Kirjoittaja Aihe: Autojen turhat ominaisuudet  (Luettu 195201 kertaa)

Tammikuu 12, 2014, 16:43:57 ip
Vastaus #105

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
rengaspaineen valvonta järjestelmä tuli pakolliseksi, boshin esittelijä sanoi tunnistimien lisäävän rengaskustannuksia non 20%
ja kun kysyin kestävyyttä sanoi niiden suunnitellun 2-3v käyttöiälle eli normaalille renkaan vaihto välille........ >:(

Tammikuu 12, 2014, 16:50:04 ip
Vastaus #106

Timo Terho

• Vieras
...Ja jos oikeen kauhiasti pelekää elektroniikkaa niin pitää ostaa japanilainen auto, vaikka Tojota, niissähän ei ole audeista ja fiateista/sitikoista sekä relluista tuttuja elektroniikkavikoja, mutta kuntoon nuo €uroautotkin kyllä saa kun tarvetta on.

Nyt puhutaan vastoin parempaa tietoa. Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että omassa vm 2000 olleessa Corollassa sytytysohjaimen boksi tilttasi ensimmäisen kerran 28 tkm:n kohdalla ja toisen kerran hiukan runsas 70 tkm ajettua.  Keskuslukko ei toiminut alla -8c pakkasissa, ajovalot vällkyvät koko ajan mitä se minulla oli. Noin 80 tkm jälkeen ylistetty Corolla lähti seuraavalle uhrille. Aikanaan LiteAcessa ainoa toimiva mittari oli nopeusmittari. Polttoaine- ja moottorin lämpömittari näyttivät mitä sattuivat. Muut viat kannen halkeamisesta ja vaihdelaatikon hajoamisesta lähtien jääköön luettelematta. Noiden kahden pettymyksen jälkeen ei minulla japsiautoa olekaan ollut.

Kolmen Citroenin käytttökokemuksien perusteella voin sanoa että niissä ainut "ranskalaisten sähkövika" niissä on yhdessä yksilössä ollut öljynpaineanturin johdon hiertyminen runkoon ja sitä kautta öljynpainevaroitusvalon syttyminen. Korjaus kesti noin 15 min kunhan vaurioitunut johto löytyi.

Mikäli jälleenmyyntiarvoa katsoo on ranskikset selvästi huonompia ja kieltämättä pieniä nitinöitä ja natinoita muoviosissa niissä on josta johtuen laatuvaikutelma kieltämättä japanilaisissa on parempi mutta teknisesti ne eivät minun kokemuksien mukaan sen häävimpiä ole.

Tammikuu 12, 2014, 18:01:23 ip
Vastaus #107

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Mikäli jälleenmyyntiarvoa katsoo on ranskikset selvästi huonompia ja kieltämättä pieniä nitinöitä ja natinoita muoviosissa niissä on josta johtuen laatuvaikutelma kieltämättä japanilaisissa on parempi mutta teknisesti ne eivät minun kokemuksien mukaan sen häävimpiä ole.

Ei kait. Mää en oo vielä löytänyt mistään Japonialaisesta tai muustakaan itäautosta laatuvaikutelmaa. No, ehkä Lexuksesta, mutta sekin aika kaukana kilpailijoista. Samasta tojamuovista niissä kaikissa on sisustus tehty.

Sitikassa sentään tuntee olevansa autossa eikä missään rimpulassa.

Mitä tässä on tätä autoalaa tullut seurattua työn ja harrastuksen kautta 45 vuotta, niin tämän viestiketjun jutut kuulostavat kyllä aika tutuille, aina kaikkea uutta on pidetty pelottavana ja "mahdottomaman" korjata tyyliin, "mitäs jos tuo särkyy.. ? Kuka sen korjaa ?"

Tulee mieleen juttu, kun entinen työkaveri oli käyttänyt Rekorttia korjaamolla joskus 80-luvun alkupuolella. Reksa oli ihan perusauto, paitti siinä oli jo kärjetön sytytys. Vanahempi remppareiska oli kurkannut pellin alle, nakannut pellin kiinni ja tuumannut "ei näistä nykyajan autoista ennää mittään ymmärrä"

Kun tässä on turhia ominaisuuksia haettu, niin mitkä sitten on tarpeellisia. Kaikista tarpeellisin ominaisuus on äänettömyys. Sellainen äänettömyys, että ei tiedä onko alla nastarattaat vai kesärattaat. Sellainen äänettömyys, että kuulohavainnot ei kerro mennäänkö neljääkymppiä vai sataaneljääkymppiä.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 12, 2014, 18:06:30 ip
Vastaus #108

Jouko Pajunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No, ehkä Lexuksesta, mutta sekin aika kaukana kilpailijoista.

