Kirjoittaja Aihe: Ja kun moottoripyörät oli verolle pantava!  (Luettu 443968 kertaa)

Joulukuu 26, 2016, 21:21:58 ip
Vastaus #675

matti yli-ketola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse poistin trafin tiedostoista loputkin pyörät käytöstä. Nyt liikennekäytöstä poistossa kymmenkunta pyörää ja yksi museotarkastettu jäi liikenteeseen. Täytyy päätöksen tultua miettiä millä ajaa.
Kaikki vanha moottorikäyttöinen lähellä sydäntä, romustaja henkeen ja vereen

Joulukuu 27, 2016, 20:56:05 ip
Vastaus #676

teukka alarotu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Berner, ei pitäisi päästää minkään päätöksen tekoon. On olemassa hienoa tekniikkaa, mutta ihmisten tulisi päättää mitä otetaan käyttöön.

TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83

Joulukuu 28, 2016, 00:31:23 ap
Vastaus #677

Markku Nissilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On olemassa hienoa tekniikkaa, mutta ihmisten tulisi päättää mitä otetaan käyttöön.

Nimenomaan, eikä Bernerin.
"Nelitahtimoottori: Yksi tahti tuottaa tehon, loput kolme kuluttaa moottoria."

Joulukuu 28, 2016, 01:23:57 ap
Vastaus #678

Rauno Perämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Joulukuu 28, 2016, 07:59:28 ap
Vastaus #679

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Berner vilautti uutta mallia, jossa teiden ylläpito ja rahastus myytäisiin yksityisille.
 Siru kulkimeen ja laskua perään, tai jo etukäteen.
 Tämä kuulemma tekisi auton, autoilun ja polttonesteiden verottamisen tarpeettomaksoi ja kaikki tiestön ylläpitoon kuuluva rahajumppa kerättäisiin ilmeisimmin siruitse ollilan malliin.

Minua tässä sirumallissa kyllä ihmetyttää, että miten jatkossa kerätään se nyt autoilijoilta kerättävä muutama miljardi, jotka menee ihan muualle kuin liikenteeseen. Voihan se olla ajateltu niin, että tämä LiVe on edelleen osa valtion budjettia, mutta entäs sitten kun se on myyty pikkurahalla ulkolaisille pääomasijoittajille. Mutta varmaan se on tarkkaan mietitty. Jokuhan tällä kuitenkin tienaa.

Joulukuu 28, 2016, 08:35:09 ap
Vastaus #680

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En usko vielä tällä syönnillä,että sirut tulee autoihin saati pyöriin. Kuka maksaa? Kuka asentaa ja valvoo niiden käyttöä?
Uusiin olisi jo helpompi asentaa. 200-300€ halpis autoihin,ei kai.
Tuollaisia ehdottelevat ministerit voisi jauhaa minkin rehuksi samantien :)
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Joulukuu 29, 2016, 09:08:08 ap
Vastaus #681

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Samaan aikaan kun moottoripyörät oli omistuverollepantava sipilä lapioi 30 miljoonaa maatalouteen hipparahaksi. Siis ylimääräistä. Päätösten  samanaikaisuus kiinnitti  huomiota.
TA

Piti varsin kaivaa yksi Makera-hanke esille: https://www.luke.fi/projektit/porokelkka-moottorikelkan-ja-m/

Ja muistin virkistykseksi Sipilän Makera-miljoonat iltalehden jutussa:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015101220510418_uu.shtml

"Moottorikelkan ja mönkijän käyttökustannukset porotaloudessa". Alkamispäivä 01.01.2014. Hanke loppui 30.09.2017. (30 075 euroa).

"Hankkeen tavoitteena on porotaloudessa maasuurpetovahinkojen etsintätyössä käytettävien moottorikelkkojen ja mönkijöiden käyttökustannusten selvittäminen".

Koskikohan uusi vero tieliikennemönkkäreitä? Käyttää poromiehet enduromotskareitakin. Riittää hankkeilla hankeruokaa kun hallitus nostaa työkalujen käyttökustannuksia jotta hankehöylät voi alkaa selvittämään hallituksen lisärahoituksilla paljonko kustannukset nousi.

30 tonnia on kohtalaisen iso summa jos sillä saatiin aikaan vain käyttökustannuslaskelma, aikaa meni reilut kolme ja puoli vuotta!  :o

Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi selvitysmieheksi kun perustetaan jatkohanke "Porotaloudessa maasuurpetovahinkojen etsintätyössä käytettävien enduromoottoripyörien moottoripyöräveron myötä kohonneiden käyttökustannusten selvittäminen" Uskoisin että 80-100 tonnia olisi kohtuukorvaus ja aikaa minulta  menisi viitisen vuotta iltahommina.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 29, 2016, 09:43:06 ap kirjoittanut Jorma Korolainen »

Joulukuu 29, 2016, 15:07:43 ip
Vastaus #682

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Erityisen mielenkiintoiseksi asian tekee se, että hallituksen mp-veroesityksen tulopuoli on laskettu viime kesäkuun lukujen mukaan, eikä se huomioi verokeskustelun mittaan poistettujen pyörien suurta määrää käytännössä lainkaan.

