Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908279 kertaa)

Maaliskuu 29, 2019, 19:36:40 ip
Vastaus #705

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaihdoin eilen autoa. Mulla oli uutena ostettu vm. 2006 Honda Civic 1,8 sedan, ajettu 290000km. Moottori oli kunnossa, ei syönyt öljyä, ei kilissyt eikä kolissut. Kytkin oli aivan loppu ja etupään nivelissä oli sanomista.

Löysin 2007 vuosimallin Civicin, jolla oli ajettu vain 69000km.
Aika näyttää onko tämä auto yhtä hyvä kuin tuo edellinen.

Maaliskuu 29, 2019, 20:11:38 ip
Vastaus #706

Jaakko Latvanen

• Vieras
No miepäs kerron.  Toivottavasti kestätte, tai ei tätä oo kenenkään pakko lukea.  Mutta itellein yritän analysoija omaa käyttäytymistä, jos vaikka oppis jottain...

Tähän astisessa elämässä oon ensin ajanu olosuhteitten pakosta muutaman satasen, tai korkeintaan muutaman tonnin autoilla.  Ja korjannu tarvitessa.  No sitte alko elämä hymyilemään; pystyin ostamaan pari - kolme vuotta vanhoja aika vähän ajettuja autoja, ja ajoin niillä suunnilleen kymmenen vuotta kullakin.  Aika halvat autoilun kulut, ja aika vähän huolia, mutta sillon se vaihtoon tarvittava rahamäärä aina syletti.  No oli välillä lyhyt jakso työsuhdeautoja, ihan uusiakin.  Kaks vuotta sitten oli taas sillon yheksän vuotta vanha ja miulla seittemän vuotta ollu Kia Cerato, joka teki mieli vaihtaa.  Sillon ostin sitten omilla rahoilla elämäni ensimmäisen ihan uuven auton, Tampereen Rintajoupin synttäritarjouksesta vaihettiin uus Ceed.  Sillon pari vuotta sitten ajattelin, että nyt vaihan noin neljän - viiden vuoden päästä uuteen; on koko ajan takuuaikanen auto, ja väliraha ei vielä tunnu niin isolta.  Toki ymmärrän, ettei oo kokonaiskustannuksiltaan edullisin tapa.  Tuo Ceed oli nyt 36.000 km kellossa, kaks vuotta ikkää, eikä pienintäkkää ajatusta auton vaihosta, kaikin puolin on satarosenttisesti auton tarpeet hoitanu.  Joku viikko sitte tuli sisarmerkiltä tarjous; vaiha uuteen i30 Hyundaihin, väliraha on vaan tuo.  Tiijot miun autosta siis Trafilta.  Menin uteliaisuuttain kattomaan, ja se väliraha tuntu tosiaan melko maltilliselta.  Tietty erä ja tiettyä varustetasoa oli siinä tarjouksessa.  No kun sitten laitettiin talvipyörät, koukku, lämmittimet ja sellaset, se väliraha oiskin ollu ihan jottain muuta.  Automyyjän kanssa juttuun tultiin hyvin, ja aattelin, että saahaan jutuille toppi, kun teen jonkunlaisen tarjouksen.  Ja tein.  Automyyjä kävi muodon vuoks pari kertaa poissa; sano menevänsä pomon juttusille ja soittamaan maahantuojalle (jolta tuo tarjous oli tullu postissa); todellisuudessa luultavasti kävi nurkan takana tupakilla nauruaan pitelemässä...  Mutta lopuks tarjos räpylää.

En oo ikinä puihin kiipeilly, enkä nytkää.  Pari viikkoa ihmetelly, että miten voip vanhalle ukolle käyvä näin.  Ja on sitä ihmetelly meillä muutkin...

Autohan on oikeesti ihan sama, tai tää uus on farmarimalli, eli kontti aavistuksen kasvo.  Ja rengasmelu enemmän ko aavistuksen.  Tehoa on paperilla samasta konneesta 20 heppaa enemmän, en kottiin ajaessa huomannu mittään eroa.  Joku tarpeeton hilavitkutin menetettiin, joku vielä tarpeettomampi tuli tilalle.  Takuu on seittemän vuotta, nyt ilman kilometrirajaa.

