Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908409 kertaa)

Syyskuu 03, 2023, 21:11:39 ip
Vastaus #3900

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
D:  Kaivan puhelimen taskusta, haen yhteyden internettiin, etsin internetistä autoni käyttöohjeen, ja alan selata sitä löytääkseni, mistä hätävilkut kytketään päälle...

Syyskuu 03, 2023, 21:29:41 ip
Vastaus #3901

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
D:  Kaivan puhelimen taskusta, haen yhteyden internettiin, etsin internetistä autoni käyttöohjeen, ja alan selata sitä löytääkseni, mistä hätävilkut kytketään päälle...

Joo, näistä nykyautojen toiminnoista en oikein tykkää. Kirjoitinkin aiemmin, että ostin uuden Volkkari T-Crossin keväällä 2022. Auto on muuten ihan kiva ja minulle riittävän tehokas 1500 cc. koneella mutta....
Kun useat säädöt/toiminnot löytyy vasta  jostain valikon- tai alivalikon kautta.

Minulla oli aiemmin 2 Honda Civicciä alkaen vuodesta 2006. Oli niin helppoa ja yksinkertaista kun jotain toimintoa tarvitsi säätää niin käänsi vaan nuppia tai painoi jotain painiketta.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2023, 22:29:31 ip kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Syyskuu 03, 2023, 22:35:22 ip
Vastaus #3902

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Ihan hyvä nosto. Itse olen toiminut kuten kahdessa viimeisessä kysymyksessä oli oikea vastaus, mutta tuo hätävilkkuhomma oli uutta. Pitääpäs katsoa missäpäin ne namiskat onkaan. Volvossa tais olla aika ylhäällä keskellä kojetaulua, Saabista en muista. 

Se vaan ihmetyttää että minkämoinen hemmetin pallopää lyö liinat kiinni jos ambulanssi lähestyy takaa? Tai mikä vaan piipaa-auto.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 03, 2023, 23:50:00 ip
Vastaus #3903

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miun edellinen auto, Kia Ceed, ostettiin Tampereelta.  Ihan uutena, ja siks Tampereelta, kun paikallinen Rintajouppi oli latonu mahtavan tarjouksen nettiin; puhelimessa tehtiin kauppa.  Väriks joutu hyväksymään kahesta mahollisesta mieleisemmän.  Oisivat tuoneet tosi halvalla autonkuletusauton kyyvissä kotipihaan ja vieneet vanhan Ceraton mennessään, mutta päätettiin tehä kulttuuri- ja tutustumismatka Tampereelle samalla.  Auto haettiin, käytiin taidenäyttelyssä, teatterissa, palloiltiin Tampereella, yövyttiin hotellissa.

Ja sitte lähettiin kohti kotia hyvin nukutun yön ja aamupalan jälkeen.  Jottain nähtävyyksiä oli kerätty kotimatkan varrelta, eli ei menty suorinta eikä lyhintä reittiä, maaseudulla kierreltiin monen mutkan kautta.  Reitin latasin puhelimen googlemapsiin, ja luuri keskikonsolin lämmityssäleikköön entisestä autosta otetulla klipsillä.  Jossain Hauholla tai Tuuloksella oltiin tulossa, poikettiin johonkin jottain kattomaan tai kahville tai jotain.  Tultiin autoon takas, lähettiin liikkeelle ja mie tyrkkäsin navin taas päälle, jatkamaan opastusta.  Ja autoon kajahti omia aikojaan hätävilkut päälle.  Mie kattelen, että missä se hätävilkkukatkasin on, yleensä ne on jossain siinä keskellä kummaltakin penkiltä yletettävissä.  Mutta ei oo missään.

Mie kurvasin pussipysäkille, ja etin katkasijjaa. Ei löyvy.  Vaimo kaivamaa ohjekirjaa hanskalokerosta; Kiassa vielä oli paperille painettu, nykyseen eli Hyundaihin ei ennää saanu ko se on netissä ja maailma pelastuu...  No, vähä enne enneko vaimo oli päässy ees alkuu sen ohjekirjan selauksen kanssa, mie jo hokasin, että tottakai se hätävilkkukytkin on sen ritilään laitetun luurin takana, ja sillä luurilla mie ne hätävilkut olin saanu päälle, ko navikointia käynnistin...

Monet naurut on sen kanssa jälkeenpäin naurettu.  Etenkii vaimo on.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2023, 23:55:23 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Syyskuu 04, 2023, 06:55:59 ap
Vastaus #3904

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mie oon tottunut ottamaan sopivassa kohdassa sivuun, jos takaa hönkii hälytysajossa oleva ajoneuvo.
Sama juttu, jos vastaan tulee hälytysajossa oleva ajoneuvo, niin tilanteen mukaan oikealle.
Ei salli lihasmuisti jähmettyä ajamaan omalla kaistalla tasaista nopeutta hätävilkut kytkettynä.
Sitä paitsi hätävilkut blokkaa aika hyvin tavan vilkun käytön.

