Kirjoittaja Aihe: LUMITILANNE TÄNÄÄN  (Luettu 361111 kertaa)

Maaliskuu 20, 2022, 17:05:06 ip
Vastaus #915

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuljeskelin kaupunkiresidenssin piha-alueella ja huomasin, että lumi on alkanut oikein kunnolla sulamaan.
Siihen on auttanut kummasti, kun kastepiste on vihdoin ja viimein kivunnut plussan puolelle.

Huomasin, että sadevesikaivon kohdalla on hyvin märkää sokkelin puolella ja syy siihen on se, että sadevesikaivo oli umpijäässä.
Kävin tarkastamassa toisen sadevesikaivon ja sama homma.

Kävin kaakoiskulman puutavaravarastosta kahdeksan lautaa ja pari pressua.
Viritin laudoista ja pressusta syöksytorven alle semmoisen "rännin", jota pitkin vesi johdetaan kauemmaksi kaupunkiresidenssin sokkelin vierestä.
Eihän se kaunis viritelmä ole, mutta toimii.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 30, 2022, 09:48:39 ap
Vastaus #916

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tään talven lumi on jotenkii erilaista ko ennen; viime viikolla iltapäivisin aurinko helotti ja kymmenen plussalla, viikonloppuna pari päivää sato vettä, ja lumi ei vaa häviä mihinkää.  Liekö ryssän tekosia tääkii, vai mitä mieltä on Pena?  Laitan todistekappaleeks muutaman kuvan, ettei pelkkiä kuulopuhheita.  Kaks ensimmäistä räpsästy meijän keittiön ikkunasta, noin 80 senttiset aitatolpat viime viikolla saivat pinnistettyä päänsä pinnalle pitkän kuurupiilon jäliltä, että kait se on kesä kuitenkii tulossa?  Kolmanneks laitan kesäsen kuvan samoista tolpista, mutta eri suunnasta otettuna:

Jos ketä sotakuvat ahistaa, suosittelen likkaamaa seuraavasta linkistä muutaman viime päivän aikana meijän ikkunoista otettuihin kuviin ja laittamaan yläpalkin pikkunuolesta slow-tv:n pyörimää omia aikojaan, ainakii minnuu rauhottaa.  Entisten aikojen haikailijoille voin vielä kertoa sellasen anekdootin (asiaan sinällään kuulumattoman yksittäistiedon), että tuo kesäsempi kuva on otettu melkei samana päivänä ko Urho Kaleva Kekkosen syntymästä oli kulunut 120 vuotta... Tai vaihtoehtosest kaivamaa Ylen sivuilta Sääkuvat, sieltä yhten kuukauden kuvat rullaamaan ruudulle, mm. Keijo Väänänen Uusikaupunki ja Heikki Turunen Juuka ja monet muut sinne rauhottavia kuvia laittaneet!  Tässä linkki miun lintupönöihin, kaikki sisältä lämpimästä ikkunoitten läpi kuvattuja:

https://flic.kr/s/aHBqjzHtta

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2022, 12:55:11 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Maaliskuu 30, 2022, 11:51:53 ap
Vastaus #917

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Tään talven lumi on jotenkii erilaista ko ennen; viime viikolla iltapäivisin aurinko helotti ja kymmenen plussalla, viikonloppuna pari päivää sato vettä, ja lumi ei vaa häviä mihinkää.  Liekö ryssän tekosia tääkii, vai mitä mieltä on Pena?  Laitan todistekappaleeks muutaman kuvan, ettei pelkkiä kuulopuhheita.
jaakkovaakko

Hankalapa tuota teijän kylän lunta on tiältä käsin analysoeja, vuan jos kerta ite siellä paekanpiällä outta kypäräpuoluveen kyläyhistyksen hätäkokkouksessa lumen hävviimättömyyttä iivanoehin syyksi eppäelleet, ni mikäpä minä oun vastaankaa väettämään.  ;D

