Kirjoittaja Aihe: Takaveto vs Etuveto autossa ?  (Luettu 28521 kertaa)

Maaliskuu 09, 2014, 13:17:26 ip
Vastaus #45

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hehe...

Antti hankki ittelleen asiakkaita-mummot kun pyyhkäisivät
säikkyneinä sunnuntaina urkuria kuulemaan!

Täsmämarkkinointia!

t. Markku

Maaliskuu 09, 2014, 17:06:17 ip
Vastaus #46

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kanttori painelee siviilissäkin urku auki.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 09, 2014, 18:21:18 ip
Vastaus #47

Kari Vähäkainu

• Vieras
Etuvetoautojen omistajat älkööt vaivutuko tähän harrastukseen, tämä on vain takavetoautoille.

Kokeilin takaveto-Transitillani ja totesin, että ei ole takavetoautoille tuo homma.

Eikä ole kyllä moni muukaan homma ;D (transitille)

Vaari sanoi että talvella Transitilla ajaessa pitää varoa tulitikkuja tiellä, jos sellainen on renkaan edessä poikittain niin Transit ei välttämättä mene siitä yli ;D

Maaliskuu 09, 2014, 19:08:29 ip
Vastaus #48

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Lällällää, ei tarvitse Transitillani varoa isompiakaan esteitä tiellä. (Etuveto) ;)
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Maaliskuu 09, 2014, 19:17:51 ip
Vastaus #49

ARI JUMPPANEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"

Maaliskuu 09, 2014, 21:16:06 ip
Vastaus #50

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Etuvetoautojen omistajat älkööt vaivutuko tähän harrastukseen, tämä on vain takavetoautoille.

Kokeilin takaveto-Transitillani ja totesin, että ei ole takavetoautoille tuo homma.

Eikä ole kyllä moni muukaan homma ;D (transitille)

Vaari sanoi että talvella Transitilla ajaessa pitää varoa tulitikkuja tiellä, jos sellainen on renkaan edessä poikittain niin Transit ei välttämättä mene siitä yli ;D

Onhan se vähän semmoinen, mutta kunnon renkaat ja tarpeeksi rojua kyydissä niin kyllä sillä pärjäilee.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 10, 2014, 08:45:28 ap
Vastaus #51

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Tännään havaittin, että nelivetoset on asvalttitiekäytössä ihan yliarvostettuja. Kokkeilin kiihäyttää tuossa Kuusamontien valloissa, mutta eipä oo neliveto mikkään valloista lähtijä. Siinä paino pikkusia etuvetoautoja ohi jonossa. Muuten Hiluksi on ihan ok, paitsi vittumainen ajettava kovemmassa vauhissa tämmösessä tuulessa.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Maaliskuu 10, 2014, 09:26:55 ap
Vastaus #52

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämä nyt on aiheena sama kuin keskustelisi Raamatusta uskovaisen kanssa.  ;D Tästä ei yhteisymmärrystä tule ikinä ja argumentit menee heti pikkunokkeluuksiin ja sitä kautta puhtaaseen ...tuiluun.

Vetotapa on tuttumus ja mielipidekysymys. Itse olen tottunut takavetoon. Ja siis takavetoon 80-luvulta tai vanhempi. Alla on ollut järjestyksessä Viva, Mitsu Galant (-78), Lada, Herald, Anglia, Ibiza, Lada, Volvo 740, Lada. Eli lähinnä jäykkää takavetoa. 740 on ollut kokonaisuutena paras ja Lada luotettavin/edullisin. 740 ja Seat parhaita ajettavia. Anglia taas oli ainoa auto, jonka ratissa olen 80-vauhdissa moottoritiellä pelännyt. Herald oli huippu tasasella asfaltilla, mutta yhtä helevettiä kaikilla muilla pinnoilla. Normi käyttöajossa mulle ei ole niin suurta väliä millä pyörillä veto on. Olen vain tottunut siihen, kun takavedossa pito irtoaa. Kun etuveto puskee vahänkin, mulla iskee reaktiopaniikki päälle. Nelivedosta mulla ei ole kokemusta.

