Kirjoittaja Aihe: CX500 miehet  (Luettu 843456 kertaa)

Kesäkuu 03, 2013, 18:46:55 ip
Vastaus #1035

Pekka Havukainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pielistä kierrettiin taas - nyt jo 42. kertaa!
Lauantaina 1.6.2013  oli taas perinteinen Pielisen ympäriajo. Otsikon mukaisesti siis jo 42. kerran alkaen keväästä 1971. Itse olen ollut mukana joko keväästä 2003 ta 2004 lähtien, kaikkiaan kahdeksan kertaa. Muutama ajo jäi väliin lähisuvun lakkiaisjuhlien takia. Alkuvuosinani alla olivat kaksi eri yksilöä Hondan GL500 Silver Wingejä. Neljästi olen kiertänyt Pielisen tämän tapahtuman merkeissä nykyisellä GL650-ajokillani. Kahdesti olen pokannut vanhimman kuskin pokaalin. Viimeisen siis viime lauantaina. Liitän alle kuvan pytyn lisäksi saaduista kylkiäispalkinnoista. Kuva on otettu kotipihaan saavuttua, jolloin pokaali oli vielä paketissaan.

Polttoainetta kului tarkkana määränä kaikkiaan 22,9 litraa ja ajomatkaa kertyi Kiteeltä lähdettynä kaikkiaan 508 kilometriä. Ajonopeus oli pitkillä suorantien osuuksilla reippaanpuoleista, noin 105 kmh navigaattorilukemana ja muutenkaan  ei tavoiteltu säästölukemia kulutuksessa. Silti laskelma osoitti keskikulutukseksi arvon 4,51 ltr/100 km. Ei siis kovin paha. Luulenkin sen osoittaneen niin itselleni, kuin tämän keskustelun muille CX-miehille, vanhuksen kaasarien ja sytytyspuolenkin olevan hyvässä kunnossa.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2013, 19:19:17 ip kirjoittanut Pekka Havukainen »

Kesäkuu 03, 2013, 19:33:36 ip
Vastaus #1036

Jarno Forssell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuulostaa mukavalta ajoreissulta. Varmaan tuollainen GL500 tai GL650 on huomattavasti mukavempi matka-ajossa kun aletaan satoja kilometrejä vetelemään. En voisi kuvitellakaan tuolla cx500 customilla esimerkiksi lähteväni hyvä kuin 100km siirtymälle. Sen jälkeen tuntuu jo selässä ikävältä. Pitäisi varmaan alkaa vahvistaa selän ja muutenkin oman tukirangan lihaksistoa.

Tuolla standardirunkoisella cx500:lla ehkä voisi 500km mennä, mutta kyllä siinä varmaan 200km jälkeen alkaisi kaivata jonkinlaisia katteita pyörään.

Katteet on kans jännä juttu. Toiset haluaa ne ehdottomasti ja toiset eivät. Itse kuulun siihen porukkaan, joka ei katteita halua. Jotenkin tykkään kun tuo tuuli huitelee päin koko kroppaa. Tuntuu enemmän ajamisen meiningiltä, eikä vain siirtymiseltä. Mutta nämä on näitä makuasioita. Kukin toki tavallaan. Itse en tosiaan ajele kuin yleensä 50-100km pätkiä maksimissaan. Siinä ei katteita vielä ehdi kaipaamaan.
Tuumaustauko Blogi asiaa CX500, GL1100 Hondista sekä Kawasaki VN750 customista + Suzuki Burgman AN400 skootterista

Kesäkuu 03, 2013, 23:21:36 ip
Vastaus #1037

Jarno Mäkinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Iltaa foorumille!

Ajattelin jakaa muutaman kuvan tuosta meikäläisen kilkottimesta, kun en ole muistaakseni sitä paljon täällä näytellyt. Tässä olisi muutama kuva juuri pestynä:

DSC_0601 by JarZki, on Flickr

DSC_0602 by JarZki, on Flickr

DSC_0604 by JarZki, on Flickr

Oon tehnyt paukuttimeen muutamia muutoksia, tässä niistä oleellisimmat / näkyvimmät:
  • Matalempi, leveämpi ja musta ohjaustanko
  • Honda CB600 ajovalo ja bilteman tuikkutelineet
  • Minivilkut
  • Akku siirretty penkin alle ja sähköjä piiloteltu
  • Sigman nopeusmittari
  • Teräspunos-jarruletkut
  • Bilteman termotec-teipit alkukäyrissä
  • Kartiosuodattimet alkuperäisen ilmansuodattimen tilalle
  • Mökäputket, about suorat
  • Tangonpääpeilit, tilasin ebaysta. Näitä samoja saa mm. Biltemasta
  • Kahvalämmityselementit tuppien alle, kytkin virtalukon vieressä
  • Jäähdyttimen suoja maalattu mustaksi
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 03, 2013, 23:24:04 ip kirjoittanut Jarno Mäkinen »

