Kirjoittaja Aihe: Pappaan vääntöä!  (Luettu 47817 kertaa)

Maaliskuu 14, 2015, 18:22:24 ip
Vastaus #30

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oletko jo poistanut paisuntakammion sisältä ylimääräisen pakokäyrän pätkän? Sehän myös rajoittaa kierroksia. Muistaakseni jotain about 10 cm sitä pakokäyrää voi lyhentää.
Mulla on alakautta putki, taidat puhua yläkautta menevästä putkesta? Toi alakautta menevä putki on minusta erikoinen, kun sehän on käytännössä ns. suora putki. Vaimentimen lopussa on kaksi peltilevyä, joissa molemmissa n. 8mm reikä ja ihan uloimmassa osassa n. 8mm pilli.

Täällähän se näkyy: http://www.kotinet.com/korkki/faktaa/varaosaluettelot_tunturi/tunturi_mopedin_varaosaluettelo_mallit_60-94.pdf sivu 58. En ymmärrä, missä kohtaa se ylimääräinen pakokäyrä olis? Mulla siis toi ylin pakoputki sivulla 58.

Puhun sekä ala-että yläkautta menevästä. Piirsin oheisen alakautta menevän putken kuvan selvennykseksi. Paisuntakammion/äänenvaimentimen sisällehän menee yleensä "ylimääräistä" pakokäyrää. Muistaakseni pakokäyrä on alkuperäisenä n. 50 cm pitkä  ja sen voi lyhentää n. 40 senttiin, siten että äänenvaimentimen sisälle menee vain muutama sentti pakokäyrää, joka riittää tiiviiseen liitokseen. Katso kuvaa, punaisella merkitty osa se "ylimääräinen" kierrosrajoitin. Kävin juuri mittaamassa omasta mopostani: pakokäyrä on 38 cm pitkä ja sitä menee äänenvaimentimen sisälle vain muutama sentti, siihen asti kun laajeneva osa alkaa. Liitoskohta on tuolloin juuri jalkatapin kohdalla, ja äänenvaimennin tulee melkein pakokäyrän mutkaan juureen asti.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2015, 18:44:40 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 40 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Maaliskuu 14, 2015, 20:18:33 ip
Vastaus #31

Mika Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oletko jo poistanut paisuntakammion sisältä ylimääräisen pakokäyrän pätkän? Sehän myös rajoittaa kierroksia. Muistaakseni jotain about 10 cm sitä pakokäyrää voi lyhentää.
Mulla on alakautta putki, taidat puhua yläkautta menevästä putkesta? Toi alakautta menevä putki on minusta erikoinen, kun sehän on käytännössä ns. suora putki. Vaimentimen lopussa on kaksi peltilevyä, joissa molemmissa n. 8mm reikä ja ihan uloimmassa osassa n. 8mm pilli.

Täällähän se näkyy: http://www.kotinet.com/korkki/faktaa/varaosaluettelot_tunturi/tunturi_mopedin_varaosaluettelo_mallit_60-94.pdf sivu 58. En ymmärrä, missä kohtaa se ylimääräinen pakokäyrä olis? Mulla siis toi ylin pakoputki sivulla 58.

Puhun sekä ala-että yläkautta menevästä. Piirsin oheisen alakautta menevän putken kuvan selvennykseksi. Paisuntakammion/äänenvaimentimen sisällehän menee yleensä "ylimääräistä" pakokäyrää. Muistaakseni pakokäyrä on alkuperäisenä n. 50 cm pitkä  ja sen voi lyhentää n. 40 senttiin, siten että äänenvaimentimen sisälle menee vain muutama sentti pakokäyrää, joka riittää tiiviiseen liitokseen. Katso kuvaa, punaisella merkitty osa se "ylimääräinen" kierrosrajoitin. Kävin juuri mittaamassa omasta mopostani: pakokäyrä on 38 cm pitkä ja sitä menee äänenvaimentimen sisälle vain muutama sentti, siihen asti kun laajeneva osa alkaa. Liitoskohta on tuolloin juuri jalkatapin kohdalla, ja äänenvaimennin tulee melkein pakokäyrän mutkaan juureen asti.

Jopas oli hyvin havainnollistettu  :laugh: . En tuota olisi itse tajunnutkaan tarkastaa. Kiitoksia hyvästä vinkistä.

Maaliskuu 14, 2015, 21:23:40 ip
Vastaus #32

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olepa hyvä. Kerro sitten miten kävi. Itse olen tuon tempun usealla mopolle tehnyt ja kierrosherkkyys siitä on parantunut.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2015, 21:25:43 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Maaliskuu 14, 2015, 23:13:34 ip
Vastaus #33

Kari Vähäkainu

• Vieras
Breakissa pakokäyrä uppoaa noin puoleen väliin äänenvaimentajaa. Napsaisin liiat pois, keväällä saan tietää kuinka kävi kun otan mopon ulos ja ajelen sillä.

