Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908388 kertaa)

Tammikuu 16, 2021, 10:11:14 ap
Vastaus #2475

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No-jos ne päästömaksun laittavat-sehän on korkeintaan
sitten 1/12 osa vastaavan ei-museoajoneuvon maksusta-eli n. 8% ,koska
ei sitä museopeliä enempää saa edes käyttää liikenteessä.

t. Markku

Tammikuu 16, 2021, 10:26:54 ap
Vastaus #2476

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tai sitten se on sama taikka korkeampi, koska museoajoneuvon käyttö liikenteessä on "turhaa".

Tammikuu 16, 2021, 10:33:05 ap
Vastaus #2477

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin...kukapa sen nyt tietää-ja asian valmistelija ei
vielä kerro.

t. Markku

Tammikuu 16, 2021, 11:02:15 ap
Vastaus #2478

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve, Löysin tälläisen ruoskan:
"Vanhojen, suuripäästöisten autojen ajoneuvoverotusta kiristämällä voidaan nopeuttaa näiden autojen toimittamista viralliseen kierrätysjärjestelmään. Suuripäästöisten autojen verotusta kiristämällä voidaan myös tehdä niiden ostaminen ulkomailta Suomeen nykyistä vähemmän houkuttelevaksi."

MR-ajoneuvot ovat vapautetut vuosittaisesta ajoneuvoverosta, mutta kaikki ne autot, jotka eivät ole mr-rekisterissä joutuvat kovemmalle korotetulle verolle. Erityisesti jenkkiautot. Tämän mukaan vanhat harrasteajoneuvot saa sitää keppiä, etteikö ihan ruoskaa.

Jossain paperissa oli hiljattain maininta peräti museoajoneuvoistakin hiilidioksidipäästöjen lähteenä. Mutta joo, tuolla on epämääräisiä vihjailuja ruoskinnasta, mutta ei mitään kovin konkreettista. Ehkä siellä ajatellaan niinkin, että harrasteajoneuvoporukka on niin marginaalinen, että kelpaa syntipukiksi. Vaalipaperilta tuo minusta haiskahtaa, kun ei sisältänyt kuin vappusatasia sähköautoilijoille. Mielestäni esitystavassa on jotain kieroa.

Toisaalta äänensä myyminen vappusatasella on mielestäni sangen lyhytnäköistä.

Penan erosta olen hiukan masentunut.

Parhaillaan käsittelyssä olevasta Sanna Marinin (sd) hallituksen tuoreimmasta talousarvioesityksestä ilmenee, että ympäristölle haitallisten tukien listausta on hiljattain täydennetty.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että listalle on otettu ”kaikki sellaiset verorakenteet, joiden voidaan katsoa olevan hiilineutraaliustavoitteiden vastaisia”. Näistä kokonaan uusia on esimerkiksi museoajoneuvojen ajoneuvoverovapauden luokitteleminen ensimmäistä kertaa ympäristölle haitalliseksi.

https://www.is.fi/autot/art-2000007637069.html
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 16, 2021, 11:38:26 ap
Vastaus #2479

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Kukas se valtiovarainministeri nyt olikaan,mitä mieltä olet purjehdusverosta,hevosharrastus ja golf verosta olisiko nämä vielä verokannan ulkopuolella.

PS:  Ja tässä vinkki puolustusministerille.

https://www.aliexpress.com/item/4000207857193.html?ug_edm_item_id=4000207857193&edm_click_module=alg_products&tracelog=rowan&rowan_id1=user_browse_remind_1_1_en_US_2021-01-16&rowan_msg_id=5711biz_search_product:3001:787945dde8b94212904dd2d5fcdbeba9_935967$9a0f6c298e9c4643ac39d256837f5e14&ck=in_edm_other

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2021, 11:43:04 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Tammikuu 16, 2021, 11:43:08 ap
Vastaus #2480

Leo Belik

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Cum On Feel the Noize
Terve, Löysin tälläisen ruoskan:
"Vanhojen, suuripäästöisten autojen ajoneuvoverotusta kiristämällä voidaan nopeuttaa näiden autojen toimittamista viralliseen kierrätysjärjestelmään. Suuripäästöisten autojen verotusta kiristämällä voidaan myös tehdä niiden ostaminen ulkomailta Suomeen nykyistä vähemmän houkuttelevaksi."

MR-ajoneuvot ovat vapautetut vuosittaisesta ajoneuvoverosta, mutta kaikki ne autot, jotka eivät ole mr-rekisterissä joutuvat kovemmalle korotetulle verolle. Erityisesti jenkkiautot. Tämän mukaan vanhat harrasteajoneuvot saa sitää keppiä, etteikö ihan ruoskaa.

