Reilu pari kuukautta on nyt tullut valmistumisen jälkeen työttömänä nyhjäiltyä, mutta nyt saattaisi hommat lähteä aluilleen. Eilen jutustelin museologian professori Vilkunan kanssa jatko-opinnoista ja näillä näkymin olen tohtorismieheksi rupeamassa lukemaan. Vilkuna siinä harmitteli nykyistä menoa, että yliopistolla pyritään putkikouluttamaan tohtoriksi yhteen putkeen ilman minkäänlaista työkokemusta ja yhteyttä työmaailmaan. Omaan tutkimusaiheeseeni kuuluu kuitenkin museoprojektin tai useamman suunnittelu, toteuttaminen ja analyysi, eli käytännön museotyötä on runsaasti tiedossa tuossa ohessa. Ja sehän sopii. Teoreettinen tieto kyllä kiinnostaa, mutta käytännön tekeminen, sekä teoreettisen ja käytännöllisen yhdistäminen myös. Onpahan lisäksi tulevaisuudessa työllistymisen kannalta eduksi.
Rahoitushan tuohon hommaan pitää itse metsästää. Tuossa olisikin yksi vajaatuntinen homma tarjolla, johon minun koulutus sopii kuin nappi silmään. Siitähän sitä rahaa saisi ja jäisi vähän ylimääräistä aikaakin väitöskirjan alkuun laittamiselle. Seuraavaksi siis työhakemusta väsäilemään, toivon mukaan tärppää. Jotain päämäärätietoista tekemistä tässä on jo alkanutkin kaipailla.