Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4512726 kertaa)

Helmikuu 01, 2017, 14:44:30 ip
Vastaus #7620

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Jos joku vielä mulle väettää että juurekset ja vihannekset on terveellisijä, niin paskanmarjat sanon minä! >:(

Tässä päevänä muutamana pureksin ruakoja lantunlohkoja, ja kuis ollakkaa, niitä rouskutellessa alako yks yläpuolen hammas aristammaan, ja jopa vähä heilumaankii.
Öylössäiltana sitten otin miniatyyritaskulampun ja peilin, ja rupesin tutkimaan vaurioeta. Niinhän se perkules oli hammas kahessa osassa, toenen puolisko heilu ja toenen ei.

Tänä uamuna sitten kun tilasin yhteiskunnan hammashoetolinikan keskusvarraamon automaatista ottiaekoo, ni eikös jo puolen tunnin piästä vieno naesiäni soettanu ja kysyny että mikä mulla on hätänä. No minä tietysti selitin juurtajaksaen mistä lantut oli ostettu, millon olin niitä järsiny ja mitä olin valittamassa.
Eivät ottaneet potilaaks kun ei siellä ollu minun tietoja, täti sano että minun pittää hakkeutuva Kuopijon terveyskeskukselle, tämä on nyt Iisalamesta tämä puhelu! :-X

No eikun uuvestaan yrittämmään, ja niinhän saenkii Kuopijon hammashoetojärjestelijän kiinni, ja piäsin jo puolenpäevän jäläkeen linikan siätötuoliin tutkittavaks. Hammasliäkärj, espanjatar hento, sano ettei sille hampaalle voe muuta tehä kun repiä se poes, ja senhän se teki vaekka oli pikkunen kun västäräkki koko naenen.

Kyllä nyt jurppii, ennen niin tasanen hammasrivistö on nyt niinkun kun ikälopulla jiäkiekkoelijalla, ammottava kolo heti oekeenpuolimaesen kulumahampaan takana. :-[
-pena-

Helmikuu 01, 2017, 22:52:43 ip
Vastaus #7621

Markku Hakola

• Vieras
Tuli just kotiudutta Erja Lyytisen levynjulkistus / kiertueen alotuskeikalta.
Mahtava keikka ja suosittelen osallistua, mikäli tilaisuus koittaa.

Helmikuu 01, 2017, 23:01:01 ip
Vastaus #7622

Jaakko Latvanen

• Vieras
Kyllä nyt jurppii, ennen niin tasanen hammasrivistö on nyt niinkun kun ikälopulla jiäkiekkoelijalla, ammottava kolo heti oekeenpuolimaesen kulumahampaan takana. :-[

Miulla kävi just saman kohan hampaalle vähän vastaavanlainen tapaus.  Se ei kyllä ollu lantun vika, tai kuvaannollisesti kyllä oman lantun.  Se hammas törmäs nimittäin kivveen, mikä sattu olemaan motorossin harrastamispaikassa just siinä, mihin mie kaatusin.  Elettiin kuuskytlukua sillon.  No ei kait sille mittään ymmärtäny teettää, muutaman vuoden päästä nyhettiin ikenien tasalta katkenneen hampaan loputkii osat pois.  Laajemmin jos erehyin hymyilemmään, aukkoja oli muuallakin ko tiedoissa.

No sitte muutaman kymmenen vuoden jälkeen, ko olin jo iso johtaja - tai no ainakii jonkinlaisessa esimiesasemassa työpaikalla (kun arvo nousee niin vastuu kasvaa; menkää riviin ja hävetkää!), ni päätin laitattaa siihen sillan.  Makso ainaskin melkein miljoonan.  No, sitte kesken sen sillanrakennusprojektin olin Tallinnassa kouluttajana paikalliselle väelle muutaman päivän.  Hammaslääkärillä oli sovitusaika sovittuna sillanrakennukselle niin, että meen suoraan lentokentältä sinne, ja työmaan vahtimestari oli värvätty hakemaan kentältä ja kiikuttammaan sinne kidutettavaks.

Viimisenä Tallinnan iltana paikalliset juhlistivat tilannetta entisen isäntämaansa malliin (elettiin Viron uuden itsenäisyyden ensimmäisiä vuosia).  Ja mie huonoviinapäisenä kotiinlähtöaamuna armottomassa tauvissa.  Lennoista jotenkin selvisin, mutta olo meni koko ajan entistä kehnommaks. Tehtyä suunnitelmaa kuitenkin toteutettiin niin pitkälle, että olin hetken ehtiny olla siinä säätötuolissa, ja hammaslääkäri oli yrittänyt alottaa suunnitellut toimenpitteet. Hiki valu, potilas kellastu.  Kohta hammaslääkäri ja sen hoitajatäti yksissä tuumin totesivat, että taitaa helpottaa meitä kaikkia, kun annetaan nyt olla ja sovitaan uus aika...

