Kirjoittaja Aihe: Nyt alkaa olla huipussaan...  (Luettu 27008 kertaa)

Lokakuu 17, 2016, 18:01:10 ip
Vastaus #30

Leo Eiranen

• Vieras
Autoveron poisto on tottakai hyvä asia. Kerran se vaan kirpasee, että oman kotturan raha-arvo putoaa. Sen kun saa sadateltua, seuraava katiska onkin sitten halvempi. Ja kun ajaa riittävän vanhoilla, kuten minä, niin ei siinä pahasti käy. Minun mielestäni tärkeämpi asia olisi poistaa nykyiset vuosittain perittävät käyttömaksut ja käyttövoimaverot ja siirtää ne polttoaineiden hintoihin. Silloin se, joka ajaa, maksaa, eikä niiden, jotka vähän ajavat tarvitsisi osallistua ajoneuvoluvun mukaisesti yhteisen kassan paikkuuseen. Silloin jokainen maksaisi vain oman osuutensa. Olisikohan nimien keräyksen paikka?

Lokakuu 17, 2016, 18:49:04 ip
Vastaus #31

Kari Vähäkainu

• Vieras
Vanhojen autojen arvosta senverran, että kaveri tuuppasi -02 Astran paaliin kansipahvi-vikasena, jota pidin huonona vaihtoehtona.
 Toimivan vastaavan saisi kuulemma muutamalla satkulla, ettei kannata tollasta alkaa korjaamaan.
 Oma poitsu möi toimivan, leimatun -99 Vectran, sai 350e ja oli tyytyväinen.
 Kuinkahan noihin autoveron alennus iskisi....

En edes kehtaa sanoa minkä verran minun autoni tuli minulle maksamaan. Mutta sanotaan näin että -99 Vectra oli pirun paljon kalliimpi kuin 200tkm ajettu -98 Maxima...

Minä en autoihin satsaa, jo 15 vuoden ajan autoissani on ollut tyyriimmät stereot kuin itse auto. Autojen hinta pyörii alle satasen rassista johonkin max neljäänsataan ja hyvin olen näillä pärjännyt kun ei kadehdi naapurin kalliimpaa autoa. Kateushan se on yleisin syy uuden auton hankintaan.

Lokakuu 17, 2016, 19:59:01 ip
Vastaus #32

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mun mielestä tähän asti Suomi on ollut rikollinen maa kun se on perinyt autoista noita tuontiveroja ja alveja ja aina on maristu että sellaset pitää poistaa ja par'aikaa on päällä asiasta oikeusjuttuja.
No kun niitä nyt ollaan poistamassa niin siitähän vasta meteli nousee,koittakaa nyt päättää mikä se hyvä vaihtoehto olisi.
Sehän on päivän selvä että jos mennään nykyisellä niin käyttömaksut nousee ja jos tulee jotain radikaaleja muutoksia niin kustannukset nousevat jokatapauksessa.
Ei tämä meidän eläminen täällä tule halpenemaan ennen kuin estetään esim. maahanmuutto.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Lokakuu 17, 2016, 20:23:57 ip
Vastaus #33

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Silloin se, joka ajaa, maksaa, eikä niiden, jotka vähän ajavat tarvitsisi osallistua ajoneuvoluvun mukaisesti yhteisen kassan paikkuuseen. Silloin jokainen maksaisi vain oman osuutensa. Olisikohan nimien keräyksen paikka?

Onhan se tietty noin kun ajattelee asiaa Mäntsälästä, tai Tuusulasta.
 Tsadilaisen vihreän mielestä koko auto on turha väline, koska steissille pääsee sporalla ulko-ovelta.  :P

Tilanne muuttuu, kun asutus ja palvelut harvenevat. Suomi on onneksi väljä maa, mutta välimatkat ovat joillakin pitkät.
 Paaaljon pidemmät, kuin moni osaa ajatella.  Onko sitten oikein, että syrjäseutujen asukit maksavat samassa elämässä, samoista asioista huomattavasti enemmän kuin muut.

Moniko edelleen miettii, kuinka paljon bensa ja viina oikeasti maksavat.   Ei paljo paskaakaan.
 Ne on vuosien mittaan niin kyllästetty kaikenmaailman valmisteveroilla, että oikeen hävettää.

Pitäs oikeesti laatia laki, ettei mikään saisi maksaa 100% enempää omaa todellista arvoaan.

