Terve Rane,
Jo kyllahan mina ne Spaziot muistan. Mielestani se vaalea keittiön sininen vari oli aika…erikoinen. En muistanut kuitenkaan koko juttua Helixista kun kirjoitin harmaatuoduista Hondista.Kuitenkin sille kuuluu paikkansa siihen koska se oli kai ensimmainen n.k. maxiskootteri mita tuotiin Suomeen. Se ensimmainen peli minka toimme oli ihan USA-mallinen viinipunainen Helix vuosimalli muistaakseni 1986. Se oli upea peli jo siihen aikaan ja mielestäni se olisi vieläkin ”myytavaa” vaikka sen design on jo 25 vuotta vanha. Pyora oli taman värinen ja taman mallinen:

Se Sinun pyöräsi väri taisi olla tämä:

Tämä valkoinen taas sopisi vaikka kissa naiselle:

Joka tapauksessa siihen candy punaiseen Helixiin jonka toimme ensimmaiseksi liityy paljon muistoja. Pyörähän oli niin jenkkimalli, niin jenkkimalli että eihän sita rekisteriin voinut saada. Tietysti oli tällaisia typeryyksiä kuin että vilkuista, takalasista ja etu-umpiosta puuttui nämä pikku e:et puuttuivat joka paikassa ja uusia umpioita vilkunlaseja, takalaseja ei voinut saada.
Mutta olik meilla hauskaa silla pyoralla. Pyoraan kiinni joku kilpi ja ajoon. Mina kavin itse usein sunnuntaiajelulla Helsingin kaivarissa silla ja kylla se herätti huomiota. Oikeastaan se oli parempi katseen kääntäjiä kuin minun Corvetteni. Ja porukka tuli kyselemaan. Silla pyoralla oli kysyntää. Kun kerroin Brandtille siita niin oli tyly ei ja sita ei löydy Euroopan versiona. No mina hautasin idean ja jatkoin silla minun ainoalla Helixilla ajamista.
Sitten oli eras viikonloppu ja lahdin lauantaina Steffan Brandtin kesämokille yhdelle saarelle Bromarvin edustalla. Tarkoitus oli syoda Thai ruokaa, joten minulla oli mukana minun silloisen Thai avovaimoni Wan joka laittaa hyvää Thairuokaa. No syottiin ja Steffin kanssa mentiin hanen talonsa ”majakka torniin” missa oli kivaa istua ja katsoa kaunista saaristo maisemaa ja ottaa vahan kuppia samalla kun parannelttiin MP-alaa.
Heti aamulla en tietysti ollut ihan ajokunnossa joten kotimatka siirtyi sunnuntai iltaruuhkalle. Kotimatkalla Kirkkonummen kohdalla ajoin jonossa mutta koko jono ajoi 20 km ylinopeutta ja poliisi pysähtyi. Ajokorttia minulla ei tietysti ollut mukana, pyora ei ollut missaan rekisterissa mutta siina oli kiinni jonkun Intruderin kilpi joka ei koskaan ollut mennyt lopulliseen rekisteriin. No sitten kun minun korttiani tarkastettiin niin selvisi etta olihan minulla kaksi ylinopeus sakkoja maksamatta joten Kirkkonummen Poliisiasemalle. Perilla siella niin uudet poliisit olivat vahan ”huonokayttoksia” joten mina rupesin antamaan samalla mitalla takaisin. Minulla oli sattumalta farkkutakin taskussa koko perjantain/lauantain kassa siina 100.000 markkaa kateista joten mina kai aika nayttavasti revin sen setelinipun esiin ja maksoin kateisella nama muutaman satastenn sakot. Poliisilta pyorii silmat paassa. Sitten alkoi se Helixin tutkiminen, missa on rekisteri ote ja miksi rekisterinumero ei loydy AKE:n tietokoneella. Vastasin tietysti etta enhan mina tieda ja sitten alkoi runkonumeron etsiminen. Tiesin kyllakin etta se numero oli etumaton alla jossain mutta en mina nyt oikein halunnut olla autavainen joten siella sitten kaksi poliisia ryomii lattialla Helixin alla etsimassa numeroita. Annoin vinkin etta ehka se on siella pakoputken vieressa joka aiheutti sen etta yksi poliisi poltti sormensa…Tunnelma oli katossa. Aikanaan he sitten etsiskeli niita numeroita kunnes sanoin etta pitakaa pyoran taalla niin tulen hakemaan sen maanantaina kun olette sen numeron loytanyt.
No poliisit tajusivat etta eihan ne mitaan minulle voi ja kavelimme ulos avovaimon kanssa. Sitten he herasivat ja vaatii nahda avo vaimon passia. No eihan hapella voinut olla passia kun ulkomaalaispoliisi oli pidattanyt sen kun uusin hanen oleskelulupansa vahan aikaa sitten.
No lopputulos oli sen etta he pistivat avovaimoni putkaan yoksi ”henkilosyyden tunnistamista varten”. Ennen sita oli joku, poliisin mukaan heidan Thaimaa asiantuntija poliisi, suorittanut kuulustelun ilman tulkkia vaikka mina olin paikalla. Miespoliisi suoritti ruumiin tutkimuksen naishenkilolle mika oli laissa kieletty etc. Kun kysyin poliisilta mika tekee hanesta Thaimaan Asiantuntija niin han kertoi etta han on 3 kertaa kaynyt Thaimaassa ja kaiken lisaksi Aurinkomatkoilla. Todellinen asinatuntija…
No mina lahdin kotiin, poliisi unohti antaa minulle se ylinopeus sakko ja kaupungissa soitin minun juristille/kaverille AA Pekka Harjulle joka silloin oli Asianajajaliiton hallituksessakin mutta tama hullu Kirkkonummen nimismies ei suostunut vapauttaa avo-vaimoani.
Aamulla sitten kavin pakuautolla hakemassa seka Helixin pois seka avo-vaimoni. Vastaassa oli kylla sellainen joukko poliiseja ja ulosottomiehia jotka halusivat selvittaa rahojani alkuperaa mutta siina ne astuivat miinaan. Eihan minun tarvitse mitaan sanoa jos ei minua jostain rikoksesta epailla. Kaiken lisaksi oli turvallisesti jattanyt rahat kotiin.
Tein kantelun eduskunnan asiamiehelle mutta ainoa seuraus oli etta poliisi ei enaa saanut pidattaa pasiia kun anosi oleskelulupaa ja vastaavia lupia.
Nain Suomessa viela 2000 luvulla.
Joka tapauksessa Helixilta sitten tuli Euroopan malli mutta jostain syysta nimi vaihtui SPAZIOKSI ja FUSIONIKSI. Niita mina toin muutamia kappaleit. Taisn tuoda niita Yamaha Majastetyjakin ennen kuin Arwidssin aloitti niitten tuontia. Nythan Maxiskootterit on tusina tavaraa mutta silloin ei ollut.
Mita tulee niihin DREAM:in valmistuslukuihin niin minulla ei ole varmaa tietoa. Niitahan on myös ollut montakin eri mallia, osa HRC:n valmistamia.
Jos Sinun pyorasi on kiertanyt Hameenlinnan kautta niin se on varmaan minun maahantuoma. Moin useampi niita yhdelle hammasteknikolle Hameenlinnaan.Hankin taisi ostaa Brandtin loppuvaraston.
Siina kai kaikki talla kerralla
MP-TERVEISIN HIKO