Kirjoittaja Aihe: Ajokausi lähestyy  (Luettu 16479 kertaa)

Helmikuu 27, 2015, 21:32:30 ip
Vastaus #15

matti perätalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meilläpäin siirrytään käytäntöön ettei missään pyörätiellä saa enää ajaa mopolla.Museo Jupiterini kulkee noin 35km/h.
On siinä sitten kiva kerätä jonoa perään ja väistellä rattiraivon saaneita kanssakulkijoita.
Muistutukseksi vain, että:

-Mopoa on kuljetettava ajoradalla, mutta jos tien oikealla puolella on piennar, jolla ajo käy haitatta päinsä, on mopoa kuljetettava pientareella (TLL, 8 §)

ja autoilijat voisivat muistaa tämän, että
-Ajoneuvon kuljettajan on kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan, polkupyöräilijän tai mopoilijan annettava tälle ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä. (TLL, 30§)
Piennar on yleensä noin 50cm leveä kaistale asfalttia reunaviivan ulkopiolella.Ajele sitten siinä.
Ja kuka kertoisi noille rattiraivokuljettajille tieliikennelain 30 momentin.
No siinä pientareella pitäisi yrittää taiteilla tai jos ei mahdu pientareelle niin ajoradalla mahdollisemman lähellä reunaa/reunaviivaa.. ei keskellä kaistaa. Ainakin haukiputaalla on hyvät pientareet ajella.

Helmikuu 27, 2015, 21:58:27 ip
Vastaus #16

seppo savolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Osapuilleen kasassa....
Kyllä siellä ajella voi kun ei haittaa pääliikenteelle harmia.

Tuo harmi on sitä että havannoi hitaampana ajokkina oman asemansa, samalla siinä tulee
turvattua oma asemakin.

Virkavalta kattoo päälle että kaikki sujuu parhainpäin.

Helmikuu 27, 2015, 22:20:27 ip
Vastaus #17

Olavi Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo Karin mainitsema juttu että lähtee huonosti käyntiin lämpimänä voisi tosiaan toimiakkin ellei sitten aja tutkaan.Täällä Oulun seudulla on  yksi tosi innokas motari konsta joka on ottanut elämäntyökseen mopo miesten kyttäämisen.En kylläkään tiedä onko ottanut kilpiä pois vanhoista mopoista mutta nyky mopoista senkin edestä.Joten pitäisi kehitellä vielä jotain parempaa että kaveri voisi kokeilla kulkuja ja todeta ettei liikaa kulje.Toissa kesänä ajoivat minua farkku Skodalla takaa kuin suurempaakin rikollista saamatta kuitenkaan kiinni.Toki oikeinhan se on että valvovat ettei homma karkaa aivan käsistä.Kun nämä nykymopot on niin helppo virittää kun ottaa pakoputkesta vain kuristimen pois.Mutta että Pappa tunturi kuskia ajetaan takaa kuin isompaakin rikollista niin tuntuu kymmeniävuosia yhteiskunnalle veroja maksaneena aika torvien hommalta.Olisin kyllä sanonut konstille jos olisivat kiinni saaneet että menkää tekin Oikeisiin töihin.

Helmikuu 27, 2015, 22:42:42 ip
Vastaus #18

seppo savolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
52-58 km/h ajaneena tosin en tosiaankaan pappa tunturilla, ku eihän se edes kulekkaan siis
lähimainkaan noita lukuja, toteaisin jotta kun sivussa pysyy ja maltilla etenee, niin hyvin oon
pärjännä.

Vastaan 16 tutka-autoa, mutta täällähän on hyvä alakaa polliisiksi, vaikkei sitä koulutusta olisikaan .....

Helmikuu 28, 2015, 04:18:48 ap
Vastaus #19

matti perätalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo Karin mainitsema juttu että lähtee huonosti käyntiin lämpimänä voisi tosiaan toimiakkin ellei sitten aja tutkaan.Täällä Oulun seudulla on  yksi tosi innokas motari konsta joka on ottanut elämäntyökseen mopo miesten kyttäämisen.En kylläkään tiedä onko ottanut kilpiä pois vanhoista mopoista mutta nyky mopoista senkin edestä.Joten pitäisi kehitellä vielä jotain parempaa että kaveri voisi kokeilla kulkuja ja todeta ettei liikaa kulje.Toissa kesänä ajoivat minua farkku Skodalla takaa kuin suurempaakin rikollista saamatta kuitenkaan kiinni.Toki oikeinhan se on että valvovat ettei homma karkaa aivan käsistä.Kun nämä nykymopot on niin helppo virittää kun ottaa pakoputkesta vain kuristimen pois.Mutta että Pappa tunturi kuskia ajetaan takaa kuin isompaakin rikollista niin tuntuu kymmeniävuosia yhteiskunnalle veroja maksaneena aika torvien hommalta.Olisin kyllä sanonut konstille jos olisivat kiinni saaneet että menkää tekin Oikeisiin töihin.
Harmi, kun ei voi oikein laittaa kierrostenrajoitinta tunturiin, sitä ei välttämättä poliisi niin helposti huomaa. :( täytyy sanoa, että Oulun seudulla on kyllä mielenkiintoisia poliiseja.. omakohtainen kokemus on, että osa oulun poliiseista ei tiedä mitä tarkoittaa takavetoinen auto tai ei tiedä autojen vetotapoja

