Kirjoittaja Aihe: Honda cb 350 kysymykset/vinkit  (Luettu 1025397 kertaa)

Toukokuu 09, 2013, 21:04:59 ip
Vastaus #1110

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Minulta ei taida löytyä työkalua, jolla saisi irrotettua putsarin kupin (oil filter housing) mutterin.
Avaimen voi tehdä helpoiten tulppa-avaimesta.Rälläkällä 4 siivua pois siten että jäljelle jää 4 sakaraa jotka sopivat mutterin uriin.
Saahan niitä kaupastakin muttei niin nopeasti ;)
On ollut juttua tuosta aiemmin täällä,oonkohan laitttanu kuvankin..

Toukokuu 09, 2013, 21:08:36 ip
Vastaus #1111

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Lähinnä sitä ajattelin että startilla kones pyörii aika maltillisesti verrattuna tyhjäkäyntiin, ja sillä voisi saada laakereihin voitelua jo etukäteen ennen käynnistystä. Lähinnä siis tilanteissa kun kone on ollut osina tai pitkään käyttämättä.
Yläkerrasta tässä on puhuttu mutta esim petilaakerit, kiertokangen laakerit ja jopa vaihteisto on painevoideltu ja osat pääosin öljynpinnan yläpuolella. Pitkän seisokin jälkeen enempi-vähempi kuivia kaikki.
No nyt selkis :)
On tuossa kyllä hyvä ajatus takana,vaan onkohan kukaan kokeillut.Ja sitä taitaa olla melko mahdoton todeta siirtyykö öljy laakereille asti,ellei nouse ylös pelkällä startilla.Kyllä sinne nyt pitäs kumminkin öljylkalvo aina jäädä ja se voi kestää vuosiakin luulen..

Toukokuu 09, 2013, 21:17:32 ip
Vastaus #1112

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tänään sitten tein kaikki perussäädöt pitkästä pitkästä aikaa.Melko tylsä homma mutta pakollinen.Ja kuten kaikki tietävät-älyttömän tarkkaa hommaa.
Nokkaketjun säätö ei vaikuttanut enää mitään kun olin sitä jo räplännyt aiemmin.Eli se ei kiristynyt lisää joten hyvä.

Venttiilinvälykset piti kaikki suurentaa hitusen.
Kärkivälit piti suurentaa myös,vaikka melko tuoreet kärjet vielä mutta nokkapala lie kulunut hieman jo,vaikka huopaakin olen öljynnyt.
Sitä myötä siirtyi tietenkin ennakkokin ihan näkyvästi eri merkkeihin.Eli vastapäivään piti levyä kiertää.
Tuloksena erittäin näpäkkä käynnistyvyys kylmänä ja korkeampi ja entistäkin symmetrisempi tyhjäkäynti.Minä ainakaan en huomaa enää mitään eroa tai hapuilua muutenkaan.
 Ja se Virtasen moottorista ostettu stefakin meni helposti paikalleen eikä vuoda.Ja toisella koeajolla tuli juhlakastekin remontin kunniaksi eli lyhyt ja voimakas ukkoskuuro.Kivasti bensatankkia myöten valui vesi syliin ja farkut narulla kuivumassa nyt :)

Toukokuu 09, 2013, 21:33:09 ip
Vastaus #1113

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itsekkin sain säädettyä vihdoin ja viimein kaasarit kohdalleen... Nyt voi sanoa että pyörähän jopa toimii 100%.
No, ei se räpeltely tähän lopu, toinen mylly odottaa kasausta... Teen 67.5mm ylikoon männillä, jota classic racing miehet käyttää, saadaan kuutioiksi 362.. Megatechin kisanokkaa ja rosteri venttiileitä... ym viripalikkaa, mitä tullut osteltua tuolta Englannista Hales hondalta... Harmi vaan kun lopettivat... Sieltä tuli ostettua laatikko tolkulla alkuperäis ja kisa osaa...Kaveri lupas myllyä kokeilla omassaan, itse en viitsi tohon omaani sitä asentaa... Mut saapi jotain näpräämistä.
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Toukokuu 09, 2013, 21:58:42 ip
Vastaus #1114

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Teen 67.5mm ylikoon männillä, jota classic racing miehet käyttää, saadaan kuutioiksi 362.. Megatechin kisanokkaa ja rosteri venttiileitä...
Siinä on aika iso ero jo kuutioissakin..Eikö nää ole 325 cc ihan alkuperäismännillä.Mulla on muistaakseni vasta 2.ylikoko menossa eli se ei paljoa vaikuta.
Onko nuo venttiilit yhtään isompia kun kansihan on aika täynnä jo muutenkin? Pitää varmaan portata kumminkin kanavat ym nyppylät sileiksi?
Kuhan kyselen ;) uteliaisuuttani