Tään "päätöksen" kanssa on nyt elettävä, vaikka ois sille välirahalle parempiakin sijotuskohteita ollu.  Esimerkiks oisin kamerarungon voinu vaihtaa uusimpaan versioon, tai ostaa sen himoitun lintuputken kameraan.  Tai vaihtaa Kawasakin uuteen Betan X-Traineriin.  Tai ostaa ne kauan katotut sähköavusteiset fillarit, mutta niihin ois jo joutunu käymään syvemmällä taskunpohjassa.

Yritän kuitenkin tulla edelleen itteni kanssa toimeen.

jaakkovaakko, jymäytetty
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2019, 20:19:05 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Maaliskuu 29, 2019, 20:26:52 ip
Vastaus #707

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Ossaa sitä sanua, että mikä on ollu Jaakkovaakon syy, mutta ylleisin syy on kyllästyminen. Kerran on ollu tekniset ongelmat ja kerran avioerolla uhkailu.
No onhan ne ihan päteviä syitä.  Meillekin ilmestyi joskus eukon tahdosta Megane, ja sitten kun olin tarpeeksi kyllästynyt sen korjuuttamiseen niin ilmoitin että joko tuo kottura tai minä lähen. Melkoinen murheen kryyni. Molemmat, mutta silloin läks se Megane.
Asiasta kolmanteen. Jätin eukolle minun edellisen jakuvaarin käyttöautoksi ja se ajeli sillä muutaman vuoden. No sitten se haluis, ilmeisesti vaihtelun vuoksi semmosen kitymaasturin. No minä sitten ostamaan semmosen kitymaasturin näytille, ja se oli kuulema just siinä. Nätti on ja sopivan näppärä, kuulema. No nyt kun se körötellyt sillä rapiat puoli vuotta, ja nyt haluaisi kuulema takaisin semmosen jakuvaarin uudestaan mikä sillä oli aikaisemmin.
 Ja minä kun just kerkesin myymään sen jakuvaarin pois, tarpeettomana.  Että semmosta se on, autokauppa nais immeisten kanssa. No eipä siinä, tykkäsin siitä käyttöautosta itsekin. Luottoratsu.

Maaliskuu 30, 2019, 07:54:40 ap
Vastaus #708

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllähän tämä kevät on vaarallista aikaa-pahin
flunssakausi juuri loppui ja nyt alkaa olla monella
autokuumeen ajat.

Siihen ei oikein lääkettä ole-ja siksi autot vaihtuu
monissa pihoissa juuri näihin aikoihin.

Vaan antaa mennä vaan-itse en onneksi ole tuntenut oireita
auton hankintoihin-vaan lava-auto kaivetaan esiin alkavalla viikolla.

Mökkinaapuri juuri hankki Nissan Quuskain-ja otti sen jollain
leasingsopimuksella 3 vuodeksi.Tiedä sitten,oliko siinä
hommassa järkeä-vaan kaipa se leasing maksaa sen saman,mikä on tuollaisen
auton arvonalenema samassa ajassa-joten-niin? Ka en tiiä!
t. Markku
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2019, 07:56:49 ap kirjoittanut markkukovasin »

Maaliskuu 30, 2019, 08:19:12 ap
Vastaus #709

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Mökkinaapuri juuri hankki Nissan Quuskain-ja otti sen jollain
leasingsopimuksella 3 vuodeksi.Tiedä sitten,oliko siinä
hommassa järkeä-vaan kaipa se leasing maksaa sen saman,mikä on tuollaisen
auton arvonalenema samassa ajassa-joten-niin? Ka en tiiä!
t. Markku

Ei kannata leasingiä morkata ennen kuin ottaa asioista selvää.

