Kirjoittaja Aihe: Mitäs touhuat juuri nyt  (Luettu 295433 kertaa)

Toukokuu 20, 2015, 07:13:57 ap
Vastaus #420

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kaveri testas 90-luvun lopun autossa tommosta flexifuel hommaa jollaki tommosella muutosarjalla. Oli siinä polttoaineessa kuulemma säästäny jonkin verran, mutta kansi remontin se pääs tekemään kokeilun päälle. Sen jälkeen luopu laitoksesta ja palas käyttämään kalliimpaa bensaa.

Mietin myös että jos Viiattiin nyt laittas viinat tankkiin-kauankohan kestäs ventiilit ku nyt jo on väljää seeteissä vaikka kiristin ne uusilla säätölaatoilla niin ei tullu uudenveroinen eli se vaatis kannen koneistuksen.
Ja toinen älyn kelloja enempi soittava  seikka on se.että ei tuo meiän rinsessa sillä aja kun lyhkäsiä matkoja enimmäkseen joten se olisi melko varma killeri koneelle eikä vähällä ajomäärällä saa edes maksettua sitä muutossarjaa kohtuuajassa.Severta tulee kilsoja että öljyn pääsee vuosittain vaihtamaan.

Hän on ajanu 99+ ja 98 bensoilla suuren osan auton elämästä.Vasta pari v sitten kerroin että kuule kun siinä manuaalissa lukee että 95 riittää   :)

Toukokuu 20, 2015, 07:18:35 ap
Vastaus #421

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Nyttii ajan jatkuvasti 98 oktaavisella, vaekka Volovon pensatankinluukussa seisoo "95 okt". Eikähän siitä kummosta siästöö koetus jos siirtysin 95 :seennii, jos laskoo että keskikulutus on opaut vuan semmoset allta 15 litroo sataselle.

Ja sillonnii kun mulla oli tiisseliautoja, nii niihinkää en tankannu polttoöljyvä kun vuan joka toenen tankkaaskerta. ::)
Et sie sillä 95:lla mitään säästäisi,sitä kuluu just senverran enemmän Volovossa että hinnanero häviää.Huonomman energiamäärän takia.Se bensa on ihan jonninjoutavaa-saati RE85.
Minulla kans oli suuri houkutus ottaa löpöä tankkiin tässä eräänä talvipäivänä kaupunnista.Mutta sitten kun olin jo menossa tankkaamaan-pettymyksekseni huomasin ettei sitä saanutkaan ST1:ltä niinkun olin luullut..Shelillä on mutta siinä on melkein aina joku kyttäämässä kun se pumppu on erillään tankkauskentän vieressä ni ei kehtoo.. :-X

Toukokuu 20, 2015, 07:32:21 ap
Vastaus #422

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tää on vähän samoja juttuja kuin se PETROOLI 80 luvulla :-\
jOO mutta kai olet kuullut että Ameriikassa oli yhteen aikaan vesibuumi-ja oli se Lapinjärvelläkin  ;)

<iframe width="420" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/GRzZiaZOew0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Miksen minä vieläkään osaa upottaa videota ?  >:(

Toukokuu 20, 2015, 08:21:53 ap
Vastaus #423

Harri Kauranen

• Vieras
Kyllä mä jo ainakin pari vuotta oon mersulla vedelly tolla ysivitosella,vaikka mersun ohjeissa pitäis auton olla vuoden nuorempi.En oo huomannu mitään eroo,ees pakkasesta käynistäessä.
Kävin äsken skootterilla rannassa,ei meinannu pirullakaan käymään lähtee,lähti sit lopulta.Rantareisulla näin yhden skootterimopon menevän ja tuli oikein juhlavasti savua peräästä,mutta skode vaan meni.