Toukokuu 10, 2013, 05:40:34 ap
Vastaus #1115

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kansi on portattu kyllä... Venttiilit on hieman isommat, ei tullut mitattua...
Ei tästä vehkeestä tykkiä saada, mutta rakentelu on kivaa :)
Kuhan nyt kokeillaan... Jenkeissä vastaavia myy bore tech... Kansi on Hales Hondan
tekele... Kampiakseli on myös Halesin keventämä ym.. En raaski itse orgisosia mennä muuttelemaan...
Ja pitäähän sitä itselle jäädä vielä pahanpäivän varalle osia, jos sattuu joku paikka porsimaan... Muutaman vuoden aikana tullut
aika paljon osteltua näitä hondan osia, ni ei tarvii tilailla ja joskushan nämä osatkin maailmalta loppuu tai sit hinnat nousee älyttömiin... Pyrkinnyt vielä niin ostamaan osat, että ovat uusa, ei käytettyjä... Tietyt osat kelpuutan käytettyinäkin, mutta koneen osat aikapitkälti uusia kaikki...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2013, 06:58:12 ap kirjoittanut Juha Vainio »
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Toukokuu 10, 2013, 19:57:03 ip
Vastaus #1116

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tein 22 millin hylsystä avaimen öljynputsarin lukitusmutterin avaamiseen. Oli muuten eka tämän sortin työkalu, mitä olen tehnyt :)

[ylläpito on poistanut liitteen]
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Toukokuu 10, 2013, 20:49:16 ip
Vastaus #1117

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä tuolla kelpaa mutteria väännellä...
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Toukokuu 10, 2013, 20:58:13 ip
Vastaus #1118

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pienellä kulmahiomakoneella ensin isompi työ ja sen jälkeen viilalla loput. Näitä voisi ruveta vaikka tehtailemaan, mutta ei taitaisi päästä edes tuntipalkoille :)

Toukokuu 10, 2013, 21:26:48 ip
Vastaus #1119

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joko purit pumpun pois?
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Toukokuu 10, 2013, 21:49:19 ip
Vastaus #1120

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Menee sunnuntai-iltaan. Huomenna kaivetaan porukalla kellarin lattian alta savea pois ja sunnuntaina juhlitaan äitejä :) Sen verran mittailin varapumppua, että sen sisähalkaisija oli 19,0 mm, kun vaihtoraja on 16,1 mm. Olen tainnut saada väärän koneen pumpun...

Toukokuu 10, 2013, 21:59:29 ip
Vastaus #1121

Juha Vainio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Menee sunnuntai-iltaan. Huomenna kaivetaan porukalla kellarin lattian alta savea pois ja sunnuntaina juhlitaan äitejä :) Sen verran mittailin varapumppua, että sen sisähalkaisija oli 19,0 mm, kun vaihtoraja on 16,1 mm. Olen tainnut saada väärän koneen pumpun...

Onko päällisin puolin saman näkönen? Saatko kuvan pistettyä? Jos  sen pumpun kyljessä on kuusiokolokkantanen korkki, voi olla 450:sen.
Ic m49 vm.1956
Honda cb 350 k4 vm.1973

Toukokuu 11, 2013, 02:21:22 ap
Vastaus #1122

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
    Pienellä kulmahiomakoneella ensin isompi työ ja sen jälkeen viilalla loput. Näitä voisi ruveta vaikka tehtailemaan, mutta ei taitaisi päästä edes tuntipalkoille :)           

Mm. Stormilta saa ko avaimen valmiina.

Toukokuu 11, 2013, 08:44:56 ap
Vastaus #1123

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
Mm. Stormilta saa ko avaimen valmiina.
Mikään ei vedä vertoja itse tehdylle :)

Toukokuu 11, 2013, 08:50:21 ap
Vastaus #1124

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Vois päästäkkin palkoille,jos käyttäsit aihiona jotain muuta kuin Stahlwillen hylsyä ;)
Ite tein ikivanhasta tulpanavaimesta kun ei tuohon paljoa tule rasitusta.Tosin ne vanhat työkalut on aina parempaa terästä kuin jotku Kiinalaiset.
Elkää pojat kaivako savea pois-tulee vaan enemmän vettä sisälle ja pääsee pumppaushommiin :D

Tuo pumppu taitaa olla vaan se isompi malli,minulla on myös niitä pari kpl ja toinen käytössä.Näin muistelisin että niitä on ainakin kahta eri kokoa siviilimallissakin.Joten jos katsoisit sille speksit.Minä vaan en muista mistä ne löysin 2010 kun tässä huoltomaunuaalissa ei ole kuin se pienempi..

edit:
Toisaalta sopivan välyksen voi laskea minusta myös pienemmän pumpun mitoista.Ainakin voisit ensialkuun mitata oman pumppusi männän sekä sylinterin ja laskea erotuksen,ja vertailla sitä manuaalin ohjearvoihin.

edit2: Kävin lukaisemassa toisaalta;Varhaisemmissa malleissa teräksien runko-mäntä alumiinia-halkaisija pieni.
                                                   Myöhäisemmissä malleissa;alumiininen runko-teräksinen mäntä-halkaisija isompi.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2013, 09:16:29 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »