Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 1025069 kertaa)

Toukokuu 12, 2013, 21:01:16 ip
Vastaus #1140

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Takaisin asentaessa välys tuntui kuivilla pinnoilla jopa tiukalta. En ottanut mäntää irti, kun en katsonut asiaa tarpeelliseksi. Putsarin mutteri oli sen näköinen, että sitä oli avattu epäkorrektilla tavalla, mutta uusi mutteri ei sopinut kierteelle millään. Lukitusaluslevyä ei ollut taiteltu lukitusasentoon, mutta se oli käytetyn näköinen ja vaihdoin tilalle uuden.
Koko operaatiosta jäi hyvä fiilis: en ole aikaisemmin tehnyt vastaavaa remonttia :)
Takuulla hyvä fiilis-ja onnistumisen riemu :)
Minulla on se lukitusprikka moneen kertaan kovia kokenut vaan ei ole uutta,ja on se pysynyt aina kiinni yhdelläkin sakaralla.Ensikerralla teen varmasti jo itse uuden tilalle-se nyt ei ole kummoinen osa valmistaa kunhan nyt ei ihan kaljapurkista ala sitä leikellä ;)

Tärkeää kuten varmasti huomasit-on että väliin tuleva painealuslevy on oikeinpäin-tai että se ylipäätään siellä on.
Mäntä+pesä olisi toki hyvä öljytä reippaasti ennen asennusta vaikka se nyt öljyn sisään käytännössä uppoaakin..

Mahtoiko nyt kuitenkaan selvitä syytä miksei pumppu aiemmin toiminut-vai olisiko vaan kuula irronnut purkaessasi konetta yms..minua tuo on aina kiinnostanut koska en todellakaan enää luota täysin pumpun toimintaan.Näitä on nyt käynyt ihan liian monta tapausta jo.Muistat vielä varmaan kun minulla se kuula piti ihan piikillä painaa takaisin paikoilleen että ei mennyt ihan iteksiin.

Toukokuu 12, 2013, 21:12:15 ip
Vastaus #1141

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Takuulla hyvä fiilis-ja onnistumisen riemu :)
Minulla on se lukitusprikka moneen kertaan kovia kokenut vaan ei ole uutta,ja on se pysynyt aina kiinni yhdelläkin sakaralla.Ensikerralla teen varmasti jo itse uuden tilalle-se nyt ei ole kummoinen osa valmistaa kunhan nyt ei ihan kaljapurkista ala sitä leikellä ;)

Tärkeää kuten varmasti huomasit-on että väliin tuleva painealuslevy on oikeinpäin-tai että se ylipäätään siellä on.
Mäntä+pesä olisi toki hyvä öljytä reippaasti ennen asennusta vaikka se nyt öljyn sisään käytännössä uppoaakin..

Mahtoiko nyt kuitenkaan selvitä syytä miksei pumppu aiemmin toiminut-vai olisiko vaan kuula irronnut purkaessasi konetta yms..minua tuo on aina kiinnostanut koska en todellakaan enää luota täysin pumpun toimintaan.Näitä on nyt käynyt ihan liian monta tapausta jo.Muistat vielä varmaan kun minulla se kuula piti ihan piikillä painaa takaisin paikoilleen että ei mennyt ihan iteksiin.
Itse en sen kuulan toimintaa ymmärrä, mutta irrallaan se kummassakin pumpussa oli. Aika hankala sitä on saada liikkeelle ilman pumpun irroitusta. Lähetä yv:nä osoitteesi, niin toimitan lukitusprikan. Minulla on niitä ylimääräisiä.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Toukokuu 12, 2013, 21:44:50 ip
Vastaus #1142

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Itse en sen kuulan toimintaa ymmärrä, mutta irrallaan se kummassakin pumpussa oli. Aika hankala sitä on saada liikkeelle ilman pumpun irroitusta. Lähetä yv:nä osoitteesi, niin toimitan lukitusprikan. Minulla on niitä ylimääräisiä.
No mikä ettei-arvelinkin että sulla niitä jäi jokunen vielä,vaan ei olis mieleenkään tullut kysyä :)
Lähetän toki osoitteen,eikä ole kiirettä.Lisäät vaan tilinumeron niin voin laittaa vaikka kahvirahaa plus kirjemaksun,jos sopii.
Just nimittän hokasin että olis siinä prikassa vaan viilaamista kun ei ole plasmaleikkuria vielä ollut varaa hankkia.Tänäänkin piti odottaa äitienpäivän vuoksi klo 10 pintaan aamulla että uskalsi isomman laikkakoneen käynnistää.Piti muotoilla sellainen pallonivelen irroitushaarukka 20x50 vahvasta terästangosta että saatiin äiskän autoon tukivarsi vaihdettua.Oli siinä leikkomista vähäksi aikaa..ja eipähän ole Motonettikään lähellä saati auki sunnuntaina,ja rahatkin aika finaalissa juuri sopivasti.Silloin viimeistään tulee työkalutkin tehtyä itse ;D

