Kunhan ajelee vanhalla (siistillä) mopolla ihmisiksi eikä törttöile niin ei ne poliisitkaan kimpussa ole. Kaverin poika sai mopokortin ja on ajanut vanhalla Tunturilla paljon eikä poliisit häntäkään ole pysäyttänyt kuin puhallutuksissa. Olisikohan pysäytyksiä tullut enemmän jos olisi ajanut nykymopolla?
Minä ajelin Tunturi Trialilla ristiin rastiin Vantaata ja muita lähialueita kesät talvet kolmen vuoden ajan (Ja ajelin
paljon) eikä kertaakaan pysäytetty. Eli mun näkemyksen mukaan poliiseja on aika turha pelätä, jollei toki törttöile sen isommin.
Ja itse olen siis '96 syntynyt kaveri eli auton ajokortin sain viimevuoden lopulla samaan aikaan kun synttäritkin oli. Tällä hetkellä Tunturi on lakanan alla tallissa täysin ajokuntoisena, kun ajelut hoituvat tuolla Chevyllä...
Meilläpäin siirrytään käytäntöön ettei missään pyörätiellä saa enää ajaa mopolla.Museo Jupiterini kulkee noin 35km/h.
On siinä sitten kiva kerätä jonoa perään ja väistellä rattiraivon saaneita kanssakulkijoita.
Noita rattiraivon saaneita autoilijoita muuten sitten riittää, valitettavasti. Monta kertaa olen joutunut tekemään äkkiväistöjä kun joku on päättänyt suhauttaa millinpäästä ohi ja pari kertaa olisi kolissut peiliin jos en olisi ehtinyt itse väistää. Pahimmat tilanteet tapahtui yleensä liikenteenjakajan kohdalla, jos erehdyin ajamaan auton ajourassa, muutamaan kertaan joku päätti sitten tunkea mun ja liikenteenjakajan välistä ohi.
Varmaankin pahin läheltä piti-tilanne kävi, kun 50 alueella ajelin sen mitä Tunturi kulki, olisko ollut siis joku hieman reilu 45km/h vauhtia, ja bussi päätti sitten painaa ohi. Kaikki meni hyvin (Bussi ohitti ihan kunnolla eikä tankoa hipoen) kunnes päättikin kääntyä pysäkille, joka oli siinä ihan lähellä. Jos en olisi ollut kunnolla hereillä, olisin jäänyt alle kun bussi alkoikin kiilata vastaantulijoiden kaistalta mun kaistan yli bussipysäkille samaan aikaan, kun ajelin normaalisti ohitettavan roolissa omaa kaistaa eteenpäin. Onneksi tässä kohtaa ei ollut kanttaria vaan pääsin väistämään tien vieressä olevalle nurmikkoalueelle, jossa tulikin mentyä suht leveässä sladissa takapyörä lukossa. Sain onneksi Tunturin pidettyä hallinnassa ja kerkesin vielä bussikuskille tarjoamaan kansainvälistä käsimerkkiä oikein urakalla kun palailin tuolta nurmikolta takaisin autotielle bussin ollessa pysäkillä.
Näitä siis riittää, kannattaa olla varuillaan...