Reijo Huhtakangas: "Mutta mitäpä minä näistä tietäisin, semmoset reilun pari sataa tuontipyörää vasta katsastanut
"
Voisin antaa Sinulle hyvän neuvon, mutta kun et kuitenkaan tietenkään noudata.
Mutta annan siltikin.
Alkuperäinen kysyjä puhui yli 30v motukasta. Sillä taitaa olla erilaiset "tavat" kuin Sinun tuomilla uudemmilla laitteilla.
Mutta melko varmasti taas tulle pohjalaista viisautta vastaukseksi. Että silleen.
Se minun Hont(d)a oli vuosimallia 85 eli aika lähellä kysyjän peliä.
Olen tuonut uudempiia ja vanhempia, kuten tuossa kyllä kirjoitinkin ...... vanhimmat ovat olleet 50-luvun harrikoita, ja kyllä niistä kuten muistakin pyöristä on aina valot, renkaat, jarrut ym, tarkistettu, ja usein koeajettukin ympäri konttoria

Yksi hassu homma on ollut akselivälin mittaus mittanauhalla, ja vertaaminen rekisteriotteen tietoihin, yleensäkin ne vanhat pyörät ovat olleet helppoja tapauksia aina katsastuksen kannalta
mutta 2003 ja uudemmat saattavat olla aika kinkkisiä tapauksia, niissä ei ole enää tulkinnanvaraa katsurillakaan.
esim, itselle tuomani vm -79 harrikka kun katsastettiin, kyselin sen ajovalosta katsurilta, kun eii siinä tietenkään ollut eurooppalaisia merkintöjä lasissa, ( pyörä oli tullattu USA,sta saksaan, mutta ei rekisteröity EU,n alueelle) katottiin sen kaverin kanssa ko, pykälä sen ikäiselle ja siellä luki että: "Ajovalon tulee näyttää valkoista tai keltaista valoa eteenpäin"

Taas Esimerkki Hankalasta on vm 2000 Honda X4, niitä kun ei ole ikinä tuotu virallisesti eurooppaan, vaan ovat tarkoitettu japanin markknoille, saksassa ne kuitenkin on hyväksytty yksittäiskappaleina rekisteriin, mutta sepä ei ole mikään tae että se täällä hyväksyttäisiin, nittä jotkut möivät takaisin saksaan kun eivät saaneet täällä kilpiin, muistaakseni vm -99 ennen heinäkuuta saksassa rekisteröidyt sai vielä kilpiin, mutta uudempia ei millään.