Maaliskuu 16, 2015, 23:23:54 ip
Vastaus #20

Niko Lindström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kunhan ajelee vanhalla (siistillä) mopolla ihmisiksi eikä törttöile niin ei ne poliisitkaan kimpussa ole. Kaverin poika sai mopokortin ja on ajanut vanhalla Tunturilla paljon eikä poliisit häntäkään ole pysäyttänyt kuin puhallutuksissa. Olisikohan pysäytyksiä tullut enemmän jos olisi ajanut nykymopolla?

Minä ajelin Tunturi Trialilla ristiin rastiin Vantaata ja muita lähialueita kesät talvet kolmen vuoden ajan (Ja ajelin paljon) eikä kertaakaan pysäytetty. Eli mun näkemyksen mukaan poliiseja on aika turha pelätä, jollei toki törttöile sen isommin.

Ja itse olen siis '96 syntynyt kaveri eli auton ajokortin sain viimevuoden lopulla samaan aikaan kun synttäritkin oli. Tällä hetkellä Tunturi on lakanan alla tallissa täysin ajokuntoisena, kun ajelut hoituvat tuolla Chevyllä...

Meilläpäin siirrytään käytäntöön ettei missään pyörätiellä saa enää ajaa mopolla.Museo Jupiterini kulkee noin 35km/h.
On siinä sitten kiva kerätä jonoa perään ja väistellä rattiraivon saaneita kanssakulkijoita.

Noita rattiraivon saaneita autoilijoita muuten sitten riittää, valitettavasti. Monta kertaa olen joutunut tekemään äkkiväistöjä kun joku on päättänyt suhauttaa millinpäästä ohi ja pari kertaa olisi kolissut peiliin jos en olisi ehtinyt itse väistää. Pahimmat tilanteet tapahtui yleensä liikenteenjakajan kohdalla, jos erehdyin ajamaan auton ajourassa, muutamaan kertaan joku päätti sitten tunkea mun ja liikenteenjakajan välistä ohi.

Varmaankin pahin läheltä piti-tilanne kävi, kun 50 alueella ajelin sen mitä Tunturi kulki, olisko ollut siis joku hieman reilu 45km/h vauhtia, ja bussi päätti sitten painaa ohi. Kaikki meni hyvin (Bussi ohitti ihan kunnolla eikä tankoa hipoen) kunnes päättikin kääntyä pysäkille, joka oli siinä ihan lähellä. Jos en olisi ollut kunnolla hereillä, olisin jäänyt alle kun bussi alkoikin kiilata vastaantulijoiden kaistalta mun kaistan yli bussipysäkille samaan aikaan, kun ajelin normaalisti ohitettavan roolissa omaa kaistaa eteenpäin. Onneksi tässä kohtaa ei ollut kanttaria vaan pääsin väistämään tien vieressä olevalle nurmikkoalueelle, jossa tulikin mentyä suht leveässä sladissa takapyörä lukossa. Sain onneksi Tunturin pidettyä hallinnassa ja kerkesin vielä bussikuskille tarjoamaan kansainvälistä käsimerkkiä oikein urakalla kun palailin tuolta nurmikolta takaisin autotielle bussin ollessa pysäkillä.

Näitä siis riittää, kannattaa olla varuillaan... >:(
-1980 Tunturi Trial
...Ja muutamia nelipyöräisiä...