Kesäkuu 04, 2013, 07:31:08 ap
Vastaus #1038

Jarno Forssell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä se niin on, että tuollainen simppelimpi ajovalo sopii cx standardiinkin tyylikkäämmin kuin se hiivatin Darth Wader maski, joka on ensinnäkin ruma ja toisekseen hankaloittaa kaikkea mahdollista etupään remppaa. Nyt itsellä pitkien merkkivalo mittaristossa pimeänä. Mutta kun en millään viitsisi ryhtyä siihen irroittelu urakkaan. Jos sitten talvella.
Tuumaustauko Blogi asiaa CX500, GL1100 Hondista sekä Kawasaki VN750 customista + Suzuki Burgman AN400 skootterista

Kesäkuu 04, 2013, 12:35:46 ip
Vastaus #1039

Jouni Väisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuulostaa mukavalta ajoreissulta. Varmaan tuollainen GL500 tai GL650 on huomattavasti mukavempi matka-ajossa kun aletaan satoja kilometrejä vetelemään. En voisi kuvitellakaan tuolla cx500 customilla esimerkiksi lähteväni hyvä kuin 100km siirtymälle. Sen jälkeen tuntuu jo selässä ikävältä. Pitäisi varmaan alkaa vahvistaa selän ja muutenkin oman tukirangan lihaksistoa.

Tuolla standardirunkoisella cx500:lla ehkä voisi 500km mennä, mutta kyllä siinä varmaan 200km jälkeen alkaisi kaivata jonkinlaisia katteita pyörään.

Katteet on kans jännä juttu. Toiset haluaa ne ehdottomasti ja toiset eivät. Itse kuulun siihen porukkaan, joka ei katteita halua. Jotenkin tykkään kun tuo tuuli huitelee päin koko kroppaa. Tuntuu enemmän ajamisen meiningiltä, eikä vain siirtymiseltä. Mutta nämä on näitä makuasioita. Kukin toki tavallaan. Itse en tosiaan ajele kuin yleensä 50-100km pätkiä maksimissaan. Siinä ei katteita vielä ehdi kaipaamaan.

No ei se ajoviima, mut se käsiin välittyvä metsuritärinä on mielestäni tuskaisempi ???
Päätin olla aikuistumatta ennen 95 ikävuotta...

Honda Dream 305 vm. 1964 & Honda Dax vm 1976

Kesäkuu 04, 2013, 14:11:23 ip
Vastaus #1040

Jarno Forssell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mjaa olisko siellä kaasareissa synkkauksen paikka? Sillä kuulemma tärinät pienenee kun on synkroonissa. Näin joku joskus osasi kertoa. Ja missä kunnossa on ohjauslaakerit? Jos etupyörässä/kumissa/vanteessa on vippausta, niin löysät ohjauslaakerit lisäävät tärinän käsiin kovemmin.

Kesäkuu 04, 2013, 15:26:33 ip
Vastaus #1041

Fredrik Slotte

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mäkisen Jarno: Pitääkö kovaakin mökää noilla tötteröillä? Onko noi ihan jotkut Emgon slashcutit vai mitkä? Ja onko sulla tietoa, meneekö äänet sitten yli sen sallitun? Oliko se nyt 106 +5dB näillä tai jotakin.. Ei sillä että semmosilla äänillä kehtaisin ajaa kun ei tuo kulkupuoli vastaa sitä melua. :D

Kesäkuu 04, 2013, 19:05:57 ip
Vastaus #1042

Jouni Väisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mjaa olisko siellä kaasareissa synkkauksen paikka? Sillä kuulemma tärinät pienenee kun on synkroonissa. Näin joku joskus osasi kertoa. Ja missä kunnossa on ohjauslaakerit? Jos etupyörässä/kumissa/vanteessa on vippausta, niin löysät ohjauslaakerit lisäävät tärinän käsiin kovemmin.

Tuskin synkkaus auttaa tärinäpiikkiin tuossa 4000-5000 rpm:n kohdalla oli synkassa tai ei niin tuo kone vain taitaa väristä, ohjauslaakeri ja etupää on huollettu talvella. Samalla lailla värisi Aprilian V 2:nenkin ja kun viime kesän ajot oli vähissä ajoin vain vähän 4-koneisella XJR:llä ja CBX:llä sitten enemmään sen vähän mitä tuli ajettua...niin kaippa se vain tuntuu 6-koneen tasaisen käynnin jäljiltä.
Päätin olla aikuistumatta ennen 95 ikävuotta...

Honda Dream 305 vm. 1964 & Honda Dax vm 1976

Kesäkuu 04, 2013, 21:06:47 ip
Vastaus #1043

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla tuo cx värisee nans just siinä 4000 kierroksen kohalla, mutta ei se käsissä mulla tunnu vaan lähinnä jaloissa ja perseessä. Eikä sielläkään häirittevästi.

