Kirjoittaja Aihe: Taloprojekti (-projekteja)  (Luettu 161585 kertaa)

Joulukuu 08, 2011, 10:05:37 ap
Vastaus #195

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

Nyt kun vielä saataisiin tämän ketjun aloittaja, Uula, ymmärtämään noitten verhouksen vaakasuorien linjojen merkitys ja tärkeys.  :)

Hyvää Itsenäisyyspäivää!

t. Jukka

Itse olen sitä mieltä, että mielummin suuntana ylöspäin kuin tuolleen vakaasti vaakaan... ;)

Ei sillä, makuja on monia. Tuohonkin kävis moni verhoilu. Valitsin klassisen "lato-tyylin".

Hyvä valinta minun mielestä. Kuuluu näihin meidän viiskytlukuisiin :) Ja sitäpaitsi mittasuhteet on kyllä sellaiset tuossa sinun talossa, ettei siihen oikein luontevaa tasakertaa markkeeraavaa vaakalinjaa saisikaan. Jos sivuseinät olisivat matalammat tai vintin ikkunat korkeammat niin ehkä sitten... Mutta alunperin tuohon malliin tosiaankin "kuuluu" pystylauta saumarimoilla (hyvä ettet laittanut lomalaudoitusta) tai sitten rappaus.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 08, 2011, 10:18:12 ap
Vastaus #196

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvä valinta minun mielestä. Kuuluu näihin meidän viiskytlukuisiin :) Ja sitäpaitsi mittasuhteet on kyllä sellaiset tuossa sinun talossa, ettei siihen oikein luontevaa tasakertaa markkeeraavaa vaakalinjaa saisikaan. Jos sivuseinät olisivat matalammat tai vintin ikkunat korkeammat niin ehkä sitten... Mutta alunperin tuohon malliin tosiaankin "kuuluu" pystylauta saumarimoilla (hyvä ettet laittanut lomalaudoitusta) tai sitten rappaus.

Osittain tietenkin makukysymys se rappauskin. Lomalauta olis ollut jo melkoinen tyylirikko! Rappaushan tuossa on ollut ilmeisesti jo uudesta lähtien. Kuten naapuruston muissakin vastaavissa. Itsekkin lähdin siitä ajatuksesta, että se rimalauta siihen kuuluu. Verhoilun materiaalina siis 20X145 ja 20X45.

Katsotaan jos tänään ehtis valosan aikaan jonku kuvan näpsästä.

Joulukuu 08, 2011, 22:11:54 ip
Vastaus #197

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eipä kellään varmaan tämä saman jankkaaminen kiinnosta, mutta taas kuvaa samasta aiheesta.

Joulukuu 08, 2011, 22:38:51 ip
Vastaus #198

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiinnostamiseen en ota kantaa, mutta noi pystyrimat. Meidän työnjohtajalla oli vaikeaa, kun mää vaadin niihin semmoiset pyöreät seevaukset kulmiin. Ei muuten maksanut yhtään enempää kuin tavallinen höylätty. rima.
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com

Joulukuu 09, 2011, 09:04:40 ap
Vastaus #199

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Mistäs hommasit seevatut rimat? Meillä on ihan tavalliset saumarimat talossa mutta kuistin rimoitus on vähän prameampaa mallia, sellainen hieman kovera viiste molemmin puolin. Ja uusimisen tarpeessa osittain. Meinasin etten rupea niitä skrapaamaan ja etsimään samanlaisia varaosiksi, vaan laitan kaikki rimat uusiksi. Mukavan herraskainen olemus tulee noista muotohöylätyistä rimoista tällaiseen tyyppitorppaankin. Kuistissa on myös tasakerran kohdalla vaakalauta, ja vintillä puoliympyrän muotoinen pikkuikkuna. Nämä ovat talon alkuperäisissä kuvissa jo mukana, ei mitään jälkikäteistuunausta.
Kari

Joulukuu 09, 2011, 10:52:07 ap
Vastaus #200

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Täyttä varmuutta ei ole, mutta todennäköisesti.
Rima on 23 x 45 koverin seevauksin. Paperissa (keräyslähete) on monensorttista nimeä; urakkafirmaa, starkkia ja Honkapuu Nieminen. Pitäisin viimeistä todennäköisenä puutavaratoimittajana.

