Kirjoittaja Aihe: Vanhat putkiradiot  (Luettu 808676 kertaa)

Syyskuu 24, 2010, 13:31:21 ip
Vastaus #465

Risto Saastamoinen

• Vieras
Minkähänlaista virtaa tuohon Blaupunkt Ballett 2500 ratijoon pitäisi toimittaa? Virtajohtona näkyy olevan vanhan ajan antennijohto ja töpselinä semmonen, jota on viilattu rankalla käjellä, jotta mahtus rasijaan. Muttei kuulunu Markus-setän eikä Kylli-tätin jorinoita tuostakaan. Rokkiratio kyllä soi. Uskallanko pitää sitä tässä nykyajan verkkovirrassa?

Syyskuu 24, 2010, 14:45:21 ip
Vastaus #466

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Riston Ballettiin käy ihan töspelisähkö.
Jännitteenvalitsin kannattaa aina näissä vanhoissa ratioissa laittaa 240V asentoon. Nykysähkö kun tuppaa olemaan aina yli 230V. Putket kestävät silloin paljon pitempään.

Älä luovuta Pentti. En tarkoittanut tuota sinun ratiota.

Tarkoitin ns. yleisvirtakonetta jossa ei ole verkkomuuntajaa ollenkaan. Silloin koko ration rungossa on joko nolla tai vaihe riippuen pistokkeen asennosta. Tällaisen ration kanssa on oltava hyvin varovainen.
Minä käytän tällaista ratiota aina erillisen suojaerotusmuuntajan kautta.

Nämä yleisvirtakoneet olivat melkein aina bakeliittikuorisia ja ne oli rakennettu siten että sormien työntäminen runkoon oli estetty.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2010, 16:08:22 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Syyskuu 24, 2010, 14:51:09 ip
Vastaus #467

Esko Simonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Ei löytäny uutta sulaketta niin sujuvasti pyöräytti vanhan tinapaperiin ja löi sulaketauluun.

Hupsistakeikkaa!

minä sain isoisältä joskus kymmenvuotiaana jo ohjeen hätätilanteen varalta. Että jos se viimeinen sulake on kärähtänyt ja on AIVAN pakko jotakin sähköä pirttiin saada, niin mitään muuta viritystä ei passaa tehdä, kuin että purkaa sulakkeen, kaataa sisältä jauheen pis ja ujuttaa yhden ohuen karvan sähköjohdosta sulakkeen sisään ja sitten sulkee molemmat kannat. ja sekin pitää heti paikalla vaihtaa oikeaksi sulakkeeksi, kun voi. Ihmeen hyvin painotti asian, kun vieläkin sen muistan kristallinkirkkaasti.

Ohje on tietenkin "laiton".
Liika vaahti vuan harmittaa kun suap kulukee vähemmän aekoo ku hittaammat

Syyskuu 24, 2010, 21:46:33 ip
Vastaus #468

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eileen illalla puol kymmen aikoihin huomasin ton ilmoituksen,,  http://www.findit.fi/sve/search/131556.htm#topofpageno tommonen  pikkunätti pakeliitti ratio olis kiva kuunella ja kattella,,ei viittinyt enää siihen aikaan soittaa kun myyjä halus tarjouksia ja juustiinhan se oli sinne ilmoituksen pannu,,no aamulla unohdin koko jutun ja vasta iltapäivällä kolmen maissa soitin,,,oli vaan 1 soittanut siitä ja kaupat oli tehty 30 eurolla ,,vähän harmitti kyll mä ainakin 40-50 olisin voinut tosta maksaa,,,, ei se kyllä tiennyt toimiiko se edes kun sillä ei ollut sopivaa naaras stöpseliä seinissä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2010, 21:49:30 ip kirjoittanut lasse roholm »

Syyskuu 25, 2010, 09:06:47 ap
Vastaus #469

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Nämä pienet Ratiot kuten Telefunken Gavotti, Blaupunkt Toledo um. ovat tosi hyviä käyttöratioita.
Ne on tehty kunnon putkilinjalla: ECC 85, ECH 81, EF 89, EABC 80, EL 84 ja parhaissa vielä maaginen silmä EM 80.
Näissä pikkuratioissa putket on sovitettu pienemmille jännitteille ja ne kestää jopa kymmeniä vuosia.

Minulla on ollut jo noin 10 vuotta tallirationa Blaupunkt Toledo. Mitään korjauksia ei ole koskaan tarvinnut tehdä.

Noissa myynti-ilmoituksissa, joissa myyjä kertoo että ei ole ehtinyt kokeilla, tarkoittaa selkosuomeksi että ei toimi.