Toukokuu 20, 2015, 08:35:46 ap
Vastaus #424

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kyllä mä jo ainakin pari vuotta oon mersulla vedelly tolla ysivitosella,vaikka mersun ohjeissa pitäis auton olla vuoden nuorempi.En oo huomannu mitään eroo,ees pakkasesta käynistäessä.
Kävin äsken skootterilla rannassa,ei meinannu pirullakaan käymään lähtee,lähti sit lopulta.Rantareisulla näin yhden skootterimopon menevän ja tuli oikein juhlavasti savua peräästä,mutta skode vaan meni.
Ettei vaan ois ollu 95eemeliä skoden tankissa,erehdyksissä  ;)
Kokeilin minäkin sitä mo-possa alkutalvesta muttei tahtonu voimat(ennen 3,5hv) riittää joten piti palata oikeaan polttoaineeseen.
Sentakiahan minä jo pytyn avasin kun luulin että vika on siellä.Vika oli väärä polttoaine!

Pistä vaan lukemat ja tankkaukset Mersussa ylös niin alat huomaan sen eron.Meinaan sen että sitä laimennettua bensaa sulla kuluu enemmän.Etanolivahvuudessa on kuitenkin 5% ero ja sillä on jo jonkin verran merkitystä.

Masinoliahan ennen laitettiin 1% bensiiniin-korkeintaan.Tämä Stigu eilen höpisi etteihän sekään mitään tehny moottorille niin tottakai silloin RE85 käy yhtä hyvin.Onko mies tosiaan niin tyhmä-vai "maksettu mies".
Siinä on pikkusen eroa-84% eroa pitoisuudessa-Stigun mielestä ihan sama.No,pakkohan se on noin sanoa kun äijä nettoaa joka asiakkaaltaan arviolta ehkä hieman päälle 300€ miinus yrityksen kulut.Nyrkkipaja,mutta tärkeitä ovat juuri pienetkin tulot.

Toukokuu 20, 2015, 08:43:20 ap
Vastaus #425

Harri Kauranen

• Vieras
Kyl mä sen tiedän,että mersu vie tota ysivitosta melkein litran enempi satasella,se tuli sillon jo testailtua,kun siirryi käyttään ysivitosta,eli ei sillä rahallista säästöö kylläkään tuu.
Syksyllä laitoin ysivitosta pyörän tankkiin,niin se ei edes käymään lähtenny,kyl mun oli tyhjennettävä tankki ja kaasari ja vaihdettava oikeeta bensaa,johan käynnisty heti.

Toukokuu 20, 2015, 09:12:47 ap
Vastaus #426

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kyl mä sen tiedän,että mersu vie tota ysivitosta melkein litran enempi satasella,se tuli sillon jo testailtua,kun siirryi käyttään ysivitosta,eli ei sillä rahallista säästöö kylläkään tuu.

Niinno suurin syy lienee se että kun se näyttää pumpulla 95 hinta numeerisesti halvemmalta  :)

Jos tankkaa 20 litraa,syntyy hinnaneroa 1,40€.
Jos auto kuluttaa 98 bensaa 10 satkulla ja ajaa sen 20 litraa veke-jää silti tappiota se 1,40€ kun 95:lla sen ajaa mikäli auto kuluttaa litran enempi satkulla.Plus muut haitat päälle.

ps.Jos taasen auto kuluttaa vain 0.5 litraa enempi 95 käytettäessä,on tilanne plusmiinus nolla-ei tulee säästöä eikä tappiota mutta maailma pelastuu yhden polttamatta jätetyn bensalitran edestä-melkein..

Niin se vaan menee  ;)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2015, 09:19:12 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Toukokuu 20, 2015, 10:05:37 ap
Vastaus #427

Antti Jokinen

• Vieras
Lasketaanpa ajankuluksi koko vuoden kulutus euroina. Mikkelissä on hinnat tänään 1,519 ja 1,589

Jos Volvo vie satasella 10 litraa (E98) ja vuodessa tulee ajettua 20000km, näyttää tilannen tältä:

200 x 10 x 1,589 = 3178 euroa
Ysivitosta menee 5% enemmän eli:
200 x 10,5 x 1,510 = 3171 euroa.

Ihan niinkuin Hannu totesi, plus/miinus nolla.