Kyllä minulllakin siis irti oli pumppu tietenkin.Luulen että tällä josta puhe nyt -tai toisella kuulalla- myös määritellään jonkinlainen taso öljynpaineelle..Sen ymmärrän että tämä joka yleensä on jumissa-toiminee takaiskuventtiilinä jotta öljy saadaan nousemaan ylös.Muuten se palaisi alas aina kun pumpun mäntä menee taaksepäin.Tietoa löytyy varmaan Ameriikan puolelta tästäkin,kun jaksaisi joku päivä lukea.

Toukokuu 12, 2013, 21:54:43 ip
Vastaus #1143

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä minulllakin siis irti oli pumppu tietenkin.Luulen että tällä josta puhe nyt -tai toisella kuulalla- myös määritellään jonkinlainen taso öljynpaineelle..Sen ymmärrän että tämä joka yleensä on jumissa-toiminee takaiskuventtiilinä jotta öljy saadaan nousemaan ylös.Muuten se palaisi alas aina kun pumpun mäntä menee taaksepäin.Tietoa löytyy varmaan Ameriikan puolelta tästäkin,kun jaksaisi joku päivä lukea.
Rakennuspuolen henkilönä hyväksyn selostuksen ilman lisäkysymyksiä :)

Toukokuu 14, 2013, 18:41:15 ip
Vastaus #1144

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Marinoin kytkinlevyjä pari päivää öljyssä ja tänään oli kytkimen kokoamisen aika. Hommassa kävi kuitenkin niin, että kytkinpaketin jousia kiristäessäni yksi pultti katkesi osan 'center clutch' sisään. Clymerin kirjan ohje kehotti kiristämään pultit tiukkaan. Kiristin momenttiavaimella pienellä momentilla, mutta ainoastaan yhdessä pultissa tuli selvästi raja vastaan. Muissa pulteissa tuntuma oli kuin sillä rajalla, että kierteet irtoavat minä hetkenä hyvänsä. Pahin pelkoni onkin se, että pilaan kierteet jostain osasta, jota ei enää ole kaupan. No, tilasin saman tien uuden 'center clutch'in CMS:ltä. Odotellessa vaihdan vaihdepolkimen alkuperäiseen pitkään malliin ja maalailen neljäpätkän osia.

http://www.cmsnl.com/honda-cb350k4-european-direct-sales_model16401/22120-369-305-center_22120312010/

Mistä mahtaisi löytyä kattava taulukko moottorin eri pulttien ja mutterien kiristysmomenteista?

P.S. Ja tiedän, että katkenneen pultin saa poistettua, mutta alumiiniin tehtyjen vanhojen kierteiden kestävyys arveluttaa...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2013, 19:56:48 ip kirjoittanut Ari Loukkalahti »

Toukokuu 14, 2013, 21:55:58 ip
Vastaus #1145

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Clymerin kirjan ohje kehotti kiristämään pultit tiukkaan. Kiristin momenttiavaimella pienellä momentilla, mutta ainoastaan yhdessä pultissa tuli selvästi raja vastaan. Muissa pulteissa tuntuma oli kuin sillä rajalla, että kierteet irtoavat minä hetkenä hyvänsä.

P.S. Ja tiedän, että katkenneen pultin saa poistettua, mutta alumiiniin tehtyjen vanhojen kierteiden kestävyys arveluttaa...

Olen ihmetellyt samaa,mikä olisi oikea momentti kytkinpakassa..Laitoin keskitiukkaan,momenttia en enää muista tarkkaan.ehkä kahteenkymppiin tai 25:een..Nm.Joka on kyllä 6mm pultissa aikapaljon joten muistan varmaan väärin nyt.
Sun koneessa on voinut aiempi seppä vetää ne tappiin(eli apinanraivolla) mikä väsyttää kierteet.Tai sitten muu syy/sattuma.
Jokatapauksessa onni ettei mennyt kruunu pasaksi,se olis sitten tehnyt CSM hinnoilla liki Grantin eli tonnin loven lompakkoon.Tuo keskiö onkin ihmeen kohtuuhintainen siellä.Ei kannata tietty hukata vanhaa osaa,voihan olla että se pysyy kasassa pitemmällä pultilla vielä,eiköstä vaan ne alumiinijötikät ole aika pitkät ,joissa pultinreiät on.Eli jospa ois porausvaraa syventää niitä..
Olen kyllä funtsinut samaa että tästedes yritän putsata/voidella joka ainoan pultinreiän alumiinissa ennen asennusta.Tähän asti ei ole aina viitsinyt tai ollut olevinaan niin kiire-mikiä onkin sikäli totta että aina juuri silloin se ajohuuma polttelee eniten ;)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2013, 21:57:36 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Toukokuu 15, 2013, 20:39:13 ip
Vastaus #1146

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen ihmetellyt samaa,mikä olisi oikea momentti kytkinpakassa..Laitoin keskitiukkaan,momenttia en enää muista tarkkaan.ehkä kahteenkymppiin tai 25:een..Nm.Joka on kyllä 6mm pultissa aikapaljon joten muistan varmaan väärin nyt.
Sun koneessa on voinut aiempi seppä vetää ne tappiin(eli apinanraivolla) mikä väsyttää kierteet.Tai sitten muu syy/sattuma.
Jokatapauksessa onni ettei mennyt kruunu pasaksi,se olis sitten tehnyt CSM hinnoilla liki Grantin eli tonnin loven lompakkoon.Tuo keskiö onkin ihmeen kohtuuhintainen siellä.Ei kannata tietty hukata vanhaa osaa,voihan olla että se pysyy kasassa pitemmällä pultilla vielä,eiköstä vaan ne alumiinijötikät ole aika pitkät ,joissa pultinreiät on.Eli jospa ois porausvaraa syventää niitä..
Olen kyllä funtsinut samaa että tästedes yritän putsata/voidella joka ainoan pultinreiän alumiinissa ennen asennusta.Tähän asti ei ole aina viitsinyt tai ollut olevinaan niin kiire-mikiä onkin sikäli totta että aina juuri silloin se ajohuuma polttelee eniten ;)
Kävin ostamassa pienen momenttiavaimen ½ tuuman päällä. Säätöalue on 5...25 Nm. Sillä luulisi saavan pienet pultit kiristettyä. Edellisen avaimen taidan palauttaa syystä että asteikko on niin karkea, että samaan tarkkuuteen pääsee arvioimalla...

Toukokuu 16, 2013, 05:58:37 ap
Vastaus #1147

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kävin ostamassa pienen momenttiavaimen ½ tuuman päällä. Säätöalue on 5...25 Nm. Sillä luulisi saavan pienet pultit kiristettyä. Edellisen avaimen taidan palauttaa syystä että asteikko on niin karkea, että samaan tarkkuuteen pääsee arvioimalla...
Jep,ja prätkähommissa olis varmaan hyvä kun avain olisi vielä ulkoisesti pienikokoinen,lyhyt ja näpsäkkä.Minulla on 2 avainta;pienille ja isoille momenteille mutta kumpikin pitkiä kuin mikä..eipä tuo toistaiseksi ole haitannut,kun Hondassakaan ei ole juuri löytynyt sille käyttöä..Tulee mieleen lähinnä kannenpultit viimeksi.