Jossain paperissa oli hiljattain maininta peräti museoajoneuvoistakin hiilidioksidipäästöjen lähteenä. Mutta joo, tuolla on epämääräisiä vihjailuja ruoskinnasta, mutta ei mitään kovin konkreettista. Ehkä siellä ajatellaan niinkin, että harrasteajoneuvoporukka on niin marginaalinen, että kelpaa syntipukiksi. Vaalipaperilta tuo minusta haiskahtaa, kun ei sisältänyt kuin vappusatasia sähköautoilijoille. Mielestäni esitystavassa on jotain kieroa.

Toisaalta äänensä myyminen vappusatasella on mielestäni sangen lyhytnäköistä.

Penan erosta olen hiukan masentunut.

Parhaillaan käsittelyssä olevasta Sanna Marinin (sd) hallituksen tuoreimmasta talousarvioesityksestä ilmenee, että ympäristölle haitallisten tukien listausta on hiljattain täydennetty.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että listalle on otettu ”kaikki sellaiset verorakenteet, joiden voidaan katsoa olevan hiilineutraaliustavoitteiden vastaisia”. Näistä kokonaan uusia on esimerkiksi museoajoneuvojen ajoneuvoverovapauden luokitteleminen ensimmäistä kertaa ympäristölle haitalliseksi.

https://www.is.fi/autot/art-2000007637069.html

Olin noin kuukausi sitten yhteydessä valmistelevaan virkamieheen. Missään vaiheessa kukaan politiikko tai virkamies ole maininnut mr-ajoneuvoja tähän haitalliseen luokkaan. Hän epäili, että sitä edes esitettäisiin. Keskustelua on enemmänkin olleet verovapautetut ajoneuvot, joilla harjoitetaan liiketoimintaa. Tuo Ilta-Sanomien juttu on hieman provo. Mitä muuta heiltä yleensä voi odottaakaan.

Lisään: Tuo on vain lista verovapaista ajoneuvoluokista ym, ei esitys
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 16, 2021, 11:45:46 ap kirjoittanut Leo Belik »
BSA "Buzy Beeza"

Tammikuu 16, 2021, 12:40:58 ip
Vastaus #2481

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tai sitten se on sama taikka korkeampi, koska museoajoneuvon käyttö liikenteessä on "turhaa".
Muistaakseni Soinin Timon ajatusjuoksu huvikuunari- ja juppikootteriveron tiimoilta meni jotakuinkin niin, että jos moottoripyörä olisi ollut vuoden aikana päivän liikenteessä, niin 150€ verolappu olisi ollut postilaatikossa.

Tammikuu 16, 2021, 12:53:01 ip
Vastaus #2482

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Valmisteleva virkamies puhui nyt Leo Sinulle hiukan muunneltua totuutta. Tuo maininta museoajoneuvojen ajoneuvoverovapaudesta ympäristölle haitallisena verotukena nimittäin todellakin mainitaan hallituksen budjettiesityksessä, sivulla Y63:

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/HE_146+2020.pdf

Eihän budjettiesitykseen sisältyvä luettelo sinällään mikään toimenpide ole, mutta askel huolestuttavaan suuntaan se on, koska tuota luetteloa jatkossa tullaan perkaamaan enemmän.

Minua asiassa vaivaa jonkin verran se, että museoajoneuvoja ja muita kiistatta harrastuskäytössä olevia ajoneuvoja kohdellaan eri tavoin. En oikein keksi, millä se voitaisiin oikeuttaa, koska käyttö on hyvin samankaltaista ja muihinkin kuin museoajoneuvoihin liittyy kulttuurisesti arvokkaita piirteitä. Harrastushommia joka tapauksessa molemmat. Asian näin ollen harrastajat jakaantuvat eri leireihin, mikä edunvalvonnan näkökulmasta usein kielteistä ja muutenkin vähän harmillista. Autoharrastuksen puolella tilanne on oikeastaan jo aika paha; jos harrastusauto ei ole museostatuksella, siitä maksetaan ajoneuvoveroa, vaikka käyttö ja koko härvelikään sinällään ei kauheasti poikkea museoautoista. Autoharrastuksen organisaatiot eivät kauheasti edes keskustele keskenään.

