Joo, ja selvennyksenä vielä, ettei vallan kylmäksi kuvitella:
Olen samaa mieltä Nikkasen ja Korhosen kanssa siitä että sairaita pitää auttaa ja hoitaa, se ei ole hyysäämistä vaan huolenpitoa. Hyysäämistä on se että vastikkeetta pitäisi kaikilla olla samat olot, teetpä sitten töitä tai et, osaatpa jotain tosi hyvin tai et jne, eikähän sellainen voi oikeasti kenelläkään tavoitteena olla joka mistään mitään ymmärtää. Tämä nyt puheena oleva tekijä on selvästikin jollakin tapaa sairas, tavallinen vankila on luultavasti väärä paikka mutta ei oikein vapaalle jalallekaan voi laittaa. Pitää punnita kuitenkin näissä se että kumpi on tärkeämpää, sairaan väkivaltaisen yksilön vapaus tulla ja mennä ja toteuttaa itseään vai kaikkien muiden yksilöiden vapaus olla, tulla ja mennä tulematta ammutuksi tai puukotetuksi. Ainahan se riski on, mutta ei se riski ainakaan pienene sillä että "riskialttiita" vain terapioidaan (tai ei edes sitäkään kunnolla) ja laitetaan taas kadulle. Jossain erillään on sellaisen paikka. Huolta pitää heistäkin pitää.
Minä ihan mielelläni "ymmärrän" väkivaltaisia mielisairaita ja syrjäytyneitä, kunhan he ymmärtävät olla satuttamatta muita. Ja jos eivät ymmärrä niin sitten on mielestäni syytä pitää (fyysinen) muuri heidän ja rauhanomaisten eläjien välissä. Ihan vaan siksi kun en esimerkiksi itse halua ketään satuttaa ja elelen mieluiten ihan rauhassa, varautumatta uhkiin tai hyökkäyksiin, kulkien maailmassa kohteliaasti sekä sääntöjä ja sovinnaisuutta noudattaen, etuilematta ja kyynärpäitä käyttämättä. Niinkuin olen tähän asti tehnytkin. Ja jos hölmöilen/rikon muuten sääntöjä ja jään siitä kiinni niin maksan sakkoni enkä syytä sakoista poliisia vaan itseäni. Jos se on itsekkyyttä niin olkoon sitten niin, olen itsekäs, mutta tuskin ainoa laatuani.