Vertailun vuoksi RE85 (30% suurempi kulutus):
200 x 13 x 1,021 = 2655 euroa

Toukokuu 20, 2015, 10:30:11 ap
Vastaus #428

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
No ainakin me osattiin se laskea että ei tässä ihan tyhmiä olla-vaikka itsestäni en voi koskaan olla ihan varma kun äkkiseltään vaan jotakin keksin,sen kummemmin asiaa miettimättä ;D

Turbollisessa autossa etanolista saattaa olla hyötyäkin,vaikkapa parantuneena keskialueen vääntönä-korkeamman puristuskestävyyden ansiosta.Parasta kumminkin olisi että MAPin laittaa uusiksi,mikäli semmoinen löytyy.Suuttimet joutuu myös moni suurentamaan.Jos seos jää laihaksi on vaarana kohonneet typen oksidit ja myös suurempi lämmöntuotto.
Että siinä on niin monta tekijää otettava huomioon jos sen haluaa hyvin tehdä.

Ei ole ihme että autonvalmistajat on täysin vetäytyneet kommentoimasta muunnossarjoja.Jokainen siis kokeilee omalla vastuullaan.
Ei varmaan siitäkään paljoa löydy juttuja,mitä vaaroja voi sisältyä HHO:n(vety+happi) eli veden käyttöön polttoainejärjestelmässä.Siis mitä haittoja moottorin kulumiseen liittyen.Niitähän on asennettu niin bensa- kuin dieselkoneisiin.

Mietin tässä kehtaisko mennä työterveysasemalle kun tuo ranne on vain yhä huonompi tänään ja pitäs olla pykälässä perjantaina.
E n oo edes soittanu vielä kun ootan jos se paranis itestään ja linimentillä + Polar Icella  ;)

Sitten akunlataustalkoot jatkuu.Nyt on Matti palveluksessa.Jos väkevöitys vähän nopeammin se happo.Automaattilaturi oli jo alentanut virran niin pieneksi etten malta odottaa.. Eikä kai se ole paskojen akkujen lataukseen tarkoitettukaan..On erikseen ne laturit joissa on oikea elvytystoiminto.

Toukokuu 20, 2015, 11:00:09 ap
Vastaus #429

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tuon viinapensan kulutuksesta:

Itsellä ei mittään kokemusta, mutta vanhempi poitsu jo useita vuosia sitten väsäsi korollaansa viinapensalaitteet (ite tietysti teki kaiken).  Siinä oli sitten narrattu ohjausjärjestelmää muutamasta kohtaa, eli hieman väärä arvo lämpötila-anturilta ohjattavan lisävastuksen kautta, ja koko ajan ajotietokone kiinni, millä saattoi ohjata moottoria.  Isänä kyllä pelotti, että mihin se sillä osuu, kun silmät ja ajatus askaroivat ajaessa ainakin minun näkemyksen mukaan aivan väärissä paikoissa.  Mutta ei se viinapensan kulutusero kyllä kolmeakymmentä rosenttia tainnut olla, muistelisin että ero oli alle 20 rosenttia.

Onhan Antti tehnyt muutoskatsastuksen ja maksaa polttoaineveroa lainkuuliaisena kansalaisena?  Vai koskiko se viinapensaa ollenkaan?

Tuosta pojasta vielä sen verran, että nykyisin ajelee Priuksella.  Ja sama tahti silläkin, miten saa sen sähkön osuuden mahdollisimman suureksi, ja kaikki alamäet hyödynnetyksi lataukseen jne... kun oli täällä käymässä, niin ajelin omalla autollani sen perässä Anttolasta Mikkeliin - on se luojan lykky ettei se täällä ole tien tukkona jatkuvasti.  Minun isäni ajoi aina autolla vähintään litraa pienemmällä kulutuksella kuin minä.  Tuo "taito" on näköjään hypännyt yhdestä polvesta yli.  Isoisältään ei pojalla ollut mahdollista sitä oppia saada, jos ei tieto ole siirtynyt pilvipalvelun kautta.

Jos Eskelisen Pena ajelee aina Mikkeliin tankkaamaan, ei se just muuta ehdi ajella - hyvä jos Volvolla tankillisella pääsee Penan kesäpalatsilta Mikkeliin ja takaisin.

