Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 1025182 kertaa)

Heinäkuu 16, 2016, 12:16:31 ip
Vastaus #1920

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve,

Eka veteraanipyörä hommattu tälläkin foorumilla kirjoitelleelta henkilöltä. Hyvin pelannut tähän asti, mutta nyt iski pieni tenkkapoo liittyen vaihteistoon ja kytkimeen. Eilen ajellessa pyörän laatikko alkoi ääntämään oudosti. Ääni kuuluu koneen ollessa käynnissä vapaalla tai ajaessa. Jos pyörä on paikallaan vaihde kytkettynä ääntä ei kuulu. Alla videonpätkää siitä kun pyörä käy ensin vapaalla ja sen jälkeen vaihde kytkettynä.

Ääninäyte 1

Sama ääni kuuluu myös kun pyörää rullaa eteenpäin vaihde kytkettynä ja kytkin pohjassa. Seuraavalla videolla pukkailen pyörää ensin vapaalla ja sen jälkeen laitan ykkösen silmään ja pukkailen eteenpäin.

Ääninäyte 2

Kytkin on muutenkin alkanut hieman oireilemaan. Kytkin ei irroita kunnolla vaikka vaijerin säätää niin kireäksi että kytkin alkaa jo luistamaan. Käytin kytkimen auki ja mittasin levyt ja jouset, olivat ohjearvoissa. Edelliset öljyt joko 10W40 tai 20W50 mineraaliöljyt ja nyt laitoin sisään 20W50 ilman muutoksia mihinkään.

Jospa täältä löytyisi jotain ideoita vian etsintään niin pääsisi osia tilailemaan ja mahdollisesti vielä nauttimaan kesäilloista.

Edellisessä viestissä (s. 128) on tarinaa mahdollisesti samantapaisesta ongelmasta.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Heinäkuu 16, 2016, 22:21:18 ip
Vastaus #1921

Pauli Varonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mielestäni ääni kuuluu starttipolkimen akselista. Koetapa painaa käynnistinpoljinta alaspäin moottorin käydessä kun tuo ääni kuuluu - häviääkö ääni?

Ääni pahenee kun käynnistyspoljinta painaa alaspäin moottorin käydessä. Käynnistyspolkimen akselissa on pitkittäissuunnassa välystä noin viitisen milliä, onko tämä normaalia?

Näkeekö tuon polkimen akselin kiinnityksen eheyden avaamalla koneen vasemman posken?

Kiitos tähän mennessä tulleista vinkeistä!

Heinäkuu 17, 2016, 11:00:06 ap
Vastaus #1922

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mielestäni ääni kuuluu starttipolkimen akselista. Koetapa painaa käynnistinpoljinta alaspäin moottorin käydessä kun tuo ääni kuuluu - häviääkö ääni?

Ääni pahenee kun käynnistyspoljinta painaa alaspäin moottorin käydessä. Käynnistyspolkimen akselissa on pitkittäissuunnassa välystä noin viitisen milliä, onko tämä normaalia?

Näkeekö tuon polkimen akselin kiinnityksen eheyden avaamalla koneen vasemman posken?

Koneen alalohko pitää avata ennen kuin starttiakseliin pääsee käsiksi. Kannattaa rakentaa teline avaamista varten, jotta vaihteiston rattaat ja akselit pysyvät paikoillaan. Itse tein tuon saman operaation viime viikolla.

Heinäkuu 17, 2016, 18:10:01 ip
Vastaus #1923

Pasi Katava

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Koneen alalohko pitää avata ennen kuin starttiakseliin pääsee käsiksi. Kannattaa rakentaa teline avaamista varten, jotta vaihteiston rattaat ja akselit pysyvät paikoillaan. Itse tein tuon saman operaation viime viikolla.

Muistaako Ari pitikö koneen päältä, sylintereiden takapuolelta avata kaksi pulttia ennen kuin vaihteiston alalohkon saa irti?? Kannattaa irroittaa nämä pultit ennen nurinpäin kääntämistä.
Pahin on vielä edessä.

Heinäkuu 17, 2016, 19:51:59 ip
Vastaus #1924

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Muistaako Ari pitikö koneen päältä, sylintereiden takapuolelta avata kaksi pulttia ennen kuin vaihteiston alalohkon saa irti?? Kannattaa irroittaa nämä pultit ennen nurinpäin kääntämistä.

