Kirjoittaja Aihe: Tallissa tapahtuu  (Luettu 1016369 kertaa)

Marraskuu 30, 2015, 15:07:18 ip
Vastaus #540

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kun hältä kysyi, mitäs teet, äyskäisi usein vastaukseksi "tappia kysyjän perseeseen".

Mistähän-tai mitenhän kaukaa tuokin sanonta tulee?
Minä olin Valtion Konepajalla 70-80 lukujen taitteessa,10 v yhteensä ja meillä oli sorvari joka tapasi ämpäistä suustaan: Tulppaa kysyjän persiiseen.Ja me muuthan tehtiin usein omia töitämme samaisella sorvilla ja auta armias jos joku jäi kiinni sorvattuaan puuta metallisorvilla  :o
Kyllä se jaksoi mököttää sen jälkeen ja harmitella "pilluulle" mennyttä sorviaan niinkun ois oma ollut.

Itse ei ollut pekkaa parempi,sorvasi sotevaa myös ja kaikenlisäksi teki työajalla perävaunun akseleita aina minkä talon töiltä suinkin kerkesi ja vähän ylikin.Lopultahan se riittävästi pesäömunia saatuaan perustikin siihen aikaan ihan tunnetun yrityksen ja otti loparit Valtiolta.Alkoi tuottaa ja myydä perävaunuja omalla verstaalla.

Minuu joskus harjoitteluvaiheessa  pelotti automaattisyötön käyttäminen siinä kohtaa kun pakka alkoi uhkaavasti lähestyä,että kerkiskö sen katkaista ennenkuin kipinät sinkoaa  ;)
Muutenhan tuo aika helppoa hommaa kuin heinänteko kun on vaan tarkkana ja omaa mielellään hyvän 3D hahmottelukyvyn.

Marraskuu 30, 2015, 15:28:27 ip
Vastaus #541

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Juu... Sotevan hommia tehtiin kemissäkin kun olin Ajoksessa trukkiverstaalla töissä 70-luvun loppupuolella, meillä oli yhdessä välissä korjaamopäällikköä tuuraamassa hyvänluontoinen työnjohtaja ahtauspuolelta, Paavo Skants nimeltään, hän heti tullessaan varasi yhden työpöydän ihan Soteva-hommia varten, sanoi että tämä on sitten sotevan pöytä, ja siihen ei talolle tarkoitettuja tavaroita saa laittaa, vain kunkin omia  :P
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Marraskuu 30, 2015, 15:40:40 ip
Vastaus #542

Jukka Rämä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun hältä kysyi, mitäs teet, äyskäisi usein vastaukseksi "tappia kysyjän perseeseen".

Mistähän-tai mitenhän kaukaa tuokin sanonta tulee?
Minä olin Valtion Konepajalla 70-80 lukujen taitteessa,10 v yhteensä ja meillä oli sorvari joka tapasi ämpäistä suustaan: Tulppaa kysyjän persiiseen.Ja me muuthan tehtiin usein omia töitämme samaisella sorvilla ja auta armias jos joku jäi kiinni sorvattuaan puuta metallisorvilla  :o
Kyllä se jaksoi mököttää sen jälkeen ja harmitella "pilluulle" mennyttä sorviaan niinkun ois oma ollut.

Itse ei ollut pekkaa parempi,sorvasi sotevaa myös ja kaikenlisäksi teki työajalla perävaunun akseleita aina minkä talon töiltä suinkin kerkesi ja vähän ylikin.Lopultahan se riittävästi pesäömunia saatuaan perustikin siihen aikaan ihan tunnetun yrityksen ja otti loparit Valtiolta.Alkoi tuottaa ja myydä perävaunuja omalla verstaalla.

Minuu joskus harjoitteluvaiheessa  pelotti automaattisyötön käyttäminen siinä kohtaa kun pakka alkoi uhkaavasti lähestyä,että kerkiskö sen katkaista ennenkuin kipinät sinkoaa  ;)
Muutenhan tuo aika helppoa hommaa kuin heinänteko kun on vaan tarkkana ja omaa mielellään hyvän 3D hahmottelukyvyn.

Sorvarin tokaisut ovat painuneet muistiini v. 1956 ja siitä eteenpäin.

Sotevaa meillä sanottiin Kotisotevaksi, kun oli tehty oikeatakin sotevaa. Ja olihan se viraapeliakin.
Jouluaattona, töissä oltiin klo 14 saakka, ylimestari kiersi mieheltä miehelle puolenpäivän maissa, toivotteli Hyvää Joulua ja lupasi, että lopun päivää saatte tehdä joululahjoja. Vanhemmat äijät uskalsivat sille sanoa, että viimeisetkin on tehty jo kaks viikkoo sitten.

Marraskuu 30, 2015, 17:37:01 ip
Vastaus #543

Harri Kauranen

• Vieras
Vähän keränny roinaa romppeille myyntiin ja pari muuttolaatikkoo tuli kasattua.Ihan tallista keräsin ja siinä on vähän työkalujakin,kun ite ei aina kolmea enempää kerralla tarvi.No mopon osaa tietysti ja vähän ois kawasakia ja susukia ne mitä sieltä kerty.Huomenna vien kaverille noi pari laatikkoo,kun itse tuskin viittin noin pienen kuorman kanssa romppeille mennä myymään,mutta kaveri kyllä joka vuosi on ollu useilla myymässä.

Marraskuu 30, 2015, 19:48:12 ip
Vastaus #544

markus ojatalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tommonen oli ilmaantunut tallin lattialle, tuolla kai tehdään pyöreitä esineitä ?

juuri sama merkki ja malli kuin minulla. tuosta mallistahan on muitakin merkkejä klooneja ja toisinpäin.

jos tulee teillä tarpeen ja käyttöön itse tehty hihan kiristin, niin pyydän vinkkaamaan malli ideaa, omani kaipaa sellaista, vakiona kun ei rakenteessa ole mitään millä kiristää-säätää kiilahihnaa, moottori kun on kiinteään asentoon fixattu paikoilleen.

tykkää kuluttaa kiilahihnan vaikka sorvaisi vain nailonia....

Uranus tuonnilta tilasin räjäytyskuvat/varaosakirjan vastaavasta mutta eri merkkisestä.
a private Cagiva/Cagiva Group collector-enthusiast since 1997.

Joulukuu 04, 2015, 10:56:05 ap
Vastaus #545

Harri Kauranen

• Vieras
No ei nyt ihan tallissa,mutta kaverin kellarissa askarteluhuoneessa.Me kasataan mummomallin monarkkia.Siihen on jo haalittu kaikki osat,ei oo kun kasaaminen kesken.No tänään pari tuntia keritään kasata,eli melkein keritään se saamaan kokonaan kasaan,ei ihan,mutta melkein.Jaa ketjut vielä puuttuu.

Joulukuu 04, 2015, 14:28:51 ip
Vastaus #546

Perttu Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Honda CX:n tankki on työn alla ja kantokahvallinen Crescentin miesten pyörän raato odottaa toimenpiteitä. Mutta tässä odotellessa nuoren miehen ajomopo Derbi sai talveksi isomman suuttimen sekä uudet ketjut ja rattaat. Pyörät irti ja nastalliset renkaat rengasliikkeessä tilalle. Olipa mukavaa pojan kanssa turista ja touhuta!
Honda CX 500

Joulukuu 05, 2015, 14:58:41 ip
Vastaus #547

Harri Kauranen

• Vieras
Kaveri toi mopon äänenvaimentajan sisäkalut tohon ja niihin pitäis kaksi putkea hitsata.Ensin tarvii porata putkiin muutamia vaikka viismillisiä reikiä ja mitata toi vaimentaja tarkkaan.Sit siitä vanhat putket pois ja uudet tilalle.On pahalaiset ruostunu ihan paskaks,mutta pianhan nuo tuohon vääntää.

Joulukuu 06, 2015, 12:33:14 ip
Vastaus #548

Harri Kauranen

• Vieras
No kamu tuli hakeen sitä vaimentajaansa ja aamusta sen sainkin laitettua.Toi kaksi mopon kaasaria mulle ultraäänipesuun ja lupas hakee parin tunnin päästä,kun käy siskollaan ensin,eli tästä meidän ohi ajelee.

Joulukuu 09, 2015, 09:59:34 ap
Vastaus #549

Harri Kauranen

• Vieras
No eipä tapahdu mitään ihmeitä.Eilenjäi kesken,kun loppu väri toi velipojan sm solikan tankkien maalaus.Eilen ne hioin ja oon niihin pohjaväriä ruiskutellu,loppu kesken puolitankkia vaille jäi se homma.Nyt hain paukkupullon harmaata pohjaväriä,eli meen talliin ja kymmenen minuutin homma,huitasen pohjat kuntoon.

Joulukuu 12, 2015, 08:40:50 ap
Vastaus #550

Harri Kauranen

• Vieras
Tänään taas kawasakin kimppuun.Pitäis keksiä noille puolille paikka tankin alta.Sain eilen postissa puolat ja noi on alkuperäiset.Kävin yhden kaverin kanssa skypepuhelun tonne singgaporeen ja hän näytti miten ne oikeasti ovat sielä tankin alla,mutta mulle se ei käy,kun mun tuutta on siinä kiinni.No itse ajattelin laittaa ensin puolat kimppaan ja nippusiteellä runkoon.No tankki jos vaan sit menee paikoilleen,niin siinäähän ne sit on.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Joulukuu 12, 2015, 08:47:48 ap
Vastaus #551

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
mutta mulle se ei käy,kun mun tuutta on siinä kiinni.No itse ajattelin laittaa ensin puolat kimppaan ja nippusiteellä runkoon.

Heitä nyt se tuutta  ensimmäisenä mäkeen sieltä-kai ne puolat sentäs tärkeemmät on  ;) :)

Suosittelisin laittamaan ihan pulteilla kiinni runkoon koska ilmeisesti alkuperäiset kiinnitykset/hitsatut mutterit on siellä.
Vaikkei se kai sähköisesti tarvitsisi olla maadoitettu niin alunperinhän puolan metallisydän on maissa pultin kautta.
Eiks näin ole ?  Ja tuutalle uusi paikka sieltä missä se on ollukkin alunperin..

Joulukuu 14, 2015, 09:30:36 ap
Vastaus #552

Harri Kauranen

• Vieras
Puolat löysi paikkansa,mutta toinen ei sitten kipinöinny ja illalla tutkasin,kärjet ei maadottannu.Elikkä nyt pitäis vaan hioo kärkiä,niin eiköhän kipuna ala tulla.No on mulla siinä muutakin askaretta tänään tallissa,olis Jarin Amerikan auton kaasareita putsattavaks ja kasattavaks kaksi kappaletta.Ei vaan mahdu mun ultraäänipesuriin,mutta ihan vaan paineilmalla ne kaasareiden rungot,muut pesuriin.

Joulukuu 14, 2015, 13:15:58 ip
Vastaus #553

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Parkkipaikan kulmalla tapahtuu...

Kovasti tässä pähkäilen, että laittaisiko IC:n eturattaaksi 15- vai 16-hampaisen. Tällä hetkellä on 18-piikkinen, ja pitäisi talvea varten sivuvaunukäyttöön saada. Viime talvena oli 16, mutta lumisella tai mutaisella tiellä ei jaksanut nelosella. Muuten pelasi ihan hyvin. 15-piikkisellä taitaa jäädä matkanopeus kuuteenkymppiin tai vähän allekin, mitä nyt pikaiseen laskeskelin, mutta eipä tässä mitään kovin mittavaa reissua tule luultavasti ajettuakaan. Ainakaan isoilla teillä.

Kumpikin ratas taskuun ja parkkiruutuun tuumailemaan, eiköhän siitä päätös synny ennen kuin pimeä tulee.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Joulukuu 14, 2015, 14:36:08 ip
Vastaus #554

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
15-piikkinen se sieltä paikkansa löysi. Ja nyt on sivuvaunu kiinni pyörän kyljessä. Kahtelin, mistä öljyläikkä on tullut pyörän alle, ja taitaa se olla vaan bensatankista. Se on pikkuhiljaa vajunut tyhjäksi. Tilkka pohjalla, litra-pari, siellä oli vielä n. kuukausi sitten. Öljyt on pysyneet kyllä koneessa, siinä ei ole mitään ongelmaa. Bensahanan kahvan päähän alkoi loppukesästä muodostua pieni tippa. Siitä kait se on alkanut tiputtaa. Eihän siinä muutakaan voi kun bensahana irti ja ronklaamaan, jos tuon vähän tiiviimmäksi saisi.

muok. Naapurin pieni poika kävi katselemassa kun värkkäilin. Kyseli, miksi sivuvaunussa on vain yksi rengas ja onko IC sata vuotta vanha ja niin edespäin. Sanoi olevansa kiinnostunut moottoripyöristä ja kuulemma haluaisi ostaa oman. Mummonsa kävi myös jutustelemassa. Tunnisti IC:n, tädillään sanoi olleen semmoinen Etelä-Karjalassa aikoinaan. Lähtivät pulkkamäkeen ja kuului vielä kun poika kertoili mummolleen, että "me ollaan tuon miehen kanssa kavereita. Me nähdään harvoin mutta sitten kun nähdään niin me puhutaan aina tuosta moposta." Taisi olla toinen kerta kun jutusteltiin, viimeksi muistaakseni syys-lokakuun vaihteessa... Kait sitä sitten kavereita kuitenkin ollaan, ei minulla mitään sitä vastaankaan ole!
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2015, 14:40:40 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.