Kirjoittaja Aihe: Millähän kohta kuljetaan, ja kuinka kauas?  (Luettu 908417 kertaa)

Huhtikuu 10, 2022, 20:08:46 ip
Vastaus #3570

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt kun on auto menee kohta iskareiden vaihtoon ja määräaikais huoltoon, sille tehdään samalla ns ennakoiva turbon "huolto", eli öljypohjan putsaus. Noissa on vähän tyyppivikana että öljypohjaan kertyy sakkaa ja se sakka tukkii seuraavana öljypumppu sihdin, ja sitten meneekin se turbo sen huonon voitelun takia. Öljypumppu sihti on kuulema hyvin alhaalla ja se imaisee helposti ne sakat sinne öljypumppuun.

Tarkoitatko nyt tuota Volkkarin T-Crossia?

Huhtikuu 10, 2022, 20:14:50 ip
Vastaus #3571

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Nyt kun on auto menee kohta iskareiden vaihtoon ja määräaikais huoltoon, sille tehdään samalla ns ennakoiva turbon "huolto", eli öljypohjan putsaus. Noissa on vähän tyyppivikana että öljypohjaan kertyy sakkaa ja se sakka tukkii seuraavana öljypumppu sihdin, ja sitten meneekin se turbo sen huonon voitelun takia. Öljypumppu sihti on kuulema hyvin alhaalla ja se imaisee helposti ne sakat sinne öljypumppuun.

Tarkoitatko nyt tuota Volkkarin T-Crossia?
En tarkoita Volkkaria. Saappi.
 Jos niillä saapeilla on ajeltu paljon etanolilla, niin se kuulema karstottaa enempi sitä moottoriöljyä. Minä oon ajellut ihan tavallisella bensalla. Suosittelevat sitä öljypohjan putsausta n 80tkm välein. Parin tunnin homma kaikkinensa, sis öljyjen yms vaihdot.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2022, 20:19:41 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Huhtikuu 10, 2022, 21:40:53 ip
Vastaus #3572

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Siinä käy kaiketi sillai, että jos on iänkaiken ajettu bensalla, ja pidetty ohjeenmukaiset pitkähköt öljynvaihtovälit, niin sitä mujua kertyy joihinkin kohtiin öljykanavissa. Tai vähän joka puolelle, en tiedä. Etanoliin siirryttäessä voi käydä niin, että mujut lähtevät liikkeelle, koska vallankin kylmällä koneella etanoli palaa huonommin ja sitä pääsee öljyn sekaan enemmän kuin bensaa vastaavassa tilanteessa pääsisi. Tämä  laittaa sitten mujut liikkeelle ja voi mennä se imusihti tukkoon.

Mun ysiviitosesta ei öljypohjaa pudotettu mun aikana, mutta tulin sille teettäneeksi Forte-käsittelyn, kun en tiennyt että niin ”ei missään nimessä saa tehdä” :) Käsittely tehtiin n. 160tkm kohdalla. Öljyt vaihdeltiin noin 15tkm välein, reilu 360 vai 370t oli mittarissa alkuperäisen nokkaketjun ja turbon kera, ei kilissyt, kolissut eikä puhkunut vääristä paikoista.

Mutta hyvä se putsaus tehdä on, mulle vaan ”markkinoitiin” sitä paljon kalliimpana kuin parin tunnin juttuna niin en tullut teettäneeksi.

Ja juu, kyllä autossa kuuluu olla turbo :)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 10, 2022, 21:50:22 ip
Vastaus #3573

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Siinä käy kaiketi sillai, että jos on iänkaiken ajettu bensalla, ja pidetty ohjeenmukaiset pitkähköt öljynvaihtovälit, niin sitä mujua kertyy joihinkin kohtiin öljykanavissa. Tai vähän joka puolelle, en tiedä. Etanoliin siirryttäessä voi käydä niin, että mujut lähtevät liikkeelle, koska vallankin kylmällä koneella etanoli palaa huonommin ja sitä pääsee öljyn sekaan enemmän kuin bensaa vastaavassa tilanteessa pääsisi. Tämä  laittaa sitten mujut liikkeelle ja voi mennä se imusihti tukkoon.

Mun ysiviitosesta ei öljypohjaa pudotettu mun aikana, mutta tulin sille teettäneeksi Forte-käsittelyn, kun en tiennyt että niin ”ei missään nimessä saa tehdä” :) Käsittely tehtiin n. 160tkm kohdalla. Öljyt vaihdeltiin noin 15tkm välein, reilu 360 vai 370t oli mittarissa alkuperäisen nokkaketjun ja turbon kera, ei kilissyt, kolissut eikä puhkunut vääristä paikoista.

Mutta hyvä se putsaus tehdä on, mulle vaan ”markkinoitiin” sitä paljon kalliimpana kuin parin tunnin juttuna niin en tullut teettäneeksi.

Tuolla minun vakio huoltamolla sanottiin että ei se ole kuin parin tunnin homma. Ovat tehneet useille saapeille sen saman homman. Öljypohja lähtee kuulema irti ilman isompia taikoja ja purkamisia. Ahdasta on, mutta sen öljypohjan kuulema onnistuu pujottamaan sieltä etukelkan välistä pellolle.