En tiiä rupiaako  tossa olemaan ngkt  jo finaalissa ku on niin ujon olonen kipinä.
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Kesäkuu 04, 2013, 21:15:08 ip
Vastaus #1044

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Eikö NGK kestä CX500 Hondassa joskus yli sataki kilsaa, ei aina mutta joskus ehkä.

Kesäkuu 04, 2013, 22:44:20 ip
Vastaus #1045

Jarno Forssell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla taitaa olla hyvät asetukset cx:ssä, kun ngk:t on kestänyt jo tuhansia kilsoja. Iridiumit nääs. Eikä mitään värinöitä.

Mistä juontaa tuo että ngk:t ei muka kestä? Itsellä aina ollut kaikissa kakspyöräisissä ngk:t eikä yhtään tulppaa hajonnut koskaan. Olen aina elänyt siinä käsityksessä, että ngk on laatua. Ja näin minulle on kerrottu. Mutta nyt olen parista paikasta kuullut haukkuja.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 04, 2013, 22:54:36 ip kirjoittanut Jarno Forssell »

Kesäkuu 04, 2013, 22:47:55 ip
Vastaus #1046

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla nuo viimekesäset kesti koko kesän, eli joku 2-3 tuhatta kilsaa.. Vika korjaantu mystisesti ku tankkas pyörän  ??? Tiiä sitte onko joku paikka vähä tukossa niin ei pienellä bensan paineella jaksa tulla tarpeeksi nopeesti tai jotain.. Mopossa oli joskus aikanaan vähä samaa vaivaa. luokittelin sen sillon  ominaisuudeksi.
Tiiä sitte olinko menny vahingossa E10 tankkaamaan vai ehtikö bensa väljähtää jostain syystä.. tiiä sitte.
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Kesäkuu 04, 2013, 23:53:36 ip
Vastaus #1047

Jarno Mäkinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mäkisen Jarno: Pitääkö kovaakin mökää noilla tötteröillä? Onko noi ihan jotkut Emgon slashcutit vai mitkä? Ja onko sulla tietoa, meneekö äänet sitten yli sen sallitun? Oliko se nyt 106 +5dB näillä tai jotakin.. Ei sillä että semmosilla äänillä kehtaisin ajaa kun ei tuo kulkupuoli vastaa sitä melua. :D

Kyllähän ne ihan hyvää meteliä pitää. :) Itse tykkään kovasti. Sen verran metelistä sanon, että ei tuolla ole niin mukava ajella ilman korvatulppia. Lyhyet siirtymät menee ihan ok, mutta pidemmälle matkalle pakko laittaa tulpat.

En tiedä mitkä "äänenvaimentimet" noi on. Kaveri vain osti CX:n ja nämä tulivat hänen pyörän mukana, niin ostin ne häneltä pois.

Itse asiassa tiedän, että äänet ei mene yli sallittujen rajojen. Viime kesänä mitattiin kunnon desibelimittarilla ja ammattitaitoisien mittaajien kanssa ja lukemat taisi olla jotain 97dB jne. Meteli on melko kova, mutta ei niin kova äänenpaineeltaan, kuin esim. kyykkyjen tehoputket.

Voin vaikka napata videoo ym. tuosta, jos siitä vaikka saisi jotain käsitystä. Tai sitten tullaan poikkeen sinne jonnekin, niin pääset demoamaan. :)

Kesäkuu 05, 2013, 09:06:38 ap
Vastaus #1048

Jarno Forssell

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mäkisen Jarnon kanssa ajeltu jonkin verran ja täytyy sanoa, että jos hän ajaa vaikka 5 metriä minun takana, niin en tiedä varmaksi onko oma moottori edes käynnissä. Vakioputkista kun ei kuulu juuri mitään noihin verrattuna. Melkoiset patkuttimet nuo ovat. Hienot äänet, mutta pidemmän päälle varmasti kaipaa korvatulppia. Ja jos aamulla lähtee töihin pyörällä, niin en esim. kerrostalon pihassa haluaisi pyörää käyttää lämpimäksi ensin jos on noin avonaiset putket :)

Nimim. rivitalosta lähdin aikoinaan aina honda shadowilla jossa rähinäputket, ja voi järki sitä paukutuksen määrää aamu kuudelta tai seiskalta. Varmaan naapurit kirosivat.

Kesäkuu 05, 2013, 11:33:02 ap
Vastaus #1049

Fredrik Slotte

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huh, 97dB, vaan? Eikös ne desibelit vielä kasva jonkun exponentiaalisen kaavan mukaan.  :laugh:

Tahtoisin kyllä jotkut kivat, uudet, kevyemmät pöntöt mutta kun tarjonta on lähestulkoon vain Emgon eri versiot niin enpä tiedä. Pitäisi metsästää ebaysta niitä HD:n putkia joita jenkit käyttävät paljon.