Kirjoittaja Aihe: Volovoja..  (Luettu 67922 kertaa)

Heinäkuu 09, 2012, 23:45:42 ip
Vastaus #15

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lullisin minäkin, että ei ainakaan huonompaan suuntaan ole menty moottoreiden materiaalien suhteen.

Tuo Pyhimys-Volvon kone on kuitenkn 40-luvun peruja ja sen aikaisiin koneisiin verrattuna se on keskimääräistä lujempi kampe. Lienevätkö ruottalaiset muuttaneet välillä moottorin valun koostumusta vai tuliko kerrasta hyvä?

Heinäkuu 10, 2012, 00:49:05 ap
Vastaus #16

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Oikein olen ollu tyytyväinen tuohonkii kymppiventtiilisseen Volovoon.

Onkohan se nyt ollu jotakii 6 - 7 vuotta meillä, ja mittarissakii on vasta vajaa 370 tkm, mitä lukemaa on todennäköisesti runkattu edeltäjien toimesta muutamia kertoja taappäin.
Sen kun vaan lurrauttaa reilun kympin penssaa tankkin, ja lissää puolisen litraa öljyä konneeseen sattaa kilometriä kohti, niin aina mennään . ;D

Ja toinen kakskymmenventtiilinen Volovo kulukee lyhyviä matkoja himpun alle kuuven litran, eikä semmosilla matkoilla ees tarte välillä pyssäytellä öljyjen kanssa lotraamaan.  :P
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2012, 01:05:41 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Heinäkuu 10, 2012, 09:05:28 ap
Vastaus #17

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Ihan itse :-)
Missään jutussa ei kerrota monesko moottori tuossa pyhimyksessä on menossa. Tuskin on enää alkuperäinen Volvon B18 tai lienee ainakin putkitettu uudelleen. Toisaalta Volvon kone on melko paksua valua. Omasta PV:n B18 moottorista porattiin n.4mm pyttyjä isommaksi, kun B18 mäntiä ei enää löytynyt seuraavalle ylikoolle. B20 std mäntä on tällä hetkellä PV:ssä paikallaan ja 95 000km ajettu.

... tekstissä on kohta " Konepellin alla hurisee alkuperäinen moottori ja lähes kaikki muukin on alkuperäistä."...
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Heinäkuu 10, 2012, 19:31:14 ip
Vastaus #18

Henri Lipsanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Heinäkuu 10, 2012, 20:51:02 ip
Vastaus #19

Jouko Pajunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oikein olen ollu tyytyväinen tuohonkii kymppiventtiilisseen Volovoon.

Onkohan se nyt ollu jotakii 6 - 7 vuotta meillä, ja mittarissakii on vasta vajaa 370 tkm, mitä lukemaa on todennäköisesti runkattu edeltäjien toimesta muutamia kertoja taappäin.
Sen kun vaan lurrauttaa reilun kympin penssaa tankkin, ja lissää puolisen litraa öljyä konneeseen sattaa kilometriä kohti, niin aina mennään . ;D

Ja toinen kakskymmenventtiilinen Volovo kulukee lyhyviä matkoja himpun alle kuuven litran, eikä semmosilla matkoilla ees tarte välillä pyssäytellä öljyjen kanssa lotraamaan.  :P

Meillä on kymmenventtilisessä tuo suhde toisinpäin, tyyliin: täytetään öljyt ja tarkastetaan bensa.

20 venttiilisellä ajotietokone näyttää 12.2 litraa sataselle, lieneeköhän tuossa jotain vikaa?  ??? Aika tasaisesti viime syksystä asti.

Heinäkuu 10, 2012, 21:12:11 ip
Vastaus #20

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun volvoista puhutaan niin pruukaa tulla joskus mieleen legendaarinen volvo mies  http://fi.wikipedia.org/wiki/Matti_Markkanen haastattelu http://areena.yle.fi/radio/1446399
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2012, 22:50:45 ip kirjoittanut lasse roholm »

Heinäkuu 11, 2012, 07:10:07 ap
Vastaus #21

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

20 venttiilisellä ajotietokone näyttää 12.2 litraa sataselle, lieneeköhän tuossa jotain vikaa?  ??? Aika tasaisesti viime syksystä asti.

Kyllä meilläkii saalle kilometrille vie aika lähelle tuota, mutta tuota 100 km :ä puolta lyhemmän matkan piäsee kyllä puolta vähemmällä.:P

Mutta tuo Volovon kulutus tuntuu silti ihan kohtuulliselta, kun on joskus omistanu semmosen pensa Ransitin joka vei 15 litraa viijellätoista kilometrillä. Äkkiä laskettuna litran per. kilometri. ::)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2012, 07:16:44 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Heinäkuu 11, 2012, 08:49:03 ap
Vastaus #22

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
5-pyttyisillä bensakoneilla tosiaan Volvossa on taipumus popsia öljyä. Mikähän siinäkin on. Audinkin 5-pyttyiset harrasti samaa kyllä. Volvossa muistaakseni sylintereiden välissä ei ollut vesikanavia tms, ja pytyt lähellä toisiaan. Muuta erikoista ei kai siinä koneessa pitäisi olla. Nykyautoissa kyllä itse moottori kestäisi vaikka mitä, mutta vikaantuvia sähkölaitteita on enemmän. Lyhyessä ajassa ajettuna ne voi kestää suuria kilometrimääriä, mutta luulisi 30-vuotiaana jo vähän temppuilevan. Kaikkien aikojen vähävikaisimmat kipot teki minun mielestä Toyota vuosina 92-95, ja sen ikäiset ei edes ruostuneet. Itselläkin 400 tkm ajettu bensatojo, jossa korjauskustannukset 6 vuoden ja yli 150tkm ajalta luokkaa 200e.. Muuten ne oli sitten tosiaan kippoja ajoltaan.