Maaliskuu 17, 2015, 13:08:41 ip
Vastaus #34

Mika Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Löysin itseasiassa hyvän kuvan Super Sportin äänenvaimentajan rakenteesta:

https://picasaweb.google.com/tunturinmopot/MopedinHuoltokirja1984#5463011899945953474

Minä en ymmärrä, mitä virkaa on osalla nr. 2 "välikammion kanavaputki", koska siinä ei mielestäni ole reikää, vaan on umpinainen. Korjatkaa, mikäli olen väärässä. Lisäksi välikammion reiät ovat vakiona onnettoman pienet, että ei ihme jos ahdistaa. Muistaakseni halkaisijaltaan noin 6mm.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2015, 13:11:03 ip kirjoittanut Mika Toppinen »

Maaliskuu 17, 2015, 13:37:07 ip
Vastaus #35

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa

https://picasaweb.google.com/tunturinmopot/MopedinHuoltokirja1984#5463011899945953474

Minä en ymmärrä, mitä virkaa on osalla nr. 2 "välikammion kanavaputki", koska siinä ei mielestäni ole reikää, vaan on umpinainen. Korjatkaa, mikäli olen väärässä. Lisäksi välikammion reiät ovat vakiona onnettoman pienet, että ei ihme jos ahdistaa. Muistaakseni halkaisijaltaan noin 6mm.

En ole itse tuota äänenvaimenninta purkanut, vain tarvikeversion , joka on erilainen. Mutta outoa on, jos putki 2 on tukossa. Ei ihme jos ahdistaa, silloinhan kaasut pääsevät vain rei'istä nro 3 eteenpäin. Näyttää myös siltä, että kaasut kulkevat vain etummaisen reiän nro 3 kautta loppuosaan. Kannattaisi suurentaa noita reikiä nro 3. (paitsi jos haluaa 100% alkuperäisen museomopon).
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 17, 2015, 13:39:37 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »

Maaliskuu 17, 2015, 14:49:00 ip
Vastaus #36

Juhani Majamäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Maaliskuu 17, 2015, 16:06:20 ip
Vastaus #37

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ohi aiheen mutta mennään sitte kunnolla! :P

https://www.youtube.com/watch?v=46GdaB1rQWo&feature=share

Voi olla vähä hätäne. Kuka tuolla uskaltaisi edes ajaa...

Maaliskuu 17, 2015, 19:20:50 ip
Vastaus #38

matti perätalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa

On siinä kanavaputkessa reikä läpi asti niin kuin kuvassa on. Toinen seinämä on vaan tosi lähellä sitä putken päätä. Ite en oman super sportin pakoputkesta taskulampulla erottanut onko läpi reikä vai ei nii kokeilin eka meisselillä kunnolla niin tuli pieni reikä tuohon seinämään.. sitten kokeilin pienellä rautatangolla jonka toisen pään käänsin 90 asteen kulmaan niin kyllä se siihen kanavaputken toiseen reunaan tarttui, kun työnsi läpi ja veti. Hirveän isoa 90 mutkaa ei kannata tehdä tangon päähän jos haluaa kokeilla meneekö läpi :)

Maaliskuu 17, 2015, 20:25:57 ip
Vastaus #39

Mika Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

On siinä kanavaputkessa reikä läpi asti niin kuin kuvassa on. Toinen seinämä on vaan tosi lähellä sitä putken päätä. Ite en oman super sportin pakoputkesta taskulampulla erottanut onko läpi reikä vai ei nii kokeilin eka meisselillä kunnolla niin tuli pieni reikä tuohon seinämään.. sitten kokeilin pienellä rautatangolla jonka toisen pään käänsin 90 asteen kulmaan niin kyllä se siihen kanavaputken toiseen reunaan tarttui, kun työnsi läpi ja veti. Hirveän isoa 90 mutkaa ei kannata tehdä tangon päähän jos haluaa kokeilla meneekö läpi :)

Minäkin taskulampulla sihtailin ja kokeilin pienellä ruuvimeisselillä... Pakko kai se on uskoa, että ei umpinainen ole sitten se kanavaputki  ??? . Niitä välikammion reikiä voisi porata isommaksi, kun minulla ne oli näköjään aivan tukossa. Rautalangalla sörkin auki sitten.

Maaliskuu 30, 2016, 12:53:05 ip
Vastaus #40

Tuomas Myllykoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
http://www.puchverkstan.se/?m=7&s=3&p=2

Onkos nuo puchverstaan sylinterit samoja kuin mitä voimakone myy? Onko noissa 5.5, 7 ja 8hv versioissa muuta eroa vakiosylinteriin kuin isompi poraus, vai onko ylösvirtauskanavissa eroa? Kaikki sopinevat ilman lohkojen avarrusta?