Nuihin valakoposki tijjaesiin liittyven, muutama päevä mikä viime viikolla oltiin talavipalatsilla, ni kertookaa en nähny virolaesen rasvamakkaran kimpussa yhtää tijjaesta, Pähkinät ja kuoritut auringonkukan siemenet kyllä kelepas nii tijjaesille, tikoelle kun oravillekkii, mutta keltasirkuille kelepas vuan kaurat.  ::)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2022, 11:59:58 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Maaliskuu 30, 2022, 12:05:13 ip
Vastaus #918

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sen verran korjaan Penan tietoja, että mie oon ollu elämäni aikana yhen pienehkön pätkän poliittisen puolueen jäsen, mutta se ei ollu suomalainen puolue.  Nimittäin, kun nuorena miehenä hetken työskentelin som borrare i Hugins kassaregister Ab:n palveluksessa, Tukholman Hammarbyssä, oli työsuhteen edellytys kuuluminen ruotsalaiseen ammattiliittoon, eli LO:hon, ja siinä samalla lankesi kuin manulle illallinen tai jätteenmäelle vaksi, pyytämättä, Ruotsin Sosiaalidemokraattisen puolueen jäsenyys.  Näin ollen en ole tietoinen edes siitä, onko Anttolassa kypäräpuolueella paikallista osastoa tai yleensäkään toimintaa, saati että olisin siihen toimintaan osallistunut.  Poliittisen kantani toki olen monasti esille tuonut, ja sen suhteen on Pena jäljillä, sitä en kiistä milläänlailla.  Seon huoltoaseman parlamentissakaan en ole käynyt, mutta tankilla käydessä olen tuon istuimen olemassaolon tullut todentaneeksi.  Jos koronatilanne joskus helpottaa, sieltä ehkä löytyisi tietoa noista tässä esille nousseista kysymyksistä?  Palaan niihin, jos joskus uskaltaudun ja satun osallistumaan sen parlamentin kokoontumisiin, ja saan tietoa.

jaakkovaakko

PS.  Penan lintujen ravintotottumuksiin liittyvään tutkielmaan meijän havaintoja:  Mustarastaissa on yks, mikä nokkii talipötkylää.  Tähän asti on yrittäny ilmassa räpikoiden, mutta eilen nähtiin istumassa oksalla, ja pötkylän melkein tyhjäksi syöty päätymuovi oli kynsien alla, ja sitä nokki tyytyväisen näköisenä!  Harakat ja varikset ossaavat hilata nokalla vetäen ja jalan alle tallaten narusta pötkylän rippeet ulottuvilleen, mutta sitä ei nähty, oliko mustarastas mallia kattonut vai oliko se ripe jäänyt noilta viisaammilta valmiiks syöntiasentoon.  Mitenhän monta evoluutiokierrosta tuosta tarvitaan etteenpäin, että mustarastas muuttuu verenhimoiseksi metsästäjäksi, mikä saattaa käyvä ihmistenkin kimppuun?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2022, 12:14:47 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Maaliskuu 30, 2022, 12:29:04 ip
Vastaus #919

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Sen verran korjaan Penan tietoja, että mie oon ollu elämäni aikana yhen pienehkön pätkän poliittisen puolueen jäsen,

Kerrankos sitä immeinen erhtyy pelekkiin kirjotusten perusteella luulottelemmaan vaekka mitä, sori siitä! :-[

Minä kun oun luullu että oesit ollu ihan nenämiestasosessa asemassa siellä paekallisen kylän oppositijopolliitiikkaryhmässä, mutta uskon kun sanot ettei se niin oukkaa. :)
-pena-

Maaliskuu 30, 2022, 13:09:53 ip
Vastaus #920

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kaikissa meissä asuu pieni sosialidemokraatti ;D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 30, 2022, 14:14:19 ip
Vastaus #921

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

Minen aenakaa haluva toemija, enkä tietääkseni ou toeminukkaa, sen enenpee sdpeeläesen kun minkää muunkaa puoluveen politikoeta ruokkivana isäntäeliönä, jonka sisällä mönkii joku mulle täysin vieras ja yhentekevä parasiittiolento. :P
-pena-

Maaliskuu 30, 2022, 15:21:25 ip
Vastaus #922

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa

On kuitenkin vähemmän moitittavaa, jos tuo pieni sosiaalidemokraatti on ruotsalainen.😁

Maaliskuu 30, 2022, 16:45:17 ip
Vastaus #923

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voiko sellasta maata pitää vapaana maana, missä töihin päästäkseen on pakko liittyä hallitsevan puolueen jäseneksi?  Ei kait se ollu pakkoa ees neuvostoliitossa... pohjoskoreassa ehkä on?

