Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908589 kertaa)

Heinäkuu 08, 2019, 11:16:01 ap
Vastaus #840

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No tuohon meidän Volvoon tulee kilsoja joku 7000 vuodessa eli pärjättäisiin 20 kilsan päiväkapasiteetilla? No ei. Enimmäkseen se on parkissa, mutta sitten kun lähdetään, keikka on usein yli 100km, joskus yli 500. Eli sinänsä keskimääräinen päivämatka ei kerro mitään.

Silloin sähköauto ei ole TEIDÄN valinta, mutta jutun ajatus on siinä, että sähköauto on vaihtoehto, ei lopullinen totuus.

Paljon ajaville lataushybridi on hyvä vaihtoehto. Pätkäajo sähköllä ja pitemmät siivut sitten nestemmäisellä polttoaineella.

Jossain vaiheessa patteriautoilla voi vetää 6666666666666666666 tonnin peräkärriä 6666666666666666 kilometrin matkan ilman latausta, mutta ei vielä.
Näin ollen hybridit toimii hyvin siirtymäkauden kulkuvälineinä.

Jos olisin ostamassa uutta autoa, niin kyllä jonkunlainen hybridi olisi ensisijainen vaihtoehto.
+vaihtoarvo kolmen vuoden päästä.
+pieni autovero
+pieni ajoneuvovero
+kaupunkiajossa alhaisempi polttoaineen kulutus
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Heinäkuu 08, 2019, 13:00:11 ip
Vastaus #841

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Juu, siihen meninkin tuossa toisessa kappaleessa. Eli Volvoamme sähkökippo ei korvaisi, mutta jos noilla spekseillä ja tuolla hinnalla oikeasti saisi täyssähköauton jolla oikeasti pääsee 100km päivässä niin se olisi mulle just passeli työmatkakulkine. 30km sivu, käytännöllisesti katsoen julkiset ei toimi, satasen tietä suuri osa mutta käytännössä aina rekkoja edessä. Niin lyhyt matka että rekkoja ei kannata ohitella eikä saakaan ohittaa paitsi ohituskaistoilla joilla niilläkin aina joku munii vajaata satasta rekan rinnalla koko matkan. Tai menee miljoonaa ohi ja jää munimaan kaistan jälkeen eteen vajaata satasta. Olen yrittänyt opetella olemaan stressaamatta, nykyään pärjäisin jo ilman ahdintakin (ehkä ;) ). Ei mulla ainakaan mitään päähänpinttymääole polttomoottorista saati muusta ”oikeasta autoilusta”, että tarttis olla iso, savuttava saati käsivaihteinen, että senkin puoleen sähköauto menis ihan ok.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 08, 2019, 15:39:47 ip
Vastaus #842

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla se sähköautoilu kyllä tyssää siihen,
että ei saa käsivaihteisena. 8)

t. Markku

Heinäkuu 08, 2019, 16:47:39 ip
Vastaus #843

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Mulla se sähköautoilu kyllä tyssää siihen,
että ei saa käsivaihteisena. 8)

t. Markku

Näin on. Jos mieleisen haluaa, joutuu sen tekemään itse. Mites olis, Markku, paluu juurille?

https://www.saabplanet.com/1968-saab-95-converted-to-a-real-electric-vehicle/
Kari

Heinäkuu 08, 2019, 18:30:29 ip
Vastaus #844

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyviä perusteluja Mikalla.

Noihin voin samaistua-mutta mihinkään
maailmanpelastukseen en autoja ole koskaan hommannut.

Enkä hommaa.

t. Markku

Heinäkuu 08, 2019, 18:55:17 ip
Vastaus #845

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Yhdyn edellisiin näissä patteriauto humputuksissa,koskahan nämä sekoilijat huomaavat että ovat niin väärillä linjoilla kuin vaan ikinä voivat olla.Esim. litiumin erottaminen vedestä akkuja varten on varsinainen ympäristöteko mutta siitähän eivät luulisin sähköautovouhottajat edes tiedä ja varsinkaan sen seurauksista.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Heinäkuu 08, 2019, 19:04:58 ip
Vastaus #846

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
No, mulla on nuo kartanovaunut vuodelta 2005 (Saab) ja 2007 (se toinen ruotsalaismerkki). Saabi on lähinnä työmatkakulkine, ollut mulla 10 vuotta, kilsoja pian 350 tuhatta. Muutaman vuoden sisään se tarttis varmaan uusia, vaikka huolto ja katsastuksen jälkeiset remontit ovatkin vielä maksaneet about saman kuin uuden auton takuuhuollot vuodessa.