Vääntöä kaipaisi hieman lisää tuohon jalkatapilliseen automaattiin, kuitenkin alkuperäinen ulkonäkö säilyttäen. Alkuperäistä sylinteriä ei raaski viilailla.

Kaasuttimeksi voisi sopia varmaankin tuo puchverstaan myymä 17mm bing + kurkku, osanro F-00215? Pidemmällä kurkulla saanee paremmin vääntöä alakierroksille,vrt. tuo suoraan sylinterin kylkeen tuleva 15mm bing. Vai ovarko nämä bingit surkeita kiinankopioita, ja näiden sijaan kannattaisi sijoittaa rahansa dellorton bhbg tai vastaavaan kaasuttajaan?

Olisiko suosituksia alkuperäisen kaltaisesta pakoputkesta, missä olisi tuollaiseen isompaan sylinteriin passaava alkuperäistä isommalla halkaisijalla oleva alkukäyrä? Metrakit Muffler löytyisi jostakin tuolta tallinbperukoilta, mutta se ei ole oikein enää alkuperäistä ulkonäköä mukaileva, eikä se suoriltaan sopisikaan runkoon.
Tallissa Tunturi ja Öglaend kalustoa

Maaliskuu 30, 2016, 16:17:23 ip
Vastaus #41

Jarkko Merisalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vastauksena Tuomakselle, minä sain paappaan ihan kohtalaisesti alavääntöä ja hieman myös huippunopeutta lisää kun laitoin nämä:

http://www.puchshop.de/engine-parts/exhaust/28mm-exhaust-manifold-puch-mv-vs-ds-50.html

http://www.puchshop.de/engine-parts/exhaust/cigar-exhaust-28mm.html

http://www.puchshop.de/carburetor/carburetor-sets/bing-12mm-carburettor-for-ms-vs-mv-ds-vz3.html

...Tosin tuon 12mm kaasarin tilasin kiinasta. Veikkaan että tuo isompi alkukäyrä+pakoputki (sekä isompi että hengittävämpi) auttoivat eniten. Nyt tähän viimeisimpään (Pappa 1965) laitan saman pakopuolen, ja tämän:

http://www.puchshop.de/carburetor/carburetor-sets/bing-15mm-carburetor-for-ms-vs-mv-ds-vz3.html

Ensinmainitulla kokonaisuudella liikkeellelähtö kakkosvaihteella oli samanlaista kuin vakiopaapalla liikkeellelähtö ykkösvaihteella. Voin ilmoitella myöhemmin onko meno merkittävästi hurjempaa tuolla 15mm kaasarilla.
Kun tekee itse, saa just semmosen kun sattuu tulemaan.

Maaliskuu 31, 2016, 00:07:51 ap
Vastaus #42

Antti Mäki-Paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Yamahamaha
Sekaannutaas itsekin tähän keskusteluun.

Papassa ja suurimmassa osassa muissakin Pucheista mäntä peittää akk:ssa luokkaa 2mm pakoaukkoa ja huuhteluita. Myös ykk:ssa männän laki jää jonkinverran tiivistepinnan alapuolelle. Tästä on selvitty sillä, että ylätiivistepinnasta sorvataan n.3mm (tämä on ollut hieman tapauskohtainen, kannattaa tarkistaa ennenkuin tekee!) ja korotetaan sylinteriä sen palttiarallaa 2mm. Näin saadaan aukot aukeamaan kunnolla ---> lisää aukioloaikaa ---> lisää tehoa! :o
Ainakin Papiskan sylinterin imupuoli on todettu tarpeeksi virtaavaksi ainakin 12mm kaasarille, pakopuoli taasen on melko ahdas. 1mm korkeutta ja 2mm leveyttä lisää pakoaukolle auttavat asiaa, pakokanava on myös syytä avartaa pakokäyrälle sopivaksi. Jos pakoaukon korkeutta on muutettu, on hyvä tarkistaa aukioloaika astekiekolla ja pätkiä imuhelmaa männästä sen mukaan. Kuulemma aukioloasteet saisi olla kutakuinkin 1:1 paon ja imun kesken, itse olen tykännyt jättää imuajoituksen n.20 astetta pienemmäksi pakoon nähden (esim. paon aukiolo 190 astetta, imu 170). Vakiosylinterissäkin auttaa kun männän imuhelmaa lyhentää 2-3mm.