Maaliskuu 16, 2015, 23:56:14 ip
Vastaus #21

Jari Vanhanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nuorena ei kertaakaan pysäytetty,kun 3 vuotta Raisulla ajoin ennen autoa.
Yhden kerran on mopoajelulla aikuisena pysäytetty, oikein punaisella valolla Poliisin :police: toimesta,olin kuulemma käynyt revittelemässä mopolla läheisen koulun pihalla.
Kello oli jotain 2 yöllä lauantaina.
Kypärää otin siinä sitten pois,niin sanoivat ,että taisivat erehtyä kun näkivät naaman. :-[
Itse kanssa aloittelin autoajoni Chevyllä, Scottsdale  Pick-Up -81 mallilla  :)

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2015, 08:13:07 ap kirjoittanut Jari Vanhanen »
< -83 Raisu
     Samoha

Maaliskuu 17, 2015, 06:27:27 ap
Vastaus #22

Mika Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse tein kyselyn Ely -keskukseen, kun ovat pari vuotta sitten poistaneet mopolla ajo sallittu kyltit Kuopiosta Karttulantien kevyen liikenteen tien varresta.

http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf3/lo_2013-01_mopon_paikka_web.pdf löytyy ohjeet, milloin mopolla ajo sallitaan kevyen liikenteen väylällä. Eli Karttulantiellä ainakin täyttyy kaikki kolme ehtoa, jolloin pitäisi mopoilu sallia:

1. Kapea piennar (paikoittain ei ollenkaan)
2. Paljon raskasta liikennettä (kaatopaikka ja maankaatopaikka ja kohta vielä logistiikkakeskus)
3. Alle 300 jalankulkijaa / pyöräilijää vuorokaudessa.

Itse ajattelin surutta ajella kevaria pitkin, maksan ennemmin sakot, kuin jään kevätliukkailla rekan alle. Odotellaan, mitä vastaavat Ely -keskukselta.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2015, 06:39:05 ap kirjoittanut Mika Toppinen »

Maaliskuu 17, 2015, 21:15:27 ip
Vastaus #23

Kari Vähäkainu

• Vieras
52-58 km/h ajaneena tosin en tosiaankaan pappa tunturilla, ku eihän se edes kulekkaan siis
lähimainkaan noita lukuja, toteaisin jotta kun sivussa pysyy ja maltilla etenee, niin hyvin oon
pärjännä.

Tunturilla uskaltaa jatkaa matkaa vaikka asfalttitie muuttuisikin soratieksi... ;) Laadun tuntee siitä ettei runko muutu lakeriksi vaikka tienpinta ei olisikaan tasainen.

Pian pääsee taas sydämensä kyllyydestä ajelemaan kaikenlaisia teitä valtateistä kinttupolkuihin. Tunturilla tietenkin! :D

Maaliskuu 17, 2015, 23:21:59 ip
Vastaus #24

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Koeileppa iskussa olevaa Exporttia,tiedät mitä on ajonautinto kiikkulauta-pappa Tunturiin verrattuna...

Maaliskuu 18, 2015, 07:32:49 ap
Vastaus #25

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli vietyä Jupiter talvella Savoon säilytykseen. Kilvetkin vein asemalle ja nyt hiukan kaduttaa. Kevät on mopoaikaa.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 18, 2015, 08:09:11 ap
Vastaus #26

seppo savolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli viime sunnuntaina aloitettua, mukavaa ajella nauttien kevät auringosta !

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 18, 2015, 17:53:15 ip
Vastaus #27

Pekka Tuukkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
13.03.15 tuli aloitettua tänä vuonna kävin Safirilla Essolla kahvilla eihän siinä tullut kuin noin 13 km mutta kuiteskin kausi lähti siitä.

16.03.15 kävin kokeilemassa Suzukilla pienen lenkin.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2015, 19:34:00 ip kirjoittanut Pekka Tuukkala »

Maaliskuu 22, 2015, 19:05:45 ip
Vastaus #28

Harri Kauranen

• Vieras
Kaveri oli hakennu kilven oglandiinsa ja poikkes äsken.Oli siis avannut kautensa.Hällä olikin moposta kilpi puoltoista vuotta poissa,mutta taas se ois kilvissä.Sano ettei vielä tosin mopoile töihin,on aamusella vielä pakkasta,mutta menee viikko pari ja sit käydään kuulemma jo töissäkin.Oishan sitä työmatkaa reilu kaheksan kilsaa sivu.

Maaliskuu 22, 2015, 22:07:00 ip
Vastaus #29

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No joo.Juur asian taas tarkistin ja se menee kyllä niin,että yli 750 kiloo ja alle 3500 kiloo,sitä koskee talvirengaspakko.Näin se muuton lakiteksti on ja piste.
Nyt maaliskuussa on selvää, ettei mopossa talvikumeja enää tarvitse, mutta ihan mielenkiinnosta, mistä löytyy lakiteksti, jossa mainitaan tuo painoraja 0,75-3,5t.