Kirjoittaja Aihe: Mitä tuli tänään touhuttua  (Luettu 4510289 kertaa)

Toukokuu 27, 2015, 21:59:14 ip
Vastaus #5205

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Eilinen iltapäivä ja tämä aamupäivä on mennyt lukiessa ja kirjoittaessa riihistä. Toimeksiantona on kirjoittaa riihien historia lyhyesti erääseen rakennushistoriaselvitykseen. Tätä tehdessä on herännyt "tarve" saada oma perinteinen riihi. No, kunhan näitä duuneja alkaa vähän enemmän löytyä niin sitten se riihi pitää hommata.

Jos Martilla on suunnatonta kiinnostusta vanhoihin riihirakennuksiin, niin minulla olis semmonen laukaassa (vai laukaalla???).
  No joka tapauksessa semmonen 1880-luvun savusauna joka kaipais hieman "restaurointia". Että jos kaipaat sellaista haastetta? Itelläni kun ei näytä aika riittävän. Restaurointi on ollut mielenpäällä ja suunnitelmissa jo sen rapiat 15 vuotta.  :embarassed:

Jos tuo oli myyntitarjous niin kiinnostaa kyllä. Pistetään mieleen ja katsotaan asiaa uudestaan kun on rahatilanne parempi.

Ei ole myyntitarjous vaan semmoinen ikuisuus projekti jota tulee kateltua mökillä käydessään, ja yleensä olutpurkki kourassa.
 Ihmeteltyä että milloinkahan tuonkin kanssa sais jotain aikaiseksi, ja kerkeis (eli viitsisi) tehdä jotakin.  :( 
  Nurkka painunut, ja vähän sitä sun täältä, pikku huoltoa.
 Oliskohan tuolle oikea nimitys: mr-konservointia odottava savusauna? Oon tehnyt sille jo 200 v. pts-suunnitelman.  :)

Pistä ihmeessä kuntoon, mutta elä liian "hyväksi". Minusta noissa on sama kuin vanhoissa moottoripyörissä: siisti voi, ja on hyväkin olla, mutta käytön jäljetkin kuuluvat siihen. Hirsirakennuksessa erityisesti.

Rungoltaan täysin original, eikä edes laho. Ovi on oma tekele alkuperäiseen aukkoon ja vanhaa tyyliä mukaillen, ja kiuas sekä lauteet puuttuu. On muutettu makuu aitaksi, niille kutsumattomille ja huonoilla matkaeväillä varustetuille vieraille.  :)
Harras ajatus on ollut että jos tuon sais joskus hamassa tulevaisuudessa tehtyä uudestaan 1800 luvun tyyliseksi savusaunaksi?

Toukokuu 27, 2015, 22:40:26 ip
Vastaus #5206

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tuomo, minulla odottaa vastaava savusauna projekti. Tänä kesänä meinasin tunkata suoraksi ja sorastaa koko alusen 16/32 soralla. Sitten kengitys/sokkelikivetys uusiksi. Kiuas ja sisus ensi kesänä.
Minkälaista lattiaa olit ajatellut? Puulattia tietty ja rossipohjalla, mutta mistä puusta ja miten veden poisto? En itse ajatellut laittavani tuohon mitään saostuskenttiä yms. Paskakaivoja kun olen tämmönen ympäristörikollinen. En ole perehtynyt noiden konservointeihin mitenkään. Eikä sen enempää ole edes mietitty kiuasta.

Toukokuu 27, 2015, 22:52:32 ip
Vastaus #5207

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Puulattia tietty ja rossipohjalla, mutta mistä puusta ja miten veden poisto? En itse ajatellut laittavani tuohon mitään saostuskenttiä yms. Paskakaivoja kun olen tämmönen ympäristörikollinen. En ole perehtynyt noiden konservointeihin mitenkään. Eikä sen enempää ole edes mietitty kiuasta.
Havupuutahan nuo yleensä on jos ei aleta hienostella.Kuusikin varmaan käy on lahokestävämpi mutta useimmin on laitettu mäntyä ja kaadot sekä pellitetty kouru keskelle lattiaa ja reikä seinään.Näin ainakin saaristosaunoissa.
Sehän riittänee nykyäänkin kun "kivipesään" sen veden johtaa.Haja-asutusalueilla.
Rankempi ratkaisu olis saunakaivo,ei kallis sekään mutta kevyempikin versio taitaa vielä olla laillinen,luulen että heitin jo aikaa sitten esitteet menemään mutta löytyyhän sitä tietoa netistä  ;)

http://www.taloon.com/uponor-saunakaivo-jatevedelle/LVI-3625038/dp

Toukokuu 27, 2015, 22:58:32 ip
Vastaus #5208

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mm. tehty lasinsirpaleita n.15 kiloa konehallin lattialle,levis muuten perkeleen laajalle kun 4,5 metristä putos.Kaikenkaikkiaan ihan paska päivä,mikään ei onnistunut,paitsi lasimurskan teko.