Otan nyt esimerkkinä oman harrastusvekottimeni. Se on omavalmisteinen motskari, vanhahko sellainen. Vuosittaisia käyttöpäiviä sille ei ole vuosikausiin tullut sitä kolmeakymmentäkään, eikä kilsojakaan paljoa. Muutama reissu kesässä ja muutama nakkikioskilla käynti. Kauneus on katsojan silmässä, mutta mainittakoon, että olen mä sillä jokusen pytyn voittanut näyttelyissä, kulttuuria se on sekin. Sen tien päällä pitäminen edellyttää jonkin verran panostuksia erilaisiin huolto- ja korjaustoimenpiteisiin, sen lisäksi olen melkein joka vuosi siihen toteuttanut jotain teknisiä muutoksia (valehtelen itselleni, että ne ovat parannuksia). Niinsanottua harrastustoimintaa se. Vakuutus siihen on halpa ja bensaa se ei vie paljoa, koska Skinner Union huolehtii polttoainetaloudesta ja Morris tarjoaa "hottest spark". Nykyiseen tilanteeseen olen tyytyväinen, vaikka vakuutusmaksuni onkin korkeampi kuin museoprätkän.

Jos nyt sitten hallituksemme päättäisi antaa minulle keppiä sen vuoksi, että harrastukseni kohde on tämmöinen ja samanaikaisesti jättäisi museomotskarit kepittämättä, pitäisin tilannetta sangen epäoikeudenmukaisena.

Tammikuu 16, 2021, 13:34:09 ip
Vastaus #2483

Leo Belik

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Cum On Feel the Noize
Valmisteleva virkamies puhui nyt Leo Sinulle hiukan muunneltua totuutta. Tuo maininta museoajoneuvojen ajoneuvoverovapaudesta ympäristölle haitallisena verotukena nimittäin todellakin mainitaan hallituksen budjettiesityksessä, sivulla Y63:

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/HE_146+2020.pdf

Eihän budjettiesitykseen sisältyvä luettelo sinällään mikään toimenpide ole, mutta askel huolestuttavaan suuntaan se on, koska tuota luetteloa jatkossa tullaan perkaamaan enemmän.

Minua asiassa vaivaa jonkin verran se, että museoajoneuvoja ja muita kiistatta harrastuskäytössä olevia ajoneuvoja kohdellaan eri tavoin. En oikein keksi, millä se voitaisiin oikeuttaa, koska käyttö on hyvin samankaltaista ja muihinkin kuin museoajoneuvoihin liittyy kulttuurisesti arvokkaita piirteitä. Harrastushommia joka tapauksessa molemmat. Asian näin ollen harrastajat jakaantuvat eri leireihin, mikä edunvalvonnan näkökulmasta usein kielteistä ja muutenkin vähän harmillista. Autoharrastuksen puolella tilanne on oikeastaan jo aika paha; jos harrastusauto ei ole museostatuksella, siitä maksetaan ajoneuvoveroa, vaikka käyttö ja koko härvelikään sinällään ei kauheasti poikkea museoautoista. Autoharrastuksen organisaatiot eivät kauheasti edes keskustele keskenään.

Otan nyt esimerkkinä oman harrastusvekottimeni. Se on omavalmisteinen motskari, vanhahko sellainen. Vuosittaisia käyttöpäiviä sille ei ole vuosikausiin tullut sitä kolmeakymmentäkään, eikä kilsojakaan paljoa. Muutama reissu kesässä ja muutama nakkikioskilla käynti. Kauneus on katsojan silmässä, mutta mainittakoon, että olen mä sillä jokusen pytyn voittanut näyttelyissä, kulttuuria se on sekin. Sen tien päällä pitäminen edellyttää jonkin verran panostuksia erilaisiin huolto- ja korjaustoimenpiteisiin, sen lisäksi olen melkein joka vuosi siihen toteuttanut jotain teknisiä muutoksia (valehtelen itselleni, että ne ovat parannuksia). Niinsanottua harrastustoimintaa se. Vakuutus siihen on halpa ja bensaa se ei vie paljoa, koska Skinner Union huolehtii polttoainetaloudesta ja Morris tarjoaa "hottest spark". Nykyiseen tilanteeseen olen tyytyväinen, vaikka vakuutusmaksuni onkin korkeampi kuin museoprätkän.

Jos nyt sitten hallituksemme päättäisi antaa minulle keppiä sen vuoksi, että harrastukseni kohde on tämmöinen ja samanaikaisesti jättäisi museomotskarit kepittämättä, pitäisin tilannetta sangen epäoikeudenmukaisena.

