Kirjoittaja Aihe: Hiekka- / lasikuulapuhallus  (Luettu 41357 kertaa)

Joulukuu 03, 2009, 10:28:38 ap
Vastaus #15

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kvartsihiekka on Ruotsissa kielletty jo 1976,myös kansainväliset työturvallisuusmääräykset kieltävät sen käytön.
Pähkinänkuoret vois olla hyvä vaihtoehto,ne ovat parhaimpia hiottujen pintojen puhalluksessa.Ovat varmaan pirun kalliita.

Joulukuu 03, 2009, 13:11:17 ip
Vastaus #16

Juha Martikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolta löytyy eri puhallusmateriaalien hintoja, en tosin tiedä myyvätkö suoraan yksityisille, mutta ainakin suunnan hinnoista näkee.    http://www.imtekniikka.fi/

Joulukuu 03, 2009, 13:41:34 ip
Vastaus #17

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Tuohan olikin hyvä linkki, toivottavasti myyvät myös pikku erissä, pitää kysyä, hinnatkin vaikuttavat kohtuullisilta

Tuo teräspuhallusrae on muuten äkästä tavaraa, ostin sitä kerran SAH-KO - konepajalta Oulusta ja poistin sitä käyttäen kromit  kaverin Norton ES 2 - pyörän Englannissa jälkeenpäin kromatuista orkkislokasuojista, se homma ei onnstu millään hiekalla, ainakaan niillä mitä minä olen kokeillut.
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Joulukuu 04, 2009, 06:10:07 ap
Vastaus #18

esa ämmänpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huomenta.Puhallus hiekkaa myyvät kuiva petonia valmistavat virmat.Oulussa oon ostanu pikkaralasta lohjan tehtaalta ja kellonkuivalaastilta.Möivät 1000 kg säkkeissä ois sitä ollut 40 kg säkkeissäki .Hintaa en muista  vain eise kovan kallista ollut.

Esa Ä

Joulukuu 04, 2009, 10:14:51 ap
Vastaus #19

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Ostin minäkin kerran sitä "puhallushiekkaa" jostain rakennustarvikeliikkeestä täältä oulusta 40 kg säkin, vaan tuli tehtyä siitä tavarasta kaksi kauppaa kerralla, ensimmäinen ja viimeinen, on se niin pölyävää eikä teho ole lähelläkään sitä mitä noilla hintavammilla aineilla.

Joulukuu 04, 2009, 11:58:39 ap
Vastaus #20

esa ämmänpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Varmaan kaliimmat tuottee ovat laavukkaampia.Vain meillä oli tarve vähän isompi puhallettiin vanhoja rakennuksia veneitä ja muuta pientä.kyllä sillä lähti kun pani painetta riittävästi.

Joulukuu 04, 2009, 12:54:33 ip
Vastaus #21

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Juu ne on vähän eri aineet eri käyttötarkoitukseen, ison veneen tai koko talon hiekkapuhaltaminen tulis hintoihinsa noilla kalliimmilla aineilla  :)    Mutta puhalluskaappiin on hyvä olla semmosta tavaraa mikä pölyää mahdollisimman vähän, siellä kun se sama hiekka kiertää moneen kertaan niin se hintakaan ei ole niin kriittinen juttu.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2009, 12:56:25 ip kirjoittanut Reijo Huhtakangas »

Joulukuu 04, 2009, 16:45:26 ip
Vastaus #22

pasi heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mää mittää noista tiiä, mutta kvartsi hiekkaa oon melekeesti aina käyttäny ja toimivaa on ollunna, eikä vissiin mee paakkuunkaan kosteammilla keleillä kun ei oo tarvinnu suutinta rassailla auki  ;)
Pasi
Röklä

Joulukuu 04, 2009, 21:08:49 ip
Vastaus #23

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mää mittää noista tiiä, mutta kvartsi hiekkaa oon melekeesti aina käyttäny ja toimivaa on ollunna, eikä vissiin mee paakkuunkaan kosteammilla keleillä kun ei oo tarvinnu suutinta rassailla auki  ;)

Ei se paakkunukkaan kuin keuhkoihin :)

Joulukuu 22, 2009, 07:14:03 ap
Vastaus #24

Markku Hakola

• Vieras
Alumiinisilikaatti puhallusaineena sopii mielestäni karkeimpaan, tehopuhdistukseen.
Hiekkapuhallus seuraavaksi "hienoimman" pinnan tekoon ja tehokkaaseen maalin ja ruosteenpoistoon.
Lasikuulapuhalluksella saa melko siistin ja sileän, silkonkiiltoisen-mattapinnan ja aivan sileää ei lasikuulallakaan saa.
Pinnan jos sitten haluaa kiillotaa, niin siihen on sitten erilaisia kuorirouheitam mutta niitä en itse ole harrastanut.