Mutta joskus siitä Saabistakin aika jättää, ja jos töitä ja terveyttä riittää niin töissä mun tarvis käydä vielä parikytä vuotta ennen eläkettä. Jossain vaiheessa varmaan pitää siis ainakin yksi auto vielä ostaa työmatka-ajoon, ja siinä ei viitsi paljon aatetta liputtaa, vaan mennään kokonaiskulujen ja kyydin mukavuuden ehdoilla. Rahallahan saa vaikka kuinka mukavia autoja, ja toisaalta autoja saa myös tosi halvalla, mutta sitten saattaa kärsiä luotettavuus tai pitää tyytyä johonkin ekonoboksiin. Toi Petrin linkkaama sähkökippo voisi olla ihan käypä peli, jos se vaan ei ole aivan rimpula. Töihin ja takas kotiin ruokakaupan kautta, siinäpä ne työssäkäyvän arkiajot. Jos sata km pääsee parilla eurolla niin ehkä sen ituhipiksi leimautumisenkin sitten kärsii ja kavereiden viisastelut ;D Alan ihmisenä toki tiedän esim litiumin kaivuun haitoista, mutta tämmöiselle tavalliselle tyämiähelle euro on aika hyvä konsultti ::)

Sikäli olen onnellisessa asemassa että mulla on noi autot paikasta toiseen liikkumiseen, ne vaan pitää olla, ja suhtaudun niihin ilman suuria tunnekuohuja tai aatteellisuutta. Laatupelejä joissa on hyvä kyyti eikä jää hantaakit käteen, sama millä (voimalla) kulkee kunhan ei mene paita päältä kustannusten kanssa. Ja Saabissa on kasettisoitinkin 8) Kiva kun ei tartte stressata noista ajopeleistä paljon enempää kuin kahvinkeittimestä.

Harrastusta, pärinää ja pauketta saa sitten noista motskareista ja risiininkäryä pikku lentsikkamoottoreista ;)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2019, 19:09:29 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

Heinäkuu 08, 2019, 19:12:14 ip
Vastaus #847

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
https://www.cnet.com/roadshow/videos/the-genovation-gxe-is-the-only-ev-with-a-manual-transmission/
Jess,maailma on pelastettu,sähköauto puritaaneille,ja hintakin mitättömät 750.000 doltsua,jos oikein ymmärsin...

Heinäkuu 08, 2019, 19:21:45 ip
Vastaus #848

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Wheeler Dealers Season 13 Episode 16 1985 Maserati Bi Turbo HD sähköauto manuaali
https://www.dailymotion.com/video/x5htfsj

Heinäkuu 08, 2019, 19:25:46 ip
Vastaus #849

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On vähän hankala verratta uutta autoa vs. parin tonnin kuljetinta.
Toki siinä parin tonnin autossa on paljon etuja, mutta mistä ihmeestä johtuu se, että enemmistö ihmisistä ei tajua sitä, vaan joka vuosi ostetaan n. 120 000 uutta autoja ja moninkertainen määrä alle viisi vuotiaita vaihdokkeja.

Miula on 22 vuotta vanha Merssu ja erittäin tyytyväinen, mutta kuten sanoin, että JOS pitäisi ostaa uusi auto, niin siinä olisi patteri tavalla tai toisella.

Heinäkuu 08, 2019, 19:31:50 ip
Vastaus #850

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Heinäkuu 08, 2019, 19:32:28 ip
Vastaus #851

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Haa,omatekemä sähköauto...Mutta kävisikö joku halvempi aihio?

Heinäkuu 08, 2019, 19:36:42 ip
Vastaus #852

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin-miksi?

Hommasin tyttärelle pari vuotta sitten "tonnin Almeran" Ikää
nyt sen 20 vuotta ja taas viime viikolla tuli katsastusleima ilman moitteita-
mitä nyt katsuri neuvoi "jotain öljymoskaa" pohjaan laittamaan,niin
leima heruu ensi vuonnakin.

Joo-se on kolhuinen Nissani-mutta tekniikka hyvä ja oli silloin ostettaessa juuri
käynyt korjaamolla saamassa uudet kytkinhilut ja muitakin osia+kunnon huollon. Myyjäpapparaiselta
vaan oli kortti juuri lähtenyt vanhuudenvaivojen takia,joten myivät tarpeettomana pois.

Kumman hyvä kyyti siitä autosta silti lähtee ja hyvin on nuorisoa palvellut-ja on sillä
ajettukin.Hiljainenkin tuo pentele ihme kyllä on-jopa hiljaisempi kuin monet nykyajan halppiskipot,joista
sentään joutuu maksamaan sen 12---15 donaa...Ihan riittävät varusteetkin-ei siitä oikein
mitään oleellista kuulu puuttuvan.

Joten luulen,että on ekoteko ajaa tuo paaliin asti.

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2019, 19:38:43 ip kirjoittanut markkukovasin »

Heinäkuu 08, 2019, 19:37:42 ip
Vastaus #853

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Wheeler Dealers Season 13 Episode 16 1985 Maserati Bi Turbo HD sähköauto manuaali
https://www.dailymotion.com/video/x5htfsj

Katselin tuon jakson-teknisenä asiana ihan kiinnostava-vaan olipa
siinä pilattu ihan klassikkoauto...hyi hyi...

t. Markku

Heinäkuu 08, 2019, 19:40:51 ip
Vastaus #854

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Mein Peugeot-Limousine tuli nyt tiensä päähän,tonnin autoon pitäisi investoida tonni.Pääomakuluiksi tuli 200/vuosi,hyvin tuo palveli...