Siinäpä kysymys johon tulee melkoisen montaa mielipidettä...aina.
Kätevä käsistään(kaikkihan me sitä,eikös vaan)toki tekee vähän vääränmoisistakin oikeanmoiset,vaikkapa
jonkun toisen mp:n suodattimet jotka muokattavissa omaan käyttöön passeliksi,semmoiset voi saada edullisesti .
Lie varmaan passelia vaahtomuovia tarvikeliikkeissä/Ebay josta tekee sen vanhan mallin mukaan ja NOS tavarana löytyy ehtaa maailmalta
ellei jopa ihan uustuotantona mutta Ebay ym nettihaut avaa asiaa mitä löytyy valmisrintamalla.
Alkuperäiset tietty varmin valinta ja jos ne NOS tavaraa niin kukapas tuon tietää onko aika tehnyt tehtäviään vai ei,vaahtomuovi ei välttämättä
murene vanhuuttaan mutta ei kyllä paranekkaan..
Minulla on powerfiltterit jotka herättää aiheena ison älämölön mutta kaasuttimien huollettavuuden(hieno sana korjailulle)vuoksi on moninverroin helpompi niiden kanssa kuin värkätä orkkiskotelo letkuineen tuohon omaani eikä tuo pieni poikkeavuus itseäni haittaa,orkkisosat löytyy seuraavalle omistajalle/tarvittaessa tallista,ei niitä edes huomaa normi-ihminen ja itsellenihän minä tätä värkkään mutta ei isoja muutoksia orkkikseen tyyliin.
Eipä ole moitittavaa niiden osalta mutta minun ajomäärät on minimaalista luokkaa,ei välttämättä huonompi siihen monen puolikuntoiseen orkkis-systeemiin jossa vanhat vaahtokumit,vuotavat letkut ja irvistävät liitokset...
Minun alle 1000km/vuosi menee kumminkin powerfiltterein joiden valmistajakin missälie kaukoidässä ja onhan suodattimet materiaaleineen kehittyneet hurjasti sitten v-1972 kun tämä pyörä päivänvalon näki ja ensimmäiset vaahtomuovinsa sai kun muuta ei ollut&halpa kompromissiratkaisu massatuotokseen.
Pestävä ja öljyttävähän nykyajan tuotos varmaan pitkäikäisin olisi,hengittävä ja ekoloogisin.
Vaahtomuovin hengittävyys ei häävi ole eikä välttämättä suodatuskaan huippua jos joihinkin nykymateriaaleihin vertaa mutta kesäiseen harrastevehkeeseen ihan ok,sorateiden kiertäjät-monttupyörät jne eri juttu eikä lie verrattavissa asfalttikatujen kiertäjään vähin kilometrein?
Valinta on siis vapaa ja ne ei alkuperäiset muunnokset saa pääosin piiloon jos asia haittaa itseä,muita tai MR statusta ,kuten nyt ilmansuodatin jonka orkkiskoteloon voi kehitellä museomielessäkin uutta ja hengittävämpää nykysorttia