Lasikuulapuhalluksella saa poistettua esim alumiinista pieniä naarmuja yms, niin, ettei poistoa kunnolla edes huomaa, vaikka tarkemminkin katsoo.
On perusmateriaaali vaikka mitä, niin lasikuulapuhalluksella saa kunnonn pohjatyön maalauksia varten, eli kunnon tartuntapohjan maalaukselle.

Itse olen siirtunyt miltei poikkeuksetta lasikuulapuhalluksen käyttöön, vaikka ei välttämättä yhtä nopea, kuin hiekka tai alumiinisilikaattipuhallus,mutta muuten mukavampaa käyttää ja hieman hellävaraisempikin tuo on.
Kannattaa käyttää kaaappia, joka kierrättää lasikuulan ja kierrossa poistaa siitä vaan pölyn, ei kannata käyttää vapaassa puhalluksessa.

Lasikuulaa kannattaa kysellä mm, Kirkkonummen Teollisuuspalvelusta.

Luonnollisesti kukin sitten huolehtii kunnon suojainten käytöstä, sillä on puhallusaineena mikä tahansa, niin haaittaaa ne sisuksissa tekee.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2009, 07:19:12 ap kirjoittanut Markku Hakola »

Joulukuu 23, 2009, 16:43:40 ip
Vastaus #25

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mää ostin jokunen vuosi sitten 25kg säkin pieniä lasikuulia Kaarinasta jostain liikkeestä. Joka talvi olen parin mopon alumiini yms. osat sillä puhallellut. Pienellä paineella saa esim. navoista hapettumat yms. hienosti pois. Sitten päälle vain kunnon lumppulaikka kiilloitus vahalla. Isommissa näkyvämmissä osissa joutuu sitten muutakin hiomavälinettä käyttämään. Varmaan parin vuoden päästä joutuu toisen säkin ostamaan.
Ruosteisemmat rautaosat puhallan alumiinisilikaatilla. Isommat osat vien hiekkapuhaltajalle.

Joulukuu 25, 2009, 15:32:03 ip
Vastaus #26

Hannu Murtoniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro kundit-
Ostin Lasikuulaa 25kg säkki ja makso 42e + alvi Järvenpäästä Nestor-tuote oy.
Löytyy myös nettisivut.

Joulukuu 25, 2009, 20:50:37 ip
Vastaus #27

Jani Erola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Norton Big Four 1950 & Commando 961 Cafe Racer
Lainaus
Juu, kyllä se tavallinen hiekka "tylsyy" käytössä aika nopeasti, mutta sen haittapuolena on seassa olevista pienistä rakeista johtuva kova pölyäminen puhalluskaapin sisällä joka haittaa puhallettavan kappaleen näkemistä, alumiinisilikaatti tai alumiinioksidi taas ei pölyä läheskään niin paljoa, ja se on myös "terävämpää" ja sopii siksi hyvin ruosteen ja muun p#skan poistoon, mutta jälki on karkeampaa kuin oikealla hiekalla.

Tervehdys.

Hiekan pölyäminen tosiaan vaikeuttaa kappaleen näkemistä. Itse olen "viritellyt" teollisuusimurin omaan hiekkapuhalluskaappiin ja se helpottaa näkyvyyttä huomattavasti. Oven lasi josta katsellaan kaapin sisään muuttuu myös sameaksi aikaa myöten ja vaatii vaihtoa. Mutta muuten hiekkapuhalluskaappi on kyllä hyvä keksintö pienten osien puhaltamiseen.

T:Jani Erola

Joulukuu 25, 2009, 21:23:08 ip
Vastaus #28

Markku Hakola

• Vieras
Joihinkin lasikuula / hiekkapuhalluskaappeihin on saatavilla "suojakelmu" lasin sisäpinnalle, jolloin lasin "kuppaantuminen" pikkasen hidastuu.
Hintaahan noillekkin tulee, mutta se täytyy suhteuttaa lasin hintaan ja päättää käytöstä senmukaan.

Huhtikuu 11, 2012, 16:26:58 ip
Vastaus #29

tapani vakoniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minkähän karkeuksellista lasikuulan pitäisi olla jos puhaltelee valupinnalla olevia alumiinilohkoja, jarrukilpiä ym. Pitäsikö karkeialle valupinnalle olla karkeampaa kuulaa kuin tasaiselle alumiinille, neuvokaa viisaammat. Näkyy ainakin saksanmaalla olevan valikoima sen verran laaja että meni akkinäiseltä sormi suuhun.