Vanhojen autojen arvosta senverran, että kaveri tuuppasi -02 Astran paaliin kansipahvi-vikasena, jota pidin huonona vaihtoehtona.
 Toimivan vastaavan saisi kuulemma muutamalla satkulla, ettei kannata tollasta alkaa korjaamaan.
 Oma poitsu möi toimivan, leimatun -99 Vectran, sai 350e ja oli tyytyväinen.
 Kuinkahan noihin autoveron alennus iskisi....
Siellä missä välimatkat on lyhyitä ja spora tulee ovelle, maksaa asunnot 2 x tai pahimmillaan jopa 10 X enempi kuin harvaan asutulla alueella. Ja vuokra-asuminenkin on huomattavasti kalliimpaa. Liikkuminen maksaa haja-asutusalueilla, kun taas asuminen ruuhka-alueilla. Siinähän sitä on pohdittavaa kumpi asumispaikka tulee lopulta halvemmaksi?
 Oma näkemykseni on että jos laitan keskiverto okt:n 200,000 euroa enempi ruuhka-alueelle kun saman tasoiseen okt:n haja-asutusalueelle, niin ei oikein käy minun matematiikkaan että haja-asutus alueella eläminen tulee nyt mahdottoman kalliiksi, kun ajoneuvoja verotetaan käytön mukaan.

Pelkästään sillä asumisesta säästetyllä 200,000 eurolla (+mahdolliset lainakorot) saa nyt kumminkin muutaman litran menovettä, ja maksaapa vielä muutamat käyttöverotkin?
 Nuukana ja köyhänä olen koittanut löytää kompromissin tämän asumisen ja pakollisen kulkemisen väliltä. Ja kilometrejä tulee työpakuun n 40,000/v. henkilöautoihin yht. n 10,000 km/v, ja mp:n n 3,000-6,000 km/v. Mopoon kokonaista 5-15 km/v.

Lokakuu 18, 2016, 07:31:09 ap
Vastaus #34

Jussi Kumpu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Autoveron poisto on tottakai hyvä asia. Kerran se vaan kirpasee, että oman kotturan raha-arvo putoaa. Sen kun saa sadateltua, seuraava katiska onkin sitten halvempi. Ja kun ajaa riittävän vanhoilla, kuten minä, niin ei siinä pahasti käy. Minun mielestäni tärkeämpi asia olisi poistaa nykyiset vuosittain perittävät käyttömaksut ja käyttövoimaverot ja siirtää ne polttoaineiden hintoihin. Silloin se, joka ajaa, maksaa, eikä niiden, jotka vähän ajavat tarvitsisi osallistua ajoneuvoluvun mukaisesti yhteisen kassan paikkuuseen. Silloin jokainen maksaisi vain oman osuutensa. Olisikohan nimien keräyksen paikka?
Täysin samaa mieltä, itselleni kilometrejä tulee vuodessa 6-8 tkm, silti maksan saman "käyttömaksun" kun 10X enemmän ajava,  selkeätä epätasa-arvoa, ei kun kantelua EU:lle.
Jussi 044 7212497

Lokakuu 18, 2016, 08:36:34 ap
Vastaus #35

Harri Holopainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski, humaani?
Autoveron alennus edelleen on selvä tulonsiirto olemassaolevan autokannan omistajilta uusille autonhankkijoille ja erityisesti arvokkaampien välineiden hankkijoille. Siinä maksussa ei eritellä maksuvalmiutta, vaan maksettava on, kun kerran kulkine on hankittu.

Olen Eeron kanssa aivan samaa mieltä, mitä hyötyä mulle on vaikka autovero olisi 0%, koska silti ei näillä ajoilla ole järkeä ostaa uutta  :( . Jos mun kottero kuluttaa litran enempi kun uus, niin pitäs olla ainakin 10X ajoa että edes olisi jotenkin järkevää. Auto on silti pakollinen, ilman sitä liikkuminen ei onnistu.

Maksetaan vaan uuden auton ostajille rahaa taskuun 30 v toiotasta 526 tkm  :-[
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Lokakuu 18, 2016, 13:40:36 ip
Vastaus #36

Jaakko Latvanen

• Vieras
Miepäs yritän kerrankii palata lähemmäs alkuperästä aihetta.

Mie oon elämäni varrella ostanu tai ollu ostopäätöksen tekijänä aika monessa uuden auton kaupassa, mutta omilla rahoilla (tai luotoilla) en oo ostanu koskaan uutta autoo.  Ommaan käyttöön yhen oon hankkinu, muita on ajaneet muut miehet tai naiset, ja työkaluja on ne olleet.