Eilen ajelin illalla ihan huvin vuoksi tälläkertaa.Ja olipa mielestäni hyvä,etten sitten lähtenyt kovin kauas korpeen.
Nimittäin,pysähdyin toiselle paussille järven rantaan,ja pyörä oli hetkisen vasemmalle kallellaan parkkeeratessa.Kärkikopan raosta luirahti selvästi öljyä ulos.Jäähdytysrivoille lähinnä,ja sitä oli mielestäni hiukan roiskunut vasemmalle sivulle moottorin taaksekin.
Kun avasin kopan,ei siellä oikeastaan näkynyt mitään isompaa.Ja vielä kun öljy on kirkasta,sitä on vaikemapi havaita.
Ensimäisenä tulee tietysti mieleen se vasta uusittu stefa,jota hieman alunperinkin epäilin jotta onnistuuko.Valmistaja on Tsekkiläinen Gufero,jotta ei se nyt vallan huono pitäisi olla vaikkakin edullinen.Nimittäin vanhaa tiivaria poistaessani käytin pientä poranterää ja se hieman lipsahti nokka-akselin pintaan-ilmeisesti.Tai sitten siinä oli vanha jälki..ja yritin hiukan sitä siloitella mutta toki jos ainetta puuttuu kriittisestä kohtaa-peli on siltäosin menetetty.
Yleensä en ole noita poraillut vaan käyttänyt muita keinoja joten ehkä huono kokemus siitä,ja eka reikä olikin liian pieni ja lähellä akselia.Toinen 2,5mm reikä sitten onnistui heti ja sain sinne mahtumaan ulosvetokoukun.

Jokatapauksessa tungin rättiä kärkikopan alle ettei sotkisi pahemmin ja ajelin varikolle.Öljyä ei enää tullut joten ihmetyttää yhä enemmän.Luulen että se voi tapahtua vasta isommille,ehkä päälle 5000 kierroksilla ja kaippa se heikoimmasta kohtaa karkaa ulos.Olis vaan kiva tietää tuo öljynpaine jotta mitä se mahtaa olla..
Ainakaan ei voi valittaa että kävis kuivana tuo vasen pääty nokka-akselissa,joka useimmiten tuppaa näistä kyrvähtämään juuri öljynpuutten vuoksi ;)
Mutta ei se silti tarvii vuotaa,juuri siihen oli tarkoitus pyrkiä.Ja entinen tiiviste(7mm paksu) oli vasta 6 vuotta ajettu.Kilsoja en ole kattonu.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2013, 06:24:46 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Toukokuu 16, 2013, 15:11:13 ip
Vastaus #1148

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olen käyttänyt kotitekoista momenttia, käsituntumalla.. ikinä en ole saannut mistään kierteitä
rikki ja toistaseks pultitkin pysyneet ehjinä.. Saati että joku paikka olisi irronnut sen takia, ettei olisi momenttia käyttänyt..
Kunnon momentit maksaa ja halvoilla ei tee mitään..Enemmän tuhoa, kuin ilman.. Ja ei se autuaaksi tee momenttiavainkaan, jos sitä ei käytä kalibroitavana.
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Toukokuu 16, 2013, 15:40:15 ip
Vastaus #1149

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Itse olen käyttänyt kotitekoista momenttia, käsituntumalla.. ikinä en ole saannut mistään kierteitä
rikki ja toistaseks pultitkin pysyneet ehjinä.. Saati että joku paikka olisi irronnut sen takia, ettei olisi momenttia käyttänyt..
Kunnon momentit maksaa ja halvoilla ei tee mitään..Enemmän tuhoa, kuin ilman.. Ja ei se autuaaksi tee momenttiavainkaan, jos sitä ei käytä kalibroitavana.
Komppaan täysin-asiaa.
Mun avaimet on sitäpaitsi joskus ehkä 1986 faijalta perittyjä-eikä juuri kalibroituja.Tosin hän osti ne uusina Englannintuliaisina.Kuka tuo mitäkin,toiset viskipulloja toiset työkaluja ;)
Mutta tosiaan,pitkän kokemuksen myötä oppii luottamaan käsimomenttiinkin.Ja useimmiten lasken senvaraan moottorin tms laitteen kokoamisessa,mikäli on kyseessä hyvin vanha ja monen sepän rassaama vehjes,vanhat kierteet,väsyneet pultit (ellei uusia saatavilla heti).Vastakohtana moiselle "leväperäisyydelle"saatan käyttää momenttia autonpyörän pulteissa,varsinkin alumiinivanteissa ;D

Tänään oli sitten vuorossa hyötyliikuntaa Hondalla,eikä se ilmeisesti vuotanut alle 30km matkalla.Varoiksi oli kankaanpala siinä kopan alla mutta en ole vielä tutkinut tarkemmin.Ei näyttänyt märältä päällepäin.Pidin kierrokset maltissa,vaihdot hiukka alle 5ooo rpm mikä kyllä riittääkin ihan kivasti jollei halua kanssakulkijoihin kiinnittää erityistä huomiota.viitaten noihin melko vapaasti virtaaviin pakoputkiin ym ylimääräiseen viritykseen..Joten ei vielä varsinaista huolenaihetta siitä eilisestä öljynkarkailusta.