Huhtikuu 04, 2022, 17:31:06 ip
Vastaus #924

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lumitilanne takapihan laavun katolla.

Huhtikuu 04, 2022, 21:28:06 ip
Vastaus #925

Lauri Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voiko sellasta maata pitää vapaana maana, missä töihin päästäkseen on pakko liittyä hallitsevan puolueen jäseneksi? 

Kuinkahan lie lipsahtanut, viereksin eri työnantajien palkkalistoilla nelisenkymmentä vuotta kuulumatta mihinkään puolueeseen.
Kukaan ei edes kosiskellut.

Huhtikuu 04, 2022, 22:08:10 ip
Vastaus #926

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voiko sellasta maata pitää vapaana maana, missä töihin päästäkseen on pakko liittyä hallitsevan puolueen jäseneksi? 

Kuinkahan lie lipsahtanut, viereksin eri työnantajien palkkalistoilla nelisenkymmentä vuotta kuulumatta mihinkään puolueeseen.
Kukaan ei edes kosiskellut.
Se, mistä kerroin, tapahtui Ruotsissa, Tukholmassa, toukokuussa 1969.  Pääsin töihin yritykseen nimeltä Hugin Kassaregister Ab, toimipaikka sijaitsi Hammarbyn kaupunginosassa, Luma-lampputehtaan tiloissa; Hugin oli vuokrannut sieltä tilaa kait yhden hallin.  Kesken jääneen keskikoulun antamalla ruotsin kielen taidolla siellä operoin, mutta oli siellä pari muutakin suomalaista, joilta sai tulkkausapua.  Näin minun silloin annettiin ymmärtää, että ammattiliittoon on kuuluttava, jos sinne töihin haluaa.  Ja kaikki ammattiliiton jäsenet olivat silloin automaattisesti samalla Ruotsin demaripuolueen jäseniä.  Pätkätöissä minä siellä olin, en tuohon asiaan mitään kantaa ottanut, vaan ajattelin että se ja sama.  Palkka oli huiman hyvä sen ajan valuuttakurssilla katsoen kotimaahan tai ainakin Imatran pikkupaikkakunnan tarjontaan verrattuna, mutta elinkustannuksiin verrattuna se ei ehkä ihan niin hyvä ollutkaan?  En minä näitä keksinyt ole, eikä ole mitään tarvetta puppua syöttää kellekään, mutta niinkuin kerroin, voi olla, että olen jotain ymmärtänyt väärin.  Enkä toisaalta sitäkään testannut, että mitä olisi tapahtunut, jos en olisi liittynyt siihen liittoon.

Borrare oli minun ammattinimike.  Kassakoneeseen tulevaa akselia tein, suoralla urakalla.  Eri laatikoissa jakelijana toimiva mies toi muutaman rattaan, jonkun joutopyörän ja akselin.  Ne pujottelin toisiinsa, laitoin jigiin ja porasin jigissä reiän kahden osan ja akselin läpi ja painoin niihin niitit, sinne väliin tuli yksi joutopyörä.  Muisti tarjoais että jotain 100 kappaletta tunnissa oli sellainen "sovittu" urakkavauhti, millä pääsi haluttuun ja haettuun ansioon, muutaman päivän harjoittelun jälkeen sain siirtyä urakalle työssä.  Täysin keskittyneesti tehden olisi päässyt ehkä enintään 10% yli tuosta sovitusta vauhdista, mutta terän katkeamisia ei olis enää mahtunut tahtiin.  Hirveästi en kadu, että koti-ikävä voitti enkä jäänyt maahanmuuttajaksi pysyvästi.  Tai eihän sitä tiedä, mihin se tie olisi johtanut lopulta... joka tapauksessa, elämänkokemusta tuokin pätkä tarjosi, sekä mekaanisista urakkatöistä että pieninä annoksina myös Tukholman öistä.  Hammarbyn speedwaystadionilla kävin muutaman sarjaspeedwayn katsomassa siellä olon aikana, sekä Scarpnäckissa (muistinkohan tuon paikan oikein vielä?) kevään road racing -kilpailun, missä oli paljon suomalaisia ajajia mukana.  Södermalmissa asustelin, työmatka oli varmaan alle kaksi kilometriä.  Toukokuun alussa sinne menin, ja juhannusta vietin jo taas Suomessa; niinkuin kerroin, ei tullut minusta Slussenin sissiä eikä muutakaan siirtolaista.