Nyt oon jotenkii haaveillu tuollasella muutaman vuoden suunnitelmalla, että ko meillä rouvakin passitettaan eläkeläiseks, että jos sitte myötäs nuo nykyset (kalliilla; -08 Kia Cerato ja -03 tai jottai sinne päi Polo 1,2...) ja niillä rahoilla ostettas yks iha uus auto, jossei peräti ökymaasturi!  Toimiikoha tuo yhtälö, vai onko taas nuukuuttaan ostettava joku vähä uuvempi ja vähä vähemmän ajettu ko entiset?  Mutta tottuus on kuitenkii se, että esmes tuo Kiija on ollu oikein hyvä auto, aina on vieny perille, ja en ois oikee nuoruuvessain osannu ees uneksii et ois joskus noin hyvä auto.  Mutta kyllähän se maksokii kaks vuotta vanhana ko sen kuus vuotta sitte ostin, ni vielä yli kymppitonnin.

Eli jos ei joku ymmärtäny, ni en ossaa koko autoveroasiasta omalla kohallani oikein isoa murhetta kantaa...

Sellanen asia voip täällä syrjäsessä omakotitalossa asuvalle oikeesti tulla murheeks, että ku jossain ei niin kovin kaukasessa tulevaisuuvessa terveys ei ennää kestä omakotitalossa asumista, ni ainakin tällä hetkellä jos joutuis tän järvinäköalalla olevan hulppeen talon myymään, ni sillä rahalla ei saa ees Mikkelistä yksiötä, Tuusulasta leikkimökkiä eikä oikeeta kesämökkiä minkään lätäkön rannalta.  En noista mittään muuta toki tuu tarviamaankaan, ko mahollisesti kerrostaloasuntoa jostain palvelujen ääreltä.

Sitä vaan että rikkaus ja köyhyys on suhteellisia käsitteitä, mutta oikein oon silti tyytyväinen ommaan ossaani.  Tai jos jottain vois toivoa, ni ois se mukava nähä nuo lapsesa seisomassa vähä tanakkaammin omilla jaloillaan.  Tosin ite olin aika huteralla pohjalla vielä sen ikäsenä ko ne on nyt.

innostu taas vuodattammaan jv

Lokakuu 20, 2016, 20:19:21 ip
Vastaus #37

Tarja Montonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Valtiovalta lisäsi tähän soppaan mausteita tänään kertomalla kuinka työttömän on otettava työtä vastaan kauempaakin kuin 80 km päästä kotoa. Alta 10 tuhatta vuodessa ajelevan on paksun pankkitilin päältä hyvä huudella, että reiluinta kun ne maksaa, jotka ajaakin.
No, otetaanpa käytännön esimerkki. Itsekkäänä ihmisenä käytän tähän itseäni.
Palkka on ns. paska elikkä hyvinkin pieni. Sillä ei ole koskaan uusia autoja osteltu, kun asuakin on pitänyt ja syömäänkin olen erehtynyt. Lapsenkin syöttänyt. Työmatkaa on ollut 120 km/pv jota on kompensoitu työmatkavähennyksillä about 100 %. Se on bensoihin piisannut, ehkä joku öljynvaihtokin on mennyt. Renkaat on aina pitänyt investoida lomarahoista (jotka nekin leikataan tulevana kesänä).
Mitä sitten tapahtuu, jos autovero poistetaan uusista autoista ja rysäytetään kustannukset niille, jotka eniten ajavat, kuten muuan yksilö täälläkin ehdotti?
Vastaus on yksinkertainen. Ei ole enää varaa käydä töissä. Syömisestähän ei ole niin väliä, laihtuisin minäkin viimein kun sen lopettaisin.
Vaan kun Suomen olosuhteissa on tämä TALVI varsin pitkä sekä pimeä, kylmäkin sähköttömässä torpassa olla, niin jonkun parempiosaisen oven taakse olisi kolkuttelemaan lähdettävä. Että josko edes kevääseen saakka, varmaankin tuossa huhtikuulla jo sen 60 km/suunta taas tarkenen polkupyörällä töihin ajella, sitähän nukkuu sitten vaikka kuusen alla jos ei koko matkaa jaksa joka kerta.
-Mutta moottoripyöräilyyn eikä VMPK:n jäsenmaksuihin, niihin ei enää varaa ole sen jälkeen. Mikä tietysti saattaisi monen mielestä ollakin pelkästään hyvä asia.

Lokakuu 20, 2016, 22:37:16 ip
Vastaus #38

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Joo ei se kansalaispalkka välttämättä huono ajatus olisi. Kun ajatellaan miten kehitys kehittyy niin ei taida kaikille kuitenkaan töitä riittää tulevaisuudessa, ja nykyinen tukisysteemi on liian sekava ja byrokraattinen.

Mutta kaikille sen verran lapaseen että jossain Tsadin ulkopuolella pärjää mukavasti, eli on asumisterve kämppä, sapuskaa ym niin mikäs siinä. Jos jotain keikkatyötä tekee välillä niin ne rahat saisi tiettyyn rajaan asti pitää itsellä, jonka jälkeen alkaisi mennä hiukan veroa loivalla progressiolla. Opiskella saisi mielin määrin jne.

