museoautoista. Autoharrastuksen organisaatiot eivät kauheasti edes keskustele keskenään.
Otan nyt esimerkkinä oman harrastusvekottimeni. Se on omavalmisteinen motskari, vanhahko sellainen. Vuosittaisia käyttöpäiviä sille ei ole vuosikausiin tullut sitä kolmeakymmentäkään, eikä kilsojakaan paljoa. Muutama reissu kesässä ja muutama nakkikioskilla käynti. Kauneus on katsojan silmässä, mutta mainittakoon, että olen mä sillä jokusen pytyn voittanut näyttelyissä, kulttuuria se on sekin. Sen tien päällä pitäminen edellyttää jonkin verran panostuksia erilaisiin huolto- ja korjaustoimenpiteisiin, sen lisäksi olen melkein joka vuosi siihen toteuttanut jotain teknisiä muutoksia (valehtelen itselleni, että ne ovat parannuksia). Niinsanottua harrastustoimintaa se. Vakuutus siihen on halpa ja bensaa se ei vie paljoa, koska Skinner Union huolehtii polttoainetaloudesta ja Morris tarjoaa "hottest spark". Nykyiseen tilanteeseen olen tyytyväinen, vaikka vakuutusmaksuni onkin korkeampi kuin museoprätkän.
Jos nyt sitten hallituksemme päättäisi antaa minulle keppiä sen vuoksi, että harrastukseni kohde on tämmöinen ja samanaikaisesti jättäisi museomotskarit kepittämättä, pitäisin tilannetta sangen epäoikeudenmukaisena.