Tuo 940 oli 600 tkm ajettunakin täysin natisematon ja hiljainen jämerä laite. 2000-luvun V70:llä mitä olen ajanut, niin ei ole niin jämerä enää.

Heinäkuu 11, 2012, 09:36:36 ap
Vastaus #23

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Mulla oli -98 Audi A6  2,4 litran bensakoneella ( V6)  se nyt ei varsinaisesti syönyt öljyä, mutta pirulainen ruikki sitä parkkipaikalle ja muuallekin joten lisäämään joutui koko ajan, on se kumma että tommonen premium (muka) autotehdas ei osaa tehdä öljytiivistä moottoria....Tuttu audiasentaja sanoi nähneensä 14 vuoden aikana yhden ( 1 kpl) v6 audin joka ei vuotanut öljyä..... bensaa paloi kans aika tavalla, se ilmeisesti ei kuitenkaan vuotanut ulospäin vaan se ketale söi kaiken....Olis ne öljyvuodot voinut kuulemma korjatakin, mutta hintaa työlle ja osille olis tullut tonni-kaks.....Joten möin sen pois kun sain kohtuutarjouksen.

No nyt alla on -98 tiisseli-Audi A4 1,9 tdi, se kuluttaa löpöä 4-5 litraa sataselle ja öljyt pysyvät siellä missä pitääkin.
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Heinäkuu 11, 2012, 09:47:51 ap
Vastaus #24

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Mä taas olen omistanut kolme farmari-Volvoa, hyvia ja komeita ovat olleet. tosin olen vaihtanut ne uuteen jo 200.000 km kohdalla.
Lisäksi olen ollut samassa koulun vanhempainyhdistyksessä Volvo-Markkasen kanssa. Ja tämä tarina on tosi! :P
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Heinäkuu 11, 2012, 09:56:29 ap
Vastaus #25

Stefan Holmström

• Vieras
Kyllähän tällaisella kehtais ajella  8)

[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 11, 2012, 10:50:26 ap
Vastaus #26

Vesa Takala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • V.I.P. jäsen
Kyllähän tällaisella kehtais ajella  8)

Mulla olis tuossa ikkunan alla tuollainen ja vettä sataa.
Niin se on tosin umpikaappi malli ja valkoinen. :police:
Yksi veteraanimoottoripyörä liikenteessä vastaa kymmentä museossa!

Heinäkuu 11, 2012, 11:26:04 ap
Vastaus #27

Atro Jaako

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Missään jutussa ei kerrota monesko moottori tuossa pyhimyksessä on menossa. Tuskin on enää alkuperäinen Volvon B18 tai lienee ainakin putkitettu uudelleen. Toisaalta Volvon kone on melko paksua valua. Omasta PV:n B18 moottorista porattiin n.4mm pyttyjä isommaksi, kun B18 mäntiä ei enää löytynyt seuraavalle ylikoolle. B20 std mäntä on tällä hetkellä PV:ssä paikallaan ja 95 000km ajettu.
B18 lohkosta saa helposti porattua 2,2 litraisen, isot pojat on porannut jopa 2,4 litraisia.
Ei siitä heti porausvara lopu.
Muistaakseni tuosta pyhimyksestä oli jossain vaiheessa juttua, että siihen oli vaihdettu moottori, josko siihen olisi nyt palautettu kunnostettu alkuperäinen.

AJ
Asioilla on tapana järjestyä

Heinäkuu 11, 2012, 12:59:46 ip
Vastaus #28

Ilkka Ylipekkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Foorti ei oo auto eikä piika ihminen.............................

Heinäkuu 11, 2012, 13:02:25 ip
Vastaus #29

Kari Vähäkainu

• Vieras
B18 lohkosta saa helposti porattua 2,2 litraisen, isot pojat on porannut jopa 2,4 litraisia.
Ei siitä heti porausvara lopu.
Muistaakseni tuosta pyhimyksestä oli jossain vaiheessa juttua, että siihen oli vaihdettu moottori, josko siihen olisi nyt palautettu kunnostettu alkuperäinen.

AJ

Minulla oli 2,3 tai 2,4 litraseksi porattu B20, muistaakseni volkkarin männillä. Vauhtipyörä äärimmilleen kevennetty, kantta laskettu tollaset 3 senttiä, puristuksia riitti... Joku hemmetin jyrkkä nokka, peltisarjat ja 2 2-kurkkusta Weberiä. Potki suht kivasti, vaihdelaatikot ja kardaanit eivät oikein meinanneet kestää riuhtomista. Asfaltilla kiihdytettäessä sai etupyörät irti tiestä. Polttoaineenkulutus oli legendaarista, en edes uskaltanut tarkasti laskea sitä mutta vei noin 35-40 litraa sataselle suht nätillä ajolla.