Ensin yläpuolella olevat kaksi pulttia auki ja sen jälkeen kone ympäri. Ennen ympäri kääntämistä kannattaa katsoa kohdat, joista alalohkoa voi naputella irti. Tässä tapauksessa joutuu naputtelemaan alhaalta ylöspäin eli siellä pitää olla tilaa. Ei pidä mennä vääntämään taltalla tiivistepintojen välistä, koska sillä tavalla tulee aina vaurioita.

Heinäkuu 23, 2016, 12:14:52 ip
Vastaus #1925

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli pilattua yksi kaasari. Kiersin seosruuvia pohjaan. Jostain syystä pohjakosketuksen jälkeen ruuvi jatkoikin kiertymistä ja ruuvasin sen enempää ajattelematta niin pitkälle kuin meni. Auki ruuvattuani oli kärki mennyt poikki. Se oli junttaantunut kanavaan ja kaasari on käsittääkseni entinen, kun sitä on aika mahdoton saada sieltä pois :(

Heinäkuu 23, 2016, 19:30:07 ip
Vastaus #1926

Pauli Varonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt on kone pöydällä ja odottelen tuota uutta osaa minkä sanoitte olevan vääntynyt. Ihan varmuuden vuoksi tilasin uuden kun ei se juurikaan mitään maksanut vaikka vanhakin voi olla pelastettavissa. Vielä en ole alalohkoa irrottanut ja sitä varten pitäisi tietää tarviiko roottoria napata irti vai onnistuuko lohkon irroitus se paikallaan? Kytkin pitää ilmeisesti öljypumpun kans napara irti ennen kuin koneen saa kahteen osaan.

Mistä kannattaisi tilata tiivistesarja tuohon? Jotain muistan lukeneeni että Stormin setti ei ole kovin hyvä.

Ajattelin samalla uusia ketjut ja rattaat pyörään. Tällä hetkellä takarissa on 32 kokoa ja itse olen löytänyt vaan jotain 36 rissoja, olisiko jotain hyvää kauppaa rissoille?

Mitä tiivistemassaa olette käyttäneet lohkojen välissä? Hondatiskiltä kysyin Hondabondia, mutta sitä ei ainakaan heiltä löytynyt. Hyllyssä oli vaan joku toinen Hondan tuubi millä oli hintaa 59e, joten jätin sen sinne  :D
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2016, 19:34:44 ip kirjoittanut Pauli Varonen »

Heinäkuu 23, 2016, 20:16:38 ip
Vastaus #1927

Tuomas Korkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Motomasterista taitaa saada ketjut ja rissat semmoseen hintaan että muualla saa pelkät ketjut siihen hintaan. Itse kyllä vaihtaisin tiheämmät välit jos vain saisi semmoset. Aika pitkä minun mielestä se orkkis ykkös vaihde vakio väleillä

Heinäkuu 23, 2016, 22:02:42 ip
Vastaus #1928

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt on kone pöydällä ja odottelen tuota uutta osaa minkä sanoitte olevan vääntynyt. Ihan varmuuden vuoksi tilasin uuden kun ei se juurikaan mitään maksanut vaikka vanhakin voi olla pelastettavissa. Vielä en ole alalohkoa irrottanut ja sitä varten pitäisi tietää tarviiko roottoria napata irti vai onnistuuko lohkon irroitus se paikallaan? Kytkin pitää ilmeisesti öljypumpun kans napara irti ennen kuin koneen saa kahteen osaan.

Mistä kannattaisi tilata tiivistesarja tuohon? Jotain muistan lukeneeni että Stormin setti ei ole kovin hyvä.

Ajattelin samalla uusia ketjut ja rattaat pyörään. Tällä hetkellä takarissa on 32 kokoa ja itse olen löytänyt vaan jotain 36 rissoja, olisiko jotain hyvää kauppaa rissoille?

Mitä tiivistemassaa olette käyttäneet lohkojen välissä? Hondatiskiltä kysyin Hondabondia, mutta sitä ei ainakaan heiltä löytynyt. Hyllyssä oli vaan joku toinen Hondan tuubi millä oli hintaa 59e, joten jätin sen sinne  :D

Kannattaa laittaa normivälitykset. Liian tiheällä välityksellä kone huutaa turhaan ja liian harvalla välityksellä vitosvaihteella ei ole tehoja.

Roottoria ei tarvitse irrottaa, mutta sivuposkien lisäksi kytkin, öljypumppu ja öljynputsari pitää purkaa. Itse irrotin pelkän pumpun ja alalohkon takaisin asentaminen oli sitten sen verran haastava tehtävä etten suosittele.