Syyskuu 25, 2010, 18:55:57 ip
Vastaus #470

seppo-heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • vmpk jäsen n:ro 1961
Mites Pekka:jos ostan ja vaihdan uudet putket, niin tarviiko radioissa säätää biassit?? kuten noissa esim.kitara putki vahvistimissa,
joita joskus olen kiikutellut huoltoon.
Väli-mallin mies.

Syyskuu 25, 2010, 21:19:47 ip
Vastaus #471

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Jos ratiossa on vuorovaihe pääteaste niin silloin pääteputket on syytä olla balanssissa.
Jos ei ole tarvittavia mittalaitteita niin silloin on hyvä ostaa pääteasteeseen sovitettu putkipari.

Ostin eilen tällaisen ration vuodelta -61.
Tämä on enemmän disainia kuin HiFiä.
Laitteen on Braunille suunnitellut kuuluisa Dieter Rams.
Tuolla video missä itse suunnittelija esittelee laitetta:
http://www.vitsoe.com/en/gb/about/dieterrams

Pääteaste Tässä Braunissa on stereo kahdella EL95 putkella.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2010, 22:02:17 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Syyskuu 25, 2010, 21:28:53 ip
Vastaus #472

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos ratiossa on vuorovaihe pääteaste niin silloin pääteputket on syytä olla balanssissa.
Jos ei ole tarvittavia mittalaitteita niin silloin on hyvä ostaa pääteasteeseen sovitettu putkipari.

Ostin eilen tällaisen ration vuodelta -61.
Tämä on enemmän disainia kuin HiFiä.
Laitteen on Braunille suunnitellut kuuluisa Dieter Ram.

Pääteaste on stereokahdella EL95 putkella.
Vitsi kuin upee laite  8) Toihan sopis sisustukseen ihan tollaseen ultramoterni kämppään! luulis päässeen tuonne New Yorkin Museum of Modern Art-iin    Edit. Katoin nyt sen vireon ja nyt mun pakko kysyä mistä hemmetistä  tuon löysit,, no onneksi olkoon  8 )ps oliko kallis investointi?
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 26, 2010, 00:47:46 ap kirjoittanut lasse roholm »

Syyskuu 26, 2010, 10:41:17 ap
Vastaus #473

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tämä Braun ei todella ole mikään HiFi laite. Siinä on tavallisella tekniikalla toteutettu putkiradio ja levysoitin.
Se on hyvä että myös 78 nopeus on olemassa.
Ratio on vuodelta -61 ja oli aikanaan varmasti kaikissa Modern Art- messuilla.

Tämä Saksan Aalto Dieter Rams suunnitteli myös muuta kuin tekniikkaa Braunille.
Tuossa linkki josta löytyy yhtä sun toista:
Katso myos External Links.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dieter_Rams

Minua kiinnosti tässä oikeastaan tuo muotoilu.
Hieno se todella on mutta ei ehkä ole minun huushollissa Torniossa parhaimmillaan.

Löysin tämän toissapäivänä Helsingistä ja ostin sen ns. "viallisena laitteena" jolloin hinta oli sen mukainen.
Pääteputki oli irronnut ja sain ration heti soimaan ja levarikin pelas ilman mitään murheita.
Joskus käy säkä.

Sahsan E-Bay:sta näitä voi etsiskellä. Hinnat näyttävät kyllä nousevan pilviin.

Syyskuu 26, 2010, 11:44:55 ap
Vastaus #474

anttikmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Osaisiko kukaan kertoa mikä on hyllyssäni olevan vanhan radion aaltoalue. Kyseessä Luxor Z, ohessa linkki vastaavasta laitteesta (www.radiomuseum.org/r/luxor_z.html). Sisällä kaksi putkeä, sisäkkäisiä pahvirunkoisia keloja ja johtoa. Toiminut paristoilla, tarvinnut ilmeisesti kuulokkeet ja tietty antennin. antti

Syyskuu 27, 2010, 08:51:12 ap
Vastaus #475

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Termos.

Komea ratio Pekalla.

Aukaisin tuolla taaempana näkyvän Pasin löytämän Riviera 59:n tässä viikonloppuna. Selvisi, että ainakin EF89 ja EL84 ovat ihan lopussa (itseasiassa EL84 lopetti kokonaan yhteistyön, mutta minulla löytyi yksi heikkokuntoinen vanha, jolla kokeilla). Kysymys kuuluupi, mitä putkia yleensä noitten lisäksi kannattaa tilata? Kannuelko varmaan kannattaa uusata kanssa, koska grammariasento tuntuu hurisevan.