Tuunattu Corolla  :P

Tammikuu 12, 2014, 18:18:02 ip
Vastaus #109

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
Ei kait. Mää en oo vielä löytänyt mistään Japonialaisesta tai muustakaan itäautosta laatuvaikutelmaa. No, ehkä Lexuksesta, mutta sekin aika kaukana kilpailijoista. Samasta tojamuovista niissä kaikissa on sisustus tehty.
Laadusta puhuttaessa on eroteltava luotettavuus ja ominaisuudet. Nämä yleensä samaistetaan.
Molempia saa toki rahalla, mutta ne eivät esiiny aina yhtäaikaa samassa tuotteessa.
Varsinkin luotettavuus ei ain korreloi hinnan kanssa!

Tammikuu 12, 2014, 18:25:53 ip
Vastaus #110

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
No, ehkä Lexuksesta, mutta sekin aika kaukana kilpailijoista.

Tuunattu Corolla  :P

Tuunattu Korolla on muuten aika hyvin sanottu. Olin tuossa pari kuukautta sitten Porvoossa työkeikalla ja asuin Haikon Kartanossa. Aamulla kävelin parkkipaikalle ja oman auton eteen (autojen takahudlarit oli vastakkain) oli tullut Lexus. Mää kattelin, että veli Venäläinen on tullut Lexuksella rajan takkaa lomalle.

Kun siinä pääsin lähemmäksi, niin sehän olikin Tojota Korolla. Mää siinä ihimettelin, että millon se Korolla on nuin isoksi kasvanut. Tuohan alakaa olla jo ihan auton kokonen. Siinä nakkasin laukun takakonttiin ja vielä kurkkasin sitä Korollan takapäätä ja siinä lukikin Kamry. Tojotan muotoiluosastolla on kyllä ollut varsinaista luomisen tuskaa. :P
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 12, 2014, 18:34:35 ip
Vastaus #111

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Lainaus
Laadusta puhuttaessa on eroteltava luotettavuus ja ominaisuudet. Nämä yleensä samaistetaan.
Molempia saa toki rahalla, mutta ne eivät esiiny aina yhtäaikaa samassa tuotteessa.
Varsinkin luotettavuus ei ain korreloi hinnan kanssa!

Joo, mää tarkotan laatuvaikutelmalla sitä miltä tuntuu, kun hyppää siihen kuskin tuhdolle ja miltä se auto tuntuu, kun sillä ajaa. Miltä se kuullosta, kuuluuko räminää ja ryskettä mukulakivikadulla yms. Kuuluuko rengasäänet, tuulen suhinat, moottorin meteli yms. Luotettavuudesta en osaa sanoa mitään, kun ei mulla ole kokemusta nykyaikaisista itäautoista, mutta kuulopuheiden mukaan ne ei ole sen kummempia, kuin muutkaan.

Sen voin sanoa, että yhdestäkään itäautosta ei löydy sellaista äänettömyttä, kuin omasta kotturasta.

Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 12, 2014, 18:47:19 ip
Vastaus #112

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, vaikea on arvostella tuotteita, joita ei itse ole testannut!
Mutta nuo narinat yms koriäänet kyllä yleensä häviävät, kun hinta nousee.
Itse olen ajantu 6 Saabilla, kahdella Volvola ja nyt vanhana baijerilaisilla.
Joten en voi kovin monesta merkistä esitää syvälärintaäänellämielipiteitäni.
Tojotan tehtaalla olen kerran pääsys kiertämään. Ausseissa.
Kyllä se oli vaikuttava prosessi, varsinkin uusien työntekijöidnen perehdyttäminen.
Kesti 3- 6 kk ja alkio 2-3 pingispallon pyöritelyllä käsissä.
Sitten piti opetellatunnistamana käsikopelolla minkäkokine pultti oli kädessä (6, 8, 10, 12mm.).
Mikä se sun "kottura" on toiselta nimeltään?  ???

Tammikuu 12, 2014, 19:40:44 ip
Vastaus #113

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Ihan varmasti siellä Tojotan tehtaalla huolehditaan valmistuksen laadusta. Silloin kun Tojota alkoi tekemään autoja Briteissä, niin palkatessa työvoimaa tehtaalle oli ehdoton edellytys, että ei ole koskaan työskennellyt autotehtaassa. Tällä estettiin, että Brittiläiset autonvalmistusperinteet ei siirry Tojotan tehtaalle.