Volvo laittoi markkinat uusiksi XC60T8 hybridi-mallilla viime syksynä.
Suurin osa niistä on Leasing-autoja ja sen takia Volvo on lataushybridien myydyin automerkki.
Auto maksaa n. 75 000€, mutta kolmen vuoden Leasing-sopparilla se kolmen vuoden ajo maksaa auton osalta n. 25 000€, siis alle 700€/kk.
Jos ostaisi Volvo XC60T8 käteisellä ja möisi sen kolmen vuoden päästä 80 000km ajettuna, niin tuskin siitä saisi 50 000€ vaihdossa...
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2019, 08:22:04 ap kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 30, 2019, 08:21:28 ap
Vastaus #710

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Verosuunnittelua.
Voimassa oleva hinnasto kertoo, että kolmelitraisella bensiinimoottorilla varustetun Cayenne Tiptronicin autoveron määrä on arviolta 50 000 euroa (kokonaishinta 129 638 euroa).

Jos asiakas haluaa lisää tehokkuutta, hän päätyy neljälitraiseen bensamoottoriin, mikä tarkoittaa noin 115 000 euron autoveroa (kokonaishinta 260 473 euroa).
Olettaen että hybridimerkintä auton kyljessä ei töki vastaan, koeajon jälkeen asiakas valitsee kolmelitraisen polttomoottorin ja sadan kilowatin sähkömoottorin yhdistelmän. Veron osuus tässä autossa on nimittäin vain noin 5 900 euroa (kokonaishinta 100 768 euroa).

Ihan se on mielenkiintoista, kun samanäköisessa autossa on autoveron ero n. 110 000€uroa...
Melkoinen rahamies ja petroolipää pitää olla, kuka ostaa Cayennen ilman sähkömoottoria.
https://www.is.fi/autot/art-2000006051932.html?fbclid=IwAR0YJ0tip1I4Ad4OJVK_PTm89ZZpvgveM3PcC78MoVyAdvOxyAyBneUvYLM

Maaliskuu 30, 2019, 08:26:57 ap
Vastaus #711

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo-en morkannutkaan.

Sen tuosta autosta tiedän,että sen ostohinta olisi n. 30000e noilla
varusteilla.

Sopimusta en tarkalleen tiedä-mutta jostain hiukan yli 300e/kk kuuluu olevan-
hevosmiesten tietotoimiston mukaan.

Selvää on,että kun on sopimus-ei tarvitse laittaa koko auton hintaa likoon-
se kaverin vanha auto saattoi olla luokkaa 3000e maksimissaan-ja jotenkin
se ajopeli  hukutettiin tässä yhteydessä.

Eläkeukkohan se kaveri on-joten eipä ole isot ajelut-mutta varmasti on laskenut
mies sen sopimuksen järjellisyyden-ei se noita muuten tekisi.

No-saapi ajella 3 vuotta huoletta-huollot toki sisältyvät-eikä noista saa kumejakaan
loppuun ajettua noilla ajoilla-joten-voi tuossa ideaa olla? Eikä tosiaan tarvitse nähdä
vaivaa siitä,että mihin/miten se vanha auto hukataan sitten joskus.

t. Markku

Maaliskuu 30, 2019, 08:29:10 ap
Vastaus #712

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Verosuunnittelua.
Voimassa oleva hinnasto kertoo, että kolmelitraisella bensiinimoottorilla varustetun Cayenne Tiptronicin autoveron määrä on arviolta 50 000 euroa (kokonaishinta 129 638 euroa).

Jos asiakas haluaa lisää tehokkuutta, hän päätyy neljälitraiseen bensamoottoriin, mikä tarkoittaa noin 115 000 euron autoveroa (kokonaishinta 260 473 euroa).
Olettaen että hybridimerkintä auton kyljessä ei töki vastaan, koeajon jälkeen asiakas valitsee kolmelitraisen polttomoottorin ja sadan kilowatin sähkömoottorin yhdistelmän. Veron osuus tässä autossa on nimittäin vain noin 5 900 euroa (kokonaishinta 100 768 euroa).

Ihan se on mielenkiintoista, kun samanäköisessa autossa on autoveron ero n. 110 000€uroa...
Melkoinen rahamies ja petroolipää pitää olla, kuka ostaa Cayennen ilman sähkömoottoria.
https://www.is.fi/autot/art-2000006051932.html?fbclid=IwAR0YJ0tip1I4Ad4OJVK_PTm89ZZpvgveM3PcC78MoVyAdvOxyAyBneUvYLM

Voihan sitä kaivaa lettermannin vyöltä ja napsasta sen hybridilätkän hitoilleen,
jos sen katselu ahdistaa.

Mutta anekaupalta nuo hybridit verotuksineen haisevat-ei miltään muulta.
Mutta vieläkin niin kalliilta,että pitää vaan pärjätä oman syntisen miänsä kanssa.

t. Markku

Maaliskuu 30, 2019, 09:36:08 ap
Vastaus #713

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Pysyy vaan näissä käteis kotteroissa, niin eipä tarvii miettiä arvonalenemia, eikä paljoa muutakaan. Rukoilee aina ennen autoilua niiltä autoilun jumalilta että vievät perille ja tuovat vielä takaisin. Jos niihin tulee isompi remppa, niin kuskaa paskalaanille, ja jos toimii niin köröttelee edelleen.
 Pesin eilen autot ja putsasinpa oikein sisältäkin, ja nyt on kuin toisilla autoilla ajelisi. Halvin ja paras lääke autokuumeeseen jos tuollein saa vanhankin ratsun tuntumaan taas uudelta?
 Yöllä ei ollut autoilun jumalat suosiollisia kun hallin katolta oli tullut lumet ovien eteen. Kauhiat kasat. Piti ottaa just kesäratsu pihalle, mutta eihän siitä tule mitään ennenko rattoriukko auroineen on käynyt hommissa.

Maaliskuu 30, 2019, 10:14:55 ap
Vastaus #714

Jaakko Latvanen

• Vieras
Kolmekymmentä vuotta sitten olin vielä ihan oikeissa töissä.  Vastuualueena paperitukkurin logistiikkatoiminnot.  Talossa oli myyntimiehiä ja johtajia, joilla oli työsuhdeautot, yhteensä 22 kappaletta.  Toki niiden lisäksi kymmenkunta kuorma-autoa, saman verran erilaisia trukkeja.  Tuon minulle omimman vastuualueen lisäksi minun tontilleni lykättiin noitten työsuhdeautojen hankinta.  Ne olivat siihen asti yrityksen omistamia ne henkilöautot.  Myyntimiehistä hurjimmat tyrkkäsivät 70.000 km vuodessa.  Koko paketti tarkoitti noin lähes kymmenen uuden auton kauppaa vuosittain.  Yritys erittäin hyvin tuottava ja vakavarainen sekä itsekseen että siksi, että sen omisti täysin suurin suomalainen paperinvalmistaja, eli markkinahintaista rahoitusta oli minun työnantajani mittakaavassa rajoittamattomasti käytettävissä, siinä mielessä voisi kaiken omistaa itse.

Neuvostoliitto oli juuri romahtanut.  Ihan itse ennustin Suomen putoavan aika pahaan taantumaan idänkaupan romahtaessa ja totuuden kilpailukyvystämme länsimarkkinoilla tullessa ilmi.  Myönnän ennustaneeni väärin; totuus tuli olemaan kaikkia ennusteita julmasti synkempi.  Epäilin noiden kahden - kolmen vuoden ikäisten ja toistasataatuhatta ajettujen vaihtoautojen arvon olevan muutaman vuoden päästä aika lailla alakantissa sen hetkisiin arvioihin nähden.  En kiellä sitä, etteikö myös autokauppojen - niin mukavaa kuin niitä onkin tehdä - työmäärä olisi vaikuttanut päätökseeni.  Kymmenen kauppaa vuosittain, itse kaupan lisäksi joka kerta keskustelu sen myyntimiehen kanssa, jolle auto tulee; saako metallivärin, saako ilmastoinnin, voisko sittenkin saada GTi:n ja niin edelleen.  Päädyin tekemään sopimuksen Shell-leasingin kanssa, ja autojen käyttäjille selvät puiteohjeet, mikä saa leasinghinta olla maksimissaan ja joitain tiettyjä rajoja; myyntimiehen autosta ei saa nähdä, että tekemämme bisness on kultakaivosluokkaa... eli siirsin sen kauppoihin liittyvän neuvottelun kumppanillemme Shell-leasingille.  Väitän tehneeni tuossa taloustilanteessa - osittain onnistuneen tilanneanalyysin, osittain laiskuuteni ansiosta - työnantajalleni aika edullisen diilin.