Honkapuu Nieminen Oy
Hanhijärventie 57
39360 Komi
0400 627 304
honka@kolumbus.fi
      www.hannukolm.com

Joulukuu 09, 2011, 11:16:11 ap
Vastaus #201

Tommi Halonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miulla on sellanen 111 vuotias hirsirunkoinen taloprojekti jossa myös asumme projektin edetessä. Vastikään pari vuotta sitten valmistui yläkertaan noin 80 neliöö huonetilaa lisää ja pari vuotta sitä ennen uusittiin täysin noin 30 % alapohjasta (rossipohja). Loput 70 % uusitaan kun varallisuus sallii. Teen kaiken iha ite, köyhä kun olen. Puusepän oppia ei ole, tekiessä oppii kantapään kautta :)
Sähköt ja putket vedin kans iha ite.... ammattitaidolla tietty.

Porakaivon pumppu saattaa kohtapuoliin olla kans huoltoa vaille, näyttää olevan asennettu 1992. Kuinkas usein noita pitäis tarkastaa????

Joulukuu 09, 2011, 12:12:30 ip
Vastaus #202

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Teen kaiken iha ite, köyhä kun olen. Puusepän oppia ei ole, tekiessä oppii kantapään kautta :)
Sähköt ja putket vedin kans iha ite.... ammattitaidolla tietty.

Se on tuo taloudellinen köyhyys kyllä ikuinen riesa. Se on korvatta henkisellä (ei hengellisellä) rikkaudella.

Itsekkin tekisin kaiken itse, jos varallisuus antaisi periksi. Ongelmana on vain se, että niin kauan kuin talo ei ole asuttava, on asuttava muualla. Ja sekin maksaa. Julkisivu/eristysremppaan menee n. puolet materiaaleihin ja puolet työmiehille kun purkavat ja kasaavat. Mutta homma hoituu reilussa kuukaudessa. Mielestäni ei mene raha siinä hukkaan. Ja tuetaan paikallista. Itselläni menisi samaan työhon varmaan puolivuotta. Tai vähintään vuosi jos olisin töissä samaan aikaan. Onneksi näillä perukoilla työmiesten palkat ovat kohtuullset. Vielä kun itse pääsis samoille palkoille...

Putkitöissä on ammatilainen, mutta hyvään tarkoitukseen menee nekin rahat. Tuen paikallista yrittäjää joka samalla opettaa poikaansa ammattiin. Sieltä tulee putkimies ainakin kolmannessa polvessa (oliko putkimiehiä aikaisemmin?). Ja eipähän tarvi miettiä liitosten pitävyyttä. Valmistelutyöt tosin olen hoitanut.

Sähköissä auttaa isä. Häneltä löytyy nippu riittäviä pätevyyksiä. Muut askareet (purkutyöt, kylpyhune, sauna, wc:t, lattiat, seinät, maalaukset sekä muut puleeraukset) pitää pystyä itse hoitamaan.

Ja vielä sen verran oman hännän nostamista, että vanhat muhat ja turpeet menee paikalliselle kolmen lapsen yksinhuoltaja hevos(ja poro)-yrittäjälle kuivikkeeksi...

Joulukuu 09, 2011, 14:01:26 ip
Vastaus #203

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Putkitöissä on ammatilainen, mutta hyvään tarkoitukseen menee nekin rahat. Tuen paikallista yrittäjää joka samalla opettaa poikaansa ammattiin. Sieltä tulee putkimies ainakin kolmannessa polvessa (oliko putkimiehiä aikaisemmin?). Ja eipähän tarvi miettiä liitosten pitävyyttä. Valmistelutyöt tosin olen hoitanut.

