Itse asiassa tuo on ihan dorka märitelmä. "Ideologisesti työtön".
Jotain siinä puuhastellaan kuitenkin. Vaikka torilla kuljeskelua. Tosin siitä ei maksa kukaan eikä se tuota yhteiskunnalle mitään ja tuo "ideologia" on asennekysymys. "Minun ei tarvitse"
Ei siinä mitään ideologiaa ole.
Tämä "ideologisesti työtön" on suora sanakaappaus lehtiotsikosta. Uusi sana ja termi itsellenikin.
Mutta kyllä kai siinä jonkin sortin ideologia on taustalla, koska se on täysin tietoinen valinta elämään? Niin kuin muissakin elämäntapa- ja katsomukseen liittyvissä ideologioissa.
Kuten aiemmin kirjoitit, jo muinaiset filosofit vetäytyivät vuorille mietiskelemään. Vaan oliko silloin yhteiskunnallista turvajärjestelmää, jolla sitä filosofointia "kustannettiin", vai kustannettiinko se muilla tavoin esim. hallitsijat maksoivat miettimisistä? Vai joutuiko filosofi tekemään jotain työtä siinä sivussa että sai itselleen elannon, esim. omavaraisviljelystä, kuten siihen aikaan oli varmaankin täysin pakollinen välttämättömyys, ihan jo nälkäkuoleman välttämiseksi? Vrt. buddha munkit.
Tästähän pääsisikin kuin aasinsiltana heti suoraan toiseen keskustelu ketjuun: "Onko kukaan hakemassa".
Voisihan tuota hakea jos joku maksaisi näistä harrastamisista. Aloittaisi aamu seitsemältä harrastamisen, ja tekisi sitä puoli neljään, viitenä päivänä viikossa.
Vaan kun pitää hankkia päivät lapsille leipää ( ja vähän muillekin), ja harrastaa sitten muulla ajalla ja kustantaa harrastukset itse tienatuilla rahoilla.