Tämän päivän taloustilanteessa on muutamia autojen maahantuojia, joilla ei ole ongelmana rahoituksen saaminen pankkilaitoksilta, vaan joko suvun tai taustayrityksen suunnattomat varat, jotka etsivät parasta tuottoa.  Rahoituksen järjestäminen autoja ostaville yksityisasiakkaille ei ole ongelma, jos tuotto saadaan kohtuulliseksi ja riskit riittävän pieniksi.  Joskus voi olla tilanne, että sama sopimus on edullinen sekä auton ostajalle että myyjälle.  Itse en ole edes harkinnut omaan käyttöön ostettavalle moottoriajoneuvolle mistään muualta kuin jo kerätystä järjestettyä rahoitusta; siksi olen ison osan elämästäni joutunut ajamaan vanhoilla autoilla ja nytkin melko halvoilla malleilla.  Minun maailmankuvassani asunnot ja kiinteä omaisuus voidaan ostaa velaksi (tosin ei enää aikoihin niitäkään), mutta ei moottorivehkeitä.  Aran miehen periaate, myönnän, mutta takaa paremmat yöunet.

Joka tapauksessa, yksikään autojen maahantuoja tai kauppias ei toimi ns. hyväntekeväisyysperiaatteella, ei myy minulle eikä liisaa Markun naapurille autoa säälistä persaukista kansalaista kohtaan.  Heidän kauppa-aktinsa on aina tarkoitus olla tuottava rahoitusmallista riippumatta.  Liisaus siirtää käytetyn auton muutaman vuoden päähän arvioituun hintaan liittyvän riskin ostajalta myyjälle, ja vapauttaa ostajan pääomia muualle.  Ei siinä mallissa sinällään vikaa ole, jos ostaja ymmärtää, mitä on tekemässä, eikä käytä mallia vain siksi, että pääsisi elämään yli todellisten varojensa.

- tulipas taas jaakkovaakolta analyysiä (eli hölynpölyä...) -
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2019, 11:32:56 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Maaliskuu 30, 2019, 10:32:37 ap
Vastaus #715

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Jaakon analyysin vois vähän lyhentää: Velattomana, kännissä ja kihloissa on helpompaa elää kuin velallisena, krapulassa ja tossun alla. Molempaa on eletty, ja omalla kohdalla tuo eka vaihtoehto tuntuu jotenkin paremmalta.

Oikeastaan ne kihlatkin vois vaihtaa vaan vissille puheille?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2019, 10:35:32 ap kirjoittanut tuomo jylha »

Huhtikuu 01, 2019, 10:56:09 ap
Vastaus #716

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sähköautoilun karumpi puoli: 470 kilometrin matkaan tuhrautui 9 tuntia, neljä pysähdystä – sekä satasella kahvia ja pullaa
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoautoilun-karumpi-puoli-470-kilometrin-matkaan-tuhrautui-9-tuntia-nelja-pysaytytysta-seka-satasella-kahvia-ja-pullaa/

Huhtikuu 01, 2019, 12:29:04 ip
Vastaus #717

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Äsken tuli ajeltua kevään ensiajo tuolla museobilikalla.

Korjatut etujarrut pelasivat aivan loistavasti-mitään
juuttumisen oiretta ei esiintynyt...

Löytyi ihan kotikylältä yksi purku-Fiiatti,josta otan
loppuviikosta vyöt ja mallailen,josko saisin asennettua.

Rangeri on lämmitysroikassa ja ihan just lähen koittamaan
käynnistyksiä silläkin.

Tässähän tulee kevätfiilikset-...

t. Markku

Huhtikuu 01, 2019, 12:39:41 ip
Vastaus #718

Jaakko Latvanen

• Vieras
Markun kohalla kuulostaa hienolta.  Meille laitettiin vielä siihen perjantain tulokkaaseenkin talvipyörät alle...