Vielä topiikkiin, ettei mene kokonaan off-topiikiksi:  Just sain kuivalehen tehtävien ratkaisut lähetetyks, ko sain aamulla ristikon viimisen nurkan täyteen.  Eli ei oo hukkaan heitetty tätäkään aamupäivää...

jaakkovaakko

Toukokuu 20, 2015, 11:32:11 ap
Vastaus #430

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tuon viinapensan kulutuksesta:

Itsellä ei mittään kokemusta, mutta vanhempi poitsu jo useita vuosia sitten väsäsi korollaansa viinapensalaitteet (ite tietysti teki kaiken).  Siinä oli sitten narrattu ohjausjärjestelmää muutamasta kohtaa, eli hieman väärä arvo lämpötila-anturilta ohjattavan lisävastuksen kautta, ja koko ajan ajotietokone kiinni, millä saattoi ohjata moottoria.  Isänä kyllä pelotti, että mihin se sillä osuu, kun silmät ja ajatus askaroivat ajaessa ainakin minun näkemyksen mukaan aivan väärissä paikoissa.  Mutta ei se viinapensan kulutusero kyllä kolmeakymmentä rosenttia tainnut olla, muistelisin että ero oli alle 20 rosenttia.

Onhan Antti tehnyt muutoskatsastuksen ja maksaa polttoaineveroa lainkuuliaisena kansalaisena?  Vai koskiko se viinapensaa ollenkaan?

jaakkovaakko

Eihän se ero 30 rossaa ole kaikissa tapauksissa tietenkään vaan noin yleensä.
Poika on varmasti vaan onnistunut paremmin säädöissään yms.
Tuo muutossarja on sikäli vähän puutteellinen,siinähän vain lisätään syöttöä ja kytkentä lienee yksinkertainen mutta sillä on helppoa rahastaa kun asennuskin maksaa-toisin kuin Antti pystyi tekemään sen itse.
Se tunnistaa lambdan kautta muuttuneet palokaasut ja lisää satsia sen mukaan.Vaan jos suutin on liian pieni,se on liian pieni ja jää laihalle kumminkin..

Taidan lykätä lääkäriin soittoa huomiseen-jos vielä aihetta.Mitäpä se liäkäri sille kumminkaan voisi tehdä..Jos uusiintuu joskus-haetaan sitten ne reumapaperit :)
Prätkällä ei nyt kumminkaan ajeta kun se on kytkinkäsi.

Akun latus menee nyt aika hyvin.Matilla ominaispaino on noussut jo meleko nopsaan 1,215 arvoihin.
Jos hyvin käy,pääsen ajamaan nurmikoita ainakin huomenna.Vois jo alkaa katella kaapeleita/liittimiä siihen traktoriin-akku tulis tietysti alkuperäiseen paikkaan josta nyt kaapelit jatkettu koneen taakse vetolevyn päälle jossa auton akku joka on entinen.Vetokuula piti ottaa sen takia piis ja haluisin sen takaisin että voin vetää auton kärryä sillä.

ps. Ainiin,piti vielä sanomani että wiinasta verotetaan samoin kuin pentsiinistä.Tietäähän sen nyt Valtion touhoilut.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2015, 11:35:14 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Toukokuu 20, 2015, 12:50:45 ip
Vastaus #431

Antti Jokinen

• Vieras

Se tunnistaa lambdan kautta muuttuneet palokaasut ja lisää satsia sen mukaan.Vaan jos suutin on liian pieni,se on liian pieni ja jää laihalle kumminkin..

Selitäpä vähemmän tekniikasta ymmärtävälle tuo. Onko sillä väliä, minkä kokoisen suuttimen kautta sen polttoaineen sinne ruiskuttaa, kun tarpeellinen määrä menee kuitenkin? Minulla näyttää ajotietokone hetkittäin jopa yli 20 l/100km lukemia.