Kansalaispalkan tulisi olla suuruudeltaan sellainen että tosiaan pärjää, on mahdollisuus harrastaa jotain pientä muutamalla kympillä kuukaudessa mutta välttämättä ei tarvitsisi pystyä esim olemaan laatuviinoilla ympäripäissään 24/7 tai syömään ulkona joka päivä, reissaamaan etelässä vuosittain tms. Eli kohtuus tässäkin.

Edullisempaa ja mielekkäämpää tämä olisi verrattuna väkisin kurssittamiseen ja mukatöiden keksimiseen ja teettämiseen.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 20, 2016, 22:52:49 ip
Vastaus #39

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuota työajan pidennys homma en kanssa ymmärrä. Että ennemmin lyhennetään, ja saadaan niille täysin toimettomille edes jotain duunia. Jos nyt tulisi käsky alkaa tekemään 4 päiväistä viikkoa, ja palkka tippuisi samalla 20%, niin kyllä se kirpaisisi. Mutta uskon, että pärjäisin ja olisin ehkä jopa onnellisempi kasvaneesta vapaa-ajasta johtuen. Olen varmaan keskituloinen perus duunari.

Lokakuu 21, 2016, 08:39:16 ap
Vastaus #40

Harri Holopainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski, humaani?
Mitä sitten tapahtuu, jos autovero poistetaan uusista autoista ja rysäytetään kustannukset niille, jotka eniten ajavat, kuten muuan yksilö täälläkin ehdotti?
Vastaus on yksinkertainen. Ei ole enää varaa käydä töissä.
Kyllähän jos autovero poistetaan niin se "käyttömaksu" pitää kohdentaa niihin verottomiin autoihin, kyllä Suomessa on tarkat tiedot mistä on verot aikoinaan maksettu. Se olisi tavallaan autovero osamaksulla. Työmatkakorvaukset pitäisi olla kustannusten mukaiset, jotta työmatkoista ei tule taloudellinen taakka.
Sitä en vaan ymmärrä että miksi pitää vanhoista autoista maksaa käyttömaksua, ituhippien mielestä kuluttavat paljon, tekosyy, kai se nyt järkevä ihminen ostaa uudemman jos polttoainekulut on liian isot. Että tämä olisi kyllä voitu hoitaa ihan muutamalla sentillä polttoaineen hinnassa. Mutta ompahan pyrokraateilla töitä  >:(
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Lokakuu 21, 2016, 16:32:24 ip
Vastaus #41

Vesa Ukkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lahdessa tehdään liikenneympyrää tuonne Terraan mennessä.
Pari ukkoa siinä on kivetyksiä tehnyt, ja satuin viimekerralla vilkaisemaan ukkoja tarkemmin, niin mustia oli miesten naamat.
Ruumiillisen työn tekevät nyt ja tulevaisuudessa Suomessa ulkolainen halpatyövoima.

Tuossa naapurissa tehdään rivitaloon uutta harjakattoa, kun se vanha oli tasakatto. Työmiesten autot on kyllä suomen rekkareissa.
Miesten naamoja en ole nähnyt, kun se rakennustyömaa on niin pressujen peitossa. 

Lokakuu 21, 2016, 16:45:35 ip
Vastaus #42

Harri Kauranen

• Vieras
No tehtiinhän hämeenlinnaankin tohon moottorien päälle toi jumalattoman ruma goodman kauppakeskus.Sielä oli työmaalla joko puola tai enlanti kielenä,siis työmaan viralliset kielet.

Lokakuu 21, 2016, 17:23:40 ip
Vastaus #43

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Varmasti kivihommat raskaitakin on mutta ei taida löytyä suomalaisista ammattitaitoista väkeä tekemään eli kohta kaikki osaajatkin ovat muun maalaisia.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Lokakuu 21, 2016, 17:33:46 ip
Vastaus #44

Harri Kauranen

• Vieras
No kyllä täälä oikeesti on osaajia ja paljon.Minäkin olin tuola pari vuotta espoolaisessa firmassa töissä ja sinne tuli eestiläinen sähkömies,oikeesti sähkötöihin.Mulla vaan oli yks eestiläinen työkaveri ja hän tunsi tän sähkärin.Mulle hän sano,sikopaimen se kaveri sielä eestissä oli ollu,ei eläessään mitään sähköhommia ollu tehny.Mutta tallinnan torilta saa muutamalla kolikolla millaset paperit hyvänsä.Eli ne ulkolaiset ei oikeesti edes ole mitään ammattimiehiä.