Täydennän vielä edellistä liisinkiä hankintamuotona koskenutta kirjoitusta, etten antais vääriä luuloja kellekkään.  Vaikka tuskin sitä kukaan on jaksanut lukea.

Katoin meijän aviisista jotain pienemmän katumaasturi-Volvon mainosta, jossa piettiin just kovin esillä liising-rahoitusta.  Mutta siinä ei puhuttu sellaisesta liisingistä, jossa sopimuskauden päättyessä auto palautuu liising-yhtiölle, ja se on siinä.  Siinä puhuttiin rahoitusliisingistä, jossa ostaja maksaa ens kolme vuotta säännöllistä liisingmaksua kuukausittain, mutta sitten kolmen vuoden päästä maksaa nyt sovitun könttäsumman, ja auto on sitten ostajan.  Eli tuo arvonennustuksenriski on ostajalla.  Mitä enemmän sen ennustaa pieleen, sitä pienempi liisinkimaksu...  Ja tämähän on puhtaasti osamaksusopimus, missä vaihtoehdot on osamaksu perinteisesti, tai muualta lainattu raha.  Niiko Malinen jo aiemmin ihmetteli ostajan ajatuksenjuoksua.

jaakkovaakko

PS.  Uuvella autolla ei oo ajettu ko kaupasta tuonne katokseen, mutta hyvä siinä on olla nastakumit sielläkin.  Rouva on just lähössä pariks päiväks siskosa luo toisaalle, mutta luottaa enemmän vanhaan poloseensa.  Ja mie jouvun pärjäämään iteksein, kahvinkeitot ja kaikki...

Huhtikuu 01, 2019, 14:50:17 ip
Vastaus #719

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvin jaksoin lukea jaakkovaakon kirjoituksen läpi.
Sinänsä mielenkiintoinen, että itse kumosi omat päätelmänsä.
Esiksi se päätelmä:
Lainaus
eli siirsin sen kauppoihin liittyvän neuvottelun kumppanillemme Shell-leasingille.  Väitän tehneeni tuossa taloustilanteessa - osittain onnistuneen tilanneanalyysin, osittain laiskuuteni ansiosta - työnantajalleni aika edullisen diilin.

Sitten tuon kumoaminen:
Lainaus
Joka tapauksessa, yksikään autojen maahantuoja tai kauppias ei toimi ns. hyväntekeväisyysperiaatteella, ei myy minulle eikä liisaa

Siis miksi se vakavarainen työnantaja ei sijoittanut omia rahojaan noihin autoihin?

Minä olen paininut tuon sijoitetun pääoman ja yrityksen voiton suuruuksien ja keskinäisten suhteiden kanssa ja päätynyt ostamaan ”kaiken” yrityksen omilla varoilla juuri tuosta jaakkovaakon sanomasta syystä. Jos yrityksellä on rahaa, miksei se sijoita sitä yhtiön tarvitsemiin koneisiin, rakennuksiin ja autoihinkin, koska jokainen leasing/ vuokraaja odottaa sijoitukselleen hyvää tuottoa. Tästäpoislukien eläkevakuutusyhtiöt, joiden tuottovaade on vain 6%.

Mutta työnantajani olikin yksityinen firma, joka odottaa hyvää tuottoa euroissa.
Isot ( pörssifirmat) odottavat hyvää tuottoa sijoitetulle pääomalle, absoluuttisista euroista ei niin väliä.
Siis isot firmat minimoivat sijoitetun pääoman vuokraamalla tehdasrakennukset, liisaamalla tietokoneet, autot yms.
Näin pieni voittomarginaali (pörssiyhtiöillä 3-5%) kerrotaan sipon kierrolla, joka voi olla hyvinkin 5 jopa 10.
Näin sijoitetun pääoman tuotto, ROI, onkin mahtavat 30-50%.
Tällä luvulla voi sitten hyvin laskea liikkeelle uuden osakeannin, kun kassa kuivuu!
Sensijaan yksityinen firma tarvitsee tuottoa eurona; vain sillä rahoitetaan kasvu.
Muuten yhtiö menee myyntiin ” pääomasijoittajille”.