Luotan siihen, että en ole se hälytysajossa oleva ajoneuvon pahin este, vaikka en uusien ohjeiden mukaan liikenteessä poukkoile....

Ps. Olisihan se hieno näky, kun vastaan tulee hälytysajossa oleva ajoneuvo ja kaista täynnä autoja. Kaikki laittaa hätävilkut päälle ja alkaa tekemään riittävästi tilaa edellä ajavaan ;D
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2023, 07:28:55 ap kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 04, 2023, 07:17:03 ap
Vastaus #3905

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

En nyt yht'äkkiä muista että koska olen joutunut hätävilkkuja käyttämään mutta kai se katkasija on kaikissa edelleen ihan manuaalinen siinä kojetaulussa se punainen jossa kolmio,kyllä kuulemma immeiset joskus aika arvaamattomia liikkeitä tekevät kun taakse ilmestyy hälytysajoneuvo vilkut päällä.
Tämä hätävilkkujuttu oli myös minulle uutta,voiko tässä katkaisijan hakemisen kanssa tulla muita ongelmia kun kaikille sen katkaisijan käytö on sangen harvinaista ja namiskuukkeli voi olla hakusessa,varmasti hätävilkut herättävät huomion muille mutta voi olla että tilanne on jo ohi ennenkuin se nappula löytyi ja huomio liikenteeseen herpaantuu sitä hakiessa,onko järkevä ohjeistus,voi ollakkin tai sitten ei.
Tämä on ihan uusi ja epämiellyttävä ilmiö kun kolari ja sairastapauksissa jotkut kaivavat puhelimen esille ja kuvaavat sitä loukkaantunutta eivätkä esim. auta,se kuvaaminen menee auttamisen edelle ja kuulemma kuvaaminen jatkuu jopa sairasauton sisälle saakka,ällöttävää.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Syyskuu 04, 2023, 07:37:51 ap
Vastaus #3906

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Mie oon tottunut ottamaan sopivassa kohdassa sivuun, jos takaa hönkii hälytysajossa oleva ajoneuvo.
Sama juttu, jos vastaan tulee hälytysajossa oleva ajoneuvo, niin tilanteen mukaan oikealle.
Ei salli lihasmuisti jähmettyä ajamaan omalla kaistalla tasaista nopeutta hätävilkut kytkettynä.
Sitä paitsi hätävilkut blokkaa aika hyvin tavan vilkun käytön.

Luotan siihen, että ole se hälytysajossa oleva ajoneuvon pahin este, vaikka en uusien ohjeiden mukaan liikenteessä poukkoile....

Ps. Olisihan se hieno näky, kun vastaan tulee hälytysajossa oleva ajoneuvo ja kaista täynnä autoja. Kaikki laittaa hätävilkut päälle ja alkaa tekemään riittävästi tilaa edellä ajavaan ;D

No se turvavälihän pidetään aina oikeana vaikka ei hälytysajoneuvoja olisikaan tulossa :) Eikä kynnetä keskiviivan ääressä vaan miten se oli, omalla kaistalla niin oikealla kuin on turvallista tai sinnepäin. Harvoin ihan yksin ajelen, melkein aina näkyy autoja edessäpäin tai takana niin turha mun kurvata normaalista ajonopeudesta jonosta pois pysäkille jos/kun tilaa on ohitella.

Se on ihan hanurista jos teiden ritari väistää pientareelle, tulee semmoinen pölypilvi ettei kukaan näe mitään, kivet lentelee lasiin jne.

Taajamassa sitten erikseen, tai jos on jonoa kumpaankin suuntaan ja oma jono etenee hitaasti jonkun koppimopon, maatalouskoneen tms perässä.

Tilanteen mukaan mennään, itsellä semmoinen tapa että vilkuilen taustapeiliin varmaan 3-5 sekunnin välein, ihan normaalia ”skannausta” siinä missä tien ja tienvarsien pälyileminen. Mulla ei oo kosketusnäyttöä, kännykkäkytkeytyvyyttä, navigaattoria, ojaanajoavustinta eikä kaistavahtia, ei syty sivupeiliin hämäysvaloja 10 sekuntia sen jälkeen kun olen itse havainnut takaa viereisellä kaistalla lähestyvän, ei oo adaptiivista cruisea, tutkaa eteen tai taakse tai automaattijarruja. Tai muitakaan automaatiojärjestelmiä joiden toimintaa tulisi säätää ja valvoa. Enkä kyllä yleensä vastaa puhelimeenkaan taxfreeta käyttäen (ei oo semmoista enkä hanki) enkä ilman. Ehtii sitten katselemaan eteen ja vähän takaviistoonkin peilien avustuksella :) Yleensä se hälytysajoneuvokin tulee bongattua ennen kuin perässäajaja tai pari tekee elettäkään.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 04, 2023, 07:52:16 ap
Vastaus #3907

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
kaikenlaista, 70 luvulla autokoulussa sanottiin että hätävilkkuja ei saa käyttää liikkuvassa autossa ja vielä 90 luvulla kerrottiin tarinaa että kun saksan kävijät moottoritiellä laitto hätävilkkuja päälle jonkun huolestuttavan tilanteen takia niin poliisi oli sakottamassa . . . .