Toukokuu 27, 2015, 23:01:59 ip
Vastaus #5209

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Mm. tehty lasinsirpaleita n.15 kiloa konehallin lattialle,levis muuten perkeleen laajalle kun 4,5 metristä putos.Kaikenkaikkiaan ihan paska päivä,mikään ei onnistunut,paitsi lasimurskan teko.
No se oli kyllä ihan paska päivä se.
Minä olin nätin ja simpsakan tyttösen talossa asentamassa uudissähköjä.Kyllä siinä silmä lepäsi pitkin päivää :P
Matka nyt on vähän pitkänlainen mutta voihan tuonne toistekkin mennä  ;)

Toukokuu 27, 2015, 23:07:05 ip
Vastaus #5210

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuomo, vanha lattia on uiva harva rallilattia. Nyt vaan putsaan alusen ja sorastan. Soran ja rallien väliin sopivalla jaolla esim pihalaatat. Pesu tapahtuu yleensä pihalla ja se mitä saunassa lutrataan tai pestään häipyy siihen sorapatjaan.

Toukokuu 28, 2015, 10:26:59 ap
Vastaus #5211

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Kävin katastuttamassa Tukaton. Seuraava katsastus onki jo syksyllä uuestaan.

Ois pitäny osata ostaa auto, jossa on katastusajan alku kesällä eikä syksyllä niin tarttis katastaa vain joka toinen vuosi. Ei älynny tuotakkaan.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Toukokuu 28, 2015, 21:16:13 ip
Vastaus #5212

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Mikähän siinä on että kun joku vastenmielinen työ tai tehtävä pitää suorittaa, sen näköjään venyttelee aivan viime metreille?

Tässä on nyt saanut istua ihan tosissaan naputtamassa tietokonetta kun pitäis kirjoitella lopputyöt valmiiksi ja puhtaaksi.
 Ja p...kele kun on vielä kaikki muutkin kiireet ja juoksut suoritettava just samassa aikataulussa.
 Koko alkukevät olis ollut paremmin aikaa noitakin tekstejä naputella, mutta kun ei näköjään silloin oikein kiinnostanut? >:(

Toukokuu 28, 2015, 21:33:11 ip
Vastaus #5213

Antti Jokinen

• Vieras
Rupesin vaihtamaan etuiskareita Peugeottiin, mutta oli yläpään laakerikin sökö. Maanantaina jatkuu...

Toukokuu 29, 2015, 10:20:12 ap
Vastaus #5214

hannu Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • BMWMZGUZZI
Täälä sitä on vietetty vaimokullan kans lomaa Loviisassa Metalliliiton lomapaikassa Metallirannassa. Ei o tullu tääläkän ennen käytyä. Mukava paikka ja hienoja maisemia. Tossa on seurattu joutsenperheen touhuja hautomisesta lähtien. Kuus poikasta kuoriutu ja tuola ne uiskentelee ny perheonnea säteillen. On tullu Loviisan nähtävyydetkin kierreltyä kun on aiemmin vaan läpi kaupungin ajettu. Huomena lähetään sitte kotio täältä.
HANE

Toukokuu 29, 2015, 12:34:03 ip
Vastaus #5215

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Antti, vangin vinka puuttuu enää tuosta asennustyöstä

Toukokuu 29, 2015, 13:31:31 ip
Vastaus #5216

Antti Jokinen

• Vieras

Toukokuu 29, 2015, 13:42:58 ip
Vastaus #5217

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Antti, naru, vyö tms. joka laitetaan kalterien välille lenkiksi ja aloitetaan jakkaranjalalla kiristämään lenkkiä kierteelle.

Toukokuu 29, 2015, 15:08:36 ip
Vastaus #5218

Antti Jokinen

• Vieras
Tapsa, oletkos ollut vankilassa vai mistä tiedät?

Leikki sijansa saakoon: Nuo yksinkertaiset jousipuristimet ei pysy paikoillaan ilman lukkopihtejä, vaan luiskahtavat irti juuri kun on saanut jousen melkein tarpeeksi kasaan.

Kolmekymmentä vuotta olen tällä systeemillä pärjännyt, vaikka joskus haikaillut parempien työkalujen perään. Nuuka mikä nuuka.  :-\

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 29, 2015, 18:55:43 ip kirjoittanut Antti Jokinen »

Toukokuu 30, 2015, 00:23:16 ap
Vastaus #5219

Arto Juntunen

• Vieras
Viipurin hotelli Viktorian kattoterassilla hörpin Bruxelles de Merde Eau tms. olutta ja totesin että

Viktor Klimenko oli oikiassa:

https://www.youtube.com/watch?v=jdMMKguDKdc

-aju-