Että ei muuta Pentti ko Tallinnan kautta sinne hoitoon...

muisteli jv
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2017, 23:04:49 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Helmikuu 02, 2017, 06:49:44 ap
Vastaus #7623

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

muisteli jv

Jos asusinkii vähä lähenpänä Katajanokkoo, ni oesin jo ollu matkalla Tallinnan tae jonnnii muun paekan halapahoetolaetokseen. En tietysti juopottelemaan, vuan laetattammaan inplanttija sen poes otetun paekalle.
Vuan kun ensin joutus matkustammaan jollae kyyvillä ihan Suomen laejalle, ja siitä vielä lahen yli, ni liijan vaekeeksi männöö tämmöselle joka ei ou ikinä kääny Matkusta etelänpänä. :-X

Vuan mitä ne on ne "pysyvät hampaat"? Mullakii oli nyt järjestyksessä jo toenen "pysyvä hammas", joka ei pysyny.
Tosin ne kunpikii on otettu multa väkivaltoo käättäen, toenen joskus yli neljäkymmentä vuotta sitten, ja toenen nyt sitten eilen. ::)

Tarkemmin muisteltuna en kyllä yhtää muista millon multa se ensimmäenen hammas revittiin, suattaa siitä olla jo yli viissiikymmentä vuotta aekoo kulunu. :-X
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2017, 07:02:15 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Helmikuu 02, 2017, 07:27:08 ap
Vastaus #7624

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa

muisteli jv

Mulla tuli toukokuussa mittariin 40 ikävuotta johon mennessä suusta on menny palasiksi 8 hammasta. Tai oikeastaan 7, kun yks on korjattu kahteen kertaan. Mulla on kuulemma kova mutta hauras hammasluu. Reikiä ei tuu helposti, mutta murtumia kyllä. Eli bakteerit noihin ei pysty mutta näkkileipä pystyy.

Jos asusinkii vähä lähenpänä Katajanokkoo, ni oesin jo ollu matkalla Tallinnan tae jonnnii muun paekan halapahoetolaetokseen. En tietysti juopottelemaan, vuan laetattammaan inplanttija sen poes otetun paekalle.
Vuan kun ensin joutus matkustammaan jollae kyyvillä ihan Suomen laejalle, ja siitä vielä lahen yli, ni liijan vaekeeksi männöö tämmöselle joka ei ou ikinä kääny Matkusta etelänpänä. :-X

Vuan mitä ne on ne "pysyvät hampaat"? Mullakii oli nyt järjestyksessä jo toenen "pysyvä hammas", joka ei pysyny.
Tosin ne kunpikii on otettu multa väkivaltoo käättäen, toenen joskus yli neljäkymmentä vuotta sitten, ja toenen nyt sitten eilen. ::)

Tarkemmin muisteltuna en kyllä yhtää muista millon multa se ensimmäenen hammas revittiin, suattaa siitä olla jo yli viissiikymmentä vuotta aekoo kulunu. :-X
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Helmikuu 02, 2017, 08:15:31 ap
Vastaus #7625

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Tuli hiljan tehtyä isompi hammashuolto kun kivuissani öisin niitä narskuttelin ja olihan niissä reikiäkin, 24 hammasta operoitiin tai poistettiin. Pantiin siltaa ja porsliinia päälle kun piti korottaa 2mm yläleuan hampaita jotta purenta saatiin kohdilleen. Ei olis rahat rittänyt yksityiselle mutta pääsin opetushammashoitolaan ja vain maanantaisin se paras opettaja teki töitä, oli semmosia 2.5T aikoja jolloin esim. 6 hammasta juurihoidettiin kerralla. Oli kyllä taitava lääkäri ja mukana oli välillä kandeja katsomassa, kipiää otti mut vain selkään. Tulihan se sieläkin jonku tonnin maksamaan ja siittä suurin osa teknikolle joka ne kruunut teki hoidettujen mutta liian matalien päälle, nyt parin viikon päästä aika sinne hammashygienistille joka putsaa raot kunnolla ja muutenki pesee koneella kaluston taas kuntoon.

Helmikuu 02, 2017, 10:36:27 ap
Vastaus #7626

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Asensin noi "haiwei tapit" jotka olen tehhnyt pyörään,en tiedä tuleeko moisia käytettyä mutta teimpä kumminkin.Tappejahan saisi jenkkilästä tilattua mutta aika simppelit itsekkin tehdä,osat ei jenkeissä ole kovin kalliita mutta rahti maksaa ainakin 60 taalaa ja sitten vielä tullit sun muut eli itsetehden esim. tapit sain n. 1/8 osa hintaan.
Helpon tuntusen mutta hankalan ja hikisen vaikkei luulisi homman tein myös,kiedoin lämpöeriste nauhaa pakarin ympärille tosin vasta toiselle puolelle,oli ahdas paikka.Tossa pyörässä on sellainen ongelma että sen penkki ja sivupaneelit lämpiävät ja sieltä tulee lämmintä ilmaa munille ja varsinkin kuumalla kelillä se ei ole mukavaa.Jenkkiveljet ovat kertoneet foorumillaan asiasta ja nauha auttaa ja vielä kunhan saan hommattua sellaista eristelevyä niin sitä liimaan niihin sivupaneeleihin.Asiaan auttaisi vielä jos vaihtaisi ensimmäisen äänenvaimentimen toisenlaiseen mutta sitä en nyt vielä tee.Jonkun extra ilmanohjaimen siihen myös saa mutta se asia on vielä tutkimatta.