Syyskuu 04, 2023, 10:05:04 ap
Vastaus #3908

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös nykysissä sakemannilähtösissä autoissa mee hätävilkut itekseen päälle kun kovemmanpuoleisesti jarruttaa?

Mie käin autokoulun jo kuuskytluvulla.  En muista, oliks hätävilkuista vielä mittään puhetta?  Sellanen muistikuva ois, että ensimmäinen oma auto, missä oli hätävilkkutoiminto olemassa, tuli vastaan huomattavasti paljon myöhemmin.  Kehitys kehittyy.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2023, 10:07:45 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Syyskuu 04, 2023, 10:13:35 ap
Vastaus #3909

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
googlettelin kevyesti ja jos niitä tuloksia uskoo niin 2020 näyttäisi tulleen sallituksi käyttää hätävilkkuja liikkuvassa autossa ja itse vilkut tulleet pakolliseksi 1989 (vasta), itellä oli aikanaan ekaa kertaa hätävilkku -68 kuplassa joskus kauan sitten

Syyskuu 04, 2023, 10:25:17 ap
Vastaus #3910

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko hätävilkku sama asia kuin varoitusvilkku?

Kun joskus lehden yleisöosatokirjoituksessa joku rouva kirjoitti, että kun hänellä tuli masu kipeäksi tms kesken matkan, niin pysäytti tien varteen ja kytki hätävilkut. Ei tullut kukaan kyselemään hädän laatua puoleen tuntiin, eikä sen jälkeenkään. Oli hyvin vihainen, kun ei liikennesääntöjä tunneta eikä noudateta.

Joku nenäkäs hälle vastasi seuraavana päivänä, että taisi autossasi olla varoitusvilkut kytkettynä.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 04, 2023, 10:27:26 ap kirjoittanut Urpo Laine »

Syyskuu 04, 2023, 19:50:21 ip
Vastaus #3911

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tieliikennelain 51 §:n mukaan:

Lainaus
Pysäytetyssä tai pysäköidyssä ajoneuvossa saa käyttää suuntavalojen hätävilkkukytkentää, jos ajoneuvo on onnettomuuden, vaurion tai muun pakottavan syyn johdosta jouduttu pysäyttämään sellaiseen paikkaan, jossa se voi aiheuttaa erityistä vaaraa muulle liikenteelle. Hätävilkkukytkentää saa käyttää myös liikkuvassa ajoneuvossa varoittamaan muita tienkäyttäjiä välittömästä vaarasta.

E-säännön 48 mukaan hätävilkkumerkki annetaan suuntavalaisimien samanaikaisella toiminnalla.

Mistään semmoisesta kuin varoitusvilkku en ole ikinä kuullutkaan.

Syyskuu 04, 2023, 21:17:34 ip
Vastaus #3912

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, hätävilkkuja sitten lienee työkoneidenkin keltaiset vilkut? Enkä tarkoita niiden suuntavilkkuja.

Syyskuu 04, 2023, 21:22:03 ip
Vastaus #3913

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ajoneuvoveroa alennetaan! ! !
Paitsi jos auto on liian uusi tai liian vanha ja jos päästöt on liian suuret tai liian pienet.
Meidän auto pääsee juuri ja juuri veroalesta nauttimaan.
Päästöt 119 g/km

PÄÄMINISTERI Petteri Orpon (kok) hallitus aikoo keventää ajoneuvoveron perusveroa useimmilta 1.1.2001–31.8.2018 käyttöön otetuilta henkilö- sekä 1.1.2008–31.8.2019 käyttöön otetuilta pakettiautoilta.
IS:n näkemän lakiesityksen mukaan veronalennus alkaisi päästötasolta 111 grammaa kilometriltä ja ulottuisi aina päästötasolle 210 grammaa kilometriltä.
Mainittua rajoitusta suurempi- tai pienipäästöisempien ajoneuvojen verot eivät siis ole lakiesityksessä muuttumassa.
Kaikkiaan vuotuinen veronalennus olisi yhtä autoa kohden keskimäärin noin 23 euroa vuodessa.
Suurin vuotuinen veronalennuksen määrä on puolestaan kohdistumassa 175 grammaa kilometriltä päästäviin ajoneuvoihin, joiden verot laskevat noin 52 eurolla.

https://www.is.fi/autot/art-2000009830512.html

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 05, 2023, 08:15:40 ap
Vastaus #3914

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, hätävilkkuja sitten lienee työkoneidenkin keltaiset vilkut? Enkä tarkoita niiden suuntavilkkuja.

Ne eivät ole mitään ajoneuvolainsäädännön mukaisia valaisimia ollenkaan. Työmaavilkuista joskus puhutaan, en tiiä onko niillä jotain virallista nimeä tai määritelmää.