Jep. Tuosta samasta listasta oli puhe. Ymmärsin, että siinä on listattuna kaikki edunsaajat ja haitalliset päästöt. Eli sitä tullaan arvioimaan tarkemmin.
Itselläni on tallissa yksi 80-luvulla tuunattu 50-luvun brittikahvilaraaseri (palkittu ruotsissa) ja yksi Volvo P1800, joka ei ole mr-rekisterissä. Kyllä mun sydän on myös ns. harrasteajonevoissa ja toivon, että nekin huomioidaan vero ym kohteluissa erillisinä ajoneuvoina.
BSA "Buzy Beeza"

Tammikuu 16, 2021, 17:44:53 ip
Vastaus #2484

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu, varmuuden vuoksi mainittakoot, että tarkoitus ei ollut olla henkilökohtainen, kyllä minä tiesin että Leo on laajakatseinen kaveri. Yleisellä tasolla oli tarkoitus puhua, kun viittasin harrastajien kuppikuntaistumiseen.

Jos tuo hallituksemme kaavailema kepitys tuosta lähtee etenemään, tarvitaan mitä suurimmassa määrin yhteen hiileen puhaltamista.

Tammikuu 17, 2021, 09:54:33 ap
Vastaus #2485

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Teemun kanssa hyvinkin samaa mieltä.

Jos erilaiset harrastukset pidetään eri karsinoissa, kun nuo toiset vaan pilaavat, tai kiillottavat, tai eivät aja, tai.....
Ei ole kohta kenelläkään kivaa.
Pitääisi jotenkin saada kaikki harrastusajoneuvot saman nimen alle, jolloin lukumäärä nousisi sellaiseksi, että päättäjien olisi pakko ottaa muutakin huomioon kuin maailman pelastaminen. Nykyisellä nokittelumallilla ei enää kauaa vanhoillakaan pyörillä ajella.

Arkadianmäeltä kun alaviistoon katsellaan harrastusasioita, niin on päivänselvää, että museoajoneuvot kuuluvat museoon...rakennetut ajoneuvot ovat vaarallisia.....kaikenlainen polttomoottorikäyttöinen kilpailutoiminta on lopetettava.....
Sen verran kova ajoneuvovero päälle, että nuo toteutuvat. Jos joku haluaa harrastuksestaan maksaa, niin verotuotto tuo mukavasti rahaa polkupyöräreittien rakentamiseen ja sulanapitoon.

Kaksipyöräisille olisi jo valmiina edunvalvontatoimija, jolla on valmiina kanavat eduskuntaan ja sitä myös kuunnellaan ainakin jollakin tasolla. Joku muu saa ottaa tuon nimen esille, koska tämä foorumi on museomp-harrastukselle pyhitetty, eikä ne muut asiat koske meitä.

Tammikuu 17, 2021, 10:05:31 ap
Vastaus #2486

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaihdetaan harrastusta ja äänestetään kaikki ..., niin ainakin tämä laji säilyy tulevaisuudessakin. 

Edit: Politiikkaviittaus poistettu.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 17, 2021, 11:24:46 ap kirjoittanut Pentti Vaherkoski »

Tammikuu 17, 2021, 10:06:39 ap
Vastaus #2487

Taito Nuutinen

• Vieras

Arkadianmäeltä kun alaviistoon katsellaan harrastusasioita, niin on päivänselvää, että museoajoneuvot kuuluvat museoon...rakennetut ajoneuvot ovat vaarallisia.....kaikenlainen polttomoottorikäyttöinen kilpailutoiminta on lopetettava.....
Sen verran kova ajoneuvovero päälle, että nuo toteutuvat. Jos joku haluaa harrastuksestaan maksaa, niin verotuotto tuo mukavasti rahaa polkupyöräreittien rakentamiseen ja sulanapitoon.
Kaksipyöräisille olisi jo valmiina edunvalvontatoimija, jolla on valmiina kanavat eduskuntaan ja sitä myös kuunnellaan ainakin jollakin tasolla. Joku muu saa ottaa tuon nimen esille, koska tämä foorumi on museomp-harrastukselle pyhitetty, eikä ne muut asiat koske meitä.
Eikös arkadianmäelläkin ole oma "mopokerho"..tosin jäseninä vissiin sen verran hyvätuloista porukkaa ettei pieni "rokotus" heillä tunnu missään..

Tammikuu 17, 2021, 10:13:45 ap
Vastaus #2488

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun VMPK erosi Smotosta, niin muistelen yhden perusteen olleen, että ei koske meitä, kun ajamme vain museovehkeillä...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 17, 2021, 12:15:39 ip
Vastaus #2489

Heikki Salmén

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Återfallsgubbe
Tuo Eeron linkittämä juttu professorin mielipiteestä on jo neljän vuoden takaa.

Mitenkähän aloite Rovaniemellä on edennyt ja onko proffa vielä valtuustossa? Kuukkeloimalla se selviäisi, mutta ehdostus moottoriurheilun kieltämisestä on minulle niin vastenmielinen etten viitsi edes kuukkeloida.