Toinen kysymys on, että mistä voisi etsiä syyllistä kun jotkin kanavat (tai liekö kaikkikin) tuntuvat olevan vahvempia ''reunalla'', eli kun asemanvalitsinta kääntää tasaisesti ja hitaasti asema-alueen yli  alkaa asema ensin kuulua ja sitten vaimenee ja sitten vahvistuu taas?

Niin ja miten nuo tasurit yleensä oireilee?

MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Syyskuu 27, 2010, 19:10:38 ip
Vastaus #476

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Kannattaa ehkä lähteä korjaamaan ensin jännitelähdettä koska hurisee.
Seleenitasurien sisäinen vastus kasvaa vanhetessaan ja ne alkaa lämpenemään. Jos ne korvaa piisillalla on muistettava että jännitteet nousee reippaasti. Kaikissa tapauksissa sillä ei ole merkitystä mutta olen käyttänyt sopivaa sarjavastusta.
Vastusta käyttämällä myös virtapiikki käynnistyksessä pienenee.
Suodatinkonkka kannattaa vaihtaa ilman muuta jos hurisee.
Samoin kaikki nuo 20 nanon kytkentäkonkat.

Tuo ilmaisimen viritys on kinkkisempi juttu ja se vaatii mittalähettimen josta saa 10,7 MHz. Keloja ei missään tapauksessa kannata mennä summamutikassa ruuvailemaan.
Tavallisesti syy huonoon ääneen ja huonoon selektiivisyyteen on ilmaisinputken hyytyminen. Se on yleensä EABC80.
Rivierassa on kuitenkin germanium diodit ja uskoisin niitten olevan kunnossa. Tuo 4 mikron konkka kannattaa kyllä tarkistaa.
Olen saanut joskus ULAn soimaan hyvin kun olen kytkenyt volttimittarin mittaamaan 4 mikron konkan jännitettä ja säätänyt sitten mittariin mksimivoltit n. 12V ulostulomuuntajan ensiopuolelta.
Kannattaa kuitenkin alkuperäinen asento panna tarkasti merkille, että saa käännettyä tarkasti takaisin jos ei vaikuta.
 ECH81(osk./sekoittajaputki) triodiosan anodivastus sekä heptodiosan suojahilavastus käyvät aika kuumina, niitten arvot kannattaa tarkistaa.
Välitaajuusvahvistimen EF89 komponentit ja jännitteet kannattaa myös tarkistaa.
Kokeile vaihtaa ECC85 uuteen, se monesti auttaa.

Tuosta kuvasta ei kyllä mitään selvää saa. Alkuperäinen löytyy tuolta:
http://www.hovirinta.net/Salora/radiot/mallisto/ULA/RIVIERA_59/SALORA_RIVIERA_59_kaavio.htm

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2010, 19:13:17 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Syyskuu 28, 2010, 20:27:16 ip
Vastaus #477

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Avasin jo BRAUnin kunnostusta varten.
Ei ole paljoa kyllä kuunneltu koska kaikki orkkis putket ovat vielä kovassa iskussa.
Valvon pääteputketkin olivat yli data arvojen.
Pari konkkaa näyttää rupisilta ja ne kyllä vaihdan.

Muuten on aika hankala konstruktio, oikea rempula.
Kytkennästä näkyy tekniikka joka ei tosiaan ole mitään HiFiä.
Celeston Royal on paljon komeampi saundiltaan.

Tuossa pari kuvaa.

Syyskuu 30, 2010, 23:01:48 ip
Vastaus #478

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
No jo on värkki tuo...

Mää sain Ergon soimaan. Melko hyvin muutoin, paitsi että bassoa ei oikein tule. Ideoita mistä etsiä? Diskanttia on vaikka muille jakaa ja muuten soi hyvin ja isostikin. Niinno bassoa tulee paremmin sitten kun vääntää volyymipotikkaa kaakkoon päin. Jännitteitten säätöön en uskaltanut alkaa ilman skemaa ja arvoja.

Ja seuraavana listalla Pasin Riviera. Pitänee suosiolla tilata EF89, EL84, ECH81. Mulla olikin kotona pari melko hyvin kuuluvaa ECC85 tuupia varalla. Nii nja konkkakaupassa pitää pyörähtää ostamassa polkoja paperien tilalle.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Lokakuu 01, 2010, 15:57:13 ip
Vastaus #479

Timo Happonen

• **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Tästä voisin pitkin hampain luopua, jos jotakuta kovasti kiinnostaa. Saa rakentaa ihan itse putkiradion.