Kuvat eivät aina näy kas kun en aina niitä muista julkiseen kansioon laittaa mutta asia on nyt korjattu.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2017, 12:20:24 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Helmikuu 02, 2017, 11:35:29 ap
Vastaus #7627

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
"Haivei tapit" on ihan hyvät vermeet just siellä haiveilla. Siinä saa vähän muutettua jalkojen ja selän asentoa. Ei puudu paikat niin helposti pitkillä etapeilla. Itse tulee vaihdeltua keskitapeilta etusille tasaisin väliajoin tien päällä.

Helmikuu 02, 2017, 11:57:35 ap
Vastaus #7628

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Emminä niitä Markun kuvia nähny mutta kuvauksen perusteella pitää pyörään asentaa välijäähdytin.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 02, 2017, 12:04:18 ip
Vastaus #7629

Jaakko Latvanen

• Vieras
Emminä niitä Markun kuvia nähny mutta kuvauksen perusteella pitää pyörään asentaa välijäähdytin.

Nyky-kyykkypyörissä (siis niissä, joissa kyykitään ajaessa, en nyt tarkoita niitä rumpin ihmemaassa tehtyjä, joiden vieressä kyykitään) on nuo takanaistujan jalkatapit aika mielenkiintoisessa paikassa.  Kun sen ikäinen nainen, mitä suurimmalla osalla moottoripyöräilijöistä on enää mahdollisuus kyytiinsä saada, vääntäytyy tuollaisen korkeaan takapenkkiin, ja kipristää jalkansa takatapeille, on asento luonnostaan ilmaa-ohjaava ja väliä-jäähdyttävä.  Katsojan viihdyttämisestä voi sitten ollakin montaa mieltä...  Onkos nämä edelläkuvatut sitten ne hikvay-tapit?

jv

Helmikuu 02, 2017, 12:21:53 ip
Vastaus #7630

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Nyky-kyykkypyörissä (siis niissä, joissa kyykitään ajaessa, en nyt tarkoita niitä rumpin ihmemaassa tehtyjä, joiden vieressä kyykitään) on nuo takanaistujan jalkatapit aika mielenkiintoisessa paikassa.  Kun sen ikäinen nainen, mitä suurimmalla osalla moottoripyöräilijöistä on enää mahdollisuus kyytiinsä saada, vääntäytyy tuollaisen korkeaan takapenkkiin, ja kipristää jalkansa takatapeille, on asento luonnostaan ilmaa-ohjaava ja väliä-jäähdyttävä.  Katsojan viihdyttämisestä voi sitten ollakin montaa mieltä...  Onkos nämä edelläkuvatut sitten ne hikvay-tapit?

jv
On se kieltämättä vähän ... näköistä kun kuski kyyhöttää liian tiukassa nahka-asussaan muna-asennossa, tarakka harakka koittaa istua semmoisen rukkasen näköisen penkin päällä ja pitää epätoivoissaan kiinni kauhukahvasta. Kait siitäkin kyytiläinenkin ajonautinnon saa? En tiiä, en oo koittanut. Ja tuskinpa edes koitan?
 Jaakko antoi kyykkypyörälle uuden näkökulman.

Helmikuu 02, 2017, 13:19:42 ip
Vastaus #7631

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyykkypyörän ajoasento muistuttaa ajokoiraa paskalla :)
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Helmikuu 02, 2017, 15:19:11 ip
Vastaus #7632

Jaakko Latvanen

• Vieras
"...ja pitää epätoivoissaan kiinni kauhukahvasta. Kait siitäkin kyytiläinenkin (ajo)nautinnon saa?"

Tyttö oli ensimmäistä kertaa nousemassa moottoripyörän kyytiin.  Käytiin kuljettajan - pojan - kanssa seuraava keskustelu:
-  Mistäs minä kiinni pidän?
-  Älä ainakaan "siitä" ota, sillon mennään metsään!"

jv
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2017, 15:23:19 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Helmikuu 03, 2017, 11:53:00 ap
Vastaus #7633

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Projekti "kuuma penkki" jatkuu,eilen hommasin sellasta eriste levyä ja aamusta yhteen paneeliin liimasin sitä.Takimmaisen pytyn pakariin ei saanutkaan lämmöneristenauhaa kuin lyhyelle matkalle kun oli tankki tiellä ja liian suuri homma alkaa sitä irroittamaan eli vähän puolitiehen jäi se homma.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Helmikuu 04, 2017, 18:52:43 ip
Vastaus #7634

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

No tänään asensin tollasen todella tärkeän varusteen,USB liitin josta voi esim. ladata puhelinta ja on siinä volttimittari myös.