Olen ajatellut ostaa nyt säkin lasikuulaa, kun tuo puhalluskaappikin löytyy ja taas pukkaa uutta projektia, jossa pitää alumiiniosia puhallella lasikuulalla, niin ajattelin kysyä, että minkälaisella paineella tuota lasikuulaa kannattaa puhaltaa, ettei se mene heti käyttökelvottomaksi?
Onko 3-3.5bar hyvä paine, kuten jostain foorumilta olin lukevinani? Jos ihan oikeeta tietoa löytyy, niin jees!
Yksiselitteistä arvoa paineelle on vaikea sanoa.
Oman kokemukseni perusteella tuo sopiva paine riippuu hyvin pitkälle käytössä olevasta laitteistosta.
Lähtökohdaksi tuo mainitsemasi 3-3.5bar saattaa olla hyvä, mutta kannattaa testata puhalluksen vaikutusta pikkuhiljaa tuosta nostamalla.
Seuraamalla puhalluksen tehoa ja jälkeä löytyy laitteistokohtainen sopiva paine.
Pienemmällä paineella puhallus on luonnollisesti heikompaa, puhdistus ei kovin nopeaa, mutta pinnan karkeudesta tulee pienempi.
Puhalluspainetta kasvattamalla puhdistusteho luonnollisesti nopeutuu, mutta pinnasta tulee karkeampi.
Pinnanlaatuun vaikuttaa paineen lisäksi myös se, kuinkapaljon suuttimesta virtaa lasikuulaa tms ainesta.
Tuohon vaikuttaa mm suuttimen koko, sekä mahdollisuus säätää painetta esim jalkapoljimella, jolloin pienempi paine
kuljettaa mukanaan vähemmän puhallusainetta.
Itse olen pintojen puhaltamisella tapahtuvassa puhdistuksessa suosinut vain ja ainoastaan lasikuulapuhallusta.
Tietty sooda yms sellaisetkin on hyviä, niitä väheksymättä.
Itselläni nuo kohteet on ollut maalattavia ja mielestäni lasikuulalla saa sopivan pinnan mm pohjusteiden tartuntaa varten.
Esimerkiksi mikäli anodisoituun kappaleeseen haluaa "satiinimaisen" pinnan, niin lasikuulalla saa hyvän pohjan tuota varten.
Haluttaesa sitten viimeisenpäälle sileätä pintaa, niin kyseeseen tulee puhallusaineena sitten eri pähkinänkuoti tms ainekset,
mutta ne on sitten asia erikseen.