Tiivistesarja kannattaa tilata muualta kuin Stormilta. CMSNL:llä on Noborun sarjoja ja ne ovat hyviä. Löytyy niitä toki muualtakin.

Tiivistemassaa ei kai voi laittaa liian vähän. Itse koneen uudelleen purkamaan joutuneena totesin, että vaikka olin laittanut vain ohuen rihman, se oli levinnyt koneen sisäpuolelle. Massa pitää levittää sormella ohueksi kerrokseksi sisäpuolelta ulospäin. Levitin itse niin, että sisäreunaan ei tullut massaa ollenkaan. Massaa tarvitaan ainoastaan niihin saumoihin, jotka ovat kosketuksissa ulkoilmaan.

Elokuu 04, 2016, 15:43:05 ip
Vastaus #1929

Frank Salin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kysynpä vielä täältä... Ehkä tyhmä kysymys... Pystyykö kolmipätkän moottoria noin normiolosuhteissa pyörittämään takaperin stattorin 14mm pultista? Minulla pyörässä onnistuu mutta nyt kasattavana olevassa varamotissa ei onnistu? Ei liiku milliäkään? Normisiti kuitenkin eteenpäin...

Elokuu 04, 2016, 16:40:28 ip
Vastaus #1930

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kysynpä vielä täältä... Ehkä tyhmä kysymys... Pystyykö kolmipätkän moottoria noin normiolosuhteissa pyörittämään takaperin stattorin 14mm pultista? Minulla pyörässä onnistuu mutta nyt kasattavana olevassa varamotissa ei onnistu? Ei liiku milliäkään? Normisiti kuitenkin eteenpäin...

Takaperin pyörittäessä taitaa startin kytkin napata kiinni? Niinettä jos startti on jumissa niin ei ehkä onnistu...? Kyllä mun moottoria pystyy pyörittämään takaperin ainakin jonkin matkaa, tosin hakiessani säätömerkkien kohtia pyöritän aina "oikeaan" suuntaan että on sitten löysät oikealla puolella kans.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 04, 2016, 17:28:55 ip
Vastaus #1931

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa

10.7.2016 kirjoitan sivu taaksepäin näin: "Tarinaa eräästä koneremontista: Koneen ekan kasauksen ja runkoon asentamisen jälkeen totesin, että nokkaketjun kiristäjän sylinterissä olevat kierteet olivat pilalla. Talven ja kevään nieleskelyn jälkeen kone uudelleen irti ja kierteiden teko. Toisen asennuksen ja pyörän kasaamisen jälkeen ilmeni, että kone ei pyöri taaksepäin. Eteenpäin pyöri iloisesti, mutta taaksepäin enintään puoli kierrosta. Eikun kone uudestaan irti ja halki. Selvisi, että starttiakseli oli pyörähtänyt yli niskojensa ja rattaat olivat koko ajan kiinni toisissaan. Osa nro 6 http://www.cmsnl.com/honda-cb350k4-european-direct-sales_model16401/plate-guide_28258310010/#.V4IiQ6Jqypo oli vääntynyt ja vaihdoin tilalle paremman. Tänään on vuorossa koneen kolmas ja toivottavasti viimeinen runkoon asennus."

Elokuu 04, 2016, 20:07:23 ip
Vastaus #1932

tapani virkkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vanha sananlasku. Kolmas kerta toden sanoo!!

Elokuu 04, 2016, 20:37:13 ip
Vastaus #1933

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vanha sananlasku. Kolmas kerta toden sanoo!!
Kommentoitkin sopivasti. Kaasarit tulvivat, mutta pakokäyrä on sininen ja tulppa vitivalkoinen. Alan epäillä, että saksasta tilaamani Keysterin korjaussarja ei ollutkaan sitä mitä piti. Siis jos kaasari on pesty ultraäänipesurilla ja rassattu ja puhallettu ja se kuitenkin tulvii, pakokäyrä on sininen ja tulppa vitivalkoinen, vikaa pitää ruveta etsimään korjaussarjasta. Voiko olla mahdollista, että luistin uusi neula on liian pitkä, eikä anna riittävästi bensaa...?

Elokuu 05, 2016, 00:38:35 ap
Vastaus #1934

Frank Salin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eli ilmeisesti pitäisi pystyä pyörittämään taaksepäin? Voisko joikin muun kinnata?
Kyselin asiasta tutulta ja hänen mukaansa keskipakoiskytkin nappaisi kiinni... Mutta miksei tee sitä pyörässä olevassa moottorissa?