Toukokuu 20, 2015, 13:02:53 ip
Vastaus #432

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tässäkin diggaan Anttia. Mikä vaan pieni perheauto syöttää suuttimiensa läpi täyskaasukiihytyksessä semmosen määrän löpövä, että 99,99% normaaliajossa on runsaasti liikaa, vaikka 30% heikompaa ainetta suhutettas. Laihalle saattaa viinapensalla mennä, mutta on moottorin ohjausongelma, ei suuttimen koko. Poika siinä korollassaan muistaaksein pikkusen muutti perusennakkoo johonkin päin, ja lisävastuksella ohjas jottain antureita antamaan hieman virheellistä tietoa, että sai syöttöä pikkasen lissää. Ja kylmäkäynnistykseen tarvi sitten antaa ratin vierestä napista joku arvo ohjaukseen vielä enemmän pieleen vähän aikaa, että jäi käyntiin heti. Siis kyse 90-luvun autosta, jota ei alunperin ollu etanoolille tarkotettu. Ajo se sillä monta vuotta silleen, eikä ees pensat tulleet maahan letkuista miun pelotteluista huolimatta. Sillon pojan tuota kokkeilua alottaessahan se hinnanero oli vielä paljon huimempi ko nykyään.
jv

Toukokuu 20, 2015, 15:12:37 ip
Vastaus #433

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Noissa muunnossarjoissahan pitäs olla just ton hyötysuhteen takia laajakaista lambda joka mittaa sitä seosta paljo laajemmalta alueelta. ku vissiin meinaa mennä viina bensalla seos sen verran laihalle, että on normaalin lambdan mittausalueen ulkopuolella, tai jotain. En oo näihin muutossarjoihin perehtyny, mutta koulun takia moottorilaskuja jonkin verran oon laskenu.

Tuossahan ero on se, että kiloa bensaa kohti moottoriin pitää syöttää muistaakseni 14,7kg ilmaa (en muista ihan varmaksi pilkun jälkeistä osaa). Googlettamalla en löytäny suoraan re85:n ilmamäärää, mutta se saattas olla jossain 13 kilon nurkilla. Nuo määrät on siis optimi palamiselle. Toisaalta laihalla käyvät moottorit on tätä päivää ku niistä saa paremman hyötysuhteen kuulemma  ::)

Nii ja siis nuo laihalla käyvät tais vaatii vähä suunnittelua, että saa tiettyyn paikkaan optimi seoksen ja muualle sitte aluetta missä ei oo polttoainesta juuri yhtään.. Menipä taas vähä aiheen viereen..

Ja mitäkö nyt teen, valmistaudun asioille lähtemistä joista luonnollisena jatkumona pitäs siirtyä yö-vuoron suorittamiseen.
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Toukokuu 20, 2015, 20:49:15 ip
Vastaus #434

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Selitäpä vähemmän tekniikasta ymmärtävälle tuo. Onko sillä väliä, minkä kokoisen suuttimen kautta sen polttoaineen sinne ruiskuttaa, kun tarpeellinen määrä menee kuitenkin? Minulla näyttää ajotietokone hetkittäin jopa yli 20 l/100km lukemia.

Minäkään en ole noihin aikaisemmin tutustunut joten en keksinyt sitä omasta päästä.
En nyt kovin paljoa nettiä selaillut mutta parissa paikassa oli semmosta neuvottu,oisko ollu VAG palstalla tai sitten jossain vähän "virallisemmassa paikassa"..Mutta kun aattelee niin ei kai nyt suuttimia noin vain vaihdeta,nehän maksaakin ihan tolkuttomasti joten mielenkiintoista..ehkä pitää paremmalla ajalla tutkaista uudestaan.

Mikä vaan pieni perheauto syöttää suuttimiensa läpi täyskaasukiihytyksessä semmosen määrän löpövä, että 99,99% normaaliajossa on runsaasti liikaa, vaikka 30% heikompaa ainetta suhutettas.

Miksiköhän eri moottoreissa on erilaiset suuttimet?
Eikö olisi helpointa käyttää kaikissa samoja Bossin suuttimia jos se kerran noin yksinkertaista olisi että niitä vain pulssilla säädettäisi :D
Muuten mistä tuo 99.99% tieto on peräisin?

Tuolta suuttimet eri tehoille ja eri polttoaineille:

http://www.finjector.com/fi/suuttimen-valintatyokalu/

Aika lailla isommat tuotot antaa 100Kw moottorille kun vertaa bensiini/etanoli.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2015, 20:55:14 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »