Ja jotta voimme sotkea asiaa lisää, myös alkuperäistä vastaava merkkivaraosaäänenvaimennin voi olla muutoskatsastusta vaativa. Sekavaa...
Siis. Mulla oli pyörään vaihdettu putket. Käytin ennen tätä nykyistä pykälämuutosta katsastuksessa eivätkä kelvanneet. No, vaihdoin alkuperäisen (sen joka oli tehtaalta lähtiessä ollut paikoillaan) takasin. Kun pyörässä oli välillä olleet toiset putket, katsastaja oli sitä mieltä, että nyt meni silti prosentit ja pönttö merkitään tarvikevaimentajaksi. Yritin selittää, että kyllä tämä alkuperäinen on. "Joo, joo. Mutta kun sitä ei voi mitenkään todistaa, niin se on tarvikevaimennin".

Itse olen samaa mieltä katsurin kanssa. Kaikken oikeusturvan takia olisi hyvä, että voisi esim. valokuvin todentaa muutoskatsastetut ulkoasun. Tiedän, se estäisi nykyisen keplottelun. Ei tämä nykyinenkään tila ole hyvä. Nythän polliisi voi sano, että olet kuitenkin muuttanut jotain, käyppä katsastamassa.
Ja Poliisi on aina oikeassa, myös olleessaan väärässä. Näin kerrottiin vasta lehdessä.