Terve!
Ei ole vielä toviin ajankohtaista, mutta mitenkäs se on tuon holvin päällisen eristyksen kanssa. Pitääkä holvin päälle jäädä jotain rakoa ilman kiertää, vai voinko tumpata eristettä täyteen lattialautoihin asti? Holvi on muinoin pietty.
Yhden pietyn valun päälle tehdyn lautalattian olen nähnyt ja se oli kyllä ihan täynnä purua. Meillä on kellarin kohdalla valun päällä muutama neliö lautalattiaa ja sekin on survottu täyteen kutterinpurua. Valua ei kylläkään ole pietty, mutta kuivaa siellä oli kun avasin ja oikaisin niskoja.
Eräs meni tuossa väittämänä, että pitäisi jonkinmoinen ilmanvaihto lattian alle järjestää. Syytää ei osannu selittää, enkä minäkään sitä keksinyt. Arvelin, että ajaukset oli rossipohjassa.. Yritin selittää kellarista talon alla, mutta siltikin kuulemman pitäisi ilman kiertää lattian alla...
Piki tai tervapaperihan noissa on usein alimmaisena, sitten purut päällä. Mutta ei tuohon ratkaisuun mitään ilmavälejä kuulu. Rossipohjat on erikseen. Kakspiippuisen hommasta tekee se että betoniholvi päästää ehkä hieman kosteutta ylöspäin, ja toisaalta huoneesta pukkaa kosteutta alaspäin. Että siinä mielessä saattaisi olla hengittävän rakenteen paikka. Bitumi on jonkinsortin höyrynsulku ja hyvä niin, mutta lattialautojen alle jos laittaa muovia tai muuta kovin tiivistä, niin tulee periaatteessa vääränlainen rakenne.
Itse kun uusin lattioita (rmt myös minulla ja koko talon kokoinen kellarikerros), en vaivautunut kaivautumaan puruihin, että onko siellä bitumi vai nou. Purua kuitenkin puolisen metriä, ihan kuivaa ja tiukasti pakkautunut. Hieman vajaahan se täyttö oli, joten kaivoin seinien vierestä sen verran pois että sain villalevyt mahtumaan, ja sillä purulla sitten täytin keskiosat.
Alunperin lautojen alla ei ollut paperia, enkä laittanut nytkään. Uusiksi jos olisin tekemässä, laittaisin ehkä jonkun ohuen "sanomalehtimäisen" paperin, ihan vaan senkin takia että purua meinasi mennä pontteihin, ja sitä oli yhtämittaa koolausten päällä ym paikoissa kun siinä ähräsi lautojen kanssa. Mulla muuten oli vanhat laudat maalattu pariin kertaan jollain kiiltävällä maalilla, siinä päällä lastulevyt ja 2 kerrosta muovimattoa, eli melko tiivis pinta. Laudat kuitenkin terveet ja puru kuivaa ja ihan purun hajuistakin, ei mitään dunkkista havaittavissa.
Sullahan on Uula tuo holvin päällys putsattu kokonaan, mitä meinasit eristeenä käyttää?