Huhtikuu 11, 2022, 07:04:24 ap
Vastaus #3574

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viikonlopun aikana rupesin mietiskelemään IC:n muuntamista etanolille. Kaksitahdin kohdalla on muutamia ongelmia, lähinnä pitää etsiä sopiva kaksitahtiöljy ja vaihtaa konetta seuraavan kerran aukaistessa etanolia varmasti kestävät stefat. Ja sopivien suuttimien etsintä toki. Reissuun lähtiessä voi sitten vaihtaa koneeseen pienemmän pääsuuttimen ja laskea neulaa jos ei ole viinaksia saatavilla.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Huhtikuu 11, 2022, 07:07:52 ap
Vastaus #3575

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Huhtikuu 11, 2022, 07:49:19 ap
Vastaus #3576

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

Ahdin.😁

Juu. Ahtin määrää tahtin. Paremman puutteessa hyväksytään myös hihnan avulla pyörivä ;D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 11, 2022, 08:16:45 ap
Vastaus #3577

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Ahdin.😁

Juu. Ahtin määrää tahtin. Paremman puutteessa hyväksytään myös hihnan avulla pyörivä ;D

Mihin niitä ahtimia ja turboja tarvitaan, kuutioita ja sylintereitä vaa koneessa tarpeeks ni niillä pärjää.

Huhtikuu 11, 2022, 09:56:48 ap
Vastaus #3578

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Ahdin.😁

Mihin niitä ahtimia ja turboja tarvitaan, kuutioita ja sylintereitä vaa koneessa tarpeeks ni niillä pärjää.

Olen eri mieltä. Kuutioita ja sylintereitä pitää olla tarpeeksi, se on itsestään selvä asia. Niiden lisäksi on myös hyvä olla ahdin.😁

Huhtikuu 11, 2022, 13:20:40 ip
Vastaus #3579

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Viikonlopun aikana rupesin mietiskelemään IC:n muuntamista etanolille. Kaksitahdin kohdalla on muutamia ongelmia, lähinnä pitää etsiä sopiva kaksitahtiöljy ja vaihtaa konetta seuraavan kerran aukaistessa etanolia varmasti kestävät stefat. Ja sopivien suuttimien etsintä toki. Reissuun lähtiessä voi sitten vaihtaa koneeseen pienemmän pääsuuttimen ja laskea neulaa jos ei ole viinaksia saatavilla.
Hmm. Minä olen tehnyt havainnon noista mp reissusta että niitä viinaksia on ollut saatavilla ja yleensä ihan riittävästi. Etten sanoisi, joskus jopa liikaa, olosta päätellen.  :(  liekö ne pakokaasut vai mikä liekään tehnyt huonon olon?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 11, 2022, 13:22:22 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Huhtikuu 11, 2022, 17:38:06 ip
Vastaus #3580

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hmm. Minä olen tehnyt havainnon noista mp reissusta että niitä viinaksia on ollut saatavilla ja yleensä ihan riittävästi. Etten sanoisi, joskus jopa liikaa, olosta päätellen.  :(  liekö ne pakokaasut vai mikä liekään tehnyt huonon olon?

Kyllä kai sieltä metsätieltäkin aina joku tiputtamo löytyy.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Huhtikuu 11, 2022, 18:18:02 ip
Vastaus #3581

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Kyllä kai sieltä metsätieltäkin aina joku tiputtamo löytyy.
Voihan niihin retkivarusteisiin pakata tislaamon matkaan. Jos viranomaiset pysäyttää ja ne alkavat kyselemään niistä matkavarustuksista, voi rehellisesti ilmoittaa että menovettä tällä vain tehdään. Rankki pitäis tietenkin olla jo matkassa, tai sen joutuu tekemään siellä jotoksella, ja silloin siitä tulee vähän pitempi reissu. Tai suuntaa retket semmoisille alueille missä on niitä tiputtamoja. Ja kyllähän tarkka nenäinen toki haistaa missä tuoksahtaa se "menovesi". Siitä hajusta ei voi erehtyä.

Huhtikuu 15, 2022, 10:33:11 ap
Vastaus #3582

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No- mitens on Eskon VAG-maailma auennut?

t. Markku

Huhtikuu 15, 2022, 12:34:22 ip
Vastaus #3583

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No- mitens on Eskon VAG-maailma auennut?

t. Markku

Kiitos kysymästä. Hyvinhän tuo on auennut. Automaatilla en ole yli kymmeneen vuoteen ajanut mutta äkkiähän siihen tottui.
Onhan tuo ajoltaan aikapaljon erilainen kuin aiemmat autoni. ( 2kpl. Honda Civiccejä) Eka ostettu uutena 2006 ja toinen vähän ajettuna 2019. Vääntöä on Volkkarissa paljon enemmän pienillä kierroksilla kuin Hondissa.

Tässä nurkissa olen Volkkarilla nyt pyörinyt mutta ensiviikon lauantaina meinasin lähteä käymään Joensuussa. Pääsen sitten maantiellä tuota testaamaan.
Vaikka vanha ukko jo olenkin niin menen Joensuuhun yhtä moottoripyörää katsomaan. Museorekisteröityä Kawasaki Z1100 ST:tä.
Jos on niin hyvä kuin kuvien ja puheiden perusteella on niin saatan vaikka ostaakin. Mieluummin ostaisin sen vanhemman Z1000 ST:n kun sellaisen ostin uutena 1979 mutta ko. mallia ei oikein tahdo löytyä.
Kun vielä pyörän päälle hyvin pääsen niin josko vielä olisi muutama ajovuosi jäljellä?
Pyöriä on minulla ollut yhtäjaksoisesti alkaen vuodesta 1970.

Huhtikuu 15, 2022, 12:46:55 ip
Vastaus #3584

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joko on pieni osa varusteista tullut tutuksi?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.