Onkos Teemulla tietoa siitä, miten palkansaajan ja yrittäjän eläkemaksut ja niihin perustuva eläke poikkeavat toisistaan? Muuten kuin että palkansaajan ei tarvitse itse pähkäillä, paljonko maksaa.
Minun isäni - oli syntynyt 1905 - toimi yksityisyrittäjänä, ja tuli eläkeikäiseksi 1970. Yrittäjäeläkelaki oli silloin aivan tuore. Muistan isän silloin pohtineen kovasti tuota eläkemaksua. Eläkeyhtiön vakuutuskauppias yritti puhua isää ympäri maksamaan kunnolla eläkemaksua, jota hänen olisi tarvinut maksaa vain aivan minimaalinen aika ennen eläköitymistä, ja olisi sitten saanut hyvän eläkkeen. Isä pelkäsi, että jos hän ilmoittaa ansioikseen enemmän kuin mistä oli veroja maksanut, tulee veroseuraamuksia, ja maksoi eläkemaksua vain toteutuneiden tulojen mukaan, eli todella minimaalisesti. Ilmeisesti hän olisi ollut juuri tuossa kohtaa onnekas, ja olisi voinut maksaa hyvin pienillä maksuilla itselleen kunnollisen eläkkeen. Millä ei olisi kyllä ollut mitään merkitystä; syyskuussa 1970 hän lopetti mopokorjaamon pidon ja jäi eläkkeelle, ja joulukuussa kuoli. Äitini eli vielä 15 vuotta leskenä, ja hänen leskeneläkkeeseensä olisi tuo jonkinverran vaikuttanut.
Itse olen sitten korjannut potin vanhempieni edestä. Minut laitettiin sairaseläkeläiseksi alle 50 vuotiaana, ja omaan aikaisempaan työhistoriaani verraten kohtuullisilta tuloilta. Onhan se taitettu indeksi nakertanut ostovoimasta jo melkein puolet, mutta mihinkäs sitä enää tarvitsisikaan... no oikeasti ei valittamisen aihetta olekaan, tulot nippanappa ovat saman suuruiset kuin menot. Tosin, jos olisi itse saanut valita, en olisi tätä tietä kulkenut.
jaakkovaakko