Toinen juttu,että tutkin aamulla öljypumpun kaaviota jo heti aamukahvilla 5 jälkeen.Samoin pyörittellin käsissäni öljypumppua.Tätä uudempaa ei ole tehty enää avattavaksi/huollettavaksi.Tulpattu ja sokattu jokasuunnalta siihen malliin ettei uskalla avata ihan huvin vuoksi.Voi männä jokin osa rikki.
Imupuolen kuulaventtiili liikkuu vapaana ja painepuolen venttiili on jousikuormitettu.Juurikin samainen kuula joka joskus voi lumpsahtaa paikaltaan seetistä,kuten muutamat kuskit ovat kertoneet.Toistaiseksi tuntemattomasta syystä..

Toukokuu 16, 2013, 19:13:51 ip
Vastaus #1150

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toinen juttu,että tutkin aamulla öljypumpun kaaviota jo heti aamukahvilla 5 jälkeen.Samoin pyörittellin käsissäni öljypumppua.Tätä uudempaa ei ole tehty enää avattavaksi/huollettavaksi.Tulpattu ja sokattu jokasuunnalta siihen malliin ettei uskalla avata ihan huvin vuoksi.Voi männä jokin osa rikki.
Imupuolen kuulaventtiili liikkuu vapaana ja painepuolen venttiili on jousikuormitettu.Juurikin samainen kuula joka joskus voi lumpsahtaa paikaltaan seetistä,kuten muutamat kuskit ovat kertoneet.Toistaiseksi tuntemattomasta syystä..
Että siellä onkin kaksi kuulaa, joista se jousikuormitettu voi mennä pois paikaltaan? No voi prkl. Onneksi on kone edelleen levällään eli pitää ottaa pumppu uudelleen tarkastettavaksi :( Miten sen kuulan paikallaan olon saa varmistettua?

Toukokuu 16, 2013, 20:15:47 ip
Vastaus #1151

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Että siellä onkin kaksi kuulaa, joista se jousikuormitettu voi mennä pois paikaltaan? No voi prkl. Onneksi on kone edelleen levällään eli pitää ottaa pumppu uudelleen tarkastettavaksi :( Miten sen kuulan paikallaan olon saa varmistettua?
Ainiin,muistui mieleen että sullahan nimenomaan ei se pumppu toiminut viimekerralla..Mutta ei hätiä mitiä vielä.
Luulen että pidin kyllä "luennon" tuosta viimetalvena kun itselleni sattui ensikerran.Ja valokuvakin voi olla täällä,ehkä marraskuun lopulta,siitä osasta.Voin katsoo uudestaan kuvapalvelimelta suoraan ja linkittää uudestaan jos tarvii.
Kumminkin osa löytyy tumman rinkulan keskeltä pumpun taustapuolelta:siitä josta se painaa öljyn sentrifuugille eli kytkinkoppaan.Sieltähän se vasta lähtee putsauksen jälkeen vaakasuoraan pääkanavaan,josta vaihteiston akselien laakereille ja moottorin kampiakselin laakereille,sitten yläkertaan,vasen ja oikea puoli erikseen.En ole niin tutkinut mutta näin arvelisin pääpiirteittäin..

Jokatapauksessa nyt kytkinkeskiötä odotellessa suosittelisin että tekisit sen pumpputestin altaassa-josta oli puhetta.Silloin se on ihan varma että toimii.

edit:
No kerronpa lyhyesti:Katso rinkulaan sisälle(neljästä öljynvirtausaukosta) hyvällä valolla-ja jos yhtä hyvä näkö kuin minulla-niin isolla suurennuslasilla;-) Ensinnä tai lähimpänä näkyy heikosti jousi ja sen alla pohjalla kuula.Mikäli kuula ei ole paikallaan,se todennäköisesti näkyy jossakin reunassa-eikä keskellä.Tällöin sen voi pienellä piikillä painaa takaisin keskelle.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 16, 2013, 20:21:36 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Toukokuu 16, 2013, 20:19:12 ip
Vastaus #1152

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Se vapaana hölskyvä kuula on takaiskuventtiili, jollainen mäntäpumpussa tarvitaan että öljy kulkisi oikeaan suuntaan. Jousikuormitteinen kuula taasen pitää öljynpaineen "sopivana", eli kun paine "voittaa" jousivoiman, liiat öljyt liruvat takaisin sumppuun. Kumpainenkin kuula on siis elintärkeä.

Kummankin kuulan jumitus ilmenee öljynpaineen puutteena, en tiedä miten mokoman tsekkaisi irrallisen pumpun kanssa... Jotenkin niin ehkä että laittaa laakeaan astiaan pari senttiä öljyä, pumppu sinne, ja käsipelissä mäntää eestaas. Jos öljyä tulee painelinjasta, takaiskun pitäisi silloin olla OK, ja todennäköisesti myös se jousikuula eli ylipaineventtiili/paineenrajoitinventtiili/younameit toiminee OK. Jos painelinjan tukkii, pitäisi männän laittaa hanttiin aika lailla, ennenkuin ylipainelinjasta öljy tirskahtaa.

Oudolta kuulostaa se että jousikuormitteinen kuula jäisi jotenkin "huonosti", melkein epäilisin että väliin jää joku karstakikkare tms. En ole 350:n pumppua kädessä pitänyt, mutta samanikäisen satapiikin pumppu on kovastipaljon saman näköinen ja siihen nämä pekulaatiot perustuvat.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 16, 2013, 20:36:12 ip
Vastaus #1153

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Se vapaana hölskyvä kuula on takaiskuventtiili, jollainen mäntäpumpussa tarvitaan että öljy kulkisi oikeaan suuntaan. Jousikuormitteinen kuula taasen pitää öljynpaineen "sopivana", eli kun paine "voittaa" jousivoiman, liiat öljyt liruvat takaisin sumppuun. Kumpainenkin kuula on siis elintärkeä.

Olen sitä mieltä pumppua tutkittuani että jousi on palautusjousi kuulalle.Ei muuta.Kuula ei palautuisi muuten kunnolla koska kyseinen kanava on vaakasuuntainen.Toisin kuin tulokanava pystysuuntainen-kuula putoaa varmasti aina alas ja sulkee venttiilin.Se juuri hölskyy ja kilkkaa jos pumppua käsissään ravistelee ja sen liikkeen näkee silmälläkin.
Moottori ei valitettavasti taida olla ns. painevoideltu kuten jotkut on haaveilleet ja on myös esitetty väitteitä vasten parempaa tietoa kenties-siitä että tuo jousiventtiili olisi jonkinlainen paineenrajoitin.Epäilen...Kuulalaakerit näes-eli täysin horo paineille.Mikä on ylimääräistä,se valuu kampikammioon sieltä sun täältä sekä yläkerrasta.
Venttiilien toiminnan ymmärtää parhaiten kun katsoo suurennettua kaaviokuvaa siitä.Vaikka se onkin minusta ainakin huonohko ja epäselvä aluksi..Sivu 44,kuva 4-65.Honda Shop Manual.

Toukokuu 16, 2013, 20:49:10 ip
Vastaus #1154

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Olen sitä mieltä pumppua tutkittuani että jousi on palautusjousi kuulalle.Ei muuta.Kuula ei palautuisi muuten kunnolla koska kyseinen kanava on vaakasuuntainen.Toisin kuin tulokanava pystysuuntainen-kuula putoaa varmasti aina alas ja sulkee venttiilin.Se juuri hölskyy ja kilkkaa jos pumppua käsissään ravistelee ja sen liikkeen näkee silmälläkin.
Moottori ei valitettavasti taida olla ns. painevoideltu kuten jotkut on haaveilleet ja on myös esitetty väitteitä vasten parempaa tietoa kenties-siitä että tuo jousiventtiili olisi jonkinlainen paineenrajoitin.Epäilen...Kuulalaakerit näes-eli täysin horo paineille.Mikä on ylimääräistä,se valuu kampikammioon sieltä sun täältä sekä yläkerrasta.
Venttiilien toiminnan ymmärtää parhaiten kun katsoo suurennettua kaaviokuvaa siitä.Vaikka se onkin minusta ainakin huonohko ja epäselvä aluksi..Sivu 44,kuva 4-65.Honda Shop Manual.
Taisi mennä viikonloppu Hondan pumpun sielunelämän tutkimiseksi... Otan kolmepätkän kytkimen osaa odotellessa neljäpätkän saman paikan auki ja teen samat temput kytkimelle ja pumpulle. Eikö se niin mennyt, että toistoilla tulee rutiinia :)