Jos moottoripyöränsä poistaa rekisteristä vielä tämän vuoden puolella, mahdolliset tulevat verot voi varmuudella välttää.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005025306.html?ref=rss
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 29, 2016, 15:58:56 ip
Vastaus #683

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juuri poistin 3 moottoripyörää liikennekäytöstä.
Varmuuden vuoksi kelkka on jo aiemmin poistettu liikennekäytöstä.
Hyvä Sipilä,hyvä Soini,hyvä Suomi ::)
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Joulukuu 29, 2016, 16:05:43 ip
Vastaus #684

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Erityisen mielenkiintoiseksi asian tekee se, että hallituksen mp-veroesityksen tulopuoli on laskettu viime kesäkuun lukujen mukaan, eikä se huomioi verokeskustelun mittaan poistettujen pyörien suurta määrää käytännössä lainkaan.

Jos moottoripyöränsä poistaa rekisteristä vielä tämän vuoden puolella, mahdolliset tulevat verot voi varmuudella välttää.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005025306.html?ref=rss

Toki tässäkään tarinassa toimittaja ei ymmärrä termien eroja... Vai että rekisteristä poisto ;D

Joulukuu 29, 2016, 16:31:43 ip
Vastaus #685

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Itse poistin mun auton rekisteristä, tarkoitus oli panna seisontaan. Soitin IF:iin ja se menee nykyisin näin ja kunhan ilmoitan niin saa taas ajaa.

Joulukuu 29, 2016, 17:01:50 ip
Vastaus #686

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse poistin mun auton rekisteristä, tarkoitus oli panna seisontaan. Soitin IF:iin ja se menee nykyisin näin ja kunhan ilmoitan niin saa taas ajaa.

Vai sittenkin väliaikainen liikennekäytöstä poisto... ;D

Liikennekäytöstä poistolla tarkoitetaan Suomessa rekisteröidyn ajuton väliaikaista liikennekäytöstä poistamista ja tämän tiedon merkitsemistä ajoneuvoliikennerekisteriin. Mikäli autoa ei aiota enää koskaan käyttää liikenteessä, tehdään lopullinen poisto.

Jos et aio käyttää ajoneuvoasi liikenteessä enää koskaan, tee sille lopullinen poisto. Ajoneuvolle ajoneuvoliikennerekisteriin tehtävä lopullinen poisto päättää ajoneuvoverovelvollisuuden ja vakuutusmaksut. Myös rekisteritunnuksen voimassaolo päättyy. Lopullisesti poistettua ajoneuvoa ei voi ottaa enää liikennekäyttöön.

Joulukuu 29, 2016, 17:10:25 ip
Vastaus #687

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Niin säikähdin poistiko ne sen kokonaan.

Joulukuu 29, 2016, 18:26:17 ip
Vastaus #688

Rauno Perämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toki tässäkään tarinassa toimittaja ei ymmärrä termien eroja... Vai että rekisteristä poisto ;D

Nii. Voihan sen poistaa... Lopullisesti.
 Mä yritin parille omalleni tehdä -väliaikaista rekisteristäpoistoa-, mutta ei vaan voinut, koska pyörät on aiemmin poistettu rekisteristä.
 Olemassa ne on ja toiselle tämä ns. poisto tehtiin niinkin tuoreeseen ajankohtaan, kuin 2014.
  Siihen saa kilvet ja rekisteröinnin, kunhan konttorilla käy täyttelemässä paperit ja maksaa tarvittavat käsittelymaksut.

Että se hiustenhalkomisesta.    8)
 Mulla nyt vaan on tallissa pyörä, joka on trafilla rekisteröityjen joukossa nimikkeellä -poistettu kilvistä-.   heh
 Mahdollista käyttömaksua ei tälle yksilölle lähde, ennenkuin.... sanoivat.

Tarkkaan ottaen otteessa lukee kohdassa -rajoitukset-.
"Ajoneuvo poistettu liikennekäytöstä. Kilvet palautettu"
 Tämä on tehty edellisen omistajan toimesta, enkä ymmärrä miksi...

Siksi, että kaikissa vakuutusyhtiöissä ei ole saanut, eikä kai nykyäänkään saa moottoripyörää seisontavakuutukseen. Kilven palauttamalla on saanut pyörän sesontaan ja maksut seis vakuutusyhtiötä vaihtamatta. Minullakin on yksi sellainen mp jolle oli tehty sama temppu. Kun hain siihen rekisterikilven takaisin niin enpä saanutkaan enää alkuperäistä tunnusta. Harmi sinänsä, vaikka ei sillä mitään käytännön merkitystä olekaan.

Joulukuu 29, 2016, 22:03:00 ip
Vastaus #689

jussi koskinen

• Vieras

Raunolle
" ... eikä kai nykyäänkään saa moottoripyörää seisontavakuutukseen... "

Liikennekäytöstä poistetun ajoneuvon vakuutuksen voi irtisanoa on mikä tahansa yhtiö kyseessä tai minkä muotoinen liikennevakuutus tahansa.