Jaakko taas kertasi nuoruuttaan...

PS. Jos muistan oikein, lumitilanne Tukholmassa touko-kesäkuussa 1969 oli varsin heikko; melkein olen varma, etten nähnyt koko Tukholmassa enkä edes välillä Kapellskär -  Tukholma yhtään lunta koko aikana?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2022, 23:00:18 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Huhtikuu 05, 2022, 08:55:09 ap
Vastaus #927

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

No jos kerran lumitilanne tänään osioon kuuluu ammattiliitto ja Ruotsi niin kerrompa myös yhren tarinan.
Olin Ruotsissa -79-85 töissä ja suurimman osan ajasta Volvolla Torslandan tehtaalla ja tietysti myös ammattiliitossa,yllätyksekseni ammattiliitosta alkoi jotain pientä "eläkettä" muutama vuosi sitten tililleni kuukausittain tulemaan,en sitten sen paremmin tiedä että mikä juttu se on,en ole vaivautunut asiaan perehtymään.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Huhtikuu 05, 2022, 10:03:38 ap
Vastaus #928

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei juurikaan ruotsissa...

Huhtikuu 05, 2022, 10:11:53 ap
Vastaus #929

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä on Juuselakin osallistunu poliittisseen korruptioon Ruotsissa sitte... vasta vuodenvaihteessa 1990-1991 katkastiin Ruotsissa ammattiliittojen ja sos.dem. puolueen yhteisjäsenyys.  Alkunsa se oli saanu jo noin sata vuotta aikasemmin, ja muut puolueet sekä yksittäiset ihmiset, jotka kuuluivat ammattiliittoon, ja toimivat jossain muussa puolueessa politiikassa, olivat sitä kytkentää kritisoineet vuoskymmeniä.  Ammattiliitot olivat järjestöinä juridisesti kait paikallisia, ja riippu liitosta ja sen paikallisjärjestöstä tuo kytkentä.  Kun tuo kytkentäjäsenyys Ruotsissa 30 vuotta sitten purettiin, sos.dem. puolueen jäsenmäärä tipahti 1,2 miljoonasta 260 tuhanteen.

Yhteisjäsenyyden vaikutusta lumitilanteeseen ei tiedetä, tai ainakaan mitään tutkimustuloksia yhteydestä en löytänyt sen enempää ruotsin- kuin suomenkielisestäkään wikipediasta.  Asian käsittelyn jatko tässä parlamentissa riippuu kirjottajista, tai pahimmassa tapauksessa sivuston omistajasta ja valvojista.  Oman pihan lumitilanteeseen joutunen ottamaan kantaa ihan kohtsiltään, 10 sentin märkälumikerros on yön aikana pihalle laskeutunut, ja se laskeuma näkkyy koko ajan kasvavan.  Ehkä joutuu tekemään ns. välitilinpäätöksen tuon asian suhteen, vaikka normaalisti suosin kerralla valmiiksi -menetelmää.  Saattaa iltaan asti odottamalla olla kerros niin paksu ja lumi niin painavaa, ettei kola nouse penkan päälle enää.  Ainakaan puuskuttamatta.

jaakkovaakko

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2022, 10:17:57 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »