Viisaita puhuvat tuossa Tuomo ja Kari!
Ihmistä ajaa tekemään jotain joku motivaatio. Harvoin se, että haluaa kitua, väsyä, hengästyä tai hankkiutua kipeäksi tai kiputiloihin.
Nuoruudessa ajelin motocrosspyörillä. Ensin vähän kilpailuissakin, sitten vain omaksi iloksi. Ilo siinä tulee sellaisesta oman kropan ja tuon välineen hallinnan tunteesta. Kun rapakuntoisena menee rossiradalle, se tunne katoaa viimeistään toisella kierroksella; sen jälkeen alkaa survival games, pyörä vie ja kuski koittaa roikkua mukana. Kovakuntoisena suurimman osan aikaa ainakin luulee, että mies vie, pyörä tekee mitä käsketään. Tuon eron pysyminen muistissa oli silloin motivaatiotekijä käydä talvella kuntotreeneissä.
Viidenkympin villityksessä löysin trialin. Metsässä vierähti koko sulan maan ajan pari - kolme kertaa viikossa kolme - neljä tuntia kerrallaan. Osa tarinoidessa, osa ajellessa. Parin ensimmäisen kauden aikana kuitenkin putosi yli kymmenen kiloa vyötärön seudulta massaa, ettei se pelkästään tarinointia ollut. Silloin oli myös melko kova motivaatio talvikaudella tehdä edes jotain kuntonsa eteen.
Nyt alkaa seitenkymppiset lähestyä uhkaavasti, eli ensi vuonna... Syksyllä olin Kilpisjärvellä, mutta myyräkuumeen jälkihännissä jäi kävelyt vähiin. Sinne jäi palo; Saana pitäisi huiputtaa, kolmen valtakunnan pyykiltä kävellä Mallan kautta ihmisten ilmoille. Rouva meillä kantaa paljon vähemmän kiloja mukanaan kuin minä, ja menee metsässä ja tunturiin kuin poro. Motivaatio voisi syntyä siitä. Jos syntyisi, aika näyttää. Kuntopyörän ei ole tarkoitus olla ainoa liikunnan muoto, mutta nilppuliukkailla, sateessa ja sadan asteen pakkasessa ei olisi tekosyytä löhömiseen.
Niinkuin sanoin, aika näyttää. Mallanpolku on 15 kilometriä, ja varsin vaativaa maastoa. Eväät, juomiset, lämmönsäätövaatteet ja kamerat mukana ei sinne kannata kuitenkaan lähteä kylmiltään. Ja mukavaa olisi Neitvuoren rinteenkin nousu ilman tuota vatsamakkaraa. Jos edes senverran pysyisi vauhdissa, ettei tuon kanssavaeltajan tarvitsisi palella minua odotellessaan.
Eli nyt päästiin topiikkiin: Millähän kuljetaan, ja kuinka kauas? Vai kuljetaanko lainkaan?
jaakkovaakko