Putkityö Kämäräinen. Vettä jo kolmessa polvessa ;D

Totta tuo että pitäisi malttaa antaa ammattilaisten tehdä niin tulisi valmistakin joskus. Ei vaan ole niin paljoa semmoista selkeää minkä voisi ulkoistaa timpureille. Ulkovuorin maalaus on kyllä sellainen mitä en aio itse tehdä. Ja tuskin kaivan kasvihuoneen perustuksiakaan lapiolla ::) Mutta joku sivuvinttien käyttöönotto yhdessä huoneessa ym spesiaalimmat jutut ovat sitä luokkaa ettei ihan kelle vaan voi urakkaa antaa.
Kari

Joulukuu 09, 2011, 14:03:53 ip
Vastaus #204

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kiitokset hk, tutuhko paikka, siellä lähimetsissä tuli joskus asuttuakin. Pitääpäs rimpauttaa keväämmällä.
Kari

Joulukuu 09, 2011, 14:43:37 ip
Vastaus #205

ARI JUMPPANEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko

Putkityö Kämäräinen. Vettä jo kolmessa polvessa ;D

Heh heh, työtön poikamies jo kolmannessa polvessa! ;D

Mutta asiaan. Hieno on tuo Uulan ulkovuoraus, mulla on samanmoinen matalamallisessa talossa.
Justiinsa puolituntia sitten oli rakennustarkastajan lopputarkastus. (erittäin paljon myöhässä  ::) )(siis se tarkastus)
Vähän tuli "sakkomaksua".
Ei muuta sanomista kuin kiinteät tikkaat katolle vielä puuttuu. Täytyneepi joskus hommata, vaikka onhan tuo
nuohooja päässyt tuonne alutikkaitakin pitkin.
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"

Joulukuu 09, 2011, 14:53:15 ip
Vastaus #206

teuvo seppälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se on kumma juttu että nuohoojat ei tarvi kiinteitä tikkaita mutta tarkastajat kyllä, kummatkohan siellä katolla enempi käyvät ? Jos nuohoojilla on löysemmät pipat  :D
Tunturi Sport -75 ,Tunturi "Pappa" -81 ,Helkama Raisu-81 MYYTÄVÄNÄ ,Triumph Thunderbird -01

Joulukuu 09, 2011, 14:56:42 ip
Vastaus #207

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Se on kumma juttu että nuohoojat ei tarvi kiinteitä tikkaita mutta tarkastajat kyllä, kummatkohan siellä katolla enempi käyvät ? Jos nuohoojilla on löysemmät pipat  :D

Nuohoojilta loppuu hommat jos ei mee katolle. Tarkastajilta ei. Voi sekin vaikuttaa :)
Kari

Joulukuu 20, 2011, 22:10:21 ip
Vastaus #208

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vilautetaampa taas vähän.
Timpurit päättivät sarkansa. Kuistin "valmistumisen" kunniaksi asensin oikein jouluvalot! Viimeviikolla kytkettin lämmöt. Enää autotalli ja yksi huone on vailla lämpöjä. Yksi vesihana laskee kellarissa hallitusti vettä. Huomenna viimeistelen vessan lattian, niin pääsee rakentamaan väliaikaisen vessan. Sitten keittiön kimppuun! Eiköhän sitä viimeistään tammikuun alusta harjoitella tuolla asumista....

pahoittelen kuvien laatua. Ei riitä puhelimessa äly kuviin asti...

Joulukuu 21, 2011, 00:03:23 ap
Vastaus #209

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei tartte pahoitella, ainakaan mulle. Ne kun budjaa vuokralokerossa, ne ei ehkä ymmärrä kuviota. Kuvat kertoo ihan tarpeeksi.
      www.hannukolm.com