Tojotan nykyiset luotettavuusongelmat ei taida tullakaan sieltä valmistuksen laadusta, vaan suunnittelun laadusta. Ihan sama juttu, kuin Bemarin moottoripyörissä. Parikymmentä vuotta sitten ne oli pomminvarmoja vehkeitä, mutta nykyään niissäkin on ollut monenlaista murhetta. Tuskin siellä Bemarin tehtaalla valmistuksen laatu on huonontunut.

Tuo mun kottura on myös Baijereilainen ja malli on e60 lci. Vaikka se hinta ei korreloi luotettavuuden kanssa mitenkään, niin tuo on ollut mun kotturoista ehdottomasti vähävikaisin ja helppohoitoisin. Tuuriako vai ei? Tuolla oon ajellut 5 vuotta ja 160 tkm.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2014, 19:46:47 ip kirjoittanut Ossi Viita-aho »
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 12, 2014, 20:28:48 ip
Vastaus #114

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Tuossa kun aiemmin joku Lexuksesta mainitsin niin näin tänään veli venäläisen ajavan kummallisen näköisellä ladan citymaasturilla... no Lexushan se oli, merkki vaan niin saman näköinen.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Tammikuu 12, 2014, 20:54:44 ip
Vastaus #115

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
Tuo mun kottura on myös Baijereilainen ja malli on e60 lci. Vaikka se hinta ei korreloi luotettavuuden kanssa mitenkään, niin tuo on ollut mun kotturoista ehdottomasti vähävikaisin ja helppohoitoisin. Tuuriako vai ei? Tuolla oon ajellut 5 vuotta ja 160 tkm.
Minulla on olut noitta baijerilaisia pyöriä useita peräkkäin ja yhtäaikaakin (nyt 5 kpl). Ajattelin ettei ne osaa tehdä autoja lainkaan, mutta joskus 8 vuotta sitten päätin kokeilla, kun Volvossa (S80) joka huollossa vaihdettin etupään niveliä ja jotakin kanakoipia ja jarrulevyjä!
Syksyllä vaihdoin malliin F11, joka on nyt kolmas baijerilainen.
Kilometrimääränä vaihdolle olen pitänyt 150.000 ja siihen mennessä ei ole ollut ongelmia.
Eikä mun ole tarvinnut ottaa autoon mitään turhia ominaisuuksia tai laitteita, tilatessani ruksaan vaan ne joita tarvitsen!
Toimitusaika on 2-3 kk!

Tammikuu 12, 2014, 21:23:47 ip
Vastaus #116

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Mulla on ollut ainoasta yksi Baijerilainen pyörä, tai on se edelleenkin. Mahottoman mahtava matkapyörä R1100RT, mutta viime kesänä se jäi aika vähälle käytölle, kun ajot suuntautuivat enemmän soratielle sillä toisella kolmikirjaimisella merkillä. Autoja mulla taas on ollut kolme e30, e46 ja e60. Tuo e30 oli joskus 90-luvun alussa ja sen jälkeen oli yksi volokkari ja kaksi tatsunia välissä.

Vaimolla tuntuis olevan aika kova autokuume päällä ja kyllä ykkösehdokkaana on F10. Periaatteessa F30 olis riittävän iso meille, kun nykyään ollaan harvemmin koko perheellä liikkeellä, mutta siinä on mun mieleen turhan jäykkä alusta ja aika hätänen ohjaus. F30 on tehty hieman aktiivisempaan ajoon. F10 taas on sopivasti pappamallimaisempi meidän ajoihin.
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 12, 2014, 22:03:40 ip
Vastaus #117

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Ite tykkäisin f40 mallisesta. Mutta ei lie häävi talaviauto.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Tammikuu 12, 2014, 23:07:09 ip
Vastaus #118

Antti Jokinen

• Vieras
Vaimon Rellusta katkesi etujousen spiraali- eli kierrejousi.

(kuvan jousi ei liity tapahtuneeseen)

Turhia tuollaiset väsyvästä metallista tehdyt komponentit, kun parempaan toimivuuteen ja kestävyyteen päästään pneumatiikan ja hydrauliikan samattomalla yhteistyöllä.

Tammikuu 12, 2014, 23:13:26 ip
Vastaus #119

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on tuollainen 523 touring -99 steptronic laatikolla ja kaikilla sen aikaisilla mausteilla, uutena ostin, mulla kun ei tuu km paljon, nyt menny 210 000, täysin tyytyväinen.

Ainut ominaisuus jota en enää haluaisi uusissa autoissa, vaikka itse poltankin tupakkaa, on tuhkakuppi, sinne ainakin bemarissa voi laittaa parkirahaa, mutta niitä ei saa pois sieltä. :)
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.