Mitä tulee nykyautoteollisuuden tekemiin valintoihin, niin luulen kuitenkin, että nykyiseen vallitsevaan vetotapaan liittyy ensisijaisesti tuotantotaloudelliset tekijät. Etuvetokokonaisuus on alusta lähtien ollut kompaktina pakettina helpompi sijoittaa eri koriratkaisuihin, ja kuten nykyään on yleistä, myös eri merkkien kesken. Tekniikkapaketti ei juuri vaikuta ohjaamon muotoiluun ja eri akselivälien kanssa ei tarvitse eri voimansiirron osia. Nämä siis muutamia mutu-tuntumalta vedelltyjä mielipiteitä.

Mulla on taas seuraava auto kattelussa. Se on Volvo, mutta vetävien pyörien sijoittelu on vielä auki.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Maaliskuu 10, 2014, 10:05:52 ap
Vastaus #53

Kari Halinen

• Vieras

Morjens
Kyllä se on niin että etuvetoisella ajavalle nauraa torimummotkin.
            Kari ja viime perjantaina leimattu Mersu vm 88

Maaliskuu 10, 2014, 10:32:20 ap
Vastaus #54

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

Morjens
Kyllä se on niin että etuvetoisella ajavalle nauraa torimummotkin.
            Kari ja viime perjantaina leimattu Mersu vm 88

Monennellako kerralla irtos leima?  :P
-pena-

Maaliskuu 10, 2014, 23:55:11 ip
Vastaus #55

Vesa Ukkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yksi vaihtoehto vielä puuttuu, takamoottori ja etuveto, siinäpä olisi mielenkiintoinen ratkaisu.

Maaliskuu 11, 2014, 07:47:15 ap
Vastaus #56

Antti Jokinen

• Vieras
Teknisesti yhtä fiksu kuin perinteinen kardaani.  :D

Maaliskuu 11, 2014, 07:49:43 ap
Vastaus #57

Harri Kauranen

• Vieras
Siis kyllähän molemmilla tavoilla on niin hyviä,kuin huonojakin puolia.

Maaliskuu 11, 2014, 09:23:45 ap
Vastaus #58

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Tullee mieleen lehtijuttu kun "Mr, Cannon" ( samannimisen tv-sarjan tähti !) oli joskus 70-80 luvulla suomenvierailulla, kaveria käytettiin Uudenkaupungin tehtaalla uusia saabeja ja niiden tekoa katsomassa, tv-stara ihmetteli että tehdäänkös semmosiakin autoja missä etupyörät vetävät ? Ei ollut moisesta kuullutkaan, joku tehtaan edustajista kysyi että millä autolla herra Cannon itse ajelee ?  Tämä siihen että Cadillac Sevillellä, no hämmästyneelle Cannonille kerrottiin että myös hänen autonsa on etupyörävetoinen  :police:

Että niin paljon se vetotapa vaikuttaa kun ajellaan aina kesäkeleissä...

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 11, 2014, 09:37:35 ap kirjoittanut Reijo Huhtakangas »
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Maaliskuu 11, 2014, 12:02:17 ip
Vastaus #59

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämä menee vähän off, mutta liittyy tuohon edelliseen amerikkalaiseen näkökulmaan. Hain kymmenkunta vuotta sitten lentoasemalta muutaman kanadalaisen vaihtarin ja vein heidät yliopistolle. Alla oli YO:n pakasta vedetty TDI Passat. Kiihdytin sitten rampilta moottoritielle vähän reippaammin ja kun samalla puhuttiin autoista, tulin maininneeksi, että allamme oleva auto on diesel. Porukalla loksahti leuat auki. Eivät voineet käsittää, että henkilöautossa on diesel, ja etta se voi liikkua noin rivakasti. Dieseleitä oli kuulemma siellä vain haulereissa ja polttoainettakin myydään vain moottoriteiden varsilla. No, eiköhän näkökulma ole sielläkin viimeisen kymmenen vuoden aikana muuttunut.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry