Kirjoittaja Aihe: Sinkitys kotikonstein  (Luettu 289534 kertaa)

Marraskuu 14, 2007, 19:15:58 ip
Vastaus #165

PetteriSeppanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
no älä missään nimessä kerro oikeita vastauksia, katsotaan milloin arvaan oikein! ehkä 2040.

Marraskuu 17, 2007, 02:03:49 ap
Vastaus #166

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
no älä missään nimessä kerro oikeita vastauksia, katsotaan milloin arvaan oikein! ehkä 2040.

No,ei pidä provosoitua tämmöisten asioiden kanssa,täällä nyt ei kumminkaan ole varmaan tarkoituksena ruveta kenellekkään opettamaan peruskemiaa saatikka galvanotekniikkaa.Moni perusasia selviää kunhan viitsii selata foorumilta näitä vanhoja juttuja. Eik vaa :) (sanois Turkulaine)

Marraskuu 17, 2007, 19:13:05 ip
Vastaus #167

PetteriSeppanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
no olkoot sitten. Olen amerikkalainen, käytän, siis en mieti.

Marraskuu 18, 2007, 21:20:24 ip
Vastaus #168

Timo Happonen

• **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
No nyt olisi tämä sinkitysjuttu valmis. TH

http://timohapponen.net/sinkitys

Marraskuu 18, 2007, 21:59:23 ip
Vastaus #169

Timo Vepsäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuoltahan tuo selviää, kiitos kaima.
Timppa
Satunnainen Seikkailija

Marraskuu 18, 2007, 23:01:38 ip
Vastaus #170

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No nyt olisi tämä sinkitysjuttu valmis. TH

http://timohapponen.net/sinkitys

Hienot ohjeet,tuota typpihappoa itse hieman laimentaisin koska mitä väkevämpää se on sitä enemmän se liuottaa sinkkiä pois.
Mielestäni 0,5-1% liuos on sopiva.

Marraskuu 19, 2007, 18:12:25 ip
Vastaus #171

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minkä työvaiheen typpihappoa tarkoitat? Vaiko kaikkien?

hk
Brittipyörien osat ja tietojakin:
      www.hannukolm.com

Marraskuu 19, 2007, 19:29:03 ip
Vastaus #172

Timo Happonen

• **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Peittauksen ennen sinkitystä voi tehdä muillakin hapoilla. Nikkelöinnissä ja kuparoinnissa olen käyttänyt 10 prosenttista suolahappoa teräkselle ja messingille. Tuo Ipin mainitsema laimeampi happo on varmasti paikallaan sinkityksen jälkeen. Otin nuo ohjearvot suoraan teollisen laitoksen käytänteistä. Aina voi kokeilla, millä seossuhteella pääsee parhaisiin tuloksiin. Nämä hommat vaatii paljon erilaisia yritys-erehdyskokeiluja. TH

Marraskuu 19, 2007, 19:48:34 ip
Vastaus #173

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mää en tahdo erehtyä, kokeilla kyllä joskus.

hk
      www.hannukolm.com

Marraskuu 19, 2007, 21:39:51 ip
Vastaus #174

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Suolahappo on paras ja turvallisin happo peittaukseen ennen sinkitystä,myös rikkihappo käy mutta se ei peittaa pintaa yleensä niin kirkkaaksi kuin suolahappo.Typpihapon unohtaisin teräksen peittauksessa koska siinä syntyy melko laihallakin seoksella typen oksideja jotka eivät ole varsinaisia vitamiineja :) Typpihappo soveltuu messingin,kuparin ja erityisen hyvin alumiinin peittaukseen.
Kannattaa myös huomioida tuossa sinkityksen jälkeisessä typpihappokäsittelyssä jota jotkut myös kiiltopoltoksi kutsuvat,että se vain kirkastaa hieman sinkin pintaa,ei juurikaan suojaa sitä kuten esim. sinipassivointi.Eli harmaantuu melko nopeasti.

Marraskuu 30, 2007, 14:13:44 ip
Vastaus #175

Jouni Kantanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Laitanpa minäkin lusikkani sinkkisoppaan. Mm. tämän foorumin kirjoituksista innostuin ja olen harjoitellut Cezetan osien kotisinkitystä alkeellisin konstein. Useammat liemet kokeilin, samoin kaikki kaapeista löytyneet vanhat sormiakkulaturit ja kännykkälaturit sain viimein poisheitettävään kuntoon. Pikkuhiljaa homma haarukoitui, enkä tiedä mitkä kaikki muuttujat viimein loksahtivat paikoilleen mutta nyt viikon verran on tullut minun mielestäni todella hyvän näköistä sinkkipintaa (kai se sinkkiä on ??), enkä enää muuta mitään vaan jatkan näillä menetelmillä.
Jos joku haluaa kokeilla samaa, niin olen tehnyt sen näin:
Osien hyvä puhdistus öljystä, rasvasta, maalijämistä ym. liuottimilla (asetoni, tolueeni ...) ja voimakkailla emäksisillä pesuaineilla ( pH 12 - 13 ). Ruostesyöpymiä olen poistanut fosforihapossa liottamalla. Ennen sinkitystä kappaleitten upotus suolahappoon. Laimensin suolahapon: 80 % vettä + 20 % väkevää suolahappoa. Kappaleet on olleet suolahapossa kymmenistä sekunneista kymmeniin minuutteihin. Huuhtelu vesialtaassa, ja upotus elektrolyysi- eli sinkitysliuokseen.
Elektrolyysiliuos: 20g sinkkikloridia n. 2,5 dl:aan lämmintä vettä, ja 120g ammoniumkloridia 7,5 dl:aan vettä. Nämä sitten yhteen. Itse olen tehnyt liuosta n. 3,5 l. Anodina käytin ensin Biltemasta haettua pientä sinkkianodia jonka katkaisin kahtia. Jostain syystä homma alkoi toimia paremmin kun hain motonetistä isomman sinkkianodin, n. 2 cm vahva ja kämmenen kokoinen.
Jännitteenä 6V, käytän auton akkulaturia jossa 6 / 12V:n valinta. Yleismittarin olen kytkenyt ampeerimittariksi miinuspuolelle, eli ennen sinkittäviä osia. Ampeerimäärän säätöön hain elektroniikkaliikkeestä kynän vahvuisen säätövastuksen jossa liukusäätö. Se tulee pluspuolelle, eli ennen sinkkianodia. Sitten vaan töpseli seinään ja vastuksen liukusäädöllä ampeerit kohdalleen. (Älä polta sormia) Jos sinkittää esim. yhden pienehkön pultin, sen mutterin ja prikan, olen pitänyt n. 0,25 - 0,3 ampeeria. Kun tavaraa on enemmän, lisää hönkää pyttyyn mutta maksimina olen pitänyt n.1 ampeeria. Kappaleita olen hieman liikutellut jos olen ollut siinä vieressä, samoin välillä liuosta melonut liikkeelle. Työtilani lämpötila on luokkaa 15 C eli nestekin on hieman viileätä.
Sinkitysaika n. 30 - 60 minuuttia. Kappaleen pintaan tulee siniharmaa, matta kerros. Kun se on hyvin peittävän näköinen, niin pois liuoksesta, huuhtelu vesialtaassa ja kuivaus. Itse olen kuivannut vanhalla pyyhkeellä tms.
Kuivumisen jälkeen on tullut se hämmästys: harjaaminen messinkiharjalla, ja kappaleesta tulee kiiltävä, hyvin sinkitty osa. Parhaiten harjaus on minulla onnistunut motonetistä ostetulla pehmeäkahvaisella messinkiharjalla. Niissäkin näkyy olevan eroja harjasten pituudessa, kovuudessa ym.
Olen kokeillut myös sinkkisulfaattia, natriumsulfaattia, ruokasuolaa, jne. mutta tämä alkoi toimia minun tapauksessani. Myös passivointia sinkityksen jälkeen laimeassa typpihapossa kokeilin mutta se tummensi, vei pinnasta kiiltoa. Siis en saanut itse toimimaan passivointia, kromatointia. Lisäämällä kromi-3 -nitraattia elektrolyysiliuokseen sain pintaan hieman kellertävän värin. Ei ollut ollenkaan hullumpi.
Näin tämä minulla on toiminut, tietenkään pinnoitteen kestävyydestä ei ole vielä mitään havaintoa. Jos joku kokeilee tätä samaa, olisi mukava kuulla kokemuksia.
Taidanpa laittaa kokeeksi pari kuvaakin näytille, myöhemmin.

Marraskuu 30, 2007, 21:35:53 ip
Vastaus #176

Jouni Kantanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onnistuiskohan kuvat mukaan. Tällasia niistä on tullut.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 30, 2007, 21:56:33 ip
Vastaus #177

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ainekset on hommattu, säädettävä virtalähdekin on käytettävissä. Että enää puuttuu altaat ja linjan rakentaminen. Monet varmaan muistavat keskikoulun fysiikan- & kemianluokasta ne ruuvattavat kulmakappaleet, joilla saatiin statiiviin kiinni kaikenlaisia oksia. Ostin niitä kulmajuttuja paikallisesta romukaupasta muovikassillisen parikymmentä vuotta sitten. Että enää tarvii löytää ne. Samoin joskus ammoin ostin kirpparilta pari neukkulaista sähkömoottori/akseli/potkuripakettia. Semmoinen varmaan hoitaa hyvin sen nesteen sekoittamisen.

Osien pesuhommaan ajattelin ohjeista poiketen käyttää lipeätä. Ankaraa ainetta, mutta hajuhaitta on oleellisesti pienempi kuin ammoniakkiliemellä.

Mitä noi litkut muuten maksavat apteekeista ostettuina? Hommasin noi omat muita teitä, ja osa löytyi ihan omasta hyllystä.

Mutta perästä kuuluu.

hk
      www.hannukolm.com

Marraskuu 30, 2007, 22:53:46 ip
Vastaus #178

Jouni Kantanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Täytyy sanoa että en tiedä noitten aineitten hinnoista. Jotenkin niitä siunaantuu...
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 02, 2007, 14:47:40 ip kirjoittanut Jouni Kantanen »

Marraskuu 30, 2007, 23:00:27 ip
Vastaus #179

Hannu Kolm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jaa, se on niinku entisen ministerin faksi...

hk
      www.hannukolm.com