Kansi on myös melko onneton vakiona. Laskeakin sitä saa mutta se ei poista sitä tosiasiaa että palotila muistuttaa pesusaavia. Tällainen olisi hyvä profiili:
http://www.puchshop.de/engine-parts/cylinder/cylinderhead-60cc-puch-mv-vs-ds-vz-o-ring.html
Elikkä palotilassa on tuollainen paljealue, squishband. Sitä ei vakiokanteen oikein saa muuten kuin täyttöhitsaamalla ja koneistamalla. Männän ja paljealueen välys olisi hyvä olla luokkaa 1-1,2mm, joka ei taatusti riko kiertokankea tai laakereita. Välyksen voi mitata vaikka teippamalla pätkän tinalankaa männän laen leveydeltä, kirraamalla kannen paikalleen vaikka käytetyn tiivisteen kanssa, pyöräyttämällä parikertaa konetta, irrottamalla kannen ja työntömitalla litistyneen langan mittaamalla.

Papassa se imukaula on myös melkonen pullonkaula hirveellä kulmalla, siihen kannattaa kehitellä joku juohevampi ratkaisu, parantaa virtausta oleellisesti. Tuollainen Jarkon linkkaama 12mm lyhytkurkkuinen Bingikään ei ole huono vaihtoehto.

Pakoputkista en jaksa alata vääntämään, noi vakiomalliset kun toimii vain ja ainoastaan äänenvaimentimina, niistä puuttuu kutakuinkin kaikki 2-tahdin putkessa vaaditut ominaisuudet. Itse laikkasin yhden kovia kokeneen Sportin putken poikki melkopian sen kiinnityskorvakkeen takaa ja taiteilin siihen jonkinlaisen vastakartion sisäänvedettyine loppupilleineen. Lopuksi sitten se vakio peräosa siihen päälle kulissiksi ja kyllä sinne hieman lisää hönkää olevinaan saikin.

Että semmosta. Ei muutakuin Tiittasta, Blairia ja muita 2-tahdin suurmiehiä lukemaan ja pikkasen virittelemään!
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Kawasaki KS125 '74
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Maaliskuu 31, 2016, 10:03:22 ap
Vastaus #43

Hannu Saarni

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on tuollainen puch magnum ja jo sitä kasatessa vähän ihmettelin, kun nuo vakiotiivisteet oli liian pieniä, että jouduin niitä viilailemaan, että olis samankokoiset aukkojen kanssa. No vasta myöhemmin näin tiedoista, että tää kone onkin vakiona 3,75 heppanen. Tässähän on vakiona 17mm kaasari, sinänsä potentiaalia puuttuu, kun imukaula on vaan 15mm....pakoputki ei mielestäni ole toimiva, että varmaan hyvä tehari tois todennäköisesti reippaasti lisätehoa?

Ostin hetken mielijohteesta sellaisen kesken jääneen projektipuchin(oli siis purettu laatikkoon) siinä näyttäiskin olevan joku virityssylinteri, missä on ihan törkeen kokoiset aukot ja mäntäkin näyttää aikamoiselta(en ole avannut konetta) samanlaisella 17mm bingillä tuotakin ilmeisesti on ajeltu, aukot kyllä vaatis isompaa... saas nähdä kummonen on, kunhan sen käymään saan  ???

Maaliskuu 31, 2016, 11:51:04 ap
Vastaus #44

matti perätalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kansi on myös melko onneton vakiona. Laskeakin sitä saa mutta se ei poista sitä tosiasiaa että palotila muistuttaa pesusaavia. Tällainen olisi hyvä profiili:
http://www.puchshop.de/engine-parts/cylinder/cylinderhead-60cc-puch-mv-vs-ds-vz-o-ring.html
Elikkä palotilassa on tuollainen paljealue, squishband. Sitä ei vakiokanteen oikein saa muuten kuin täyttöhitsaamalla ja koneistamalla. Männän ja paljealueen välys olisi hyvä olla luokkaa 1-1,2mm, joka ei taatusti riko kiertokankea tai laakereita. Välyksen voi mitata vaikka teippamalla pätkän tinalankaa männän laen leveydeltä, kirraamalla kannen paikalleen vaikka käytetyn tiivisteen kanssa, pyöräyttämällä parikertaa konetta, irrottamalla kannen ja työntömitalla litistyneen langan mittaamalla.

Eikös pappaan ole saanut alunperinkin korkeapainekantta?. Ainakin 2000-luvun alussa tilasin reunasen pentiltä joka oli ostanut tunturin loput varastot, korkeapainekannen tai siinä tuli pieni sekaannus ja vahingossa tilasin sen kannen :laugh:. Kansi oli muistaakseni ulospäin ihan normikannen näköinen eli ei ollut höylätty niitä kannakkeita pois alapinnalta, mutta palotila oli erimallinen ja pienempi muistaakseni. Kyllä sillä ja parilla muulla jutulla tuli tuli vauhtia pappaan :D  Edit: Finmopon sivuilta löysin yhden korkeapaine kannen, mutta siinä kannessa mikä omassa papassa oli erilaisempi palotila :D http://www.finmopo.fi/korkeapaine-kansi-puhallin-sylinteriin-puch-p-1425.html
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2016, 12:04:49 ip kirjoittanut matti perätalo »